Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door nicenmax
hallo allemaal,

na veel wikken en wegen is hij hier dan mijn eerste barfmenu voor max:

Maandagochtend:500 gr. Pens/Hart (wissel per week)
                 Avond:200 gr. sardientjes
Dinsdag Ochtend:200 gr Groentemix
                 Avond:Kippennek
Wo.dag Ochtend:200 gr rundkopvlees
                 Avond:eendennek
Do.dag  Ochtend:250 gr kippenlever + 150 geitenvlees
                Avond:300 gr Groentemix
Vrijdag  Ochtend:Kippennek
                Avond: 200 gr Rundkopvlees
Zat.dag Ochtend:Zalmkop
                Avond:100 gr geitenvlees+100 gr rundkopvlees
Zondag Ochtend:eendennek
                Avond: 200 gr Groentemix

Hij weegt 28 kilo en ik ga uit van 700 gr per dag omdat hij nu rodi 900 gr per dag krijgt. dit is 2,5 % van zijn lichaamsgewicht.

de percentages zijn als het goed is als volgt:

Rauwe vleesbot: 51%
groentemix: 14%
orgaanvlees: 16 %
Spiervlees: 19 %

Ik ben er overigens vanuit gegaan dat een kippen- eendennek en zalmkop 500 gr wegen. Maar ik heb geen idee? ???

In de groentemix wil ik af en toe een rauw ei doen yoghurt en lijnzaadolie ( lijnzaadolie krijgt hij nu ook) Daarnaast krijgt hij zoals hij nu ook krijgt ieder dag 2 pillen vit. C 1000. In de groentemix zal ik verder van allerlei groenten en fruit doen wat hij mag natuurlijk.

In verloop van tijd wil ik graag naast die nekken ook lamsribben gaan geven. Maar dat durf ik nu nog niet. De reden dat hij een nek de ene keer 's ochtends en de andere keer 's avonds krijgt is omdat ik werk en er graag bij wil zijn als hij dit eet het idee vind ik nu nog een beetje eng nl.

Trouwens nu wil ik eigenlijk ook nog vragen: Hij krijgt nu altijd rodi kan ik dan in een keer over op barf of moet ik eerst mengen???

Nou een heel verhaal ben benieuwd naar de reacties graag kritisch het is voor mij nog helemaal nieuw!! ;)

Groetjes Nicolette
Door Lizzy
nicenmax schreef: hallo allemaal,

na veel wikken en wegen is hij hier dan mijn eerste barfmenu voor max:

Maandagochtend:500 gr. Pens/Hart (wissel per week)
                 Avond:200 gr. sardientjes
Dinsdag Ochtend:200 gr Groentemix
                 Avond:Kippennek
Wo.dag Ochtend:200 gr rundkopvlees
                 Avond:eendennek
Do.dag  Ochtend:250 gr kippenlever + 150 geitenvlees
                Avond:300 gr Groentemix
Vrijdag  Ochtend:Kippennek
                Avond: 200 gr Rundkopvlees
Zat.dag Ochtend:Zalmkop
                Avond:100 gr geitenvlees+100 gr rundkopvlees
Zondag Ochtend:eendennek
                Avond: 200 gr Groentemix

Hij weegt 28 kilo en ik ga uit van 700 gr per dag omdat hij nu rodi 900 gr per dag krijgt. dit is 2,5 % van zijn lichaamsgewicht.

de percentages zijn als het goed is als volgt:

Rauwe vleesbot: 51%
groentemix: 14%
orgaanvlees: 16 %
Spiervlees: 19 %
Ziet er allemaal goed uit! Goede percentages en lekker afwisseling van dier/vleessoorten.
Ik ben er overigens vanuit gegaan dat een kippen- eendennek en zalmkop 500 gr wegen. Maar ik heb geen idee? ???
Een zalmkop zal inderdaad ergens rond de 500 gram wegen. Eenden en kippennekken wegen minder. Maar, je kunt net zoveel nekken geven tot je 500 gram hebt (ik denk dat eendennek ongeveer 100 gram per nek weegt en kippennek nog minder).
In de groentemix wil ik af en toe een rauw ei doen yoghurt en lijnzaadolie ( lijnzaadolie krijgt hij nu ook) Daarnaast krijgt hij zoals hij nu ook krijgt ieder dag 2 pillen vit. C 1000. In de groentemix zal ik verder van allerlei groenten en fruit doen wat hij mag natuurlijk.

Ik zou zelf dus nooit lijnzaadolie geven (zinloos, liever geef je actieve omega 3 vetzuren door middel van vette vis of visolie) en ik weet niet waarom je hem vitamine C geeft? Zelf zou ik dat nooit dagelijks, over een langere periode (langer dan 2 weken) supplementeren. Overigens is er wel een grote kans dat je hond 200 gram groentemix in 1 keer echt niet eet, ondanks ei en yoghurt. Mijn ervaring is dat je groentemix het beste mengt met pens, vlees of orgaanvlees. En dan eventueel nog wat yoghurt/ei erbij.
In verloop van tijd wil ik graag naast die nekken ook lamsribben gaan geven. Maar dat durf ik nu nog niet. De reden dat hij een nek de ene keer 's ochtends en de andere keer 's avonds krijgt is omdat ik werk en er graag bij wil zijn als hij dit eet het idee vind ik nu nog een beetje eng nl.
OK, rustig aan dan! Wat je wel kunt proberen, dat is ook niet eng, is bijvoorbeeld eendkarkas, parelhoenkarkas, hele kwartels, etc. dus vleesbotten van kleine dieren. Die zijn zachter.
Trouwens nu wil ik eigenlijk ook nog vragen: Hij krijgt nu altijd rodi kan ik dan in een keer over op barf of moet ik eerst mengen???
Je kunt prima in 1 keer overschakelen.
Nou een heel verhaal ben benieuwd naar de reacties graag kritisch het is voor mij nog helemaal nieuw!! ;)

