Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
eelke schreef: ma 15 mar 2021, 17:08 Die van de 60% staat hier;
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... trazeneca

Die 95% tegen ernstig ziek worden komt inderdaad de schotse studies, dus staat daarom nog niet zo duidelijk met getal op de site, denk ik.
Klopt. De overheid citeert de officiële data van de EMA. Die hebben hele strenge criteria welke gegevens ze wel en niet meenemen in hun beoordeling of een vaccin toegelaten wordt. Na de goedkeuring door de EMA zijn er nog meer data gepubliceerd in artikelen over de effectiviteit ‘in het wild’ die kan verschillen van die in studies.

De Schotse data zijn een eerste publicatie maar ik weet niet eens of dat artikel nou wel of niet al door de peer review was. Sorry, is me even ontschoten.

Wat je nu merkt is dat veel mensen staan te springen om te publiceren en er dus nogal wat data de ether in geslingerd worden (c.q. op het net gepleurd worden) die nog niet heel erg kritischs bekeken zijn en dat is verwarrend.

Ondertussen heb ik wat meer gehoord over de patiënten in Noorwegen en denk ik ook ‘even rustig afwachten wat uit dat onderzoek komt voor we verder gaan’
pike schreef: ma 15 mar 2021, 16:13 Ik ben nog nergens tegengekomen dat een van de vaccins de besmettelijkheid inperkt of voorkomt dat men überhaupt ziek wordt. Krijg je met deze vaccins niet iets dat vergelijkbaar is met influenza? Waarbij een vaccinatie ook niet garandeert dat je niet ziek wordt (ook vanwege de voortdurende mutaties dacht ik) maar dat je niet zo ernstig ziek wordt? En waarbij men elkaar ook nog steeds "gewoon" besmet? De influenze vaccinatie wordt enkel aanbevolen voor ouderen en mensen met verhoogd risico. Misschien dat het daar voor covid in een later stadium ook op uit gaat draaien als de ouderen en risicovollen beschermd blijken te worden door vaccinatie. :-\ Zal wel weer te simpel gedacht zijn.
Er is nu 1 studie die aantoont dat het Pfizer vaccin ook lijkt te beschermen tegen asymptomatische besmetting. Maar het is allemaal nog ‘early days’; we gaan het zien
Siberienne schreef: ma 15 mar 2021, 17:50 Klopt. De overheid citeert de officiële data van de EMA. Die hebben hele strenge criteria welke gegevens ze wel en niet meenemen in hun beoordeling of een vaccin toegelaten wordt. Na de goedkeuring door de EMA zijn er nog meer data gepubliceerd in artikelen over de effectiviteit ‘in het wild’ die kan verschillen van die in studies.

De Schotse data zijn een eerste publicatie maar ik weet niet eens of dat artikel nou wel of niet al door de peer review was. Sorry, is me even ontschoten.

Wat je nu merkt is dat veel mensen staan te springen om te publiceren en er dus nogal wat data de ether in geslingerd worden (c.q. op het net gepleurd worden) die nog niet heel erg kritischs bekeken zijn en dat is verwarrend.

Ondertussen heb ik wat meer gehoord over de patiënten in Noorwegen en denk ik ook ‘even rustig afwachten wat uit dat onderzoek komt voor we verder gaan’
Klinkt bemoedigend :-X
Siberienne schreef: ma 15 mar 2021, 17:50 Klopt. De overheid citeert de officiële data van de EMA. Die hebben hele strenge criteria welke gegevens ze wel en niet meenemen in hun beoordeling of een vaccin toegelaten wordt. Na de goedkeuring door de EMA zijn er nog meer data gepubliceerd in artikelen over de effectiviteit ‘in het wild’ die kan verschillen van die in studies.

En door wie wordt de EMA betaald....juist die ontvangt zijn geld van de farmaceutische industrie.
Hoe betrouwbaar is dus hun goedkeuring....
Brrr het is om misselijk van te worden als je weet hoe ze allemaal bezig zijn en waar de macht zit.
pearlsofpassion schreef: ma 15 mar 2021, 18:21 Echt?
OK, dat vind ik dan weer wel eng. :-[
En het zit er al in. Ik voel de bult waar er geprikt is nog steeds zitten, doet nog erg veel pijn.
Ja, die heb ik nog wel een week gevoelt.

Het zou wel fijn zijn als ze ff met een bericht komen hoelang een eventueel risico zou duren. Maar ja, dat weten ze natuurlijk ook nog niet. Elke blauwe plek gaan verdenken is ook weer zo wat hé.

Volgens mij had ik hier nog niet gemiept dat mijn huisarts nog geen bericht had gehad, een paar weken later. Vinnik ook wel erg slecht, zeker nu met deze onzekerheden. GGD zou dat doorgeven...doen ze dus niet.

