Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Siberienne
Kaio schreef: wo 17 nov 2021, 13:41 Om weer zeker ervan te zijn niet besmettelijk te zijn ? Of blijft ieder er corona 2 weken thuis? Of beslis je zelf van zo ben beter genoeg?

Vroeg het me in een keer af hoe dat gaat dan?
Er worden studies gedaan naar hoe lang mensen ‘levend’ virus uitscheiden. Hier hebben we drie groepen
- mensen met goede afweer en mild verloop, indien 24 uur koortsvrij en klinisch beter, na 5 dagen uit isolatie
- mensen met mild ernstig beloop, zeg maar de groep die in het ziekenhuis belandt en zuurstof nodig heeft; 10 dagen isolatie (en 48 uur koortsvrij)
- zeer ernstig beloop (IC) en verminderde afweer; minimaal 14 dagen, opheffen isolatie afwegen per individu, evt controle testen.

Als je na een X aantal dagen negatief test, ben je niet meer besmettelijk. Maar als je nog postitief test, ben je meestal toch niet meer besmettelijk (uitscheiding van RNA maar niet meer van intact virus) na die 5 dagen dan dus, of 10 dagen afhankelijk van hoe zieken je bent geweest). Dus is het een keuze om die termijn te handteren, want eindeloos testen geeft alleen maar meer problemen.

Verwarrende is wel dat die termijnen veranderd zijn in de loop van de pandemie (kennis) en soms ook verschillende keuzes worden gemaakt in verschillende landen. Sommige kiezen voor 7 dagen ipv 5. In elke onderzoek zit wel iets variatie…
Siberienne schreef: do 18 nov 2021, 11:56 Je kijkt dan naar de indicatie; de mensen met onderliggende aandoeningen / verminderde afweer krijgen een volle dosis omdat daar de kans het grootste is dat ze niet genoeg beschermd zijn.

Bij de mensen die gezond zijn en‘gewoon’ gevaccineerd zijn geef je de halve dosis booster omdat het daar niet nodig is om volle dosering te geven - en een halve minder kans op bijwerkingen geeft. Plus dat je dan met dezelfde hoeveelheid vaccin 2x zoveel mensen kan vaccineren.

Heb even niet paraat wat ze bij de ouderen doen in NL? Heb al moeite genoeg de Noorse regels bij te houden ::)
Pfizer is bij de booster de volledige dosering, bij Moderna wordt de halve dosering gegeven. Dat geldt voor iedereen, niet alleen bij ouderen.
Mensen die een booster krijgen met Pfizer/BioNTech worden gevaccineerd met dezelfde dosis als de 1e en 2e prik.Mensen die een booster krijgen met Moderna, krijgen een dosis die de helft is van wat er bij de 1e en 2e prik is gegeven.
(https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie ... vaccinatie)
Door eelke
Maar krijg je, als je moderna krijgt, ook een halve als je daarvoor AZ of janssen hebt gehad?

Ik ben ingedeeld bij pfizer, en vind het wel fijn dat ik een hele krijg. Ik heb AZ gehad, dus het lijkt me goed om geen 'half werk' te leveren, mijn lichaam kent dat helemaal nog niet.

Goh, toch weer een beetje spannend;
Een boostervaccinatie van een ander merk dan de eerste of tweede prik, het combineren van vaccins, staat nog niet officieel beschreven in de bijsluiters van de vaccins en de EMA registratie. Wel is uit onderzoek tot nu toe gebleken dat er geen verschil in effectiviteit en bijwerkingen is.

Zeker na het hele, ja joh neem die AZ is goedgekeurd en heel veilig - ohhh verdikkie nee toch niet we kapper ermee - verhaal. Nou ja.
eelke schreef: do 18 nov 2021, 12:22 Maar krijg je, als je moderna krijgt, ook een halve als je daarvoor AZ of janssen hebt gehad?

Ik ben ingedeeld bij pfizer, en vind het wel fijn dat ik een hele krijg. Ik heb AZ gehad, dus het lijkt me goed om geen 'half werk' te leveren, mijn lichaam kent dat helemaal nog niet.

