Martine-Tom schreef:
Omdat ik het niet zo goed uit kan leggen als de vele sites die er vol mee staan.
Wat ik je wel kan vertellen is dat als ik puur naar Kcal ga kijken at ik toen veel meer als wat ik nu eet. "Brood" van amandelmeel met kokosbrood en roomboter, alles zelf gemaakt, zonder pakjes en de hele reut. Smorgens at ik bijv granola (noten, zaden, kokos, geroosterd) met de eerder genoemde yoghurt, smiddags amandelbrood, tussendoor ook vaak iets van noten met cacao oid, in de avond meer vlees dan ik nu eet met veel groente. Qua kcal veel en veel meer dan wat ik nu eet.
Daarom zeg ik, lees er dan eens over hoe het werkt, het is gewoon een hele andere manier van denken dan het kcal tellen, het is idd echt een levenswijze.
Ik heb er al een en ander over gelezen en ik weet dat er een zeker effect is van macronutriënten op je hormoonhuishouding (met name insuline en glucogon), en dat koolhydraten de opslag van vet wat meer stimuleren. Toch houdt dat effect ergens op volgens mij, je kunt in mijn ogen niet eindeloos blijven eten en afvallen, alleen door koolhydraten te vermijden. Wat jij deed, niet uit pakjes koken, maakt ook wel uit omdat je minder verborgen suikers en vet binnen krijgt. Er was eens een artikel over de voedingswaardetabellen op verpakkingen van verwerkt voedsel, bleek dus dat er negen van de tien keer gewoon door de producent gelogen wordt over die voedingswaarde

Bovendien bevatten verwerkte producten vaak ook veel zout en daar hou je vocht door vast, waardoor je ook aankomt.
Ik eet overigens ook weinig koolhydraten (ik vermijd brood en aardappels en pasta enzo), omdat ik denk dat het wel degelijk een verschil maakt. Maar ik beperk ook mijn kcal-inname, want daar lees ik ook een hoop over en het blijkt dat dat ook erg goed voor je gezondheid is volgens vele onderzoeken. En ik weet toch wel zeker dat wat je niet eet ook niet wordt opgeslagen. Nogmaals, ik zeg niet dat koolhydraatarm eten zinloos is. Maar ik denk dat het belangrijkste effect zit in je balans tussen wat je eet en wat je verbrand. Met koolhydraatarm eten verbrand je iets meer waardoor je meer kunt eten, maar door minder te eten en te blijven bewegen val je ook gewoon af.