Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door ine
Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde! ;)
Ieder heeft zijn eigen motivatie om wel of niet te castreren. Daar kunnen we van leren en onze eigen keuze in maken!
We mogen onze denkwijze opschrijven, maar niet opdringen!
Daarvoor is een forum, een ieder haalt eruit, wat in zijn situatie past!
Dank je Lizzy, voor jouw motivatie!! ;) ;D ;D
En schieten, dat laat ik doen, mijn honden halen het geschotene wel op!! Wie weet een lekker fazantje of konijn!! ;D ;D ;D
Door Lizzy
Nee dank je Sylvia. Begrijp me goed, ik heb respect voor jullie mening. Ik heb alleen een andere. Moet kunnen volgens mij. Het feit dat ik er een andere mening over hebt (en met mij nog vele anderen), maakt van ons geen slechter mens/hondenbezitter. Toch?
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 03 jul 2003, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sylvia
Nee dank je Sylvia. Begrijp me goed, ik heb respect voor jullie mening. Ik heb alleen een andere. Moet kunnen volgens mij. Het feit dat ik er een andere mening over hebt (en met mij nog vele anderen), maakt van ons geen slechter mens/hondenbezitter. Toch?
het is trouwens een vegetarisch worstje hoor  ;D
en dat ieder recht op zijn eigen mening heeft lijkt mij vanzelfsprekend
Door Ink
Hier even Koningin Onbenul. Werkt het (van binnen, hormonen wawawa) bij honden hetzelfde als bij mensen? Ik bedoel dit: een vrouw die op haar 20e weet dat ze geen kinderen wil laat niet de hele boel eruit slopen dan wel afbinden. De kans op tumoren aan betreffende onderdelen wordt dan uiteraard geminimaliseerd tot nihil (bij verwijderen), maar wat te denken van de hormonale ontregeling? Zie de overgang.
Dus ... als je dit bij een hond wel doet is het middel dan niet zo drastisch dat de daarop volgende kwaal ook niet onaanzienlijk is? Wat natuurlijk niet direct opvalt want ik zie niet vaak zwetende honden die het vervolgens weer ijskoud krijgen en ... nou kijk maar naar een vrouw in de overgang sakmasegge. Of is dat niet te vergelijken?
Door sylvia
Hier even Koningin Onbenul. Werkt het (van binnen, hormonen wawawa) bij honden hetzelfde als bij mensen? Ik bedoel dit: een vrouw die op haar 20e weet dat ze geen kinderen wil laat niet de hele boel eruit slopen dan wel afbinden. De kans op tumoren aan betreffende onderdelen wordt dan uiteraard geminimaliseerd tot nihil (bij verwijderen), maar wat te denken van de hormonale ontregeling? Zie de overgang.
Dus ... als je dit bij een hond wel doet is het middel dan niet zo drastisch dat de daarop volgende kwaal ook niet onaanzienlijk is? Wat natuurlijk niet direct opvalt want ik zie niet vaak zwetende honden die het vervolgens weer ijskoud krijgen en ... nou kijk maar naar een vrouw in de overgang sakmasegge. Of is dat niet te vergelijken?
nehhhh helaas was het maar waar want dan werd er niet zo driftig gecastreerd,honden kennen geen overgang omdat het i het hondenlichaam niet zo is dat de eitjes op een gegeven moment op zijn,en het loops zijn ophoud en de overgang tussen vruchtbaar en niet meer vruchtbaar zijn intrede doet,dit is voor ons voorbehouden (ik weet ook niet wat we hem misdaan hebben,hoewel 80 en in het bezit van een doosje O.B lijkt me ook geen vooruitzicht :o ;D )
Maar je zou dus wel kunnen stellen dat je de hond in een conditie gooit die op geen enkele wijze ooit op natuurlijke manier bij de hond zou voorkomen,de hond kent namelijk in zijn hele natuurlijke hormonale leven geen tijd dat het vrouwelijkhormoon weg is.
Dat daar klachten uitvoort komen lijkt dan ook wel logisch en ongeacht wat dierenartsen je willen doen geloven zou je denk ik schrikken als je genetisch kan laten kijken hoeveel kans je teef daadwerkelijk gehad zou hebben op melklijst kanker.
Waar ik wel van opkijk en ik hoop niet dat lizzy het erg opneemt is iemand die barft omdat hij /zij wil weten wat er in het bakje gaat (zodat het neem ik aan op zeker gezond is) dan ook nog als criterium heeft bij het zoeken naar een dek reu dat hij geen brokjes mag eten omdat dit ongezonde voer misschien wat zwakker zaad zou kunnen geven,dan zo easy going is met betrekking tot een ingreep waar de risico's van allerlei kwalen groter is dan het risico van melklijstkanker als je het niet zo doen. Maar dat is dan zo mijn persoonlijke overdenking
Door Angelique
Misschien wil die vrouw van 20 dat wel, maar de HEREN medici beslissen dan wel voor je dat je moet wachten met afbinden tot je een jaar of 38 bent (minimaal) en tot die tijd mag je aan de anticonceptiepil die ook zogenaamd zo veilig is. Hele baarmoeders zomaar verwijderen doen ze niet, want daar krijg je zoveel klachten van.
Door sylvia
Hoi Sylvia, ik zie totaal het verband niet tussen het eten van brokjes van de dekreu en het zogenaamde "easy going" met betrekking tot deze ingreep.
Wat ik bedoel te zeggen dat je aan de ene kant heel fel bent met het gezonde en dan aan de andere kant er heel luchtig over de nadelen heen walst als zouden die niet belangrijk zijn.

