Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ine
Welk merk kvv gaf je?
Als je weer met kvv begint, misschien eerst weer iets overgieten met heet water. De volgende dag wat minder en de 3de dag weer normaal geven.
Heb je CB, kun je misschien eerst een dag de light versie geven.
Door Lizzy
Ja, het heeft zeker zin om nu al probiotica te geven. En ik zou dit tot een maand na de AB kuur geven.

Om even terug te komen op het voorschrijven van AB. Sommige dierenartsen schrijven dit heel erg gemakkelijk voor. En soms hebben honden voor hun eerste levensjaar al een paar AB-kuren achter hun kiezen. En de darmflora is daarmee kompleet om zeep geholpen. Dankzij de dierenartsen hebben veel honden rond het eerste levensjaar al zoveel darmproblemen dat de DA het noodzakelijk acht om de hond op een dieetvoeding te zetten. En dat is ook heel fijn voor de DA, want die verkoopt hij zelf. Als je hierin nogal wat sarcasme leest: klopt ;D!

Dierenartsen mogen (vind ik) alleen AB kuurtjes voor schrijven als het echt niet anders kan. En als aangetoond is dat het dier ziek is door bacterieen. En dus NIET bij virussen!!!! AB helpt namelijk helemaal niet bij virussen.... En veel DA's schrijft die troep dus voor bij virussen en daar kan ik alleen maar heel boos om worden.

Door het onjuist voorschrijven van AB kuren raken er overigens steeds meer bacterieen resistent voor AB. En ik vrees dat we daarmee onze eigen graf (ondergang) aan het graven zijn....

Dus: ik snap dat je moet vertrouwen op de DA. Dat moeten wij allemaal. Maar dat ontslaat je helaas niet van de plicht (is helaas noodzakelijk.... kun jij niks aan doen trouwens) om een DA te laten uitleggen waarom je AB voor je hond voorgeschreven krijgt. En als hij/zij daar geen fatsoenlijke verklaring voor heeft: moet hij/zij het huiswerk opnieuw gaan doen!

Diarree met bloed is dus niet standaard reden om AB voor te schrijven. Natuurlijk is het wel zorgelijk en denken we bij pups altijd direct aan parvo, maar geloof me: een pup met parvo is ziek. Heel ziek. En bloed bij de ontlasting kan ook duiden dat de pup te hard heeft moeten persen. Of omdat de hond een virusje heeft. Of omdat er specifieke wormen aanwezig zijn. Dus al met al zal de DA best AB voor hebben geschreven omdat het noodzakelijk was hoor, maar misschien ook niet en het is altijd goed om zelf alert te blijven en vragen te stellen! (Dat houdt je DA scherp ;D).
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 23 jun 2005, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Elf
ine schreef: Welk merk kvv gaf je?
Eerst Energique, toen Rodi maar ik wil weer terug naar Energique.

Goed idee, dat overgieten met heet water. Ga ik doen!
Door diana
Wanneer je hond regelmatig last heeft van diarree ,
Kan het wel eens te maken hebben met de manier van watergeven .
Ververs je het water meerdere malen per dag????
Want dat was de oorzaak van de hond van mijn moeder die kon niet tegen koud water bleek na een hele lange tijd per toeval.
Zelfs de dierenarts kwam daar niet op en gaf ook steeds weer een kuurtje of adviseerde ander voer
Totdat ik heel toevallig een keer bij zat toen het warm weer was ,
Er werd een ""lekker bakje koel water"" voor hem neergezet waarop ik zei ; "mam hoe vaak doe je dat per dag ?
""ohh iedere keer hoor paar keer per dag en bij warm weer nog vaker vindt ie lekker""
Is ook lekker fris beetje koel water natuurlijk..."",
Wij drinken toch ook geen lauw spul?
Heb gezegd dat DAT misschien het probleem wel eens kon zijn en ja hoor!!
Nou vanaf die dag alleen nog water gegeven op kamertemperatuur wat ze in een kan heeft staan ook in de winter
En het diaree probleem is totaal opgelost .
Wanneer mijn honden wat dunnere ontlasting hebben soms [ bij warm weer af en toe] dan geef ik ze wat Roosvicee Stop door wat biogarde of yoghurt of kwark,
Heb ook altijd standaard Kindigest van vsm in huis een babymiddel tegen maag/darmproblemen,
deze middeltjes werken goed wanneer het geen infectie betreft.

Barfplaats wordt gesponsord door