Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Terug van de da. De schuifladetest was negatief, dus da's alvast gunstig. Rotatietest leverde ook niets op. Strekken, buigen, allemaal geen probleem. Ze gaf ook niet de geringste aanwijzing van pijn. Moet haar nu aspirine geven 10 dagen lang, voor betere doorbloeding, en kijken of ze de poot dan wel belast (pijn/geen pijn). Wordt vervolgd dus.
aspirine?!! de hondenvariant dan?

Fijn dat het goed leek..zou het ook niet kunnen dat ze zich toch verstapt heeft en daardoor even last had?
De osteopaath waar ik laatst was gaf aan dat een verstapping vaak niet gezien wordt..net verkeerd terecht komen op een denneappel etc..

hopelijk blijft het goed gaan!
Papalou schreef: aspirine?!! de hondenvariant dan?

Fijn dat het goed leek..zou het ook niet kunnen dat ze zich toch verstapt heeft en daardoor even last had?
De osteopaath waar ik laatst was gaf aan dat een verstapping vaak niet gezien wordt..net verkeerd terecht komen op een denneappel etc..

hopelijk blijft het goed gaan!
Eh, nee, gewoon de mensenvariant. Hoezo? Het gaat om het acetylsalicylzuur, zei hij. 500 mg, 1 x per dag. Waarin zou de hondenvariant (bestaat die?) anders werken, als de werkzame stof dezelfde is?

Ik heb net even gegoogeld nav jouw opmerking. Sites van dierenklinieken zeggen dat een hond 50mg per kilogram lichaamsgewicht mag hebben, 3 x per dag. Dodelijk is acetylsalicylzuur bij 700mg per kilo lichaamsgewicht. Laika weegt 31 kilo en krijgt 500mg per dag. Zit dus ruim onder de toegestane hoeveelheid.

Uiteraard zijn er ook websites waar aspirine als levensgevaarlijk en acuut dodelijk wordt omschreven, maar dat zijn allemaal gespreksfora en blogs, en ook daar wordt toch ook gezegd: alleen geven op aanraden van de da. Ik heb de indruk dat men op die sites voornamelijk bang is dat mensen zelf doktertje gaan spelen met aspirine, als vervanging van duurdere pijnbestrijdingsmiddelen als Rimadyl.

Het is heel goed mogelijk dat Laika zich verstapt heeft; uiteindelijk stuitert ze tijdens wandeling graag en veel over de akkers en om vrouwtje en baasje heen. :biggrin2: Alleen duurde dat op-drie-poten-opstarten nu al een aantal weken, en dan wordt het toch een keer tijd om ernaar te laten kijken. Zeker als boxers door hun bouw gevoelig zijn voor kruisbandproblemen. Ze heeft nu gistermiddag een aspirientje gehad, en 's avonds en vanochtend kwam ze weer op vier poten uit haar mand. Op 8 april moet ik terugkomen met haar voor controle.

De da zei overigens dat de rechterachterpoot wel dikker was bij de knie. Maar uit de normale kruisbandtesten bleek dus niet dat er iets met de kruisband aan de hand was.
Nou ,maar hopen op een goede afloop Anne
Ik neem aan dat jouw d.a er van op de hoogte is dat een ras met sterke bespiering weleens een vertekend beeld op kan leveren tijdens onderzoek ?

Mijn eigen toenmalige d.a twijfelde bij Amber (gelukkig) ook . Hij nam ook waar dat Amber haar knie dikker was .
De rest van het verhaal ken je .

En het kan bij Laika natuurlijk iets anders zijn ( laten we het hopen  ;) )
Ik heb deze link nog even voor je , misschien toch handig om eens door te nemen als je blijft twijfelen 

http://www.wccs.be/website/wccs_be/asse ... e_2006.pdf
Anne in Duitsland schreef: Eh, nee, gewoon de mensenvariant. Hoezo? Het gaat om het acetylsalicylzuur, zei hij. 500 mg, 1 x per dag. Waarin zou de hondenvariant (bestaat die?) anders werken, als de werkzame stof dezelfde is?

Ik heb net even gegoogeld nav jouw opmerking. Sites van dierenklinieken zeggen dat een hond 50mg per kilogram lichaamsgewicht mag hebben, 3 x per dag. Dodelijk is acetylsalicylzuur bij 700mg per kilo lichaamsgewicht. Laika weegt 31 kilo en krijgt 500mg per dag. Zit dus ruim onder de toegestane hoeveelheid.

Uiteraard zijn er ook websites waar aspirine als levensgevaarlijk en acuut dodelijk wordt omschreven, maar dat zijn allemaal gespreksfora en blogs, en ook daar wordt toch ook gezegd: alleen geven op aanraden van de da
. Ik heb de indruk dat men op die sites voornamelijk bang is dat mensen zelf doktertje gaan spelen met aspirine, als vervanging van duurdere pijnbestrijdingsmiddelen als Rimadyl.

Het is heel goed mogelijk dat Laika zich verstapt heeft; uiteindelijk stuitert ze tijdens wandeling graag en veel over de akkers en om vrouwtje en baasje heen. :biggrin2: Alleen duurde dat op-drie-poten-opstarten nu al een aantal weken, en dan wordt het toch een keer tijd om ernaar te laten kijken. Zeker als boxers door hun bouw gevoelig zijn voor kruisbandproblemen. Ze heeft nu gistermiddag een aspirientje gehad, en 's avonds en vanochtend kwam ze weer op vier poten uit haar mand. Op 8 april moet ik terugkomen met haar voor controle.

De da zei overigens dat de rechterachterpoot wel dikker was bij de knie. Maar uit de normale kruisbandtesten bleek dus niet dat er iets met de kruisband aan de hand was.

Gelukkig! Ja, dat was beetje wat er in mijn hoofd was blijven hangen...dat je je hond geen aspirine moet geven...vandaar:), weer wat geleerd...Succes met Laika!
Dag,

Mijn Bollek zijn kruisband was al helemaal doorgescheurd en hij steunde niet meer op zijn poot, te oud om nog te opereren, ik heb hem eerst chews gegeven van caniquin, daar was iets verbetering, daarna na wat opzoekingswerk kwam ik bij "primeval gelatinaat", via internet te bestellen, en dat gaf echt verbluffend resultaat, hij kon weer korte wandelingen doen zelfs, en had zijn ontstekingsremmers niet meer nodig voor zijn artrose. Zeker een aanrader.
Anders huisdierendokter.nl heeft ook een aantal middeltjes, maar die heb ik nog niet geprobeerd.

groeten
laat je horen als er verbetering is?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door