Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door pearlsofpassion
Katten houden vooral van wat ze kennen.
Als ze alleen opgroeien kan je hen na een bepaalde leeftijd zo goed als nooit meer leren om met andere katten samen te leven.
Ze kunnen het gewoon niet, begrijpen elkaar niet. Dat is dan wel iets dat door de mens geinduceerd is, niet vanuit de kat zelf. Dat moet je goed beseffen.

Bij katten die wel met andere katten opgegroeid zijn, gaat dat meestal wel goed. Bij katers zo goed als altijd, poezen hebben in het algemeen meer de aanleg om op zichzelf te zijn of moeilijker in relaties met anderen. Ze zijn een stuk temperamentvoller.
Maar het is niet zo dat ze liever alleen zijn. Ze hebben ook graag gezelschap, en als ze niet de kans hebben gehad met met soortgenoten op te groeien, dan zoeken ze dat vaak in de mens, als ze daar wel goede ervaringen mee hebben gehad. Als ze echter ook de mens niet kennen of geschrokken of zelfs mishandeld zijn geweest, kunnen ze zich daar ook van afkeren en dan blijft er niet veel meer over van sociale kansen.

Katten leven van nature in losse groepen maar zijn wel in zekere mate sociaal en niet solitair. Het is wel karaktergebonden ook, uiteraard.
En vooral ook ervaringsgebonden. Negatieve ervaringen krijg je er bij katten heel erg moeilijk terug uit. Ze vergeten het nooit en vertrouwen herstellen is heel erg moeilijk. Dat is het verschil in aanleg bij honden. Honden hebben de natuurlijke aanleg op een leider te gaan vertrouwen. Dat heeft een kat helemaal niet. Zelfs katten in groep vertrouwen bijna alleen op zichzelf. Katten die hechten zijn kunnen elkaar wel beschermen maar ze vormen geen bende en opereren niet als groep tegen een gevaar zoals honden wel doen hé.
Katten herkennen ook geen leidersfiguur. Ze hebben wel rangorde, maar dat heeft te maken met privileges, wie ergens mag liggen of als eerste mag eten. Dat heeft niets met leiden en volgen te maken. Dus vandaar, meer op zichzelf, zelfstandiger, maar daarom niet alleen.
Door hannabelgje
Dat samen reageren op gevaar doen ze bij ons dus wel. Als er een kat een noodsignaal uitzendt dan rennen de rest van de katten er meteen naar toe om gezamenlijk "de vijand" te verdrijven. Prachtig om te zien.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Door kiara
pearlsofpassion schreef: wo 05 jun 2024, 10:14 Katten houden vooral van wat ze kennen.
Als ze alleen opgroeien kan je hen na een bepaalde leeftijd zo goed als nooit meer leren om met andere katten samen te leven.
Ze kunnen het gewoon niet, begrijpen elkaar niet. Dat is dan wel iets dat door de mens geinduceerd is, niet vanuit de kat zelf. Dat moet je goed beseffen.

Bij katten die wel met andere katten opgegroeid zijn, gaat dat meestal wel goed. Bij katers zo goed als altijd, poezen hebben in het algemeen meer de aanleg om op zichzelf te zijn of moeilijker in relaties met anderen. Ze zijn een stuk temperamentvoller.
Maar het is niet zo dat ze liever alleen zijn. Ze hebben ook graag gezelschap, en als ze niet de kans hebben gehad met met soortgenoten op te groeien, dan zoeken ze dat vaak in de mens, als ze daar wel goede ervaringen mee hebben gehad. Als ze echter ook de mens niet kennen of geschrokken of zelfs mishandeld zijn geweest, kunnen ze zich daar ook van afkeren en dan blijft er niet veel meer over van sociale kansen.