persoonlijk denk ik dat je geen problemen te verwachten hebt met een nest waarvan de vader brokken  heeft gegeten,anders dan een teef laten castreren wat met verschillende gezondheids problemen gepaard kan gaan.
Door Lizzy
Hoi Sylvia, hoe kom je er toch bij dat ik over de nadelen heen wals? Ik weeg de nadelen op tegen de voordelen en zeg dan dat ik voor casteratie ben. Dat jij de voordelen tegen de nadelen opweegt en bij jou de weegschaal totaal naar de andere kant opslaat is een kwestie van persoonlijke gevoelens. Ik zie nog steeds niet wat dat te maken heeft met de eisen die ik stel tav dek-reuen.
Door sylvia
Hoi Sylvia, hoe kom je er toch bij dat ik over de nadelen heen wals? Ik weeg de nadelen op tegen de voordelen en zeg dan dat ik voor casteratie ben. Dat jij de voordelen tegen de nadelen opweegt en bij jou de weegschaal totaal naar de andere kant opslaat is een kwestie van persoonlijke gevoelens. Ik zie nog steeds niet wat dat te maken heeft met de eisen die ik stel tav dek-reuen.
gezondheids eisen..... nou ja laat ook maar
:o hoi angelique ik ben niet boos op jou ofzo hoor, maar je reageerde toch wel erg heftig op het feit dat ik mijn rasechte boerenfoxje heb laten helpen.
ten eerste was ik helemaal niet van plan om een rasloos nest puppies te fokken, maar een juist ras zuiver boerenfox nestje.
En mijn teefje liep juist ddor die schijnzwangerschap geestelijk een deuk op, en heb daar juist nu overheen geholpen.
Ik weet toch hoe depressief mijn hond eraan toe was en hoe vrolijk ze nu is!!!!!
En ja boerenfoxjes zijn nu eenmaal hele felle rakkers, en behoorlijk pittig ook.
Maar ik zie toch duidelijk nu een dominante fase bij haar optreden, nu net buiten ook weer tegenover een reu notabene.
Daarvoor (twee weken geleden niet) dus dat heeft niks met haar castratie (zoals jullie het noemen) te maken want dan was dat wel eerder opgetreden.
Maar een grote bek heeft ze ook niet, ze is daarin tegen juist heel lief en trouw.
Het kan natuurlijk zo zijn dat je niet van boerenfoxjes houdt, ieder zijn smaak, maar ik vond je behoorlijk kattig over komen.
Misshien heb je het zelfs niet zo bedoelt maar ik mag wel zeggen dat ik het niet vriendelijk over vond komen.
Laten we mekaar allemaal in z'n eigenwaarde laten en elkaar respecteren toch?????????
nogmaals ik ben niet boos maar ik schrok wel even, want ik doe ook vriendelijk tegen andere.
groetjes van annelies en toeska
Door Angelique
Heeft jouw boerenfox een stamboom?

En ja, ik kan soms wat pissig worden als je als reden om een nestje te fokken opgeeft dat "mensen haar zo mooi vinden en dat je zo om die reden wel kwijt raakt"
Misschien dat je het niet zo bedoelt, maar dat klinkt mij als vermeerderen in de oren en die mensen die haar nu zo mooi vinden die hebben straks toch liever een GT o.i.d.

