Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Emmanuelle
Ik zie zalmkop als vleesbot, dus ik geef er ook nog wat zalmsnippers bij
en sardientjes, of eender welke andere vis in zijn geheel voer ik gewoon als compleet op 1 dag.

Je zult het vanzelf wel merken dat het gemakkelijker is van niet elke dag vleesbot te geven. Kippennekken en eendennekken in het begin zijn nog gemakkelijk te verdelen, maar dan de karkassen en grotere stukken zijn wat moeilijker + dat het leuker is dat ze wat langer te kauwen hebben hé.

Groetjes,

Emmanuelle
Laatst gewijzigd door Emmanuelle op do 15 apr 2010, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lynn
[quote="Emmanuelle"]
Ik zie zalmkop als vleesbot, dus ik geef er ook nog wat zalmsnippers bij
en sardientjes, of eender welke andere vis in zijn geheel voer ik gewoon als compleet op 1 dag.

Je zult het vanzelf wel merken dat het gemakkelijker is van niet elke dag vleesbot te geven. Kippennekken en eendennekken in het begin zijn nog gemakkelijk te verdelen, maar dan de karkassen en grotere stukken zijn wat moeilijker + dat het leuker is dat ze wat langer te kauwen hebben hé.

Groetjes,

Emmanuelle
[/quote]
Ok, dat van die vis zal dan ook wel lukken. Dat is ook maar 1 keer per week. En dat lijkt me wel te doen om dat te verdelen/af te wegen.
Dat van die botten, klinkt logisch ja. Zeker als het inderdaad zo 'zwaar' is. En inderdaad, ze gaat het superfijn vinden om te kauwen. Vindt ze nu al leuk, maar ze krijgt niet zoveel botten, omdat ik die botten uit de gewone dierenwinkel niet zo vertrouw...

Dank je wel!
Door Emmanuelle
[quote="Lynn"]
Ok, dat van die vis zal dan ook wel lukken. Dat is ook maar 1 keer per week. En dat lijkt me wel te doen om dat te verdelen/af te wegen.
Dat van die botten, klinkt logisch ja. Zeker als het inderdaad zo 'zwaar' is. En inderdaad, ze gaat het superfijn vinden om te kauwen. Vindt ze nu al leuk, maar ze krijgt niet zoveel botten, omdat ik die botten uit de gewone dierenwinkel niet zo vertrouw...

Dank je wel!
[/quote]

Ja het zit ook gewoon nog heel fris in mijn geheugen omdat ik net het een en ander heb moeten verdelen  :biggrin2:  En het is al zwoegen om in 2 te verdelen hoor, dus om echt elke keer 100 gram te voeren lijkt me echt niet zo simpel.
Je kunt inderdaad veel beter rauwe botten gaan geven dan de botten van de winkel. En als je het rustig aan doet, eerst nekken, als dat goed lukt stilaan grotere stukken (eerst van gevogelte) kan er quasi niets misgaan.
Hoop dat je geen even grote schrokker hebt als onze Falco.  Ja dan schrik je je wel rot de eerste keer. Een eendennek ging bijna in 1x naar binnen  ::)  Vandaar ben ik ook snel op de karkassen overgegaan.
Door Lynn
[quote="Emmanuelle"]
Ja het zit ook gewoon nog heel fris in mijn geheugen omdat ik net het een en ander heb moeten verdelen  :biggrin2:  En het is al zwoegen om in 2 te verdelen hoor, dus om echt elke keer 100 gram te voeren lijkt me echt niet zo simpel.
Je kunt inderdaad veel beter rauwe botten gaan geven dan de botten van de winkel. En als je het rustig aan doet, eerst nekken, als dat goed lukt stilaan grotere stukken (eerst van gevogelte) kan er quasi niets misgaan.
Hoop dat je geen even grote schrokker hebt als onze Falco.  Ja dan schrik je je wel rot de eerste keer. Een eendennek ging bijna in 1x naar binnen  ::)  Vandaar ben ik ook snel op de karkassen overgegaan.
[/quote]
Nee Hester is wel een rustige eter. Dus hopelijk gaat dat goed. Alhoewel, misschien dat het in het begin ook wel snel gaat, omdat het nieuw is.
Maar hopelijk gaat ze dan snel weer over naar haar tragere tempo  :)
Door Lynn
Naar aanleiding van nog wat tips en nog wat nagelezen te hebben kom ik op een 'nieuw', aangepast menu...

