Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Nemen jullie 'm?

Ja
37
69%
Nee
10
19%
Misschien
6
11%
Anders, licht toe graag
1
2%
Door Lizzy
Ina schreef: vr 11 mar 2022, 10:44 Officieel kan je hier natuurlijk helemaal niks mee (al begrijp ik nog steeds niet waarom daar niet meer werk van wordt gemaakt) maar puur voor jezelf, om te weten of de bescherming die je van vaccinatie kan krijgen ook werkelijk aangeslagen is, is dit super.

Niet om opeens te denken 'mij gebeurt nu niks meer' want al die mensen die met vaccinatie nog steeds besmet raken zegt wel genoeg, maar het voelt toch net iets prettiger voor mij om te weten dat de vaccinatie+booster in ieder geval hun werk gedaan hebben.
En nee, ik heb (voor zover ik weet) geen infectie doorgemaakt, dus dit is puur van de prikrondes.
Nou weet je, mijn moeder moet dus nu de booster maar wil niet. Maar ze vindt dat ook wel eng en is door haar zus een beetje de hoek ingedreven. Dus nu twijfelt ze weer. Als we die test doen en ze blijkt voldoende antistoffen te hebben, hoeft ze deze booster ronde in ieder geval niet mee te doen. Ik zeg haar nog wel specifiek uit dat dit niet betekent dat ze geen corona kan krijgen, aangezien we nu een ander modelletje virus hebben.

Misschien dat ik voor deze prijs er ook direct een bestel voor Leo. Kan hij (tegen de tijd dat ie geprikt moet worden) ook eerst kijken hoe ie ervoor staat.
Ina schreef: vr 11 mar 2022, 10:44 Officieel kan je hier natuurlijk helemaal niks mee (al begrijp ik nog steeds niet waarom daar niet meer werk van wordt gemaakt) maar puur voor jezelf, om te weten of de bescherming die je van vaccinatie kan krijgen ook werkelijk aangeslagen is, is dit super.

Niet om opeens te denken 'mij gebeurt nu niks meer' want al die mensen die met vaccinatie nog steeds besmet raken zegt wel genoeg, maar het voelt toch net iets prettiger voor mij om te weten dat de vaccinatie+booster in ieder geval hun werk gedaan hebben.
En nee, ik heb (voor zover ik weet) geen infectie doorgemaakt, dus dit is puur van de prikrondes.
Ja, dat klopt allemaal. Je weet gewoon dat een booster nu geen zin heeft.
Er is geen enkele vaccinatie die momenteel tegen het krijgen van beschermt. Al neem je nog 20 boosters..
Je kan alleen geluk hebben en je vit D en zink hoog genoeg houden.
Door Djeena
pearlsofpassion schreef: vr 11 mar 2022, 15:36 Ja, dat klopt allemaal. Je weet gewoon dat een booster nu geen zin heeft.
Er is geen enkele vaccinatie die momenteel tegen het krijgen van beschermt. Al neem je nog 20 boosters..
Je kan alleen geluk hebben en je vit D en zink hoog genoeg houden.
Heeft een booster nu geen zin? Mensen vanaf 60 kunnen een 2e booster krijgen. Ik ben 62 en sta weer voor hetzelfde dilemma als in januari. Ik weet zo langzamerhand niet meer wat wijsheid is :(
Door Siberienne
Djeena schreef: vr 25 mar 2022, 17:03 Heeft een booster nu geen zin? Mensen vanaf 60 kunnen een 2e booster krijgen. Ik ben 62 en sta weer voor hetzelfde dilemma als in januari. Ik weet zo langzamerhand niet meer wat wijsheid is :(
Het is nu ook lastig. En ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet alle laatste onderzoeken meer heb gevolgd.

