- zo 19 jan 2014, 21:01
Wat leuk dat jullie weer massaal mee hebben gedaan met het detoxen!
Ik heb dit jaar overgeslagen ondanks dat ik vorig jaar zeer goede ervaringen had met de 7 days detox. Ik heb er toen 3 dagen achteraan geplakt en nog een dag gevast. Af en toe neem ik nog wel smoothies maar ik ben er niet zo weg meer van, die koude plens. Ik eet dan liever een heerlijke salade.
Maar inmiddels is ook mijn eetpatroon enorm veranderd en zal detoxen zeker nog wel eens goed zijn maar ik eet zoveel gezonder dan vorig jaar. Terwijl ik al niet ongezond at. Hoe zit dat?
Ik ben begin september na het lezen van het boek 100% suikervrij in 30 dagen van Carola van Bemmelen, begonnen met de Sugar Challenge. Mijn grootste drijfveer was de hoop dat de aandoening hidradenitis waar ik sinds april vorig jaar mee kamp, minder zou worden of zelfs verdwijnen.
Ik was echt suiker- en chocolaverslaafd. Ik heb rigoreus de knop om gezet en ben alle geraffineerde en verborgen suikers gaan mijden. Die eerste 30 dagen echt heel streng daarna kokosbloesemsuiker geïntroduceerd in diverse recepten. Ik merkte dat ik aan 3 maaltijden genoeg had, niet meer snakte naar tussendoortjes en de behoefte aan zoet en chocola volledig is verdwenen, zelfs in mijn menstruatieweek!
Ook heb ik vele gezondheidsvoordelen ervaren: minder last van fibromyalgie en sneller herstel na overbelasting, zeer goed slapen en ook sneller in slaap vallen, veel meer energie, geen hoofdpijn meer (ook niet in mijn menstruatieweek), minder last van psoriasis, 7 kg afgevallen in 4 1/2 maand, geen depri dagen en überhaupt geen winterdip meer! En last but not least 4 maanden geen last gehad van abcessen onder mijn oksels door de hidradenitis! En voor de SC kreeg ik ze elke 2 weken en ik was daar zo ellendig en ziek van!
In de decembermaand was het toch wat lastiger om mijn eetstijl volledig toe te passen door verplichte etentjes en weekendje weg van mijn man zijn werk. Na 4 maanden geen abcessen ontstond er eind december tóch weer een abces! En mijn oksels zijn nog steeds wat onrustig. Ik ben tussen Kerst en Oud & Nieuw weer heel streng suikervrij gaan eten. Dus overal mijn eigen baksels (speculaasbrokken, gevulde speculaas, kniepertjes, appelflappen etc.) mee naar toe genomen om verantwoord wat lekkers te nemen. En na de feestdagen is het eten van lekkernijen echt voorbehouden aan het weekend.
Ik voel me ontzettend goed, eet veel meer groentes, maak alles zelf incl. brood. We zijn gestopt met melk drinken, ik eet hooguit 1 plakje brood per week. Geen pasta's, rijst of aardappelen meer. En terwijl nu echt alle ingrediënten biologisch zijn, ben ik goedkoper uit met de boodschappen!
Ik wil nooit meer anders, ik voed nu mijn lichaam in plaats van dat ik vul. En dan was ik al heel kritisch als het ging om het gebruik van pakjes en zakjes maar die suiker- en chocolaverslaving, die was natuurlijk verre van gezond!
Voor wie nog bezig is met detoxen, heel veel succes! Zet em op, je doet je lichaam er een enorm plezier mee!