eelke schreef: ↑ma 15 mar 2021, 17:08 Die van de 60% staat hier;Klopt. De overheid citeert de officiële data van de EMA. Die hebben hele strenge criteria welke gegevens ze wel en niet meenemen in hun beoordeling of een vaccin toegelaten wordt. Na de goedkeuring door de EMA zijn er nog meer data gepubliceerd in artikelen over de effectiviteit ‘in het wild’ die kan verschillen van die in studies.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... trazeneca
Die 95% tegen ernstig ziek worden komt inderdaad de schotse studies, dus staat daarom nog niet zo duidelijk met getal op de site, denk ik.
De Schotse data zijn een eerste publicatie maar ik weet niet eens of dat artikel nou wel of niet al door de peer review was. Sorry, is me even ontschoten.
Wat je nu merkt is dat veel mensen staan te springen om te publiceren en er dus nogal wat data de ether in geslingerd worden (c.q. op het net gepleurd worden) die nog niet heel erg kritischs bekeken zijn en dat is verwarrend.
Ondertussen heb ik wat meer gehoord over de patiënten in Noorwegen en denk ik ook ‘even rustig afwachten wat uit dat onderzoek komt voor we verder gaan’