Katten leven van nature in losse groepen maar zijn wel in zekere mate sociaal en niet solitair. Het is wel karaktergebonden ook, uiteraard.
En vooral ook ervaringsgebonden. Negatieve ervaringen krijg je er bij katten heel erg moeilijk terug uit. Ze vergeten het nooit en vertrouwen herstellen is heel erg moeilijk. Dat is het verschil in aanleg bij honden. Honden hebben de natuurlijke aanleg op een leider te gaan vertrouwen. Dat heeft een kat helemaal niet. Zelfs katten in groep vertrouwen bijna alleen op zichzelf. Katten die hechten zijn kunnen elkaar wel beschermen maar ze vormen geen bende en opereren niet als groep tegen een gevaar zoals honden wel doen hé.
Katten herkennen ook geen leidersfiguur. Ze hebben wel rangorde, maar dat heeft te maken met privileges, wie ergens mag liggen of als eerste mag eten. Dat heeft niets met leiden en volgen te maken. Dus vandaar, meer op zichzelf, zelfstandiger, maar daarom niet alleen.
Dankjewel voor de uitgebreide uitleg.
Ik heb weer wat bij geleerd.
Door frodo quin
hannabelgje schreef: wo 05 jun 2024, 10:30 Dat samen reageren op gevaar doen ze bij ons dus wel. Als er een kat een noodsignaal uitzendt dan rennen de rest van de katten er meteen naar toe om gezamenlijk "de vijand" te verdrijven. Prachtig om te zien.

Zijn veel katten die dat doen, maar ze hebben zoals pop zegt niet het zelfde soort groepsgevoel als honden. Ze zijn ook solitaire jagers wat de relatie anders maakt. Mijn ervaring is dat katten niet minder sociaal zijn dan honden, maar op een andere manier.

En wat pop zegt over eens vertrouwen gebroken is het heel moeilijk te herstellen kan ik van mee spreken.

Nu kan je de straten ook leggen met honden die herplaatst moeten worden omdat er wat met de andere honden in huis is gebeurd of honden die hondagressief zijn na een aanval.
Door pearlsofpassion
hannabelgje schreef: wo 05 jun 2024, 10:30 Dat samen reageren op gevaar doen ze bij ons dus wel. Als er een kat een noodsignaal uitzendt dan rennen de rest van de katten er meteen naar toe om gezamenlijk "de vijand" te verdrijven. Prachtig om te zien.

Das idd heel mooi. Fijn om dat te zien, denk ik.
Jij hebt ook wel de sociaalste katten die er zijn qua soort ras en een mooie hechte groep.
Die van mij zijn ook super close, en kunnen wel iets samen doen en samen naar een indringer gaan kijken, maar elkaar beschermen dus voor elkaar opkomen doen ze dus niet. Als ze schrikken, is het ieder voor zich.
Door pearlsofpassion
kiara schreef: wo 05 jun 2024, 10:37 Dankjewel voor de uitgebreide uitleg.
Ik heb weer wat bij geleerd.
Graag gedaan.
Veel hangt natuurlijk ook van karakters en specifieke situaties af. Dat is bij honden net zo he. ;)
Door Kaela
pearlsofpassion schreef: wo 05 jun 2024, 18:11 Das idd heel mooi. Fijn om dat te zien, denk ik.
Jij hebt ook wel de sociaalste katten die er zijn qua soort ras en een mooie hechte groep.
Die van mij zijn ook super close, en kunnen wel iets samen doen en samen naar een indringer gaan kijken, maar elkaar beschermen dus voor elkaar opkomen doen ze dus niet. Als ze schrikken, is het ieder voor zich.
Otje deed dat ook. Heel lang geleden in ons oude huis, was Pluk in de tuin van de buren klemgezet door een vreemde kat. Otje hoorde dat en wrong haar vette lijf met grof geweld door de schutting en heeft die kat een partij op zijn sodemieter gegeven! Terwijl Otje normaal als er een vogel over vloog al bang naar binnen rende. Wij waren echt flabbergasted!
Door kiara
pearlsofpassion schreef: wo 05 jun 2024, 18:12 Graag gedaan.
Veel hangt natuurlijk ook van karakters en specifieke situaties af. Dat is bij honden net zo he. ;)
Dat is waar , met honden gaat het ook niet altijd goed. Maar ik begrijp de honden taal beter als de katten taal.
Maar denk dat het bij katten ook verschilt per individu.
Door pearlsofpassion
Kaela schreef: wo 05 jun 2024, 20:24 Otje deed dat ook. Heel lang geleden in ons oude huis, was Pluk in de tuin van de buren klemgezet door een vreemde kat. Otje hoorde dat en wrong haar vette lijf met grof geweld door de schutting en heeft die kat een partij op zijn sodemieter gegeven! Terwijl Otje normaal als er een vogel over vloog al bang naar binnen rende. Wij waren echt flabbergasted!
;D
Wat goed!

