Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Nitus
Ik zie ook dat Harco vandaag de link naar het Bouvierforum in zijn 1e bericht heeft weggehaald, en dat op dat forum zijn eigen bericht vandaag is aangepast, er staat nu niet meer dat hij dat voer verkoopt voor 1 euro per kilo?
Waarom Harco? ben je tot inzicht gekomen? Zo ja, dan vind ik dat geweldig, dus laat wat van je horen aub.
Door margreet
[quote="Nitus"]
Ik zie ook dat Harco vandaag de link naar het Bouvierforum in zijn 1e bericht heeft weggehaald, en dat op dat forum zijn eigen bericht vandaag is aangepast, er staat nu niet meer dat hij dat voer verkoopt voor 1 euro per kilo?
Waarom Harco? ben je tot inzicht gekomen? Zo ja, dan vind ik dat geweldig, dus laat wat van je horen aub.
[/quote]

Nou dat zal niet gaan denk ik :-\Harco is inmiddels geen lid meer. ::)
Door alani
Pffffffffffff heb een hele middag besteedt aan het lezen van alle pagina's maar heb me er nu doorheen geworsteld.
Wil nog even vertellen dat ik wou dat ik barf eerder had ontdekt. Mijn vorige hond, een franse bull is 11 jaar geworden op zich een hele respectabele leeftijd voor dit ras helaas heeft hij deze leeftijd wel bereikt met een aantal problemen en dan vooral huidproblemen, die ik (dat weet ik nu wel bijna zeker) hem had kunnen besparen door geen brok te voeren, maar ja het is zo makkelijk he :-[
Mijn amerikaanse bull heeft de eerste 5 maanden ook brok gekregen af en toe met blik.
Op een forum voor de am.bull las ik over barf en na heel veel lezen vragen en nog een keer lezen, rekenen twijfelen (of ik de juiste hoeveelheden had en er geen tekorten in zaten) en nog een keer vragen zit mijn hond nu 5 weken op barf. Hij doet het fantastisch ziet er goed uit heeft keurige ontlasting (al 5 weken geen diaree die hij daarvoor soms wel had) en taalt niet meer naar zijn eigen ontlasting of die van andere honden. En last but not least hij groeit gelijkmatig op. Hij is nu bijna 8 maanden :-*
Ook ik vond het heel moeilijk om kritiek te krijgen over de fouten die iedere beginner maakt (ik gaf bijv. ook veel te veel orgaanvlees) maar met eigenwijsheid is mijn hond niet geholpen en ben dan ook erg blij dat ze hier de moeite hebben genomen om "mijn voeding" te bekijken en waar nodig ( en dat was het wel zo hier en daar) aan te vullen of te verbeteren.
Dus Esther zie het niet als kritiek of aanvallen op jouw wijze van voeren maar als "leermateriaal"
Heel veel geluk en suc6 met je honden ;)
Laatst gewijzigd door alani op do 29 apr 2004, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door SHIVA
Hoi Esther
Ik denk dat niemand hier van dit forum jou heeft willen afkraken
Maar je wel er vanwillen overtuigen dat je met dit voer niet het beste aan je honden geeft van wat ze echt nodig hebben
En ze je er alleen maar mee hebben willen helpen
Al stel jij hier 100 vragen en ze zien dat je er echt
serieus mee bezig ben dan worden die vragen ook beantwoord
dat is het fijne van dit forum
Er zitten hier een hoop beginners en die maken ook nog wel eens fouten
die gecoriceerd worden
maar dit is wel een opbouwende kritiek
soms niet leuk zeker als je denkt dat je het goed doe
maar je leert ervan
en zolang je met dierenvoeding bezig blijft blijf je leren iedere dag weer
het kan best zijn dat er over 3mnd weer een andere visie is op een bepaald stuk van voeren
en dan ga je het weer herzien
dus met deze lees je goed in
kijk naar de menus die geplaatst zijn
en stel je vragen als je verder wilt komen
dan wens ik je veel plezier hier op het forum
en hoop nog vaak iets van je te lezen
gr shiva
Laatst gewijzigd door SHIVA op wo 21 apr 2004, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door esther75
Heb alleen deze topic even bijgelezen...ik ben blij dat de berichten van toon zijn veranderd...heb me nog niet verdiept in de verdere materie, dat doe ik de komende dagen wel. Een mens kan nooit te veel leren toch?

En nee, voorlopig blijf ik dit voer voeren, omdat het gewoon goed voldoet, het heeft zich al bewezen, maar ik zal zeker zien hoe ik het beter kan krijgen... wat ik toe moet voegen of weg kan laten....ben zeker van plan me er in te verdiepen....maar kalfslapjes of aardbeien...dat gaat me echt te ver...sorry...
maar wie weet praat ik over een paar maanden wel anders....

