Ik ga bij Biscuit absoluuuuut bloed af laten nemen! Niet nu maar zodra ze wat groter is en ze ongeveer dezelfde beweging krijgt als Linga. Want, ik ben er van overtuigt dat honden die weinig bewegen en geen spiermassa hebben, standaard al mogelijk een lagere CREA hebben. Ik wacht dus met Biscuit tot zij op het normale bewegingsniveau zit dat wij hier in huis handhaven. Mocht er inderdaad ooit iets gebeuren, weet ik wat de gezonde waardes waren. Misschien dat ik zelfs eens in de zoveel jaar een nieuwe laat maken.
Ik denk nog steeds dat de hoogte van CREA en BUN niet alleen afhankelijk is van wat de hond eet. Zou dat wel zo zijn, zou iedere hond die vers/rauw eet (zonder een hoog koolhydraatgehalte) een te hoog CREA/BUN hebben en dat is gewoon niet het geval. Ik vermoed zelf dat grootte, gespierheid en misschien is van genetica ook invloed hebben. Opvallend natuurlijk is dat Storm en Linga beide in de hoog-normaal range zitten. Beide krijgen evenveel beweging, beide krijgen ongeveer hetzelfde te eten en ze zijn familie. We gaan ook Bo z'n bloed nog laten nakijken. Die eet ook hetzelfde en krijgt ook dezelfde beweging. En dan zijn we benieuwd wat daar uit komt.
Het meest logische bij Linga lijkt mij toch een vergifiting door het een of ander waardoor zij wel degelijk ernstige ziekteverschijnselen kreeg. Als zij nu verder normaal oogt, doet en laat zien dan kun je, uiteraard, met enige reservering aannemen dat de waardes die ze nu heeft voor haar normaal zijn. Ook al wijken ze af van wat we graag zouden zien.
Ik vind dat heel moeilijk, om dat aan te nemen. Want ze oogt normaal. En heel veel drinkt zij niet meer. Maar, ze drinkt altijd nog meer dan voorheen en ze is nog steeds incontinent. De pest is dat ik niet weet of zij meer is gaan drinken sinds de pup er is. Of dat het nog steeds meer is door de 'attack' (van het een of ander). Gisteren is ze een dagje zonder Biscuit geweest. En heeft ze niet gedronken (begon ze pas weer toen Bisquit 's avonds thuis kwam). Maar helaas was dat weer geen eerlijke monitoring want ze heeft 's middags gezwommen, waarbij ze altijd water binnen krijgt. Veel.
Nou is MarijevanBoomer wel zo lief geweest om voor mij te monitoren hoeveel Boomer drinkt op een normale dag. Dat is niks tot 200 ml per dag. Maar als Brutus erbij is en de hondjes veel spelen, dan drinkt zij dus zomaar 700 a 800 ml per dag. De aanwezigheid van Biscuit (en het vele spelen wat ze doen) zou dus goed van invloed kunnen zijn op de hoeveelheid die Linga nog steeds drinkt. Dat zou dan ook verklaren waarom ze nu wel incontinent is en vroeger niet. Nu drinkt ze gewoon meer en dat kan ze niet vast houden. Een probleem dat we wel vaker zien bij gecastreerde teven.
Maar goed, zou Linga deze 'attack' niet gehad hebben, zou niemand vermoeden dat er iets loos is met haar. Ze eet goed, ze is super actief, ze ziet er fantastisch uit, ze heeft een prima uithoudingsvermogen. Kortom, heel lastige materie. Dat er iets goed mis is gegaan op de weg naar Duitsland of tijdens ons verblijf daar: dat mogen duidelijk zijn. Helaas vrees ik inderdaad dat we nooit gaan weten wat er gebeurd is.
Dory, ik zal hier de high lights neerzetten van mail van Jean Dodds. Ik denk dat ze dat wel goed vindt.
Well I think that for some reason your Linga has an acute episode of some fluid imbalance that upset her fluid balance -- almost like a short-lived bout of diabetes insipidus. The fact that she drank and drank and then urinated a lot on the trip to get the new puppy would be expected to lower her urine specific gravity.
BUT, I’m getting ahead of myself. For dogs eating raw food, it is normal to have higher BUN and creatinine levels than dogs fed cereal kibbled foods. This is something many vets overlook, because all the normal lab reference ranges are based on dogs eating commercial cereal-based pet foods. So, now that the acute episode of drinking and the quite high BUN is over, her current BUN and creatinine levels are within normal limits for dogs fed raw diets. This is based on the published raw diet study parameters we determined some years ago [Dr. Susan Wynn and myself].
Noot Lizzy: Hier waren wij al mee bekend. Ik dacht alleen dat de waardes van BUN en CREA altijd binnen normaal range blijven. Dat is dus niet het geval, volgens Jean.
My cumulative very large data base on perfectly healthy raw fed pets [dogs & cats] show that the BUN and creatinine of these dogs can exceed the normal lab ranges by up to about 25%. In some cases, the BUN spikes” up to even 50% above the reference range, but in those cases the creatinine is not increased in parallel to that degree.
What I suggest, if she has another episode of furious drinking, is to perform a water deprivation test, once the episode is over – Run the urine specific gravity; then withhold all water for 12 hours., the run the urine specific gravity again – to see if she can concentrate her urine normally. IF not, then she could have diabetes insipidus. You would then go to the vet school at Utrecht for special testing with DDAVP (desmopressin) etc. Best wishes. Jean
P.S. Could the original episode of not drinking and then drinking “gallons” be related to the type of raw food she’d eaten shortly before or during your trip. Did you change any food in the BARF formula ? Did you start a new batch of food ?
Linga heeft overigens gedurende de reis geen BARF hap gekregen (spijt!!) maar KVV (doe ik nooit meer!). Ik heb dat de eerste keer dat we naar Dld reden niet gedaan, heb ik haar gewoon haar BARF hap gegeven. De 2de keer had ik KVV bij me omdat me dat ook handig leek voor pup, op de terugweg (gemalen hap tijdens het autorijden, kots-technisch). Nou, dat was echt voor het laatst. Maar goed, ik denk persoonlijk niet dat het daar van kan zijn, die drink-aanval. Ik vroeg Jean nog om details, en toen schreef zij dit terug (dat maak het helemaal highly unlikely, dat het daar dan van is):
Also, the fact that you did change the food could be important, as I suspected her ravenous drinking was because of something in the food that had changed– too much salt, perhaps ? Packed frozen in some leachable plastic container or some meat preservative added ?? Best Jean
Maar goed, ik heb mijn reserves bij het diabetes insipidus idee. Ten eerste komen Linga's verschijnselen niet overeen met diabetes insipidus. Honden met diabetes insipidus drinken eerder 15 liter water per dag en geen 2. Bovendien is de urine niet geconcentreerd, is het gewoon water. Linga's SG was laag maar niet zo laag als water. Ook is er geen goede verklaring voor de grote hoeveelheid bloed in de urine. Ja Jean oppert blaasontsteking. Maar dat was dus niet het geval. Ten eerste was de pH waarde 6, zaten er geen ontstekingscellen in de urine maar zaten er wel nierepitheelcellen in de urine. Dat bloed kwam dus van de nieren, niet uit de blaas. Ik vind het wel ontzettend aardig dat ze mee heeft gedacht met ons en ze de moeite en tijd heeft genomen om te mailen met me! En qua die waardes van BUN en CREA ben ik toch ook heel blij dat ik met haar heb gemaild. Dit is wel heel goed om te weten!!