Een boostervaccinatie van een ander merk dan de eerste of tweede prik, het combineren van vaccins, staat nog niet officieel beschreven in de bijsluiters van de vaccins en de EMA registratie. Wel is uit onderzoek tot nu toe gebleken dat er geen verschil in effectiviteit en bijwerkingen is.

Zeker na het hele, ja joh neem die AZ is goedgekeurd en heel veilig - ohhh verdikkie nee toch niet we kapper ermee - verhaal. Nou ja.
Ja:
De vaccinatie wordt gezet met een mRNA vaccin: Pfizer/BioNTech of Moderna. Het maakt niet uit welk vaccin iemand als 1e en 2e prik heeft gehad. Er is geen keuzemogelijkheid.
Mensen die een booster krijgen met Moderna, krijgen een dosis die de helft is van wat er bij de 1e en 2e prik is gegeven.  
Hoe weet je dat jij pfizer gaat krijgen?
Angelique schreef: do 18 nov 2021, 10:34 Allen Moderna is bij booster een halve dosering. Pfizer is een volledige dosis. In beide gevallen.
Watblief!?
Halve dosering?
Waarom ?

Ik ga natuurlijk na m'n AZ weer Moderna als booster krijgen. Waarom kan ik nu nooit eens iets gewoon krijgen?
Door yazzie
Hier ook weer iets bijzonders. >:( Internist heeft maanden lopen roepen dat ik in het najaar een derde vaccin krijg. In het voorjaar zat ik nog in de zeer hoog risicogroep. Mijn bloedfabriek is heel erg stuk (te weinig aanmaak van bloedcellen en -plaatjes). Auto-immuun-gerelateerd dus afweer ligt helemaal plat door medicatie. Eind september zou ik nog steeds een derde prik krijgen. Vervolgens werd ik niet opgeroepen in oktober. Hebben ze 'mijn' aandoening geschaard onder bloedarmoede. :o Internist kan ook niks doen, is van hoger hand bepaald. Lekker dan. Waarschijnlijk ben ik nu pas in het voorjaar aan de beurt, dus een jaar :-X na mijn eerste twee vaccins. Had graag in het najaar nogmaals gevaccineerd willen worden om juist in deze te verwachten golf iets beter beschermd te zijn... :(
Door Angelique
pearlsofpassion schreef: do 18 nov 2021, 14:23 Watblief!?
Halve dosering?
Waarom ?

Ik ga natuurlijk na m'n AZ weer Moderna als booster krijgen. Waarom kan ik nu nooit eens iets gewoon krijgen?

Waarom is de Moderna-booster een halve dosis?
Het komt vaker voor dat bij een boosterprik een kleinere dosis wordt gegeven dan bij de basisserie.
Het immuunsysteem heeft dan genoeg aan een kleinere dosis om weer aan het werk gezet te worden. Een halve dosis is dus voldoende voor een goede reactie. En het kan zijn dat een halve dosis ook minder bijwerkingen geeft.

In het onderzoek naar de Moderna-booster is een halve dosis (van 50 microgram) 6-8 maanden na de basisserie gegeven. Het bleek dat mensen een goede oppepper van hun immuunssyteem kregen. De EMAEuropean Medicines Agency heeft vervolgens de boosterprik met Moderna goedgekeurd (alleen) voor die halve dosis.
Bij Pfizer is alleen onderzoek gedaan met dezelfde dosis (30 microgram). Deze dosis is door de EMA goedgekeurd om te gebruiken in de boostercampagne. Of een kleinere dosis Pfizer ook voor net zo’n goede afweerreactie zorgt, is nog niet onderzocht
eelke schreef: do 18 nov 2021, 12:22 Maar krijg je, als je moderna krijgt, ook een halve als je daarvoor AZ of janssen hebt gehad?

Ik heb dan nu de combinatie Moderna/Pfizer gehad. Van Moderna ben ik echt goed ziek geweest. Van Pfizer een heel stuk minder. Zat 5 maanden tussen 8 juni vs 8 november.
Desaniettemin hoop ik van ganser harte dat het hierbij blijft.