Nou, wss ligt dat stukje tekst dan een stuk genuanceerder. :)
Heb ik ook weer wat bijgeleerd. :)
Door sam28
Wat fijn jullie reacties!! Ik hoop nog zo verschrikkelijk dat het goed komt. Het zou echt mijn hart breken als ik er eentje weg moet doen.
Ik ben dus echt druk aan het oefenen. Zolang siepie Cato niet helemaal ziet gaat het goed. Dus een klein stukje Cato is prima en horen en ruiken ook goed. Volgens de gt is ze dan positief geïnteresseerd.
Als ze Cato helemaal ziet gaat het mis.
Ik vind dat ingewikkeld!
Door frodo quin
sam28 schreef: do 06 jun 2024, 14:32 Wat fijn jullie reacties!! Ik hoop nog zo verschrikkelijk dat het goed komt. Het zou echt mijn hart breken als ik er eentje weg moet doen.
Ik ben dus echt druk aan het oefenen. Zolang siepie Cato niet helemaal ziet gaat het goed. Dus een klein stukje Cato is prima en horen en ruiken ook goed. Volgens de gt is ze dan positief geïnteresseerd.
Als ze Cato helemaal ziet gaat het mis.
Ik vind dat ingewikkeld!
Ik vind dat niet slecht klinken hoor. Als ze op een kier positieve interesse toont is er hoop. Dat wil zeggen dat ze de relatie nog wel wil. Dat het mis gaat als ze cato volledig ziet is niet gek. Ze panikeert dan omdat ze denkt dat Cato haar gaat aanvallen. Heel langzaam heel kleine stapjes en pas als ze er klaar voor zijn.
Door sam28
Ja misschien wel. Misschien dan ook wel een idee om, als het gat groter is, Cato zo af te leiden dat ze met de kont naar Siepie toe staat zodat Siepie eerst ziet dat het oke is.
Gekke Siepie, ze is de probleemmaker, niet Cato.
Door sam28
Je reactie helpt me wel, over de angst Frodo.
Ik word er wat meer geduldig van. Fijn!! Het gaatje wordt langzaam weer iets groter.
Door sam28
Ik had de gedragsdeskundige een filmpje gestuurd van de laatste oefening. Deur op 5cm open en Cato goed in beeld.
Siepie zegt op een gegeven moment miauw! En was even niet af te leiden.
Gelukkig was dat goed in beeld. Dit was de reactie

Super goed van beide! Miauw van Siepie is positieve opwinding, geen negatieve stress, ook gezien haar gedrag erna, niet erg dus. Cato is heel enthousiast, dichtbij hor en Siepie reageert niet met stress. Beide momenten naar elkaar kijken en snoepen. Ook voorbij lopen van Cato leverde geen stress op. Dus heel hoopgevend dit👍👍

Cato was alleen maar met de hor aan het vrijen. Die wil zoooo graag weer naar Siepie!
Door pearlsofpassion
Super goed! :D

Nu niet ongeduldig worden. ;)
En als Siepie een van de volgende keren toch terug stress heeft, niet wanhopen. Gewoon stapje terug, geduld en dan komt het wel goed. :-*
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door