Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
Siberienne schreef: zo 13 dec 2020, 21:11 @Ronald: de mantoux test meet geheugen activiteit van de afweer tegen een onderdeel van de tuberkel bacil. Wie ooit de infectie heeft doorgemaakt, zal vaak heel lang een positieve mantoux hebben. Ik moet er wel bij zeggen dat de aanwezigheid van die afweer niet altijd 100% bescherming biedt tegen het opnieuw krijgen van TBC. En ook geen aanwijzing is van bescherming tegen andere ziektes.
Er was mij toen verteld dat ik waarschijnlijk bij elke volgende mantoux test positief zou reageren. En dat de aanwezigheid van die antistoffen inderdaad geen onkwetsbaarheid met zich meebrengen.
Ik zou me zeker laten vaccineren. Was het niet voor mezelf, dan toch zeker om te voorkomen dat ik anderen besmet, mocht ik zelf besmet raken. Maar ik hoop dat ik het vaccin zelf kan kiezen.
Pfizer adviseert mensen die in het verleden ernstige allergische reacties hebben gehad op wat dan ook niet hun vaccin te gebruiken. Die valt dus af.
Het wordt wachten op een vaccin dat bewezen voldoende effectief is en beschikbaar komt in Hongarije.
Weet iemand al hoe dat zit? Stel Leo is gevaccineerd (we denken dat hij eerder aan de beurt is): kan hij of mijn moeder (die nu toch weer twijfelt of ze het vaccin wel wil) mij dan nog besmetten of niet? Daar is namelijk heel veel onduidelijkheid over....
Voor zover ik het begrijp, is dat nu nog onduidelijk.
Tom zal waarschijnlijk zeker tot degene behoren, die een vaccin krijgen, is flink wat ouder dan Leo, jan. 78, en met copd kon hij wel eens snel in aanmerking komen.
We wachten alles rustig af, proberen gezond te blijven en meer is er niet.
Als we gaan zitten piekeren is het hek van de dam, wat als enz. enz.
Blij zijn met wat er is en daar doen we het mee.
Anna laten dekken, hoe onverstandig kan een mens zijn, maar het houdt een mens aan de gang en dat vinden we heerlijk.

Ik verwacht dat de onduidelijkheid nog wel zal blijven, hoe lang het werkt weet ik ook nog niet en of anderen dat al wel weten?

Hanny
Lizzy schreef: ma 14 dec 2020, 07:37 Weet iemand al hoe dat zit? Stel Leo is gevaccineerd (we denken dat hij eerder aan de beurt is): kan hij of mijn moeder (die nu toch weer twijfelt of ze het vaccin wel wil) mij dan nog besmetten of niet? Daar is namelijk heel veel onduidelijkheid over....
Dat is een lastige Lizzy. Ik denk dat er op dit moment te weinig data zijn om daar iets zinnigs over te zeggen m.b.t. dit specifieke virus. Het ligt er onder andere aan of Leo na vaccinatie een voldoende sterke immunorespons heeft en dus zelf voldoende immuniteit opbouwt. Stel dat dit het geval is en hij loopt tegen het virus aan dan zal zijn lijf het virus herkennen en erop reageren door in de aanval te gaan en het virus op te ruimen. Hoe snel dat gaat zal ook bepalen in welke mate iemand immuun is. Bij oudere mensen is het immuunsysteem sowieso in meer of mindere mate ‘versleten’. Het gaat dus wel wat langzamer dan bij een jonge gezonde kerel. Of dat ook betekent dat ouderen -in de geval Leo- in de periode tussen besmetting en voldoende aanmaak van afweer besmettelijk is weet ik niet. Daarvoor moet het virus in voldoende hoeveelheden aanwezig zijn in het lichaam.
Hanny schreef: ma 14 dec 2020, 09:25 Voor zover ik het begrijp, is dat nu nog onduidelijk.
Tom zal waarschijnlijk zeker tot degene behoren, die een vaccin krijgen, is flink wat ouder dan Leo, jan. 78, en met copd kon hij wel eens snel in aanmerking komen.
We wachten alles rustig af, proberen gezond te blijven en meer is er niet.
Als we gaan zitten piekeren is het hek van de dam, wat als enz. enz.
Blij zijn met wat er is en daar doen we het mee.
Anna laten dekken, hoe onverstandig kan een mens zijn, maar het houdt een mens aan de gang en dat vinden we heerlijk.

Ik verwacht dat de onduidelijkheid nog wel zal blijven, hoe lang het werkt weet ik ook nog niet en of anderen dat al wel weten?

Hanny
Zo is het, Hanny. Er het beste van maken. Blij met naar buiten gaan, blij met de hondjes, blij met elkaar. En ik vind Anna laten dekken helemaal niet onverstandig, goed juist.
Zou leuk zijn om elkaar weer te zien op de JHD!
Lizzy schreef: ma 14 dec 2020, 07:37 Weet iemand al hoe dat zit? Stel Leo is gevaccineerd (we denken dat hij eerder aan de beurt is): kan hij of mijn moeder (die nu toch weer twijfelt of ze het vaccin wel wil) mij dan nog besmetten of niet? Daar is namelijk heel veel onduidelijkheid over....
Wat Millymol al zegt; daar zijn de boeken nog niet over gesloten. Het kan zijn dat mensen nog wel besmet kunnen worden en zonder dat ze zelf ziek worden het virus wel overdragen. Maar in hoeverre dat kan en gebeurt is nog onduidelijk, het is voorzover ik weet niet meegenomen in de studies naar effectiviteit van het vaccin. Dat is ook best lastig te onderzoeken want dan moet je bv mensen die gevaccineerd zijn geregeld blijven testen om te kijken of ze PCR positief worden en of ze het virus dan over kunnen dragen. Dus niet alleen PCR maar liefst ook nog virus kweken.

Ik denk dan ook dat in eerste instantie het vooral zinvol is om groepen te vaccineren zoals verpleeghuis medewerkers zodat je in een groep een hoge vaccinatie graad bereikt waardoor het virus minder rond gaat lokaal. Zijn er geen besmettingen meer, dan spelen dit soort dingen ook veel minder een rol.

Het is dan ook het verschil tussen een individueel belang en op groepsniveau.
Ik heb een heel klein stukje gekeken en denk al wel te weten welke kant deze docu opgaat.
Ik bekijk het misschien heel simpel en vind dat als je alleen al kijkt naar het feit dat de gezondheidszorg totaal overbelast raakt als je niets zou doen, dat er gewoonweg geen andere optie is als strenge maatregelen. Ook vind ik dat de hardste schreeuwers het aan zichzelf te danken hebben dat het virus steeds verder om zich heen grijpt en er dus noodgedwongen steeds strengere maatregelen nodig zijn. Hield iedereen zich zoveel mogelijk aan de regels, hoefde volgens mij bijvoorbeeld de horeca helemaal niet dicht.
Maar goed, dat is mijn mening.
Dank aan Milly mol en Siberienne.
Ik volg niet alles hectisch, maar probeer te filteren wat ik kan begrijpen en dat was, dat alles nog niet duidelijk is.
Voor mij is dat voldoende en ik had het gewoon goed begrepen.
In de toekomst kijken en weten hoe het allemaal zal gaan is een vraag.
T.z.t. enten is nu ook nog niet aan de orde, dus rust in mijn hoofd en niet 's nachts wakker liggen.

hanny
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door