Lil schreef:Mij is uitgebreid door een da uitgelegd waarom trekken beter zou zijn, maar ja ik draai al 20 jaar... Dus nadat ik 2 teken kapot trok draai ik weer... Kan dat indien nodig nog met de blote hand... Ik ga niet meer proberen te trekken hoor.
Kim, natuurlijk kun je wel oefenen op de momenten dat er geen teek zit kort oefenen met tang, stilzitten etc etc. Heel klein opbouwen en commando eraan koppelen. Bijv. Commando Teek en dan tang laten zien en koek en dan opbouwen totdat seconde stil zit en dan tang richting Atz en dan steeds dichter bij en dan op de huid etc. En dan zonder commando en ritueel teek eruit halen. Liefst nog met een andere tang als dat kan. (Ik heb meer kleuren vormen en formaten teken tangen).
Zo heb ik het ook met Oscar gedaan. En alles benoemen. Ik wijs hem eerst aan waar de teek zit en maak die plek dan zichtbaar door het haar weg te strijken (als ik oefen zit er dus niets, maar Oscar wordt zenuwachtig als ik me specifiek focus op een bepaald punt van zijn lijf). Dan vertellen dat ik de tekentang heb, dat ik met de tekentang naar de teek ga enz. En dat alles zo ongeveer op niveau "doof 3-jarig kind" en met elke stap lekkers als beloning. Eerst de stapjes los van elkaar oefenen, heel kort en heel vaak. Dan gaat het heel snel als je eenmaal gaat koppelen.
Ook wel weer een note-to-myself, weer eens gewoon oefenen. Want we zijn het een beetje kwijt hier en ook al heel lang geen noodzaak tot oefenen gehad. Wat dan wel weer heel fijn is.
Ik draai overigens ook, dan laten ze vanzelf los en blijft er zelden wat achter. Ik vind koevoetjes het prettigste, maar dat komt vooral omdat ik die het beste met 1 hand kan doen en dan kan ik met de andere hand Oscar wat geruststellen.