Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door ine
Dat is leuk, ik heb een Toepoel uit 1933!!! Vraag me niet welke druk, maar het is nog in dat moeilijke Nederlands ;) ;D Mensch e.d.!!
Door Nelly
Dat is leuk, ik heb een Toepoel uit 1933!!! Vraag me niet welke druk, maar het is nog in dat moeilijke Nederlands ;) ;D Mensch e.d.!!
Wat staat daar in over versch-vleesch-voeding? :D
Door ine
Enkele citaten uit Toepoel 1933.

Er wordt voorgesteld, om een bok en een hond hetzelfde te voeren. Reactie:"Dat doet toch niemand roept Gij uit, want een bok en een hond moeten geheel verschillend voedsel hebben! Maar indien dat zoo is, waarom voeren acht van de tien Uwer hun hond als een kip en de negende nauwelijks beter?"

Nog een citaat:
"Gebruikt hij ten einde raad zijn eigen uitwerpselen om in zijn tekort aan kalk te voorzien ......"

"Door hem weg te halen uit de natuur nam de mensch de plicht op zich den hond te voeden."

"Wat de hond ook geweest mag zijn vóór hij onze beste vriend werd, hij was een vleescheter. Alle hondachtigen zijn nog altijd roofdieren en wie zijn gebit en spijsverteringsorganen vergelijkt met die van den planteneter moet daarvan wel overtuigd worden. Zijn gebit louter berekend op scheuren, dat van een paard en rund op malen. Geen herkauwen en vier magen als de koe. Integendeel heelemaal geen kauwen, slechts afrijten en doorslikken. Bij het paard, dat wel lang kauwt, doch niet herkauwt, zijn de darmen tienmaal zoo groot als de maag. Bij den hond beslaan zij slechts de helft van de maag.
Het dierlijk lichaam heeft twee groepen van voedsel nodig, namelijk dien voor den opbouw en het onderhoud van het lichaam en dien, welke de lichaamswarmte en energie voor de bewegingen verschaft. Tot den eersten behooren de eiwitten, water, minerale stoffen en vitaminen. Tot den tweeden de vetten en koolwaterstoffen."

"De hoofdschotel moet dus vleesch zijn. Rauw vleesch natuurlijk. Koken doodt de vitaminen. Welk vleesch? Paardenvleeschbevat meer phosphor dan rundvleesch en het is bijna altijd malsch, dus lichtverteerbaar. Daarbij is het goedkoper. Het eenige bezwaar is zijn tekort aan vet, wat men kan goedmaken door extra vet bij te voeren."

"Men moet nooit verzuimen 's winters extra vet te voeren."

"Men kan zeer goed kopvleesch en hart voeren. Ook lever, mits niet overdreven, is o.a. om het ijzer aan te bevelen. Nieren, uiers, geslachtsdelen enz. zijn als afwisseling wel goed. Doch longen en andere ingewanden hebben heelemaal te geringe voedingswaarde. Wij voeren eens in de week pens. ....
Voortreffelijk zijn hersenen. Daarop moet men bij de slager aandringen. Zij bevatten veel vet, o.a. lecithine."

"Vleesch is hun natuurlijk voedsel en een gezond dier, dat zijn natuurlijk voedsel geniet, riekt niet hinderlijk."

"Vaak hoort men, dat rauw vleesch wormen zou veroorzaken. Dit is onmogelijk. De lintworm krijgt de hond van vloo of luis, de spoelworm van grassen."
Dan nog een stukje over botten;"Het mogen geen botten zijn, die kunnen splinteren, dus nooit van gevogelte, wild of varkens afkomstig. Maar ook kalfs- en runderbeentjes kunnen scherp zijn. Daarom moet men  of zware dijbeenderen rauw geven of gekookte kalfsbotjes."

Stof tot discussie? ;)
Door ine
Dit was in het kort 4 bladzijden over voeding, er volgen er nog 6, plus nog extra over jonge honden en voeding!
Als jullie nog wat oude stellingen willen lezen, dan hoor ik het wel! ;)
Door roger
<<[quote]Dit was in het kort 4 bladzijden over voeding, er volgen er nog 6, plus nog extra over jonge honden en voeding!
Als jullie nog wat oude stellingen willen lezen, dan hoor ik het wel! ;)<<

Ine,

dezen menschen in vroegere tijden waren toch niet zo dom  ??? ??? ???

