Ja, het heeft zeker zin om nu al probiotica te geven. En ik zou dit tot een maand na de AB kuur geven.
Om even terug te komen op het voorschrijven van AB. Sommige dierenartsen schrijven dit heel erg gemakkelijk voor. En soms hebben honden voor hun eerste levensjaar al een paar AB-kuren achter hun kiezen. En de darmflora is daarmee kompleet om zeep geholpen. Dankzij de dierenartsen hebben veel honden rond het eerste levensjaar al zoveel darmproblemen dat de DA het noodzakelijk acht om de hond op een dieetvoeding te zetten. En dat is ook heel fijn voor de DA, want die verkoopt hij zelf. Als je hierin nogal wat sarcasme leest: klopt

!
Dierenartsen mogen (vind ik) alleen AB kuurtjes voor schrijven als het echt niet anders kan. En als aangetoond is dat het dier ziek is door bacterieen. En dus NIET bij virussen!!!! AB helpt namelijk helemaal niet bij virussen.... En veel DA's schrijft die troep dus voor bij virussen en daar kan ik alleen maar heel boos om worden.
Door het onjuist voorschrijven van AB kuren raken er overigens steeds meer bacterieen resistent voor AB. En ik vrees dat we daarmee onze eigen graf (ondergang) aan het graven zijn....
Dus: ik snap dat je moet vertrouwen op de DA. Dat moeten wij allemaal. Maar dat ontslaat je helaas niet van de plicht (is helaas noodzakelijk.... kun jij niks aan doen trouwens) om een DA te laten uitleggen waarom je AB voor je hond voorgeschreven krijgt. En als hij/zij daar geen fatsoenlijke verklaring voor heeft: moet hij/zij het huiswerk opnieuw gaan doen!
Diarree met bloed is dus niet standaard reden om AB voor te schrijven. Natuurlijk is het wel zorgelijk en denken we bij pups altijd direct aan parvo, maar geloof me: een pup met parvo is ziek. Heel ziek. En bloed bij de ontlasting kan ook duiden dat de pup te hard heeft moeten persen. Of omdat de hond een virusje heeft. Of omdat er specifieke wormen aanwezig zijn. Dus al met al zal de DA best AB voor hebben geschreven omdat het noodzakelijk was hoor, maar misschien ook niet en het is altijd goed om zelf alert te blijven en vragen te stellen! (Dat houdt je DA scherp

).