Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Jacqueline74
De fokker van Cujo heeft nogal wat problemen met haar pup. Wij hebben al geadviseerd om over te gaan op kvv. Binnenkort komt ze bij ons op visite en dan neemt ze Bibi mee. Maar ze heeft het volgende probleem en misschien hebben jullie nog tips:

Eergisteren aaide ik mijn jongste witte herder Indy (7 maanden) over haar hoofd en voelde een soort van korstjes. Toen ik die goed bekeek door wat haren opzij te duwen kwam de etter en pus me tegemoed. De plek, precies tussen haar oren, werd binnen no time 10 x zo groot. Inmiddels heeft ze ook korsten op de rug en bij de staart inzet. Inmiddels ben ik al 2 keer naar de dierenarts geweest zijn er al 2 kweekjes gemaakt en weten ze nog niet wat het is. Wie herkend dit verschijnsel wat lijkt op hotspot maar het niet is?

Uitslag gekregen. Het is geen parasiet. Volgens de DA is het een bacterie die dit veroorzaakt omdat de hond gevoelig is op de huid. Dat komt bij witte herders veel voor !!??!! Kuur afmaken dan terug komen om te kijken of het helemaal weg is. Bij terugkeer van de bacterie moeten we oorzaken van deze gevoeligheid gaan uitsluiten, dus voeding veranderen enz. Geen schurft dus. Ben eigenlijk weer terug bij af. Hebben jullie ook dergelijke ervaringen van gevoelig zijn op de huid met de honden? Mijn Noah heeft vorig jaar zeer ernstig Hotspot gehad maar daar waren duidelijke stressmomenten aan vooraf gegaan. Verder heb ik nooit met huidproblemen te maken gehad of hier in de buurt iets van gehoord.

Alvast bedankt voor de hulp,
Jacqueline
Door Lizzy
Ik moet zeggen dat het mij niks zegt, dit verhaal. Ik snap alleen niet zo goed hoe ze eergisteren de plekjes zag maar toch al wel twee maal een kweekje heeft laten maken...? De uitslag van een kweekje duurt meestal ook wel even. Dus da's knap, om twee kweekjes te laten maken + de uitslag te krijgen in 2 dagen tijd! Maar goed, ik snap verder dus ook niet hoe er een bacterie gevonden is en de dierenarts ook begint over "deze gevoeligheid gaan uitsluiten, dus voeding veranderen enz". Ik begrijp niet zo goed hoe de DA deze link legt, tussen bacterie en voedselproblemen....? Ik snap wel dat het ergens vandaan moet komen, maar waarom wordt de link gelegd met voeding? Uit het kweekje moet overigens exact zijn gekomen om welke bacterieen het gaat. Kan ze ons vertellen om welke het gaat? Dat is misschien wel handig om te weten.
Door heleen
Ik denk dat mijn DA geen kweekjes heeft gemaakt. Ik begrijp nu dat dat niet kan. Wat hij wel gedaan heeft is eerst korstjes en huidschilfers onder de microscoop bekeken en de volgende dag een stukje huid onder een korst weggenomen en bekeken. Beide keren heeft hij niets gezien in de vorm van parasieten of bacterien (zijn woorden). Ik ben dus door de term kweekjes op het verkeerde been gezet. Beide dagen sprak hij van een allergie en dat zou ook een voedsel allergie kunnen zijn. Inmiddels ben ik gisteravond naar een andere dierenarts gereden. De huid viel steeds verder open en ik durfde zo het weekend niet in. Deze dierenarts spreekt van een vorm van schurft wel veroorzaakt door een parasiet. Deze besmetting is waarschijnlijk via een andere hond gekomen en kon zich zo uiten omdat mijn hond verminderde weerstand heeft door een rcente operatie. Kortom Er hebben nu 3 DA'en naar gekeken en ik heb 3 verschillende diagnoses gehoord. Voorlopig hoop ik gewoon dat ze snel gaat genezen en niet teveel jeuk heeft. Zo ziet het eruit als het open barst dan droogt het vrij snel en komen er korsten op. Sorry dat de foto zo groot is maar ik krijg het niet kleiner. Heleen
Afbeelding
Laatst gewijzigd door heleen op za 19 feb 2005, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ivonne
hoe ruikt (=stinkt) je hond nu? In geval van Demodex heeft hij een hele penetrante "schimmelkaas" lucht bij zich. Jeukklachten zijn er wel maar niet bovenmatig.

Bij Scabies is er veel jeuk en een iets veranderde lichaamsgeur maar dat is "niets" in vergelijking met demodex.

Dat DA's mijten "over het hoofd zien" komt vaak omdat het afkrabsel niet diep genoeg is genomen. Demodex is zo goed als NIET besmettelijk; scabies wel.
Door Jacqueline74
Ik heb Heleen net even gesproken en het ging al beter. Geen nieuwe plekken het lijkt wat beter te gaan! Verder vindt ze het heel leuk dat jullie mee hebben gedacht dus nogmaals bedankt voor alle informatie.

Ik hou jullie op de hoogte,

Jacqueline
Door heleen
Het stonk echt naar ontsteking, dus naar etter of pus. vond het niet echt schimmelkaas. Ik ruik geen veranderde lijfgeur, alleen bij de plekken dus. Ze heeft er ogenschijnlijk geen jeuk aan maar vind het wel prettig als ik de plekken insmeer met hydrocortiderm en dan even masseer. Omdat ze zoveel medicijnen heeft is het mij niet duidelijk of dat soms de jeuk onderdrukt. Ik weet denk ik wel zeker dat de DA een goed monster heeft genomen want de huid heeft daar wel gebloed en het deed haar ook even zeer. Het is in ieder geval anders dan toen Noah hotspot had. Doordat ze zich zo vaak krabte en beet werd ik gealarmeerd. De plekken waren toen al nat en de huid rood. Indy heeft dus nooit gekrabt of met haar kop geschuurd. Toch lijken de plekken erg op Hotspot.
Heleen
Laatst gewijzigd door heleen op zo 20 feb 2005, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door