Per week:
50 % vleesbot = 1050 gr
25% spiervlees = 525 gr (waarvan ik 105 gr vis wil geven, en 420 gr ander vlees)
10 % groentes = 210 gr
15 % orgaan = lever = 42 gr (2% van het totaal)
                        pens = 157.5 gr (de helft van het orgaan-deel)
                       andere = 115.5 gr
en 1 ei

Ik zal voor de eerste week (/weken) gaan kopen bij Lupa, omdat dat in de buurt is. Dus ik heb erop gelet wat zij in hun barf-lijst hebben staan...
Als we straks wat verder zijn wil ik wel op andere plaatsen gaan bestellen om meer keuze te hebben.

Maandag
Hertenvlees
Spiervlees
260gr

Groentes
 Groetes
 30gr

Dinsdag
 Kippennek
 Vleesbot
 175 gr

Runderpens (blokjes) - is dat goed? Die blokjes los gevroren?
 Orgaan - Pens
 75 gr

Konijnlong
 Orgaan - Andere
 40 gr

Groentes
 Groentes
 30 gr

Woensdag
 Kippennek
 Vleesbot
 175 gr

Lamslever
 Orgaan - Lever
 40 gr

Groentes
 Groentes
 30 gr

Donderdag
 Parelhoenkarkas
 Vleesbot
 175 gr

Sardientjes
 Spiervlees - Vis
 85 gr

Groentes
 Groentes
 30 gr

Ei

Vrijdag
 Kippennek
 Vleesbot
 175 gr

Runderpens
 Orgaan - Pens
 75 gr

Konijnnier
 Orgaan - Andere
 40 gr

Groentes
 Groentes
 30 gr

Zaterdag
 Kippennek
 Vleesbot
 175 gr

Hertenvlees
 Spiervlees
 90 gr

Groentes
 Groentes
 30 gr

Zondag
 Parelhoenkarkas
 Vleesbot
 175 gr

Runderhart
 Orgaan - Andere
 40 gr

Kangoeroevlees
 Spiervlees
 90 gr

Groentes
 Groentes
 30 gr

Is dit beter?
Ik zal wel eens moeten 'testen' met het onderverdelen in porties vleesbot, zoals al eerder werd aangehaald. Dus ja, daar kan misschien nog wel wat verschuiving in zitten als het zo ver is...
En ook op maandag moet ik ermee rekening houden dat mijn ouders haar eten gaan geven, en zij het allemaal iets minder in de gaten houden.
Laatst gewijzigd door Lynn op ma 19 apr 2010, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Else
Mooi menu, wel ingewikkeld om allemaal klaar te maken lijkt me met al die kleine porties.

Een paar tips:
- long zit niet heel veel voedingswaarde in dus voegt niet zoveel toe, je zou evt kippenmaag o.i.d. in plaats daarvan kunnen geven
- pens zou je ook aan 1 stuk kunnen geven dan heeft je hond wat meer te scheuren, al is 75 gram alsnog een heel klein stukje, of je moet de twee keer pens gewoon in een keer geven dan heb je al een iets groter stuk. Er zijn ook veel mensen die pens eens in de 2 weken geven zodat je een nog een groter stuk kunt geven en gewoon 1 pensdag maakt waarbij de hond alleen pens krijgt.
- Je menu moet per 2 a 3 weken compleet zijn en hoeft dus niet perse per dag compleet te zijn. Hiermee kun je e.e.a. makkelijker maken voor jezelf.
- kippen nekjes kun je makkelijk verdelen in porties want zijn vrij klein en 1 parelhoenkarkasje weegt zo ong 200 gram.
- groentes kun je wel vrij makkelijk in porties verdelen door ze bijvoorbeeld in een ijsblokjes vormpje te doen
- sardientje moet je als compleet zien (vleesbot, orgaan en spiervlees in een) en hoef je dus niet perse mee te rekenen in je % in je menu. Kun je evt als extra geven (of door de groentenmix heen hakselen, dit doe is zelf altijd want dan eet onze hond z'n mix met veel smaak op)
- je hebt nu goede beginnersbotten, evt kun je ze eerst nog plat slaan met een hamer
- in een later stadium kun je meer variatie aanbrengen in je vlesbot en opbouwen zoals beschreven staat in dat artikeltje van lizzy over botten voeren.
- evt kun je nog een tweede eitje geven

