Laat ik me er ook maar eens tegenaan gaan bemoeien

Voor het geval je dit niet oppikt uit wat je op dde rest van het forum leest (

) hier even een algemene samenstelling van een barf-menu. Dit is wat Billinghurst aanraadt.
Een weekmenu behooort ongeveer de volgende percentages te hebben:
*60% rauwe vlees botten
*15% - 20% rauwe groentepuree en fruit
*10% - 15% orgaanvlees
* 5% - 10% tafelrestjes en supplementen
Er zijn op dit forum al wat discussies gevoerd over deze percentages. deze gaan vooral over het gehalte aan bot (in dit geval 30%) wat naar onze mening te hoog ligt. Wat je namelijk vooral in je achterhoofd moet houden is hetgeen je eigenlijk wilt doen, namelijk het nabootsen van het menu van de voorvader van de hond, prooidieren namelijk. En er is geen prooidier te vinden met een botpercentage van 30%. Dit kun je dus best een flink end naar beneden bijstellen (botpercentage rond de 15-20% is naar mijn mening genoeg).
Ook de groente/fruit mixjes staan onder discussie. Er zijn mensen die er bij zweren, er zijn ook mensen (waaronder ik) die niet of nauwelijks groentemixjes geven (ik geef trouwens wel af en toe fytomix, de inhoud van de boekmaag van een lam of rund, vaak met wat fijngemalen kruiden erdoorheen). het is vaak een kwestie van beslissen wat je zelf het prettigste vindt, en kijken of de hond het daar mee eens is

;D;D
Verder is eigenlijk iedereen het er wel over eens dat variatie heeeeel belangrijk is. Niet elk vlees, elk bot en elk orgaan is hetzelfde namelijk en levert dezelfde voedingsstoffen. In vis vind je bijvoorbeeld essentiële vetzuren die je in andere voedingsmiddelen maar in veel mindere mate vindt. Precies hetzelfde met verschillende soorten vlees, kippevlees levert andere essentiële aminozuren als konijnevlees of lamsvlees bijvoorbeeld. Vooral om te zorgen dat alle essentiële aminozuren en vetzuren in de voeding aanwezig zijn is het aan te raden om een aantal verschillende proteïnebronnen te gebruiken, waaronder vis.
Een paar ideetjes:
LAM / GEIT :
ribbetjes, nekken, koteletjes, alleen vlees
lever, hart, nieren, ballen (testikels

), pens
RUND:
vlees, hart, liever geen botten van te oude dieren, tenzij evt. als recreatiebot , liever geen lever van een te oud dier, aangezien de afvalstoffen zich hier opstapelen, en hoe ouder hoe meer afvalstoffen.
KALF:
ribbetjes, nekken, staarten, strot
lever, hart, nieren, ballen (testikels

), pens
KONIJN/GEVOGELTE:
eigenlijk het liefst hele dieren, zo compleet mogelijk
Dan nog de kwestie van de granen. Granen horen van oorsprong niet thuis in het dieet van de hond/wolf. De enige granen die de hond binnen zou krijgen is uit de maag van zijn prooidier. Er is sowieso al twijfel of een wolf de maaginhoud opeet, meestal schudt hij de maag leeg en eet dus aleen de maag zelf op. datgene wat eraan blijft hangen is dus maar summier. Bovendien komen granen niet voor in de natuur zoals wij ze kennen.
Als je granen wilt geven, kun je het beste kiezen voor graanvlokken (liefst rogge, haver of spelt) die je een aantal uren laat weken om ze beter verteerbaar te maken. Deze vlokken kun je ook gebruiken om over een vleesbotten-maaltijd te doen als vervanging voor de ruwe vezels die normaal gesproken in de vorm van huid haren of veren aanwezig zouden zijn. Behalve in dit geval is het niet raadzaam om granen en vlees te combineren omdat dit het spijsverteringskanaal zou verzuren.
groetjes
Eva