Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Pauline
Angelique schreef: Het heeft niet zoveel met voedingscentrumideeën te maken hoor. Ook bij kh-arm/vrij kun je nog steeds teveel eten en dus weinig tot niks afvallen.  Je las in de hypetijd op dat atkinsforum ook weinig anders dan mensen die bijna chronisch in fase 1 hingen omdat ze anders niks afvielen. En dat was ook telkens het advies als het in hogere fases slechter ging...terug naar fase 1, meer drinken, ook al dronk men al 5 liter water per dag enz. Dat verhaal van...eet je lekker klem aan vlees en een hapje groenten klopt gewoon niet. Eet een iets grotere portie fatsoenlijk vlees en dan je groenten erbij, dat wil wel helpen, maar ik voor veel mensen alweer lastiger vol te houden.

Merkte hier wel dat atkins een beter effect had op meneer Lique dan op mijzelf. Na een week of 4 kon jij al door de brievenbus terwijl ik een hele magere 2 kilo was afgevallen.
Oneerlijk is dat toch hè Lieke..... En de heren kunnen zelf iedere keer weer gewoon opnieuw beginnen en dan werkt het ook nog weer.
Door Martine-Tom
kakocavi schreef: Waarom leg je het niet gewoon uit? Ik ben heel benieuwd hoe je jezelf ziek kan eten aan vet zonder aan te komen, en zelfs af te vallen. Dat zou een enorme flaw in ons metabolisme betekenen. Waar blijft al dat vet dan? Verdwijnt dat in het niets?

Koolhydraatarm is net zoals elk dieet gewoon gebaseerd op het principe van minder eten dan je verbrand. Het is allemaal geen hogere wetenschap. Van vet en eiwit raak je sneller vol, dus eet je minder, heel simpel. Prima als dat voor jou werkt, maar je maakt mij niet wijs dat de oermens een tijdje op mammoetvlees en eieren leefde en daardoor doodging in de winter omdat hij opeens geen vetvoorraad meer aan kon leggen vanwege gebrek aan koolhydraten. Nogmaals, dat is niet hoe je lijf werkt.

En ik heb het over koolhydraatarm, niet over koolhydraatvrij, omdat dat dat laatste niet bestaat. In vrijwel alles wat je eet zitten koolhydraten. In groente, in vlees, in eieren, zuivel, alles.  Dus waar is dat koolhydraatloze dieet op gebaseerd, als koolhydraatloos niet eens kan?
Omdat ik het niet zo goed uit kan leggen als de vele sites die er vol mee staan.
Wat ik je wel kan vertellen is dat als ik puur naar Kcal ga kijken at ik toen veel meer als wat ik nu eet. "Brood" van amandelmeel met kokosbrood en roomboter, alles zelf gemaakt, zonder pakjes en de hele reut. Smorgens at ik bijv granola (noten, zaden, kokos, geroosterd) met de eerder genoemde yoghurt, smiddags amandelbrood, tussendoor ook vaak iets van noten met cacao oid, in de avond meer vlees dan ik nu eet met veel groente. Qua kcal veel en veel meer dan wat ik nu eet.

Daarom zeg ik, lees er dan eens over hoe het werkt, het is gewoon een hele andere manier van denken dan het kcal tellen, het is idd echt een levenswijze.
Door kakocavi
Martine-Tom schreef: Omdat ik het niet zo goed uit kan leggen als de vele sites die er vol mee staan.
Wat ik je wel kan vertellen is dat als ik puur naar Kcal ga kijken at ik toen veel meer als wat ik nu eet. "Brood" van amandelmeel met kokosbrood en roomboter, alles zelf gemaakt, zonder pakjes en de hele reut. Smorgens at ik bijv granola (noten, zaden, kokos, geroosterd) met de eerder genoemde yoghurt, smiddags amandelbrood, tussendoor ook vaak iets van noten met cacao oid, in de avond meer vlees dan ik nu eet met veel groente. Qua kcal veel en veel meer dan wat ik nu eet.

Daarom zeg ik, lees er dan eens over hoe het werkt, het is gewoon een hele andere manier van denken dan het kcal tellen, het is idd echt een levenswijze.
Ik heb er al een en ander over gelezen en ik weet dat er een zeker effect is van macronutriënten op je hormoonhuishouding (met name insuline en glucogon), en dat koolhydraten de opslag van vet wat meer stimuleren. Toch houdt dat effect ergens op volgens mij, je kunt in mijn ogen niet eindeloos blijven eten en afvallen, alleen door koolhydraten te vermijden. Wat jij deed, niet uit pakjes koken, maakt ook wel uit omdat je minder verborgen suikers en vet binnen krijgt. Er was eens een artikel over de voedingswaardetabellen op verpakkingen van verwerkt voedsel, bleek dus dat er negen van de tien keer gewoon door de producent gelogen wordt over die voedingswaarde :-\ Bovendien bevatten verwerkte producten vaak ook veel zout en daar hou je vocht door vast, waardoor je ook aankomt.