Succes ermee!!
Door Lynn
Dank je wel voor de tips! Ik ga het menu nog een keertje aanpassen denk ik. Ik heb ook nog tips gekregen op een ander forum.
En ik heb beslist dat ik 3 mei wil beginnen ermee. Dus ik kan nog wel wat aanpassingen doen  :)
Hopelijk wordt het wel makkelijker als je er meer mee bezig bent, want nu ben ik nog een beetje te 'voorzichtig'/volgens de regeltjes denk ik.
Door Emmanuelle
[quote="Lynn"]
Dank je wel voor de tips! Ik ga het menu nog een keertje aanpassen denk ik. Ik heb ook nog tips gekregen op een ander forum.
En ik heb beslist dat ik 3 mei wil beginnen ermee. Dus ik kan nog wel wat aanpassingen doen  :)
Hopelijk wordt het wel makkelijker als je er meer mee bezig bent, want nu ben ik nog een beetje te 'voorzichtig'/volgens de regeltjes denk ik.
[/quote]

Veel succes, maar dat zal wel lukken hoor!
Ik geef ook nog maar gedeeltelijk barf, maar heb al zoveel informatie opgezocht en ben er al zo lang mee bezig dat ik me soms al gevorderd voel, al zijn mijn honden dat nog niet  :biggrin2:
N.a.v. een ander forum, ik zie daar echt geen probleem in om eend te geven aan een beginnende barfer.
Ik hoor wel vaker dat mensen kippennekken overslagen omdat die zo klein zijn, en gelijk aan eendennekken beginnen.  Nog nooit mensen met problemen daar omtrent gehoord.
In het begin zul je je menu volgen, maar het kan goed dat zoals Else! zegt, dat je later gaat samenvoegen, om het jezelf gemakkelijker te maken.
Een paar dagen per week groenten, een paar dagen per week bot, een paar dagen orgaan...  Dan kun je grotere porties van 1 soort in een keer gaan geven.
Dat maakt het in porties verdelen wat gemakkelijker.
Mijn voorkeur gaat ook uit naar (in het begin toch zeker) een bot te geven in combinatie met wat extra spiervlees, omdat ik dan zeker ben dat ze geen problemen krijgen met de ontlasting.
Sardientjes of een andere hele vis, kun je inderdaad als compleet zien.
Hier is het 1 dag visdag, krijgen ze enkel volledige vis en dat is dan dus gewoon een complete dag, zonder iets extra toegevoegd.  Kan je dan gewoon van je totaal aantal gram per week gaan aftrekken en de rest over de andere dagen verdelen.
Laatst gewijzigd door Emmanuelle op ma 19 apr 2010, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Emmanuelle
Nog eventjes ter info over de vleesbotten.
Ik heb voor mezelf een lijstje gemaakt met de gewichten van de verschillende botten. Zo heb je al een idee hoeveel botten wegen en kun je eventueel je menu daaraan aanpassen.
Hoeft niet hoor, wil maar helpen  ;)  Ik heb het aan de hand daarvan gedaan.  Ik weet nu dat ik de ene dag een bot geef met wat spiervlees+groenten, en de dag nadien enkel spiervlees + groenten
Zo hoef ik het bot in niet te veel stukken te gaan kappen.

