Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ema
Mijn hond Pip heeft nu langer dan een maand slechte ontlasting. Het is begonnen met diarree en bloed in zijn ontlasting. Ik heb hem op probiotica en alfadiar gezet. Vorige jaar, rondom deze tijd heeft hij ook darmproblemen gehad en toen heeft het goed geholpen al het heeft even geduurd. Nu dus niet. Ik heb ontlastingsonderzoek laten doen en daar is niks afwijkends uitgekomen. Mijn dierenarts wil liever geen antibiotica inzetten maar ik mag ze hebben als ik ervoor kies. Soms kan het niet anders. En natuurlijk vroeg ze naar zijn voeding. Haar voorkeur gaat naar hypoallergeen brok zodat de darmen tot rust kunnen komen. Niet omdat ze anti anti rauw is, maar zodat darmen minder eiwitten hoeven verwerken. Pip heeft in verleden eliminatiedieet gedaan en daar is niks uitgekomen. Hij heeft allergie voor 4 soorten mijten en we zijn immuun therapie bezig, dit lijkt goed te gaan. Verder krijgt hij voornamelijk Tammenga en KB kvv. Dagelijks Algenolie van Royal Green en zelfgemaakte groentemix.Soms blikje vis, ei, beetje yoghurt en gedroogd snack.
In verleden hebben we naast rauw gekookt vlees, brok en blik geprobeerd. Ik geef rauw omdat hij het daar best op doet. Maar zijn ontlasting is nu zelfs met Alfadiar aan zachte kant, en er zit altijd slijm bij. Hij heeft veel aandrang en poept soms alleen slijm. Verder is hij actief en eet goed. Natuurlijk wil ik niet op brok maar ook niet op antibiotica. Is er nog iets anders dat zou kunnen helpen? Alfadiar ga ik per vandaag stoppen om te kijken of het weer slechter wordt.
Door Ema
Vorige jaar is wel op Giardia gecontroleerd, nu niet. Ik heb in verleden wel een hond met Giardia gehad, de symptomen waren toen anders. Ik geef Procanicare.
Ik heb 2 honden, de andere heeft gewoon prima ontlasting.
Door Lizzy
Ema schreef: za 29 jun 2024, 08:12 Vorige jaar is wel op Giardia gecontroleerd, nu niet. Ik heb in verleden wel een hond met Giardia gehad, de symptomen waren toen anders. Ik geef Procanicare.
Ik heb 2 honden, de andere heeft gewoon prima ontlasting.
OK. Het kan zijn dat deze hond een disbalans in de darmen heeft inderdaad, en dat er een vervelende bacterie in een te hoge mate aanwezig is. Bijv. E. Coli of Clostridium perfringens of Clostridium difficile. Dat krijg je niet zo maar weg. Nadeel van AB is wel dat de balans in de darm nog verder verstoort wordt dan ie al is (en waar je de AB eigenlijk voor geeft). Probiotica gaat ook niet helpen. Behalve Saccharomyces Boulardii. Die zou ik ook in zetten.

Goed leesvoer (ik weet niet hoe je Engels is maar anders kan google translate je misschien wel helpen):

https://doggybiome.com/expert-advice/1- ... solutions/

Dit is een meer algemeen artikel over dunne ontlasting: https://doggybiome.com/expert-advice/do ... el-better/
Door Ema
Dank je wel Lizzy, ik ga me inlezen. E Coli is getest, Clostridium staat er niet tussen. Ik vraag het maandag na. Zou L Glutamine ook wat goeds kunnen betekenen naast de probiotica?
Door Lizzy
Ema schreef: za 29 jun 2024, 14:52 Dank je wel Lizzy, ik ga me inlezen. E Coli is getest, Clostridium staat er niet tussen. Ik vraag het maandag na. Zou L Glutamine ook wat goeds kunnen betekenen naast de probiotica?
Oh dat is mooi, dat het geen E.Coli is!

Als er sprake is van een lekkende darm. Maar eerlijk gezegd krijg ik die indruk bij je verhaal niet, dat het daarom gaat. En dan gaat L Glutamine niks doen.
Door Ema
Lizzy heb je nog goede ervaringen met bepaalde merk betreft de Saccharomyces Boulardii?
Door Lizzy
Ema schreef: za 29 jun 2024, 17:10 Lizzy heb je nog goede ervaringen met bepaalde merk betreft de Saccharomyces Boulardii?
Ja, met die van AnimalBiome (daar zit ook prebiotica - FOS - in) en met die van Viridian, de travel biotic.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door