Laat maar komen die stellingen wat mij betreft.

Cheers
Roger.
Door ine
Vet kan dierlijk zoowel als plantaardig zijn. 's Winters voere men meer, vooral bij nat weer.
Van de meelspijzen geve men vooral geen aardappelen. Goed voedsel zijn zij nooit en voor jonge honden en honden met zijde-achtig haar en chow chows zijn zij gevaarlijk.
Maar de vermaarde rijst is evenmin ideaal! Ter afwisseling van de meelspijzen voeren wij wel af en toe wat. Voor hoofdvoedsel is het ongeschikt. Zelfs niet met de beroemde stokvischsnippers! Stokvisch zelf is best, maar die snippers zijn vreeselijk zwaar verteerbaar. Op dat diëet moet men den uitvinder ervan maar eens zetten. Mèt al de braven, die zijne leer verkondigen en opvolgen. Hoe weinigen van die braven zouden hun dier nog stokvischsnippers en rijst geven indien ... die voeding duur uitkwam? Juist, daar zit het succes van die voedsel-deun, waaroder heel onze Nederlandsche hondenwereld lijdt.
Een ernstig bezwaar tegen meelkost is, dat het meestal week, ja waterig is. En Great Dane zegt zoo terecht, dat waterig voedsel waterige honden geeft.
Voor meelkost zijn er bruin brood, roggebrood en scheepsbeschuit of hondekaak zonder vleesch. Hondekaak van de volle tarwekorrel gebakken, al of niet gemengd met rogge en dan zonder vleesch, dat is puik

Groente heeft zijn vóór- en tegenstanders. Ik geloof, dat honden, die bij gras kunnen, ze niet noodig hebben. Misschien zelfs niet de uien, die we trouw tegen wormen voeren. Kookt men de groente, zooals wij doen, dan doodt men de vitaminen, waarom dr. Van Herwaarden groente rauw geeft op gevaar af dan wormen te voeren. Onze jongens eten ook gras, dat dan voor vitaminen èn wormen zorgt~Groenten, hetzij gekookt of ongekookt, moeten altijd gehakt of gemalen worden gegeven.

Wie voert wat stellig noodig is en overigens op verscheidenheid is bedacht, heeft de meeste kans alles te geven wat noodig is. Dit zal elke dierenarts beamen en het is hun plicht tegenover onzen lieven gevangene, want hij is geheel van ons afhankelijk.
Voor afwisseling dus verschillend vleesch, als boven aangegeven. Soms visch. Dan vooral de graten er zogvuldig uithalen of in een fijne molen malen. Soms eieren.
Kaas is ook best als vet, dat men overigens ook nog kan afwisselen. Ook verscheidenheid van meelkost en van groenetn. Maar vaak uien of knoflook en wortelen. Tomaten, spinazie, sla, peen, bieten, andijvie, er is zoo veel. In meelkost kiezen we behalve tusschen bruin- en roggebrood nog uit havermout, havermeel, maizena, griesmeel. Maar steeds goed gekookt of gebroeid.

Zo, genoeg voor vandaag, overmorgen weer meer uit de oudheid! Nog 5 blz. te gaan!
Door ester
Gebroeid  WAt is dat  ???
dit is een vraag van mij geweest op het forum maar niemand weet het en nu komt hier ook weer dat woord :-/
verwarmd?
Door oebaya
Gebroeid  WAt is dat  ???
dit is een vraag van mij geweest op het forum maar niemand weet het en nu komt hier ook weer dat woord :-/
Jawel hoor, heb het antwoord voor je neergezet, maar hier is het nog een keer: broeien is met kokend/heet water overgieten. In de keukenterminologie verbasterd tot broeieren, want dat klinkt franser.

