Lizzy schreef: ↑ma 14 dec 2020, 07:37
Weet iemand al hoe dat zit? Stel Leo is gevaccineerd (we denken dat hij eerder aan de beurt is): kan hij of mijn moeder (die nu toch weer twijfelt of ze het vaccin wel wil) mij dan nog besmetten of niet? Daar is namelijk heel veel onduidelijkheid over....
Wat Millymol al zegt; daar zijn de boeken nog niet over gesloten. Het kan zijn dat mensen nog wel besmet kunnen worden en zonder dat ze zelf ziek worden het virus wel overdragen. Maar in hoeverre dat kan en gebeurt is nog onduidelijk, het is voorzover ik weet niet meegenomen in de studies naar effectiviteit van het vaccin. Dat is ook best lastig te onderzoeken want dan moet je bv mensen die gevaccineerd zijn geregeld blijven testen om te kijken of ze PCR positief worden en of ze het virus dan over kunnen dragen. Dus niet alleen PCR maar liefst ook nog virus kweken.
Ik denk dan ook dat in eerste instantie het vooral zinvol is om groepen te vaccineren zoals verpleeghuis medewerkers zodat je in een groep een hoge vaccinatie graad bereikt waardoor het virus minder rond gaat lokaal. Zijn er geen besmettingen meer, dan spelen dit soort dingen ook veel minder een rol.
Het is dan ook het verschil tussen een individueel belang en op groepsniveau.