Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Kaela
We hebben een appelboom in de moestuin met be-la-che-lijk veel appels. Dus ik zit te denken wat ik daarmee ga doen. Het ras is jonagold. We houden best van een appeltje eten, meneer lust dolgraag appelmoes. Kindlief gek genoeg niet, maar die drink graag appelslap. Oftewel, sterk aangelengde appelsap. Uit een pak, pure rotzooi natuurlijk.

Nu dacht ik appelsap maken. Ik heb geen sappers, maar die zou ik best willen kopen als het echt wat is. Ik zit alleen te pieken over het bewaren. Er wordt gezegd invriezen of pasteuriseren. Invriezen is geen optie, dat past niet in de vriezer.

Bij pasteuriseren lees ik minimaal 20 minuten boven de 80 graden verhitten. Voordat ik al die kosten ga maken en moeite ga doen. Blijft er dan nog iets gezonds over in zo’n sapje? Want dan bespaar ik me die moeite liever.

De andere optie is de appels bewaren en steeds vers een sapje te maken. Iemand daar tips over. We wonen in een suf rijtjeshuis. Ik heb niet echt een kelder die koel blijft. Wel een enkelsteense schuur waar geen verwarming is. Als we in het najaar oogsten staat het daar tot het voorjaar betrekkelijk koel.

Wie denkt met me mee hoe ik dit zou kunnen aanpakken?
Door Siberienne
Hier kun je appelsap kopen in een ‘bag in box’ en die is gepasteuriseerd. Van kleinere lokale bedrijven en dat is super lekker. Niet te vergelijken met ‘gewone’ appelsap uit de pak.

Verder geen tips - sorry ;)
Door doranto
Ik heb een appelschiller.
Zoiets:

Als de appel geschild zijn en in plakjes, snijd ik het in vieren. Ik spreid de stukjes uit op een rooster en bestrooi het héél dun met kaneel. Dan gaat het op lage temperatuur in de droger. Als het helemaal droog is doe ik het in glazen potten met schroefdeksel. Op deze manier zijn de appels makkelijk een jaar of 2 te bewaren. Ik gebruik het als snack, als vulling in de taart, of door de havermout als ontbijt.
gedroogde-appel.jpg
gedroogde-appel.jpg (51.99 KiB) 105 keer bekeken
Door pearlsofpassion
Ik zou ze vers bewaren. Dan kan je idd persen als je dat wil.
In ons tuinhuis vroeger bewaarden die toch een paar maanden en daar was het ook niet erg koel.
Moesten ze toch slecht worden kan drogen of moes maken alsnog.

Wel lang genoeg laten hangen, die appels. ;)
En er zullen er zowiezo nog wel een deel afvallen die wat schade hebben. Dat is normaal.
Plek uitsnijden en aan de cavias voeren kan. Appelmoes kan ook met appels die nog niet rijp zijn maar dan moet er wss beetje suiker bij.
Door Kaela
Siberienne schreef: do 17 jul 2025, 20:42 Hier kun je appelsap kopen in een ‘bag in box’ en die is gepasteuriseerd. Van kleinere lokale bedrijven en dat is super lekker. Niet te vergelijken met ‘gewone’ appelsap uit de pak.

Verder geen tips - sorry ;)
Ja klopt het is hartstikke lekker. Maar als ik het echt wat groots aan ga pakken, dan ben ik toch ook wel op zoek naar dat het iets gezonder is ook. Voor mijn gevoel verhit je al het gezonde er ook uit bij pasteuriseren.
Door Kaela
pearlsofpassion schreef: do 17 jul 2025, 21:25 Ik zou ze vers bewaren. Dan kan je idd persen als je dat wil.
In ons tuinhuis vroeger bewaarden die toch een paar maanden en daar was het ook niet erg koel.
Moesten ze toch slecht worden kan drogen of moes maken alsnog.

Wel lang genoeg laten hangen, die appels. ;)
En er zullen er zowiezo nog wel een deel afvallen die wat schade hebben. Dat is normaal.
Plek uitsnijden en aan de cavias voeren kan. Appelmoes kan ook met appels die nog niet rijp zijn maar dan moet er wss beetje suiker bij.
Oke dat klinkt hoopvol. Dan zouden ze in onze schuur ook wel te bewaren moeten zijn.

Er valt inderdaad genoeg af ook. En als je dan denkt er blijft zo niets over, dan hangt de hele boom nog compleet vol. Van de winter ga ik hem fors snoeien, want we kunnen er amper nog langs.
Door Kaela
doranto schreef: do 17 jul 2025, 20:57 Ik heb een appelschiller.
Zoiets:

Als de appel geschild zijn en in plakjes, snijd ik het in vieren. Ik spreid de stukjes uit op een rooster en bestrooi het héél dun met kaneel. Dan gaat het op lage temperatuur in de droger. Als het helemaal droog is doe ik het in glazen potten met schroefdeksel. Op deze manier zijn de appels makkelijk een jaar of 2 te bewaren. Ik gebruik het als snack, als vulling in de taart, of door de havermout als ontbijt.

gedroogde-appel.jpg
Heel slim idee, maar hier is niemand echt dol op gedroogde appel. En ik heb geen drogertje meer helaas.
Door doranto
Kaela schreef: vr 18 jul 2025, 07:09 Heel slim idee, maar hier is niemand echt dol op gedroogde appel. En ik heb geen drogertje meer helaas.
Hier is niemand dol op appelmoes en appelsap en gelukkig wel op gedroogde appeltjes :) Bovendien zijn onze appels echt geen bewaarappels. Na 1 week worden ze helaas al slecht :-\
Door Siberienne
Kaela schreef: vr 18 jul 2025, 07:06 Ja klopt het is hartstikke lekker. Maar als ik het echt wat groots aan ga pakken, dan ben ik toch ook wel op zoek naar dat het iets gezonder is ook. Voor mijn gevoel verhit je al het gezonde er ook uit bij pasteuriseren.
Een van mijn medewerkers brengt soms sap mee dat vers is en niet gepasteuriseerd en in een soort vacuüm zakken maar ook dat moet je koel bewaren en is ook niet zo lang houdbaar. Ik denk dat je voor sap twee opties hebt: pasteuriseren of vriezen. Er schijnt iets te bestaan als ultrasoon pasteuriseren maar om het houdbaar te maken zul je toch bacteriën en schimmels moeten doden op een of andere manier.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door