Wij noemen het castratie omdat het ook castratie is, zou je hond slechts gesteriliseerd zijn dan zou ze nog steeds gewoon loops worden, alleen pups voortbrengen zou wat lastiger worden. Het steriliseren noemen dat klinkt wat zachter, net als "laten helpen".

En nee hoor ik heb niets tegen boerenfoxjes.
Die dominantie van haar bracht je zelf in verband met de castratie, dat was niet mijn idee.
Laatst gewijzigd door Angelique op do 03 jul 2003, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
gezondheids eisen..... nou ja laat ook maar
Hoi Sylvia, tja, ik begrijp nog steeds niet wat mijn eisen mbt de toekomstige vader van mijn toekomstige pup te maken heeft met het castereren van een teef. Maar, misschien is het inderdaad beter om dat te laten rusten.

Ik kan echt begrip op brengen voor jouw standpunt, maar ik kan ook begrip opbrengen voor mijn eigen standpunt (gelukkig maar, dat zou wat zijn zeg!) en het standpunt van vele andere mensen die hun hondenvrouwtje laten castereren.

Trouwens, heel vreemd misschien maar 1 van onze hondenvrouwtjes was al incontinent voordat zij gesteriliseerd werd!

Groetjes, Lizzy
Door sylvia

Hoi Sylvia, tja, ik begrijp nog steeds niet wat mijn eisen mbt de toekomstige vader van mijn toekomstige pup te maken heeft met het castereren van een teef. Maar, misschien is het inderdaad beter om dat te laten rusten.

Ik kan echt begrip op brengen voor jouw standpunt, maar ik kan ook begrip opbrengen voor mijn eigen standpunt (gelukkig maar, dat zou wat zijn zeg!) en het standpunt van vele andere mensen die hun hondenvrouwtje laten castereren.

Trouwens, heel vreemd misschien maar 1 van onze hondenvrouwtjes was al incontinent voordat zij gesteriliseerd werd!

Groetjes, Lizzy
iedere hond kan incontinent zijn door verschillende redenen anders dan castratie,een slappe blaasspier of een verkeerde aanleg van de urine wegen,castreren van een al incontinente teef vindt ik wel dapper van de da die dat uitvoert.

Ik probeer het nog één keer uit te leggen over die brokjes en castratie en vergeet daarbij niet dat het ook volgens mij je eigen beslissing is het wel of niet castreren dat staat buiten twijfel en heeft verder ook nergens iets mee van doen.
Wat ik bedoel is dat als iemand op één gebied tot in het extreme gaat wat gezondheid aangaat ,zoals dus als eis voor een dekreu dat hij niet op een brokjes dieet mag staan,omdat je het idee hebt dat dit in zijn nakomelingen voor ongezonde pups kan zorgen,dat je dan niet de risico's van castratie ziet,of wel ziet maar wegwuift,terwijl die risico's in grotere getalen aanwezig zijn dan dat een teef kans heeft om melkklierkanker te krijgen als je de castratie niet doet.
dus op het ene punt ga je tot het uiterste op het andere punt ga je alle gezondheids risico's voor lief nemen .Dat is dus wat ik niet begrijp.Dat je wilt castreren ...het zijn jouw honden en dus jouw keuze,maar gezien je optiek over gezond kan ik beide standpunten dus even niet aan elkaar breien.
hoi mangelique ja mijn boerenfox heeft een stamboom.
En nee ik wilde zelf graag eventueel een nestje van haar, alleen ik hoorde om me heen dat ze dan wel graag een pup van haar wilde hebben, maar ik wilde het zelf!!!!!!
Maar als ik een teefje zo zie veranderen en echt ongelukkig zie worden, omdat ze echt depressief en ziek is, vind ik dat de gezondheid en welzijn van mijn hond voor gaat op het fokken.
Er werd mij trouwens in het oor gefluisterd dat de gedragsverandering van de laatste twee weken, misschien te maken kon hebben met de castratie.
Je denkt op een gegeven moment aan allerlei opities.
Maar ik ben ondertussen van mening dat ze nu ze goed in haar vel zit haar dominante karaktertje laat zien die dus eerder onder drukt was door haar depressie.
En dan ben ik nog ergens van mening over was alles goed gegaan dan had ik zelf graag een nestje van haar willen hebben, maar niet voor de commerciele fok (die je maar al te vaak tegen komt) maar uit hobby en liefde voor het ras.
Want dat moet je toch met me eens zijn dat er veel te veel fokkers rond lopen die fokken op commerciele basis en niet denken aan de hond of hondenras.
groetjes van annelies en toeska
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door