Oke, laten we dan vooral rustig afwachten. En niet gelijk in paniek raken!
Vraag me af of Kuipers dan wel wat meer weet? Want die trekt de pauzering van twee weken in twijfel las ik net.
Een vriendin mocht haar AZ-vaccin halen vorige week en was nerveus en twijfelend of ze zou gaan ivm de berichten over bloedproppen. Ik probeerde uit te leggen hoe ik erin stond en las toen deze reactie onder de berichtgeving:
Correlatie en causaliteit blijven moeilijke begrippen voor veel mensen. Zo hebben vrijwel alle mensen die een bloedprop hebben gehad wel eens in een auto gezeten. Dat is een correlatie. Maar dit betekent niet dat autorijden die bloedproppen veroorzaakt. En zelfs áls dat ergens op de één of andere manier voor komt, dan is niet zo dat die veroorzaakte bloedproppen nu gevaarlijker zijn dan autorijden an sich. Ruim 80 mensen per dag krijgen veneuze trombose volgens de trombose stichting. Dus uiteraard zullen er mensen zijn die na een vaccinatie een bloedprop krijgen. Hiermee wil ik niet zeggen dat het in dit geval niet door het vaccin komt. Ik denk wel dat het heel goed kan dat dit dus echt niet door de vaccin komt.
En dit is eigenlijk hoe ik er ook over denk. En dat heb ik vriendin geappt. Niet om haar 'over te halen': de keuze is aan iemand zelf.

Ik heb me nog geen zorgen gemaakt over, of spijt gehad van het vaccin, AZ, wat ik kreeg toegediend, of over de bijwerkingen.
Ik heb het vaccin met volle overtuiging gehaald. Niet zozeer voor mezelf, al hoewel ik uiteraard ook zelf enorm ziek kon worden na besmetting. Maar vooral voor mijn omgeving en dan met name ook mijn cliënten. Ik ben blij dat ie 'erin zit' ;)
Siberienne schreef: ma 15 mar 2021, 17:50 Ondertussen heb ik wat meer gehoord over de patiënten in Noorwegen en denk ik ook ‘even rustig afwachten wat uit dat onderzoek komt voor we verder gaan’
Ik vraag mij af, heb jij ook toevallig gehoord dat het bij deze gevallen om een speciale batch gaat?

Ik lees zojuist namelijk dit;

Penticton Herald, news, 11:30 a.m.

Prime Minister Justin Trudeau says the federal government is keeping a close eye on European reaction to a batch of COVID-19 vaccines linked to possible side effects.

Multiple countries have paused usage of the vaccines made by Oxford-AstraZeneca over concerns they cause blood clots.

Trudeau says none of the doses Canada has received from the vaccine maker are from the problematic batch.

He says Health Canada regulators regularly analyze information about vaccines and have guaranteed those approved in Canada are safe for use.

Similarly, Quebec Premier Francois Legault says provincial health officials see no risk associated with the AstraZeneca vaccine.

Trudeau is urging Canadians to get vaccinated as quickly as possible and to take the first vaccine offered to them.

---
En het zit er al in. Ik voel de bult waar er geprikt is nog steeds zitten, doet nog erg veel pijn.
Oh sorry PoP

Ik bedoelde alleen maarte zeggen dat als er - zoals nu - iets van twijfel is over een mogelijke zeer, zeer zeldzame (!!!j maar ernstige bijwerking dan moet daar rustig en goed naar gekeken worden.

((((Ik had beetje pinnige discussie met een mannelijke collega die het allemaal maar onzin vond en uiteindelijk niet op de hoogte bleek van een aantal feiten, dat ik echt dacht, lees eerst eens bij voor je wat gaat roepen. )))))
pike schreef: ma 15 mar 2021, 19:59 Ik vraag mij af, heb jij ook toevallig gehoord dat het bij deze gevallen om een speciale batch gaat?

Ik lees zojuist namelijk dit;

Penticton Herald, news, 11:30 a.m.

Prime Minister Justin Trudeau says the federal government is keeping a close eye on European reaction to a batch of COVID-19 vaccines linked to possible side effects.

Multiple countries have paused usage of the vaccines made by Oxford-AstraZeneca over concerns they cause blood clots.

Trudeau says none of the doses Canada has received from the vaccine maker are from the problematic batch.

He says Health Canada regulators regularly analyze information about vaccines and have guaranteed those approved in Canada are safe for use.

Similarly, Quebec Premier Francois Legault says provincial health officials see no risk associated with the AstraZeneca vaccine.

Trudeau is urging Canadians to get vaccinated as quickly as possible and to take the first vaccine offered to them.

---

Nee, volgens mij is dat niet zeker. Althans, de eerste gevallen in Oostenrijk waren met 1 batch maar ik dacht niet alle.
Ik hoorde wel dat de UK werkt met batches die daar geproduceerd zijn en de rest van Europa niet. Maar hoe dat precies zit - dat weet ik ook niet.
Siberienne schreef: ma 15 mar 2021, 20:04 Nee, volgens mij is dat niet zeker. Althans, de eerste gevallen in Oostenrijk waren met 1 batch maar ik dacht niet alle.
Ik hoorde wel dat de UK werkt met batches die daar geproduceerd zijn en de rest van Europa niet. Maar hoe dat precies zit - dat weet ik ook niet.
Oke bedankt!
Dat heb ik van de gewone griepprik altijd. En sommige jaren, vorig jaar ook, ben ik een paar dagen rillerig en voel me niet lekker.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door