Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Chouka
Eef+Stippels schreef: do 28 nov 2019, 20:59 Oh ok, bedankt voor de info.
Klinkt niet echt als een optie dus...

Hopelijk gaat ze de voeding gauw zelf doorslikken :-*
Graag gedaan. En tegelijk had Lizzy dan ook een antwoord.

Ja, hoop ik ook. Ik kom hier geregeld kijken.
Door Siberienne
Lizzy schreef: do 28 nov 2019, 16:50 Qua dwangvoeren: ik vind dat ook op zich niet fijn. Maar ja, ze heeft al sinds vorige week maandag niet gegeten he. Dus dat is anderhalve week. Ze is graatmager :-X :'(

Ik heb net geprobeerd de vloeibare voeding in haar wang geprobeerd te spuiten maar ze laat het er gewoon uitlopen :-X

Ja, qua dieet: behalve dat het heel vet is voor het spijsverteringssysteem ben ik ook gewoon bang dat ze met heel veel vet niet voldoende voedingsstoffen binnen krijgen :-\ . Maar bedankt voor de link, ik ga deze bestuderen! Op dit moment krijgt ze natuurlijk een voeding die qua kanker echt niet kan :-X . Die vloeibare meuk :-X . Maar ja goed, ze moet eerst weer gaan eten, daarna kan ze weer aan de gezonde voeding.
Lizzy, er moet nu even wat in. Om die ketenvorming tegen te gaan en de spijsvertering weer op gang te krijgen. Ik weet dat het raar klinkt maar bij sledehonden die uitgeput zijn en niets meer binnen krijgen, daar gebruiken ze vanille-ijs. Niet veel, maar gewoon even wat suiker/koolhydraten. Bij Chenak heeft dat ook ooit wonderen gedaan om de cyclus van naar voelen - niet eten - nog slapper worden - te doorbreken. Ik heb ook ooit een kennis met een erg zieke hond die maar niet wilde eten aan nutrison geholpen. Soms heb je een een zetje koolhydraten nodig als een lichaam echt van slag is door OK, narcose etc. Want van ketenvorming (de aceton die je DA rook) kunnen ze ook misselijk zijn.

Die tumor kan er geheel uit zijn of niet, dat weet je nu niet. Maar die gaat heus niet ineens uit de bocht vliegen van nu wat koolhydraten. Dat mag je echt even loslaten.

Over ketogeen dieet hoor ik veel verschillende zaken (ook dat het nadelig kan zijn als de tumor zich eraan aanpast) en zeker na een darm ok zou ik echt met een expert overleggen. Sowieso zou ik zelf eerst willen weten wat voor tumor het is.

Maar belangrijkste is nu dat ze zich even wat beter gaat voelen.
Door Lizzy
Ik heb vandaag gedurende de dag een half blikje vloeibaar voer naar binnen gekregen en ongeveer 20 gram gedroogd vlees (dat eet ze uit zichzelf, dat is het enige dat ze uit zichzelf eet - rauw vlees krijgt ze niet trouwens, dat moet ze ook niet). En een paar spuitjes geitenmelk met suiker. Toen ik daarnet weer een spuit probeerde ging ze echt over de zeik dus ben ik gestopt. Voor het eerst in dagen hoor en voel ik nu ook haar darmen rommelen. Ik denk dus dat ze nu ook wel last heeft van d'r buik.

Vanille ijs heb ik niet in huis maar wel vanille vla en dat moet ze niet. Ik ga nu ook even niks meer proberen want ze wil gewoon even geen gezeik meer merk ik. Ik hoop dat ze voor vandaag dan genoeg heeft binnen gekregen :-\
Door Inge en Bono
Chouka schreef: do 28 nov 2019, 20:38 Ik zou dat heel zeker NIET doen. Elk kind en elk dier zal proberen dat te verwijderen. Als dat niet meer goed zit dan riskeer je voeding in de luchtwegen te brengen.
Onze Pum heeft een week met een neussonde gelopen....
En een sonde zit niet zomaar van de maag in de longen. Het is niet zo dat Pummeke een week 'vastgebonden' heeft gezeten. We hielden haar goed in de gaten. En ik heb een week bij haar geslapen, poot in hand, alert, maar ze deed het supergoed. Ondanks dat ze, wat ik al eerder schreef, echt een tuttemiep is.
Nee het is niet leuk en ik zou daar ook echt niet 'zomaar' aan beginnen, maar als niks anders werkt/kan/gaat....
Door Inge en Bono
Lizzy schreef: do 28 nov 2019, 21:29 Ik heb vandaag gedurende de dag een half blikje vloeibaar voer naar binnen gekregen en ongeveer 20 gram gedroogd vlees (dat eet ze uit zichzelf, dat is het enige dat ze uit zichzelf eet - rauw vlees krijgt ze niet trouwens, dat moet ze ook niet). En een paar spuitjes geitenmelk met suiker. Toen ik daarnet weer een spuit probeerde ging ze echt over de zeik dus ben ik gestopt. Voor het eerst in dagen hoor en voel ik nu ook haar darmen rommelen. Ik denk dus dat ze nu ook wel last heeft van d'r buik.