Groetjes Nicolette
Nou, ik vind dat je lekker bezig bent dus!
Door nicenmax
Bedankt voor de reactie.
Ik zou zelf dus nooit lijnzaadolie geven (zinloos, liever geef je actieve omega 3 vetzuren door middel van vette vis of visolie)
de lijnzaadolie geef ik omdat hij altijd veel last van roos heeft en hij hier een mooie vacht van krijgt maar idd als ik hem vis geef dan zal dat niet meer hoeven.
en ik weet niet waarom je hem vitamine C geeft? Zelf zou ik dat nooit dagelijks, over een langere periode (langer dan 2 weken) supplementeren.

de Vitamine C geef ik mede door het advies op de hondenschool dat honden tegenwoordig veel stress hebben en zo veel vit c verbruiken\ afbreken. Een andere reden is dat max vaak last heeft van voorhuid ontsteking en ik heb begrepen door de zuren van vit. c de ontsteking tegen gaat
(bij het plassen). Het spoelen van de DA vind ik en hij nl. helemaal niks. Maar misschien heb jij een andere tip?
Overigens is er wel een grote kans dat je hond 200 gram groentemix in 1 keer echt niet eet, ondanks ei en yoghurt. Mijn ervaring is dat je groentemix het beste mengt met pens, vlees of orgaanvlees.
Nee daar heb ik ook al zitten denken, hoewel max wel een alleseter is ( een labrodor staat er om bekend geloof ik, keukens vinden hij nl. ook lekker ;D) Maar goed ik probeer het eerst en als hij het niet lekker vind dan kan ik altijd nog iets er doorheen doen.
En dan eventueel nog wat yoghurt/ei erbij.
Ja over die yoghurt heb begrepen dat het met bacterien moet zijn om als probotica te werken is alle yoghurt dat? of staat dit er op??? en dat ei dat is met schaal en al?

Overigens ik heb ergens gehoord/ gelezen dat als ik een beetje knoflook door zijn eten doe, goed tegen vlooien is. Werkt dat ook voldoende tegen teken? Want max krijgt volgens mij altijd last van uitslag na die frontline... :(

Ik hoor graag weer. bedankt in ieder geval. sorry voor alle vragen maar zoals gezegd ben lerende!
Door Lizzy
[quote="nicenmax"]
Bedankt voor de reactie.

de lijnzaadolie geef ik omdat hij altijd veel last van roos heeft en hij hier een mooie vacht van krijgt maar idd als ik hem vis geef dan zal dat niet meer hoeven.

de Vitamine C geef ik mede door het advies op de hondenschool dat honden tegenwoordig veel stress hebben en zo veel vit c verbruiken\ afbreken. Een andere reden is dat max vaak last heeft van voorhuid ontsteking en ik heb begrepen door de zuren van vit. c de ontsteking tegen gaat
(bij het plassen). Het spoelen van de DA vind ik en hij nl. helemaal niks. Maar misschien heb jij een andere tip?

Nee daar heb ik ook al zitten denken, hoewel max wel een alleseter is ( een labrodor staat er om bekend geloof ik, keukens vinden hij nl. ook lekker ;D) Maar goed ik probeer het eerst en als hij het niet lekker vind dan kan ik altijd nog iets er doorheen doen.

Ja over die yoghurt heb begrepen dat het met bacterien moet zijn om als probotica te werken is alle yoghurt dat? of staat dit er op??? en dat ei dat is met schaal en al?

Overigens ik heb ergens gehoord/ gelezen dat als ik een beetje knoflook door zijn eten doe, goed tegen vlooien is. Werkt dat ook voldoende tegen teken? Want max krijgt volgens mij altijd last van uitslag na die frontline... :(

Ik hoor graag weer. bedankt in ieder geval. sorry voor alle vragen maar zoals gezegd ben lerende!
[/quote]

Sorry, ik had deze vragen niet meer gezien :-[.

Yoghurt kun je inderdaad voor de probiotica geven. Alle yoghurt is met melkzuurbacterieen gemaakt maar mijn ervaring is dat biogarde beter z'n werk doet dan gewone standaard yoghurt. En de biologische yoghurt van de AH, die is ook goed. Misschien zitten er meer of actievere bacterieen in, ik weet het niet. Als ik echt een probiotica-stoot wil geven: dan geef ik capsules. Daar zit gewoon meer in dan in yoghurt.

Rauw ei is met schaal en al. Als het ei gekookt is (zou ik niet geven, maar goed), dan zonder schil want schil van gekookt ei wordt hard.

Knoflook zou helpen tegen vlooien volgens sommige en wetenschappers zeggen dat het niet werkt. Je kunt best wat knoflook geven, maar geef niet teveel want teveel knoflook kan bloedarmoede veroorzaken. Ik geef zelf aan mijn middelgrote hond zo'n 4 keer knoflook per week en dan een half teentje.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door