Helpt de booster? Het virus dat nu rondgaat (omicron B2) is anders dan de virus stam waartegen het vaccin is ontwikkeld. Wat bleek dat de booster kortdurend een effect heeft op ziek worden, maar dat is maar kort (weken tot maanden). Het effect tegen ernstig ziek worden (zeg maar in het ziekenhuis belanden) houdt wel langer aan, hoe lang precies is onduidelijk. Maar dat laatste wordt wel door meer bepaald dan alleen leeftijd of booster; dat gaat ook over of je goed gezond bent en fit, of je fors overgewicht hebt of niet en of je gevoelig bent voor Corona of niet.

Als ik naar het bericht van de Gezondheidsraad kijk, is het toch vooral de groep erg kwetsbaren die geadviseerd wordt de 2e booster te halen (zie ook https://www.gezondheidsraad.nl/document ... n-covid-19 )

Ik zelf (52, verder goed gezond voor zo ver ik weet) hoop dat er in het najaar een aangepast vaccin aan komt en dat ik daar weer voor in aanmerking kom. Op het moment zit ik er nog niet zo op te wachten. Maar ik kom in Noorwegen ook niet in aanmerking kom voor een 2e booster.

Misschien dat in de volledige tekst van de Gezondheidsraad nog wat staat dat je kan helpen de keuze te maken!
Djeena schreef: vr 25 mar 2022, 17:03 Heeft een booster nu geen zin? Mensen vanaf 60 kunnen een 2e booster krijgen. Ik ben 62 en sta weer voor hetzelfde dilemma als in januari. Ik weet zo langzamerhand niet meer wat wijsheid is :(
Als je zoals Ina zoveel antistoffen hebt.. ;)

Wat je in jouw geval moet doen is een stuk lastiger. Er zijn zoveel factoren om mee rekening te houden en dan nog is het uiteindelijk je eigen keuze.
Door Ronald
Hmm... ook uit de advies uit jouw link, Siberienne, blijkt vooral dat men het niet weet en dat men vooral uitgaat van aannames. Ja, een booster beschermt tegen ernstig ziek worden (lijkt het), zodat het aantal IC-opnames terugloopt. Maar er wordt ook gesproken over het feit dat met name de extra kwetsbaren toch een booster zouden moeten hebben. Er wordt zelfs gesproken over maximaal 3 maanden tussen de boosters.

Ik ben 63, heb een zwaar hartinfarct gehad en ben te zwaar. Mijn conditie is die van een astmatisch veulen, dus ook niet om over naar huis te schrijven. Maar op de een of andere manier rol ik er tussendoor, terwijl de kans dat je nu een besmet persoon tegenkomt in mijn optiek hoger is dan een niet-besmet persoon.

Ik had met de eerste booster al mijn twijfels en heb hem eigenlijk alleen maar genomen na de berichtgeving van Tanna en haar man. Voor de tweede booster is bij mij de twijfel alleen maar groter geworden.
Mensen worden tegenwoordig weer vaker erger ziek dan pakweg 2 maand geleden. Maar ja, ligt dat aan het feit dat de booster uitgewerkt raakt? Of omdat er nu ook heel veel andere verkoudheden en griep rond gaan en vele mensen zonder het te weten (want doorgaans wordt enkel covid getest) een dubbele besmetting hebben? Of omdat die B1 ziekmakender is?
Of nog wat anders? Of een combi van factoren?

In het labo merken we nu heel veel grieppatienten. En heel veel mensen, vooral kinderen, die daar ontzettend ziek van worden.
Vele mensen (zeker kinderen) hebben ook ongemerkt de voorbije weken covid gehad. Enkel symptomatische gevallen werden getest en kinderen hebben vaak geen symptomen van covid.
Als je dan weet dat je tot 3 maand na een besmetting positief kan testen op covid, vermoed ik dat er op die manier nogal wat zieke kinderen door de griep verkeerdelijk als covid gediagnosticeerd worden terwijl die covidbesmetting van eerder was. En dat zal niet enkel bij kinderen voorkomen.
Steeds meer artsen vragen de ct-waarden bij het resultaat omdat je bij een hoge virusload wel weet dat het hoogstwaarschijnlijk een actieve besmetting betreft.

