Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Ook ik slaap eigenlijk al heel lang slecht/nauwelijks/niet, door de pijn en door alles wat gebeurd is afgelopen jaar. De koek was meer dan op en ik heb dan ook van de huisarts en praktijkondersteuner flinke sterke slaapmedicatie gekregen met zo'n mooie sticker erop dat je er niet mee mag rijden. Ik mag ze ook niet dagelijks innemen, maar om de dag.
En erge is dat ik nu wel wat beter slaap op die pillen, maar er nog doorheen kom, dus nog steeds niet aan genoeg slaap kom. :-\

Ik heb dus helaas geen tips voor je maar wilde je wel een dikke knuffel geven, want het is slopend dat slecht slapen. :-*
Ik heb niet alles gelezen, dus geen idee of het al genoemd is...

Zelf heb ik ook fybro en ik heb hetzelfde probleem als jij. Overdag kan ik mijn ogen amper open houden en 's nachts ben ik wakker, om dan tegen de tijd dat de wekker gaat zo moe te zijn dat ik mezelf een schop onder mijn **** moet geven om eruit te komen.

Wat bij mij enorm helpt is de slaapapp op mijn slimme foon. Sleep cycle heet dat.
Hiermee schakelt je telefoon automatisch op vliegtuigstand dus je kan niet meer internetten, bellen of gebeld worden en je krijgt geen sms of whatsapp. Ook geen e-mail.
Verder registreert de app je slaappatroon, en als je goed invult waarom je op bepaalde tijden wakker bent kan je een patroon ontdekken. Zo moest ik altijd 2 keer plassen, had ik vaak honger 's nachts en had ik op een bepaalde tijd van de nacht altijd vreselijk pijn in mijn benen. Met die info kon ik dingen gaan combineren. Oké, om 02.00 uur word ik wakker omdat ik naar het toilet moet. Om 03.00 uur krijg ik honger en om 03.30 willen mijn benen bewegen. Dus ga ik nu om 02.30 naar beneden, loop even flink door het huis heen om mijn benen wat beweging te geven, neem iets te eten (iets heel simpels waarvan je goed kan slapen) en ga naar het toilet. Dat scheelt mij een heel stuk!
Daarnaast maakt deze app je een heel stuk fatsoenlijker wakker dan een gewone wekker. De app kijkt met een bewegingssensor hoeveel te beweegt en kijkt ook naar hoeveel geluid je maakt. Aan de hand van die gegevens kan hij zien wanneer je licht slaapt, en hij maakt je op dat moment wakker. Ik weet dus dat ik om 02.30 ergens een keer eruit moet, maar mijn telefoon bepaald het moment. Zo wordt ik niet wakker van de pijn maar blijf ik de pijn vóór en wordt ik ook niet uit mijn diepe slaap gehaald door de wekker.
's ochtends vroeg wordt ik ook zo gewekt.
Dan is er nog een functie die je kan aanzetten zodat je een signaaltje krijgt wanneer je naar bed zou moeten gaan. Stel je komt een keer 2 uur te kort, dan laat de app je dat inhalen.

Ik gebruik het nu 3 weken en ik slaap echt stukken beter!

Verder kreeg ik slaapproblemen van diazepam. Het was gewoon niet lekker voor mijn lijf en het zette mijn hele syteem op de kop. Stond niet in de bijsluiter geloof ik, maar ik gebruik het nooit meer!
Mocht je overdag het niet meer vol kunnen houden, neem dan een slaapje van 20 minuten. Dan kom je wel bij, maar je slaapt niet zo diep dat je het ritme op de kop gooit.
Slecht slapen is echt heel naar.  :(

Ik heb de rest nog niet gelezen, maar in het kort mijn ervaring.
Geen koffie 's avonds, ik heb f-lux op de pc (en een variant voor de telefoon) om het beeldscherm anders te kleuren in de avond. Ik neem na 9 uur geen telefoon meer aan, en zit ook meestal niet tot laat achter de pc. Kijk geen tv.
Ik slaap meestal wel snel in, maar wordt 's nachts of tegen de ochtend wakker. Uit bed en eten/drinken werkt bij mij averechts.
Ik blijf rustig in het donker liggen, en probeer te ontspannen, al dan niet met speciale oefeningen.
In periodes dat het echt erg is slik ik 5htp.