In principe is het nog steeds prikken wat de pot schaft. Maar je kan natuurlijk wel omdraaien als er iets geprikt wordt wat je niet wil en het daags erna nog een keer proberen. Op de doorlopende priklocatie waar ik geweest ben werd alles geprikt.
Door sam28
Ik krijg een psfizer booster en mag zaterdag en zondag weer naar de ic. :-\
Gister was er nog weinig aan de hand maar nu wordt IC-B weer opgetuigd. Wat betekent dat de uitslaapkamer weer IC word ook.
Wat zoveel betekent dat het uit de klauwen loopt hier.
Je kan natuurlijk een eerste prik ook niet met een tweede vergelijken. Ik ben van de eerste ook veel zieker geweest dan van de 2e. En dat was dus 2x AZ.

Ik heb net als Eelke het gevoel dat ik toch liever een volle dosis heb aangezien ik de eerste keer AZ had.
Ik ben aan het overwegen die van het ziekenhuis dan maar over te slaan in de hoop dat ik in het vaccinatiecentrum in m'n woonplaats dan Pfizer krijg.
De regering beweert tegen maart of april toch iedereen een 3e keer gevaccineerd te willen hebben (ale geboosterd dan). En ook in het ziekenhuis is er geen zicht op wanneer er geprikt gaat worden. Enkel dat het dus Moderna wordt.
Door MillyMol
sam28 schreef: do 18 nov 2021, 17:16 Ik krijg een psfizer booster en mag zaterdag en zondag weer naar de ic. :-\
Gister was er nog weinig aan de hand maar nu wordt IC-B weer opgetuigd. Wat betekent dat de uitslaapkamer weer IC word ook.
Wat vervelend weer Sam. Sterkte!
Ik heb vandaag een derde Pfizer shot gehaald. Van de eerste had ik een paar dagen wat klachten, van de tweede ben ik een week behoorlijk beroerd geweest en met deze derde gaat het tot nu toe goed: beetje pijnlijke prik arm en heel lichte hoofdpijn. Ik heb wel vanmorgen profylactisch al 400 mg ibuprofen genomen en veel gedronken. Misschien valt het deze keer mee.
Door Ronald
sam28 schreef: do 18 nov 2021, 17:16 Ik krijg een psfizer booster en mag zaterdag en zondag weer naar de ic. :-\
Sterkte Sam. Het lijkt me knap slopend om zo dicht op het front te werken.

Ik weet nog niet wat ik doe. Mijn huidige vaccinatie bestaat alleen op papier. Mijn eerste is wel geregistreerd, de tweede niet. Als nu de derde bij de GGD gegeven wordt en wel geregistreerd wordt, heb ik dan wel een sluitende vaccinatie? Of moet ik het circus met printjes meenemen weer in dan...

Ik zat in de race met AZ. Het liefst heb ik nu Pfizer. Ik heb met mezelf ook afgesproken dat ik een Moderna ga afwijzen. Dan maar wat langer wachten.
Door sam28
Thnx. het is idd vermoeiend. De onzekerheid meer dan het werk op de ic voor mij. Maar baal wel dat m'n vrije weekend nu verdwenen is en het werk is wel heel zwaar.
Ook heb ik doordat ik net 2 weken vakantie heb gehad, doorgekregen dat ik eigenlijk redelijk uitgeput was. Een collega vroeg afgelopen dinsdag of mijn vakantie wel lang genoeg was geweest en moest echt ff slikken. Daar schrok ik ook wel weer van.
Maar goed, ik weet het nu dus mezelf maar goed in de gaten houden.
Door sam28
Ik ben overigens ook erg benieuwd wat voor andere emotionele lading er zit aan mensen in leven houden die zich willens en wetens niet wilden laten vaccineren. Ben erg benieuwd of ik dat voor mezelf los kan laten, patiënten zullen het niet merken maar geen idee of ik het trek.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door