Wat mij wel blijft opvallen is dat er in het ziekenhuis nog zoveel regels gelden voor corona, maar niet voor griep. Ik had verwacht, zoals omicron zich nu gedraagt en met zo'n pathogene griep dit jaar, dat ze daar op dezelfde manier zouden mee om gaan. Het effect is echt wel vergelijkbaar nu.
Door Tanna
Ronald schreef: vr 25 mar 2022, 18:22 Hmm... ook uit de advies uit jouw link, Siberienne, blijkt vooral dat men het niet weet en dat men vooral uitgaat van aannames. Ja, een booster beschermt tegen ernstig ziek worden (lijkt het), zodat het aantal IC-opnames terugloopt. Maar er wordt ook gesproken over het feit dat met name de extra kwetsbaren toch een booster zouden moeten hebben. Er wordt zelfs gesproken over maximaal 3 maanden tussen de boosters.

Ik ben 63, heb een zwaar hartinfarct gehad en ben te zwaar. Mijn conditie is die van een astmatisch veulen, dus ook niet om over naar huis te schrijven. Maar op de een of andere manier rol ik er tussendoor, terwijl de kans dat je nu een besmet persoon tegenkomt in mijn optiek hoger is dan een niet-besmet persoon.

Ik had met de eerste booster al mijn twijfels en heb hem eigenlijk alleen maar genomen na de berichtgeving van Tanna en haar man. Voor de tweede booster is bij mij de twijfel alleen maar groter geworden.
Ach Ronald nou toch, wat een invloed hebben we gehad ;) :) .
Voor ons geldt nog steeds dat we maar gewoon voor de volgende vaccinatie gaan.
Voor mijn lief heb ik gisteren een afspraak gemaakt. Dat kon al voor vandaag maar hij moet eerst weer geprikt worden voor de INR-waarde dus wordt het nu over twee weken.
En ik ben sinds vandaag ook aan de beurt en wacht af tot de huisarts wat laat weten en ik rustig en ontspannen thuis gevaccineerd word.
Ondanks dat alles blijven we akelig voorzichtig. Mijn lief gaat toch al achteruit en ik wil hem zo lang mogelijk bij me zien te houden.
Laatst gewijzigd door Tanna op vr 25 mar 2022, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Siberienne
Tanna schreef: vr 25 mar 2022, 19:11 Ach Ronald nou toch, wat een invloed hebben we gehad ;) :) .
Voor ons geldt nog steeds dat we maar gewoon voor de volgende vaccinatie gaan.
Voor mijn lief heb ik gisteren een afspraak gemaakt. Dat kon al voor vandaag maar hij moet eerst weer geprikt worden voor de INR-waarde dus wordt het nu over twee weken.
En ik ben sinds vandaag ook aan de beurt en wacht af tot de huisarts wat laat weten en ik rustig en ontspannen thuis gevaccineerd wordt.
Ondanks dat alles blijven we akelig voorzichtig. Mijn lief gaat toch al achteruit en ik wil hem zo lang mogelijk bij me zien te houden.

:bigarmhug: :bigarmhug:

Dat jullie nog lang samen mogen zijn :-*
Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: vr 25 mar 2022, 18:29 Mensen worden tegenwoordig weer vaker erger ziek dan pakweg 2 maand geleden. Maar ja, ligt dat aan het feit dat de booster uitgewerkt raakt? Of omdat er nu ook heel veel andere verkoudheden en griep rond gaan en vele mensen zonder het te weten (want doorgaans wordt enkel covid getest) een dubbele besmetting hebben? Of omdat die B1 ziekmakender is?
Of nog wat anders? Of een combi van factoren?

In het labo merken we nu heel veel grieppatienten. En heel veel mensen, vooral kinderen, die daar ontzettend ziek van worden.
Vele mensen (zeker kinderen) hebben ook ongemerkt de voorbije weken covid gehad. Enkel symptomatische gevallen werden getest en kinderen hebben vaak geen symptomen van covid.
Als je dan weet dat je tot 3 maand na een besmetting positief kan testen op covid, vermoed ik dat er op die manier nogal wat zieke kinderen door de griep verkeerdelijk als covid gediagnosticeerd worden terwijl die covidbesmetting van eerder was. En dat zal niet enkel bij kinderen voorkomen.
Steeds meer artsen vragen de ct-waarden bij het resultaat omdat je bij een hoge virusload wel weet dat het hoogstwaarschijnlijk een actieve besmetting betreft.