Interessant trouwens die Toepoel uit 1933. Zal de stukken van de week eens uitprinten en naast de mijne van meer recente datum leggen.
Door sylvia
Toepols negende geheel herziene druk 1988

deel 1:

Voeding.
Voedselopname is nodig voor de opbouw,groei en instandhoding van de lichaamsweefsels en als brandstof voorziening voor de arbeid,in de meest uitgebreide zin, die door dit lichaam wordt verricht.
Willen alle processen optimaal verlopen,dan zal ook de voeding goed moeten zijn.De voornaamste componenten voor de voeding van de hond zijn eiwitten,koolhydraten (zetmeel en suiker),vetten mineralen zouten,vitaminen en water.De hond behoort tot de carnivoren oftewel de vleeseters en is uitgerust met een gebit en maagdarm kanaal,dat hem in staat stelt op een gunstige wijze vlees op  te nemen en te verteren.Met haaktanden en scheurkiezen scheurt hij stukken vlees van zijn prooi af en slikt ze snel door.Echt kauwen doet hij niet.Vertering in de mond vindt dan ook nagenoeg geen plaats.Het speeksel dient om de voedselbrok glad te maken .De maag is vrij klein en het darmkanaal kort.Wil het nuttig effect van de voeding behoorlijk zijn,dan moet er een flink gedeelte van de vertering in de maag plaatsvinden.Dit is dan ook het geval.De maagovergang naar de dunne darm wordt afgesloten door een kringspier,de pylorus genaamd.De pylorus opent zich op prikkels,die gevormd worden door een bepaalde zuurtegraad en fijn-verdeeldheid van de maag inhoud.Wanneer het voedsel uit grote brokken bestaat,zal het langer in de maag verblijven,en als zodanig beter verteren dan wanneer het fijn verdeeld is.In het laatste geval passeert het feitelijk te snel  om goed aangetast te worden door  de verteringssappen die  de maagwand afscheid en om voldoende gekneed te worden ten gevolge van de werking van de maagwandspieren.De hond kan het vlees dus het beste in stukken toegediend krijgen.De conclusie dat de hond het best gevoerd wordt met enkel spiervlees is echter een foutieve.Spiervlees is opzichzelf vrij zwaar te verteren.Het kadaver,waar de hond in wilde staat zich mee voedt,bevat naast spiervlees nog tal van andere zaken als ingewanden met inhoud,huid,beenderen,vet,organen en bindweefsel.Geven we de hond alleen spiervlees ,dan belasten we zijn spijsvertering te zwaar en voeren we bovendien te eenzijdig.
Het dierlijk eiwit is een zeer belangrijk en onmisbare component,maar et dient wel degelijk aangevuld te worden met koolhydraten en vetten.Het is niet mogelijk de hond soort specifiek eiwit te verschaffen.Zijn voedsel zal meestal rund of paardevlees bevatten en hij zal de eiwitten hieruit moeten afbreken e weer opbouwen tot zijn soort specifieke eiwit.Wij moeten er daarom voor zorgen,dat zijn eiwit voorziening zo gevarieerd mogelijk is,en naast spiervlees ook organen als hart,lever,nieren en ingewanden geven,afgewisseld met gekookte vis,gekookte eieren,jonge kaas en vlees van gevogelte. Vis en eieren niet rauw voeren.Rauwe vis is schadelijk en rauw kippeneiwit bevat stoffen die vit.B haar werking  ontnemen.De ei dooier mag wel rauw gegeven worden.Ander vlees verliest door koken aan voedingswaarde. Het vlees mag zeker vet bevatten.Paardevlees moet zelfs in combinatie met paardevet gegeven worden daar het anders schade aan het spierstelsel van de hond kan berokkenen.Toevoeging van rund- of schapevet,of plantaardige olie, is prima.Als richtlijn voor de hoeveelheid kan men aanhouden ongeveer 20 gram per KG lichaamsgewicht,alhoewel individuele verschillen in behoefte,ook in verband met arbeidprestaties ,mogelijk blijven.Teveel eiwit kan evenzeer schadelijk zijn als te weinig,zeker voor het opgroeiende en ook het oudere dier.De hoeveelheid vet mag gerust 10-15% van de maaltijd zijn.Dan de koolhydraten,die voor een evenwichtige voeding noodzakelijk zijn.Het best geven we deze in de vorm van oud bruinbrood.Een goed hondenbrood (geen volledig droogvoer) of witbrood kan goed als afwisseling gegeven worden.Aardappelen kunnen geen kwaad mits niet te vaak.Ook ongepelde rijst en macaroni kunnen goed als koolhydratenbron worden gegeven.Als aanvulling van de maaltijd kan men uitstekend gekookte bladgroente geven.Rauwe groente worden nagenoeg niet verteerd,daar het darmkanaal van de vleeseter  daar niet op is ingericht.Melk en yochurt zijn ook goede voedingsmiddelen mits de ontlasting goed blijft.Als volledige vervanging van vlees kunnen ze echter niet dienen.
Voertijden:Jonge dieren van 4-6 maanden moet men 3-4 x per dag voeren;volwassen honden 1 a 2 keer per dag,liefst s’avonds.Na het eten geen drukke beweging geven.In het algemeen is de hoeveelheid en de frequentie  van voeren ook afhankelijk van de hoeveelheid beweging , die de hond krijgt.
In verband met de opvoeding tot goede eetgewoonten ie het wel van belang,dat u het voerbakje als het niet is leeggegeten,wegneemt en pas weer voorzet voor de volgende maaltijd.Tussentijds dan geen snoep of hapjes geven.
Mineralen:Verscheidene mineralen als calcium,fosfor,ijzer en andere zijn noodzakelijk voor een goede voeding.Men kan dit uit verschillende bronnen toevoegen,doch het beste is een goed samengesteld kalk en mineralenmengsel  te geven.Er zijn verschillende goede merkpreparaten in de handel,die volledig in de mineralen behoefte van de hond voorzien.Men volge steeds nauwkeurig de gebruiksaanwijzing.Vers water moet steeds vooradig zijn.

