Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Bernadette
Inmiddels is het menu rigoreus omgegooit! Ik heb ze inmiddels ervan kunnen overtuigen dat zalmkop best lekker kan zijn! Lamsvlees... alles wordt nu gegeten!

oneven weken:
maandag: vastendag
dinsdag: 1,5 kg. kopvlees van het rund met 250 gram lamsrib.
woensdag: vastendag
donderdag: 1,5 kilo pens + fytomix
vrijdag: kefir + yoghurt en twee eitjes
zaterdag 1,5 kilo geitenribben + één sardientje

even weken:
maandag orgaandag (hart, lever, nier, hersens, tong)
dinsdag kefir met yoghurt
woensdag hazenkarkas (200/250 gram) 1 kilo paardenvlees.
donderdag niets
vrijdag 1,5 kilo pens + fyto
zaterdag niets
zondag 1 kip met zalmkop!

pens reken ik als aparte volledige maaltijd, dus niet als orgaan!
Door Lizzy
Ziet er lekker afwisselend uit. Bevalt het goed, 2 vasten-dagen per week?
Door Bernadette
[quote="Lizzy"]
Ziet er lekker afwisselend uit. Bevalt het goed, 2 vasten-dagen per week?
[/quote]

Super!

Bij Virus (de nieuwe hond) is de omschakeling van brokken naar dit DieHard vers voeren supergoed gegaan! Met het vasten merk ik dat ze scherper zijn en niet moe te krijgen!

Blitz eet nu veel gemakkelijker "nieuwe" vleessoorten. Ook is het prachtig om ze te zien als ze een volledige maaltijd hebben gehad! Die buiken en dan gaan ze uitbuiken! Super!
Door Lizzy
Nou fantastisch! Klinkt goed!

Mag ik trouwens vragen waarom je pens niet zou meerekenen binnen je percentages? En waarom je dat als volledige maaltijd beschouwt? (aangezien pens niet volledig is). Ik zeg daarmee niet dat je niet 1 of 2 keer per week een maaltijd met alleen pens zou mogen geven want dat kan prima (dat is ook het principe van BARF/zelf samenstellen natuurlijk, dat je nooit persee compleet hoeft te voeren), maar begrijpen waarom het als een 'volledige maaltijd' wordt beschouwt doe ik eerlijk gezegd niet.....
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 25 apr 2006, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
[quote="Bernadette"]
zondag 1 kip met zalmkop!
[/quote]

Zoiets??? ;D 8)

Afbeelding
Door Lizzy
[quote="202Spots"]
Zoiets??? ;D 8)

Afbeelding
[/quote]

Ziet er goed uit Dory ;D!
Door Bernadette
[quote="202Spots"]
Zoiets??? ;D 8)

Afbeelding
[/quote]

Wouw, jij bent crea!!

Lig helemaal dubbel joh!
Door Bernadette
[quote="Lizzy"]
Nou fantastisch! Klinkt goed!

Mag ik trouwens vragen waarom je pens niet zou meerekenen binnen je percentages? En waarom je dat als volledige maaltijd beschouwt? (aangezien pens niet volledig is). Ik zeg daarmee niet dat je niet 1 of 2 keer per week een maaltijd met alleen pens zou mogen geven want dat kan prima (dat is ook het principe van BARF/zelf samenstellen natuurlijk, dat je nooit persee compleet hoeft te voeren), maar begrijpen waarom het als een 'volledige maaltijd' wordt beschouwt doe ik eerlijk gezegd niet.....

[/quote]

"The raw uncleaned paunches of healthy grass fed animals can be fed with much benefit to all breeds of dogs. I learned this from a gypsy in the Forest of Dean, this man had bred many famous greyhounds , an he told me that such fare was the finest of natural food tonics. I have fed as he recommended, with great benefit to my dogs."

Uit boek van Juliette de Baïracli Levy

"Verhouding calcium/fosfor uitgedrukt in mg per kilo van rund bijvoorbeeld:

pens 1100 mg calcium, 1400 mg fosfor
hart 73.5 mg calcium, 1690 mg fosfor
spiervlees (mager) 90 mg calcium, 1940 fosfor
lever 65.1 mg calcium, 3330 mg fosfor "

Bron Nic d' Hondt
Door Lizzy
Ik betwist ook niet dat pens niet heel gezond is (hoewel ik me afvraag of het nog wel zo gezond is als vroeger, considering dat runderen tegenwoordig vooral met brokken worden gevoerd). Maar ik zie niet waarom het niet als orgaanvlees gerekend zou moeten worden of als "compleet' wordt beschouwd. Pens bevat nog steeds minder calcium als fosfor. En binnen ideale verhoudingen krijgt een hond meer calcium als fosfor binnen. Zou je dus iedere dag pens geven, zonder dit aan te vullen met een calciumpreparaat: heb je een probleem. Krijg je ook een pup niet op groot. Dus vandaar dat ik me afvraag wat je bedoelt met "volledig".
Door Bernadette
[quote="Lizzy"]
Ik betwist ook niet dat pens niet heel gezond is (hoewel ik me afvraag of het nog wel zo gezond is als vroeger, considering dat runderen tegenwoordig vooral met brokken worden gevoerd). Maar ik zie niet waarom het niet als orgaanvlees gerekend zou moeten worden of als "compleet' wordt beschouwd. Pens bevat nog steeds minder calcium als fosfor. En binnen ideale verhoudingen krijgt een hond meer calcium als fosfor binnen. Zou je dus iedere dag pens geven, zonder dit aan te vullen met een calciumpreparaat: heb je een probleem. Krijg je ook een pup niet op groot. Dus vandaar dat ik me afvraag wat je bedoelt met "volledig".
[/quote]

Nee, okee...

