ja ik moet en ik ga trusteeeeeeeeeeeeeeeeeTrusteeee, en nogmaals: veel succes!![]()

Moderator: eelke
ja ik moet en ik ga trusteeeeeeeeeeeeeeeeeTrusteeee, en nogmaals: veel succes!![]()
Dat is leuk, ik heb een Toepoel uit 1933!!! Vraag me niet welke druk, maar het is nog in dat moeilijke NederlandsWat staat daar in over versch-vleesch-voeding?![]()
Mensch e.d.!!
Gebroeid WAt is dat ???verwarmd?
dit is een vraag van mij geweest op het forum maar niemand weet het en nu komt hier ook weer dat woord :-/
Gebroeid WAt is dat ???Jawel hoor, heb het antwoord voor je neergezet, maar hier is het nog een keer: broeien is met kokend/heet water overgieten. In de keukenterminologie verbasterd tot broeieren, want dat klinkt franser.
dit is een vraag van mij geweest op het forum maar niemand weet het en nu komt hier ook weer dat woord :-/
<<Jawel hoor, heb het antwoord voor je neergezet, maar hier is het nog een keer: broeien is met kokend/heet water overgieten.<<Nee Roger, ga nou niet weer als een echte Belg bij het echte Frans zitten zoeken. Want broeieren is geen koken. Alleen met kokend/heet water overgieten. Doet men onder meer na het slachten van varkens om de haren op de huid makkelijker te kunnen verwijderen. Kippen en ander pluimvee pluk je geloof ik ook makkelijker als je ze eerst even in heet water legt. Maar ja, opgegroeid bij een moeder die alleen dierlijke produkten at als je zag dat het geen dier was geweest, heb ik zelf nog nooit een kip geplukt.
Ja , das juist, nu valt mijn Eurocent. van het franse werkwoord "bouillir" is koken en "faire bouillir" is doen koken en dan broeieren.
Kan ook zijn van Bouillon, kwam ook ene Godfried vandaan, de eerste Kruisvaarder.
Gr.
Roger
Klopt bij het plukken van kippen (en ander gevogelte) moet je ze eerst in heet water gooien(dompelen) dan plukt dat makkelijker.Vroeger toen er nog niet zo op tere kinderzieltjes werd gelet ging je een week op schoolkamp naar een boerderij ,die kippen hadden en koeien en die als er kip op het menu stond,zelf gingen slachten (op het erf) en met grote ketel kokend water om te dompelen .Ik zag daar ook dat kippen echt een stukje doorlopen als ze onthoofd zijn en dat dompelen stinkt als een gek blehhhh ,heb er wel van gedroomd maar niets aan overgehouden,dus volgens mij zijn die tere kinderzietjes minder teer als wat er nu geloofd wordt
Nee Roger, ga nou niet weer als een echte Belg bij het echte Frans zitten zoeken. Want broeieren is geen koken. Alleen met kokend/heet water overgieten. Doet men onder meer na het slachten van varkens om de haren op de huid makkelijker te kunnen verwijderen. Kippen en ander pluimvee pluk je geloof ik ook makkelijker als je ze eerst even in heet water legt. Maar ja, opgegroeid bij een moeder die alleen dierlijke produkten at als je zag dat het geen dier was geweest, heb ik zelf nog nooit een kip geplukt.