De rest moet ik nog typen komt er aan ,eerst zelf even eten  ;D
Door roger
<<Jawel hoor, heb het antwoord voor je neergezet, maar hier is het nog een keer: broeien is met kokend/heet water overgieten.<<

Ja , das juist, nu valt mijn Eurocent. van het franse werkwoord "bouillir" is koken en "faire bouillir" is doen koken en dan broeieren.

Kan ook zijn van Bouillon, kwam ook ene Godfried vandaan, de eerste Kruisvaarder.

Gr.
Roger
Door oebaya
<<Jawel hoor, heb het antwoord voor je neergezet, maar hier is het nog een keer: broeien is met kokend/heet water overgieten.<<

Ja , das juist, nu valt mijn Eurocent. van het franse werkwoord "bouillir" is koken en "faire bouillir" is doen koken en dan broeieren.

Kan ook zijn van Bouillon, kwam ook ene Godfried vandaan, de eerste Kruisvaarder.

Gr.
Roger
Nee Roger, ga nou niet weer als een echte Belg bij het echte Frans zitten zoeken. Want broeieren is geen koken. Alleen met kokend/heet water overgieten. Doet men onder meer na het slachten van varkens om de haren op de huid makkelijker te kunnen verwijderen. Kippen en ander pluimvee pluk je geloof ik ook makkelijker als je ze eerst even in heet water legt. Maar ja, opgegroeid bij een moeder die alleen dierlijke produkten at als je zag dat het geen dier was geweest, heb ik zelf nog nooit een kip geplukt.
Door sylvia

Nee Roger, ga nou niet weer als een echte Belg bij het echte Frans zitten zoeken. Want broeieren is geen koken. Alleen met kokend/heet water overgieten. Doet men onder meer na het slachten van varkens om de haren op de huid makkelijker te kunnen verwijderen. Kippen en ander pluimvee pluk je geloof ik ook makkelijker als je ze eerst even in heet water legt. Maar ja, opgegroeid bij een moeder die alleen dierlijke produkten at als je zag dat het geen dier was geweest, heb ik zelf nog nooit een kip geplukt.
Klopt bij het plukken van kippen (en ander gevogelte) moet je ze eerst in heet water gooien(dompelen)  dan plukt dat makkelijker.Vroeger toen er nog niet zo op tere kinderzieltjes werd gelet ging je een week op schoolkamp naar een boerderij ,die kippen hadden en koeien en die als er kip op het menu stond,zelf gingen slachten (op het erf) en met grote ketel kokend water om te dompelen .Ik zag daar ook dat kippen echt een stukje doorlopen als ze onthoofd zijn en dat dompelen stinkt als een gek blehhhh ,heb er wel van gedroomd maar niets aan overgehouden,dus volgens mij zijn die tere kinderzietjes minder teer als wat er nu geloofd wordt ;D
Door avalon
Ik leer steeds meer bij hier. Ik ben al volop aan het printen gegaan, zodat ik het later nog eens kan lezen. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door