Misschien zo zeggen:
als ik een twee wekenlijks menu maak dan reken ik pens niet als orgaan, ik reken het niet mee.

Mijn honden krijgen ook niet uitsluitend pens. Dat is is niet te doen. Wel twee keer in de week (minimaal)

Mijn mechelaar is erg schraal en heb haar nu drie maanden en krijg haar moeilijk wat bij! Runderpens en schapenvet geven we, dat is het enige waarvan ze alles neemt.

Ribben en kopvlees wil ze meestal wel bijna alles van opeten, maar OF ze laat wat liggen OF ze kotst het uit als ze weer binnen is en dan eet mijn andere hond het op die daar weer dik van wordt...
Door Lizzy
Oh OK, je geeft de pens eigenlijk gewoon als extraatje! Dan begrijp ik het beter. Nou, er zijn ongezondere extra's te bedenken ;D! Al met al voer je lekker afwisselend zeg! En ik vind het wel gaaf om te lezen dat ze zoveel energie krijgen van het vasten!

Wel lastig dat je Mechelaar sommige dingen niet zo goed verdraagt.. Enig idee waar dat 'm in ligt? Heb je het idee dat ze van pens wel aankomt? (want dat merk ik dan met pens: het maakt niet uit hoeveel ik er van geef: ze komen er geen gram van aan).
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 26 apr 2006, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bernadette
[quote="Lizzy"]
Oh OK, je geeft de pens eigenlijk gewoon als extraatje! Dan begrijp ik het beter. Nou, er zijn ongezondere extra's te bedenken ;D! Al met al voer je lekker afwisselend zeg! En ik vind het wel gaaf om te lezen dat ze zoveel energie krijgen van het vasten!

Wel lastig dat je Mechelaar sommige dingen niet zo goed verdraagt.. Enig idee waar dat 'm in ligt? Heb je het idee dat ze van pens wel aankomt? (want dat merk ik dan met pens: het maakt niet uit hoeveel ik er van geef: ze komen er geen gram van aan).
[/quote]

Nou, wat ik begrepen heb is dat runderpens vetter is dan schapenpens.

Ze komt eigenlijk niet echt aan. Toen we haar kregen woog ze 26 kilo. Nu (drie maanden later) weegt ze 27 kilo. Het scheelt niet veel... Ze krijgt schapenvet (rauw van de Islamiet weet je wel, van die lapjes) en dat vind ze lekker en ze verdraagt het goed.

Ik weet het niet, ze heeft tot afgelopen januari altijd brokjes gegeten en nu dus pas goed rauw. De ene keer lukt het ons wel haar buikje vol te laten zitten, de andere keer niet.

Ze kan ook echt kreunen als ze veel gegeten heeft... Ach, ik denk dat ze er nog een beetje aan moet wennen...
Door Lizzy
[quote="Bernadette"]
Nou, wat ik begrepen heb is dat runderpens vetter is dan schapenpens.

Ze komt eigenlijk niet echt aan. Toen we haar kregen woog ze 26 kilo. Nu (drie maanden later) weegt ze 27 kilo. Het scheelt niet veel... Ze krijgt schapenvet (rauw van de Islamiet weet je wel, van die lapjes) en dat vind ze lekker en ze verdraagt het goed.

Ik weet het niet, ze heeft tot afgelopen januari altijd brokjes gegeten en nu dus pas goed rauw. De ene keer lukt het ons wel haar buikje vol te laten zitten, de andere keer niet.

Ze kan ook echt kreunen als ze veel gegeten heeft... Ach, ik denk dat ze er nog een beetje aan moet wennen...
[/quote]

Ja, runderpens heeft vaak van die randen wit vet er aan zitten en dat zie je eigenlijk nauwlijks bij schapenpens. Ik zou ook zeker voor runderpens gaan. Rauw schapenvet is ook prima.

Weet je wat ik eigenlijk denk? dat ze wat moeite heeft (moet wennen) met de omschakeling van een heel koolhydraatrijk dieet (lees brokken) naar een koolhydraat-arm dieet (lees wat je haar nu geeft)...

Heel veel honden hebben daar last van en vooral de honden die veel energie hebben en dun zijn. Heel veel van dit soort honden vallen zelfs af, in het begin! Meestal trekt dit na verloop van tijd vanzelf wel recht.

Maar bij Brutus heeft dat wel een jaar geduurd! Hij was echt een jaar lang graatmager en zelfs met schapenvet kreeg ik hem niet echt dikker. En ineens, ineens van de een op de andere dag: kwam hij aan en moest ik hem zelfs minder gaan voeren!
Door bas rouge
Op het moment dat ik fulltime ging barfen zijn mijn honden ook een tijdje echt mager geweest.
Plotseling begon Barousse aan te zetten en is nu weer goed op gewicht.
De andere twee zijn nog wel redelijk skinny maar blijkbaar heeft het lijf toch echt omschakeltijd nodig.
Laatst gewijzigd door bas rouge op wo 26 apr 2006, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door