Kippennek  +- 50 à 60 gram
Kippenkarkas  +- 100-200 gram

Kalkoennek +- 150 gram

Eendennek +- 130 gram
Wild eendenkarkas  +- 500 gram
Tam eendenkarkas  +- 850/1200 gram
Eendenrug (uit harderwijk) tussen de 250-350gr

Parelhoenkarkas  +- 300-500 gram

Fazantkarkas  +- 500 gram

Konijnrug (lupa) +- 300gr
Konijnenvoorbenen (lupa) +- 500gr

Lamskop +- 600gr-1500gr.

Kwartels +- 100-180 gr.

Zalmkoppen, heel verschillend (van 400 gr. tot 1100 gr.)

@ Else!  De parelhoenkarkasjes bij Lupa zijn dus precies wel wat zwaarder als diegene die jij hebt. Ik heb dat gewicht van de website van Lupa ;)
Laatst gewijzigd door Emmanuelle op ma 19 apr 2010, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lynn
Heel handig lijstje Emmanuelle! Dank je wel!
Ja je leest zoveel, dat ik op den duur niet meer weet wat... Het wordt soms wel verwarrend.
Gelukkig is Hester een gemakkelijke eter. Alleen moet ik bij haar opletten voor haar gewicht.
Ach ik probeer gewoon. Van't weekend een diepvries gaan kopen en maar eens naar Lupa gaan.
Ik ga nog wel een ander schematje opstellen om die long eruit te halen. En dan zet ik't nog eens keertje hier neer  ;)
Door Lynn
Ik heb weer een nieuw menu opgesteld, voor 5 weken. Met overgang van brokken naar BARF.
Omdat het een heel lang lijstje wordt heb ik't op mijn site aangepast. Anders staat het forum binnen de kortste keren vol met mijn menu's  ::)
http://home.scarlet.be/hestertess/ - pagina BARF
Ik heb nu geprobeerd om het compleet te maken over 2 weken. Zodat de hoeveelheden iets anders zijn...
Alleen die overgang zit ik nog een beetje mee. Ik geef haar om de x dagen rauw. Maar wat moet ik dan geven? Altijd 2 dingen (vleesbot + orgaan bijvoorbeeld) of altijd maar 1 ding?
Door Emmanuelle
Ik weet niet hoe de anderen erover denken maar ik zou persoonlijk meteen op rauw overschakelen en niet nog brokken blijven voeren. De combinatie van brok en rauw kan volgens mij meer moeilijkheden veroorzaken dan dat je meteen op rauw overgaat. Brok en rauw hebben een heel andere vertering. Als je het rustig aan wilt doen kun je volgens mij beter eerst gemalen gaan geven(overgoten met kokend water) om te laten wennen aan het rauw en dan stillaan grotere stukken geven.
Laatst gewijzigd door Emmanuelle op wo 21 apr 2010, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lynn
[quote="Emmanuelle"]
Ik weet niet hoe de anderen erover denken maar ik zou persoonlijk meteen op rauw overschakelen en niet nog brokken blijven voeren. De combinatie van brok en rauw kan volgens mij meer moeilijkheden veroorzaken dan dat je meteen op rauw overgaat.
[/quote]
Op het andere forum raden ze aan om geleidelijk over te schakelen. Daar was iemand die het bij eentje meteen had gedaan, maar zou nu de komende BARFers ook geleidelijk aan overzetten.
Daar was al reden aangehaald dat het magzuur van een 'brokken-hond' nog niet zuur genoeg was om dat bot te kunnen afbreken.
Mijn initieel plan was ook meteen overgaan, maar ik vond hun redenering ook wel wat hebben.
Door Emmanuelle
Dat is dan ook de reden waarom ik zeker geen brokken zou blijven geven. De brokken gaan je hond echt niet helpen bij het maagzuur.  Wel helpt rauw hierbij, daarom dat ik dan eerder eerst gemalen zou gaan geven, draagt veel meer bij tot het maagzuur dan brokken + gemalen verteert gemakkelijker als grote stukken en je dan gemakkelijker de overgang naar grote stukken kunt maken. Ik heb het bij 4 brokkenetende honden zo gedaan en zou het zeker nog zo doen. Qua vertering lijkt het mij ook een stuk beter voor je hond.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door