Groeten Esther
Door sylvia
[quote="esther75"]
Heb alleen deze topic even bijgelezen...ik ben blij dat de berichten van toon zijn veranderd...heb me nog niet verdiept in de verdere materie, dat doe ik de komende dagen wel. Een mens kan nooit te veel leren toch?

En nee, voorlopig blijf ik dit voer voeren, omdat het gewoon goed voldoet, het heeft zich al bewezen, maar ik zal zeker zien hoe ik het beter kan krijgen... wat ik toe moet voegen of weg kan laten....ben zeker van plan me er in te verdiepen....maar kalfslapjes of aardbeien...dat gaat me echt te ver...sorry...
maar wie weet praat ik over een paar maanden wel anders....

Groeten Esther
[/quote]

mijn honden hebben nog nooit kalfslapjes gegeten,aardbeien wel maar dan gewoon als ik ze eet en ik wil er 1 delen ;D Ik geloof dat je het dus nog niet helemaal begrijpt ,maar als je je hond kalfslapjes wilt voeren mag dat wel natuurlijk maar das niet echt nodig hoor,kalfsbot wel, botten mogen alleen van jonge dieren omdat ze anders te hard zijn.
Door Lupa
kalflappjes?
die eet ik niet eens.
en de aarbeetjes die zijn voor me!
nee ester het gaat niet om de luxe maar om de noodzaak
Door esther75
Ik had even een aantal menu´s bekeken en kwam het kalfslapje en de aardbei tegen vandaar, leek mij ook al overdreven. ;D

Ik krijg het vlees overigens, maak het dus niet zelf. ;)

Groeten Esther
Laatst gewijzigd door esther75 op do 22 apr 2004, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lupa
het gaat niet om de kalflapje of de aardbei ;D
het gaat om het principe dat de voeding zogebalanceerd mogenlijk is en niet eenzijdig.
en als je af en toe een aarbetje geeft ach waarom niet?
Door laura
Je kunt het ook zo luxe maken als dat je zelf wilt.
Lamsribben voor 8 euro per kilo vind ik ook niet te betalen. Ik los het op door schapengehakt a 3 euro per kilo met gratis schapenbotten. Op die manier krijgen ze wel afwisseling! Lamsribben zullen vast erg goed zijn, maar niet voor mijn portemonnee!!!

Met meer afwisseling hoef je niet veel duurder uit te zijn. Ik heb bv kip voor 1,- per kilo. Je moet t een beetje tegen elkaar afwegen, dure dingen en goedkope dingen..
Ik ben er stellig van overtuigd dat afwisseling beter is!
Door Marieke
Ik heb me door de 14 pagina's gelezen met een groeiende verbazing. Ik schrijf bijna nooit op dit forum, ik ben een van de lezers. Maar nu kan ik het toch niet laten....

tss jeetje wat een discussie. Ik vind het echt knap van jullie dat jullie zo serieus ingaan op Esther75, ik had het allang opgegeven.
Ik vraag me af of het zinvol is, sommige mensen laten zich nu eenmaal niet overtuigen...Tig goede argumenten zijn er voorbij gekomen, maar die lijken niet aan te komen?

Esther, prima dat jij je honden zo voert, maar hou het dan voor jezelf als je toch niet van plan bent iets aan te nemen!

Wat is in hemelsnaam de reden dat je het nodig vindt dit hier te posten???? (niet dat ik verwacht dat je deze vraag uberhaupt zal beantwoorden...)

Wil je aandacht? Nou dat is in ieder geval gelukt....
maar of je daar nu zo blij mee moet zijn.....
Laatst gewijzigd door Marieke op do 22 apr 2004, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ~anna~
[quote="esther75"]
Ik had even een aantal menu´s bekeken en kwam het kalfslapje en de aardbei tegen vandaar, leek mij ook al overdreven. ;D

Ik krijg het vlees overigens, maak het dus niet zelf. ;)

Groeten Esther
[/quote]Krijg je het dan gratis?
Als je het krijgt voor niks dan kan ik wel begrijpen waarom je dat voer zo graag geeft want brokken kunnen ook heel duur zijn.
Is het dan al ingevroren en krijg je ook uitleg hoeveel je moet voeren?
Laatst gewijzigd door ~anna~ op do 22 apr 2004, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door chooky
Laat ik me er ook maar eens tegenaan gaan bemoeien ;D ;D ;D
Voor het geval je dit niet oppikt uit wat je op dde rest van het forum leest ( ;) ) hier even een algemene samenstelling van een barf-menu. Dit is wat Billinghurst aanraadt.
Een weekmenu behooort ongeveer de volgende percentages te hebben:

*60% rauwe vlees botten
*15% - 20% rauwe groentepuree en fruit
*10% - 15% orgaanvlees
* 5% - 10% tafelrestjes en supplementen

Er zijn op dit forum al wat discussies gevoerd over deze percentages. deze gaan vooral over het gehalte aan bot (in dit geval 30%) wat naar onze mening te hoog ligt. Wat je namelijk vooral in je achterhoofd moet houden is hetgeen je eigenlijk wilt doen, namelijk het nabootsen van het menu van de voorvader van de hond, prooidieren namelijk. En er is geen prooidier te vinden met een botpercentage van 30%. Dit kun je dus best een flink end naar beneden bijstellen (botpercentage rond de 15-20% is naar mijn mening genoeg).
Ook de groente/fruit mixjes staan onder discussie. Er zijn mensen die er bij zweren, er zijn ook mensen (waaronder ik) die niet of nauwelijks groentemixjes geven (ik geef trouwens wel af en toe fytomix, de inhoud van de boekmaag van een lam of rund, vaak met wat fijngemalen kruiden erdoorheen). het is vaak een kwestie van beslissen wat je zelf het prettigste vindt, en kijken of de hond het daar mee eens is ;D;D;D
Verder is eigenlijk iedereen het er wel over eens dat variatie heeeeel belangrijk is. Niet elk vlees, elk bot en elk orgaan is hetzelfde namelijk en levert dezelfde voedingsstoffen. In vis vind je bijvoorbeeld essentiële vetzuren die je in andere voedingsmiddelen maar in veel mindere mate vindt. Precies hetzelfde met verschillende soorten vlees, kippevlees levert andere essentiële aminozuren als konijnevlees of lamsvlees bijvoorbeeld. Vooral om te zorgen dat alle essentiële aminozuren en vetzuren in de voeding aanwezig zijn is het aan te raden om een aantal verschillende proteïnebronnen te gebruiken, waaronder vis.
Een paar ideetjes:
LAM / GEIT :
ribbetjes, nekken, koteletjes, alleen vlees
lever, hart, nieren, ballen (testikels ;D), pens

RUND:
vlees, hart, liever geen botten van te oude dieren, tenzij evt. als recreatiebot , liever geen lever van een te oud dier, aangezien de afvalstoffen zich hier opstapelen, en hoe ouder hoe meer afvalstoffen.

KALF:
ribbetjes, nekken, staarten, strot
lever, hart, nieren, ballen (testikels ;D), pens

KONIJN/GEVOGELTE:
eigenlijk het liefst hele dieren, zo compleet mogelijk

Dan nog de kwestie van de granen. Granen horen van oorsprong niet thuis in het dieet van de hond/wolf. De enige granen die de hond binnen zou krijgen is uit de maag van zijn prooidier. Er is sowieso al twijfel of een wolf de maaginhoud opeet, meestal schudt hij de maag leeg en eet dus aleen de maag zelf op. datgene wat eraan blijft hangen is dus maar summier. Bovendien komen granen niet voor in de natuur zoals wij ze kennen.
Als je granen wilt geven, kun je het beste kiezen voor graanvlokken (liefst rogge, haver of spelt) die je een aantal uren laat weken om ze beter verteerbaar te maken. Deze vlokken kun je ook gebruiken om over een vleesbotten-maaltijd te doen als vervanging voor de ruwe vezels die normaal gesproken in de vorm van huid haren of veren aanwezig zouden zijn. Behalve in dit geval is het niet raadzaam om granen en vlees te combineren omdat dit het spijsverteringskanaal zou verzuren.

groetjes
Eva
Door Peet
esther75 schreef:...heb me nog niet verdiept in de verdere materie, dat doe ik de komende dagen wel. Een mens kan nooit te veel leren toch?

En nee, voorlopig blijf ik dit voer voeren, omdat het gewoon goed voldoet, het heeft zich al bewezen, maar ik zal zeker zien hoe ik het beter kan krijgen... wat ik toe moet voegen of weg kan laten
Ik krijg het vlees overigens, maak het dus niet zelf.
Sorry hoor.....ik kan dit dus niet volgen.....

Je gaat je een keer inlezen....je blijft nu toch iets voeren wat niet compleet is....maar je wilt wel kijken wat je toe moet voegen of weg moet laten.....maar je krijgt en en maakt het dus niet zelf....

???
Lieve meid,
ga lekker door met je keuze van kip/brood/pens....veel succes er mee.
Maar hou op hier dit soort onzin uit te kramen. Als je serieus bent, begin dan eerst eens te lezen en te luisteren naar wat mensen tegen je zeggen. Als wat je leest en hoort je niet bevalt, blijf dan weg.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door