Sinds drie maanden heb ik een slaap-app op m'n telefoon. De telefoon ligt alleen naast mij voor de app, verder staat die uit.
Het maakt je slaappatroon heel inzichtelijk en bij mij zorgde dat voor veel meer rust (in m'n hoofd). Ik dacht altijd dat ik heel slecht sliep en veel en vaak wakker was. Dat is ook wel zo, maar tegelijkertijd zie ik dat ik toch ook best wel een aantal uren diepe slaap heb. Misschien niet genoeg, en erg versnipperd, maar voor mijn gevoel wel meer dan ik dacht dat het er waren. Dat is fijn om te zien.
En het maakt dat ik meer ontspannen de nacht in ga, waardoor je uiteindelijk ook beter gaat slapen.
Als ik een wekker moet zetten gebruik ik de wekker van de slaap-app, die wekt je op het 'juiste' moment en heel voorzichtig.

Ik wens je heel veel sterkte, en hoop dat je snel iets vind wat voor jou gaat werken.  :-* :bigarmhug:
Hier ook een wake-up light en goede ervaring mee! Rustig wakker worden. In het begin werd ik door het licht zelfs wakker, dat was heel fijn. Maar nu door oververmoeidheid slaap ik hier doorheen en wordt ik wakker van het geluid (dat, als ik vrij ben, nog heel lang gesnoozed wordt :biggrin2:)
miik schreef: Jouw oma had een wijze zus !
smulpaap schreef: Mijn oma haar zus zei altijd
Ik hang mijn kleren over de stoel en ik gooi mijn zorgen er overheen
Die wist echt niet wat slecht slapen betekende
En vooral een hele gelukkige zus. :)

Net mn lamp/ wekker binnen gekregen, een Medisana, volgens de ha een goede keus. In overleg met een goede vriendin word homeopatische medicatie ingezet, ik probeer alles uit. Ben vannacht van de trap gevallen tijdens een nachtelijke wandeling, godzijdank alleen wat blauwe plekken maar geen gebroken onderdelen. Dat had anders af kunnen lopen. :(
Door Lil
Els&Flow schreef: En vooral een hele gelukkige zus. :)

Net mn lamp/ wekker binnen gekregen, een Medisana, volgens de ha een goede keus. In overleg met een goede vriendin word homeopatische medicatie ingezet, ik probeer alles uit. Ben vannacht van de trap gevallen tijdens een nachtelijke wandeling, godzijdank alleen wat blauwe plekken maar geen gebroken onderdelen. Dat had anders af kunnen lopen. :(
Oei, pas goed op!!! Hoop dat je net zoveel plezier hebt van de wekker als ik. Ik heb het licht zwak ingesteld, want ik word goed wakker van licht. Erg leuk, gebruik het vogeltjes geluid en in de weken dat het licht is antwoorden ze terug op mijn wekker. Zo enig.
Lil schreef: Oei, pas goed op!!! Hoop dat je net zoveel plezier hebt van de wekker als ik. Ik heb het licht zwak ingesteld, want ik word goed wakker van licht. Erg leuk, gebruik het vogeltjes geluid en in de weken dat het licht is antwoorden ze terug op mijn wekker. Zo enig.
Daarom gebruik ik dus juist een ander geluid op de app. Mijn hersenen maken na drie dagen geen onderscheid meer tussen de echte en de wekker en dus moet vriendlief me na een uur alsnog wakker schudden  :biggrin2:
Door Lil
Hope schreef: Daarom gebruik ik dus juist een ander geluid op de app. Mijn hersenen maken na drie dagen geen onderscheid meer tussen de echte en de wekker en dus moet vriendlief me na een uur alsnog wakker schudden  :biggrin2:
:biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:

Laat ik daar met een lichtwekker geen last van hebben. Wordt nu ik de juiste instelling heb gevonden zo'n 2 minuten voor het geluid al wakker van het licht.
Els&Flow schreef: En vooral een hele gelukkige zus. :)

Oei! Helpt een traphekje ofzo? Of krijg je die ook in je slaap open?
Niet alle bijwerkingen van medicijnen worden in de bijsluiter vermeld. Dus mocht je medicatie gebruiken, vraag dan je huisarts of er iets bekend is over slapeloosheid. Sinds een kleine week slaap ik gemiddeld ook maar drie uurtjes en dat blijkt dus een allergische reactie op medicatie te zijn. Nu wachten tot het weer uit het lijf verdwenen is.
We hebben een traphekje, maar dat werkt dus niet voldoende. Afgelopen nacht heb ik een soort van behoorlijk geslapen en iig in mn eigen bed wakker geworden. Het was een zegen om vanmorgen wakker  te worden (!!)  met fluitende vogeltjes ipv die irritante wekker.

Vanmiddag weer naar de ha.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door