- pien - schreef: ↑wo 01 jun 2022, 13:55
Kijk eens bij Monique Bladder https://www.moniquebladder.nl/blog?tag=zonder+jou
Ik dacht dat er ook gt's zijn die werken volgens haar inzichten maar dat weet ik niet zeker.
Ja Monique of een door haar (Anorlunda) opgeleide GT.
Verlatingsangst heeft echt helemaal niets met zijn plaats leren kennen te maken. Verlatingsangst heet niet voor niets verlatingsANGST. De hond is bang en weet niet hoe en of hij in zijn eentje veilig is. Dat is wat ie leren moet. Dat heeft ook niets met enkel positief trainen te maken, je moet iets gaan doen aan het gevoel van je hond, dan volgt het gedrag vanzelf. Dikke kans dat het in je jas hangen ed een direct voortvloeisel is uit dat onveiligheidsgevoel dat je hond heeft en vanzelf verdwijnt als je leert hoe je hond zich veiliger kan gaan voelen.
Realiseer je dat gedragstherapeut een vrij beroep is. Iedereen mag zich zo noemen. Er zijn meerdere opleidingen in NL, maar ze verschillen wel wat onderling. Een hondenschool is vaak bedoeld voor het aanleren van oefeningen en daar weten de instructeurs vaak niet voldoende van gedrag om zoiets complex als verlatingsangst op te lossen. Dan krijg je halve adviezen en met wat pech ben je dan alleen maar verder van huis.
Ik ben ook van mening dat je met 7 maanden echt niet “te vroeg” bent met een GT inschakelen. Verlatingsangst is complex en lastig op te lossen. En duurt vaak ook best lang, haast hebben werkt averechts. Je kan veel fout doen in de opbouw en dan ben je elke keer weer een stuk terug bij af. Zo zonde. Als je nu goed investeert qua tijd en kwaliteit heb je daar alleen maar profijt van.
De artikelen van Monique en haar twee boeken (in een daarvan staat onze Oscar, ze heeft ons meer dan fantastisch geholpen) zijn aanraders. Het is een omslag om van gedrag beïnvloedden naar het gevoel beïnvloedden over te stappen en dat leesmateriaal helpt daar wel bij.