Vanille ijs heb ik niet in huis maar wel vanille vla en dat moet ze niet. Ik ga nu ook even niks meer proberen want ze wil gewoon even geen gezeik meer merk ik. Ik hoop dat ze voor vandaag dan genoeg heeft binnen gekregen :-\
Och poppetje, ze heeft iig wat binnen! En eet zelf wat, gedroogd. Hopelijk morgen van alles weer wat meer!! :-*
Door yazzie
Een vroegere dierenarts van mijn eerste hond gaf als advies na een operatie vanillevla en Roosvicee Ferro. Ik heb dat er altijd ingehouden na operaties en ja, tot nog toe hebben al mijn honden dat opgelikt en binnengehouden. En zal het ook in de toekomst weer inzetten. Geen dagenlang natuurlijk, maar de dag/avond van de operatie en de dag daarna. Steeds kleine beetjes. En ja, inderdaad zoals anderen ook aangeven, lauwwarme bouillon.

Heel veel sterkte met je meisje. :-* Ik hoop op de best mogelijke uitslag voor jullie.
Door Chouka
Lizzy schreef: do 28 nov 2019, 21:29 Ik heb vandaag gedurende de dag een half blikje vloeibaar voer naar binnen gekregen en ongeveer 20 gram gedroogd vlees (dat eet ze uit zichzelf, dat is het enige dat ze uit zichzelf eet - rauw vlees krijgt ze niet trouwens, dat moet ze ook niet). En een paar spuitjes geitenmelk met suiker. Toen ik daarnet weer een spuit probeerde ging ze echt over de zeik dus ben ik gestopt. Voor het eerst in dagen hoor en voel ik nu ook haar darmen rommelen. Ik denk dus dat ze nu ook wel last heeft van d'r buik.

hier zou ik ook al heel blij mee zijn.
Die darmrommelingen interpreteer ik anders: door de anesthesie liggen darmen stil en die zijn nu weer duidelijk goed aan het werken.
Door Chouka
Inge en Bono schreef: do 28 nov 2019, 21:34 Onze Pum heeft een week met een neussonde gelopen....
En een sonde zit niet zomaar van de maag in de longen. Het is niet zo dat Pummeke een week 'vastgebonden' heeft gezeten. We hielden haar goed in de gaten. En ik heb een week bij haar geslapen, poot in hand, alert, maar ze deed het supergoed. Ondanks dat ze, wat ik al eerder schreef, echt een tuttemiep is.
Nee het is niet leuk en ik zou daar ook echt niet 'zomaar' aan beginnen, maar als niks anders werkt/kan/gaat....
In het ziekenhuis wordt er altijd eerst gecontroleerd of een maagsonde nog goed zit voor er voeding ingebracht wordt. En het gebeurt dus echt dat ze niet meer in de maag zit. Ook bij volwassenen waar het heel goed is vastgeplakt en die er heel voorzichtig mee zijn. Ik zou er dus echt niet gerust in zijn als mijn honden een maagsonde hadden.
Door Inge en Bono
Dat kan je zelf ook controleren. Maar ik wilde zeker geen discussie starten in dit topic :-[

Zo te lezen krijgt Frou Frou weer iets binnen en hopelijk gaat ze weer lekker helemaal zelf eten! :-* :bigarmhug:
Door inni
Ik duim voor jullie allemaal en ook 'n voorzichtige knuffel voor Frou-tje. ivm dat dwangvoederen… Berre heb ik weken bijgevoerd onder dwang (hij at wel maar lang niet voldoende) ik smeerde het blikvoer a/d van hills op z'n tong, echt met hele kleine beetjes. Verder kreeg hij toen ook Nutri Plus gel wat ik ook op z'n tong smeerde.
Door Siberienne

Fijn dat er wat in zit. En dat de darmen op gang zijn. Dat rommelen is goed nieuws na een darm operatie lijkt me. Sterkte me alles en nu even rust lijkt me goed idee. Morgen weer een dag en hopelijk een stapje vooruit
Door Charlie Angel
Er zit in ieder geval iets in Lizzy, wellicht dat ze morgen weer net wat meer lust.

En er zit ook beweging in de darmen, daar kan ze natuurlijk misselijk van zijn, maar ze doen het in ieder geval wel.
Een dikke knuffel voor jullie, dit is loodzwaar. :-*
Door Siberienne
Gekke vraag misschien maar heeft ze een jas? Want als er weinig in gaat en ze mager is, is het misschien wel een idee omgaat buiten een warme jas aan te doen, scheelt ook kalorien. En ‘s nachts misschien ook?

Mocht je dat niet hebben, kun je er evt wel 1 lenen, ik gebruik ze toch alleen op winter vakanties
Door pike
Wat een lieve foto was dat gisteren. Hopelijk wil ze vandaag iets meer eten zodat ze weer kan gaan aansterken. Een jas buiten vind ik geen slecht idee van Siberienne. Sterkte weer vandaag :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door