We hebben een appelboom in de moestuin met be-la-che-lijk veel appels. Dus ik zit te denken wat ik daarmee ga doen. Het ras is jonagold. We houden best van een appeltje eten, meneer lust dolgraag appelmoes. Kindlief gek genoeg niet, maar die drink graag appelslap. Oftewel, sterk aangelengde appelsap. Uit een pak, pure rotzooi natuurlijk.
Nu dacht ik appelsap maken. Ik heb geen sappers, maar die zou ik best willen kopen als het echt wat is. Ik zit alleen te pieken over het bewaren. Er wordt gezegd invriezen of pasteuriseren. Invriezen is geen optie, dat past niet in de vriezer.
Bij pasteuriseren lees ik minimaal 20 minuten boven de 80 graden verhitten. Voordat ik al die kosten ga maken en moeite ga doen. Blijft er dan nog iets gezonds over in zo’n sapje? Want dan bespaar ik me die moeite liever.
De andere optie is de appels bewaren en steeds vers een sapje te maken. Iemand daar tips over. We wonen in een suf rijtjeshuis. Ik heb niet echt een kelder die koel blijft. Wel een enkelsteense schuur waar geen verwarming is. Als we in het najaar oogsten staat het daar tot het voorjaar betrekkelijk koel.
Wie denkt met me mee hoe ik dit zou kunnen aanpakken?