Ik eet overigens ook weinig koolhydraten (ik vermijd brood en aardappels en pasta enzo), omdat ik denk dat het wel degelijk een verschil maakt. Maar ik beperk ook mijn kcal-inname, want daar lees ik ook een hoop over en het blijkt dat dat ook erg goed voor je gezondheid is volgens vele onderzoeken. En ik weet toch wel zeker dat wat je niet eet ook niet wordt opgeslagen. Nogmaals, ik zeg niet dat koolhydraatarm eten zinloos is. Maar ik denk dat het belangrijkste effect zit in je balans tussen wat je eet en wat je verbrand. Met koolhydraatarm eten verbrand je iets meer waardoor je meer kunt eten, maar door minder te eten en te blijven bewegen val je ook gewoon af.
Door Pauline
Duidelijk verhaal Kakocavi en toch heb ik het ultieme voorbeeld in huis dat dit niet waar is. Eddie heeft 1,5 jaar bij de diëtiste gelopen met een kcal-beperkt dieet en een bewegingsprogramma (bovenop zijn normale beweging die al meer is dan normaal) en in die tijd is hij precies 3 kg afgevallen. Begin gewicht was 126 kg, dus duidelijk overgewicht.

In 2007 begonnen met KH-beperkt eten en de eerste 2 weken 8 kg kwijt. Echt onvoorstelbaar. Natuurlijk gaat dit niet eeuwig door en tenslotte zijn ook wij maar gewoon mensen (ja ja... echt waar) en is hij op een gewicht van 101-102 kg blijven steken. Volgens de "tabelletjes" zou er nog wel 10 kg afmogen (hij is 1.90 en heeft een brede bouw), maar hij vindt het goed zo en ik vind het sowieso een knappe vent!  :biggrin2:

Maar..... overschakelen op kcal-beperkt een aantal jaren terug resulteerde in kilo's die erop vlogen! Dus houden we ons nog altijd aan de kh-beperking, eigenlijk meer zoals jij het beschrijft. Met uiteraard ook wel uitspattingen met kh hoor! Alleen voor Eddie is dat vaak not done, die heeft namelijk lactose-intolerantie en is gevoelig (sensitief zoals ze dat zo mooi noemden) voor gluten en suiker gaat over het algemeen ook slecht.
Door Martine-Tom
kakocavi schreef: Ik heb er al een en ander over gelezen en ik weet dat er een zeker effect is van macronutriënten op je hormoonhuishouding (met name insuline en glucogon), en dat koolhydraten de opslag van vet wat meer stimuleren. Toch houdt dat effect ergens op volgens mij, je kunt in mijn ogen niet eindeloos blijven eten en afvallen, alleen door koolhydraten te vermijden. Wat jij deed, niet uit pakjes koken, maakt ook wel uit omdat je minder verborgen suikers en vet binnen krijgt. Er was eens een artikel over de voedingswaardetabellen op verpakkingen van verwerkt voedsel, bleek dus dat er negen van de tien keer gewoon door de producent gelogen wordt over die voedingswaarde :-\ Bovendien bevatten verwerkte producten vaak ook veel zout en daar hou je vocht door vast, waardoor je ook aankomt.

Ik eet overigens ook weinig koolhydraten (ik vermijd brood en aardappels en pasta enzo), omdat ik denk dat het wel degelijk een verschil maakt. Maar ik beperk ook mijn kcal-inname, want daar lees ik ook een hoop over en het blijkt dat dat ook erg goed voor je gezondheid is volgens vele onderzoeken. En ik weet toch wel zeker dat wat je niet eet ook niet wordt opgeslagen. Nogmaals, ik zeg niet dat koolhydraatarm eten zinloos is. Maar ik denk dat het belangrijkste effect zit in je balans tussen wat je eet en wat je verbrand. Met koolhydraatarm eten verbrand je iets meer waardoor je meer kunt eten, maar door minder te eten en te blijven bewegen val je ook gewoon af.
Ik merkte dat ik in het begin echt heel veel at, en naarmate ik het langer deed (denk dan in dagen hoor, dag of 5) dat dat minder werd, als ik goed ontbeten had kon ik eigenlijk zonder honger doorstomen naar het avondeten. Leek een beetje op een hond overzetten op rauw, dan heben ze in het begin vaak ook meer honger dan als ze eenmaal gewend zijn aan rauw.

Maar dan nog denk ik dat je je rotschrikt als je de kcal zou gaan tellen  ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door