Wat mij wel blijft opvallen is dat er in het ziekenhuis nog zoveel regels gelden voor corona, maar niet voor griep. Ik had verwacht, zoals omicron zich nu gedraagt en met zo'n pathogene griep dit jaar, dat ze daar op dezelfde manier zouden mee om gaan. Het effect is echt wel vergelijkbaar nu.
In ons ziekenhuis gaat het in zoverre anders dat bij patiënten die getest worden vanwege een luchtweginfectie, altijd een heel panel aan virussen en bacteriën mee wordt genomen. Dus dan worden ook die dubbelinfecties eruit gehaald.

Voor griep hebben we ook welzeker isolatie maatregelen (dat hadden we in NL ook); druppel isolatie. Niet hetzelfde als Corona omdat de besmettelijkheid ook niet hetzelfde is. Nou kunnen ziekenhuizen daar best verschillend mee om gaan, maar groot verschil is bv dat griep pas besmettelijk is bij mensen met symptomen, Corona maatregelen zijn juist vaak zo breed omdat je zit met de besmettelijke fase voor de symptomen en de overdracht vanuit mensen met geen/weinig symptomen. Dat die je bij griep veel minder.

Overigens; het klopt dat je nog tot 3 maand positief kan testen, maar tegelijk bleek uit onderzoek ook dat circa 80% na een week al niet meer positief test en 95% na een maand niet meer; dates dus een relatief kleine groep die zo lang positief blijft. Bijkomend punt is dat veel onderzoek uit de begintijd van Corona stamt, juist bij gevaccineerden bv lijkt het dat die minder lang virus uit blijven scheiden. Maar goed, het laatste woord is daar nog niet over gezegd en bijna alle onderzoeken zijn bij volwassenen gedaan en het is altijd de vraag of voor kinderen dat nog anders zou kunnen liggen.
Door Sonja
Na mijn slechte ervaringen met de vaccinaties is er hier thuis wat weerstand tegen de prik ontstaan. Ik ben zoals ik al eerder vermeld heb dus na de 2 basisvaccinaties gestopt, maar ook meneer hier heeft het na de 2 eerste prikken voor gezien gehouden. Hij is 52, goed in conditie, geen onderliggend lijden en heeft geen overgewicht. De uitnodiging voor de vaccinatie van onze 8-jarige junior heb ik zelf in de vuilnisbak gemikt. Uiteraard wel in overleg met meneer. Kinderen van die leeftijd worden over het algemeen nauwelijks ziek van corona.
Afgelopen week had ik contact met de huisarts en die was daar niet zo over te spreken. Dat ik de booster niet had genomen vond hij begrijpelijk, maar hij vond dat de andere gezinsleden dan maar vooral wel die prik moesten gaan halen ter bescherming van mijn zwakke gestel.
Mij gaat het te ver om, omwille van mijn gezondheid, iets aan een ander op te dringen. Daarbij geven die prikken ook geen garantie dat ik niet besmet kan raken en kom ik op andere plekken ook in aanraking met mensen waarvan ik niet eens weet of ze ooit wel gevaccineerd zijn.
Detail: Ik ben al verschillende malen in aanraking geweest met mensen die achteraf een coronabesmetting bleken te hebben. Tot nu toe heb ik echter zelf geen corona gekregen. Daarbij hebben zowel meneer als junior hier thuis geen corona, maar wel griep gehad. Die hebben hier weken lopen blaffen en ik had nergens last van. Ergens heb ik het idee dat ik dan wel van alles mankeer, maar alles bij elkaar toch niet eens zo'n slechte weerstand heb. :-\
Zijn wij nou onverantwoord bezig?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door