Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door pike
Lastig. Ik vind ze niet overtuigend maar ja ik ben geen expert.
In elk geval de middelste foto lijkt mij "normale" val. De bast is weg maar er zijn geen vraatsporen te zien. Die vraatsporen zijn heel kenmerkend. Op de andere twee foto's is dat slecht te zien, ze zijn niet zo scherp. Die spaanders die je op de onderste foto's ziet vind ik wel een beetje vreemd. En een bever kan niet op grote hoogte bast verwijderen, hij klimt niet in de boom  :biggrin2:
Ben wel benieuwd naar wat de beheerder van het terrein er van zegt.
Laatst gewijzigd door pike op wo 02 apr 2014, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door eelke
pike schreef: Lastig. Ik vind ze niet overtuigend maar ja ik ben geen expert.
In elk geval de middelste foto lijkt mij "normale" val. De bast is weg maar er zijn geen vraatsporen te zien. Die vraatsporen zijn heel kenmerkend. Op de andere twee foto's is dat slecht te zien, ze zijn niet zo scherp. Die spaanders die je op de onderste foto's ziet vind ik wel een beetje vreemd. En een bever kan niet op grote hoogte bast verwijderen, hij klimt niet in de boom  :biggrin2:
Ben wel benieuwd naar wat de beheerder van het terrein er van zegt.
Die spaanders aan de gevallen boom zijn echt het zelfde als aan de andere boom, hij is niet normaal gevallen, de punt die je ziet zit echt in het midden zeg maar. Ze staan ook naast elkaar.
Ik denk dat de bast al eerder is afgevreten door herten, misschien is daar de boom al aan gestorven? Die kale basten zie je door heel het bos wel (er zitten best veel reeën). Maar het lijkt me raar dat herten dat nu doe, er staat genoeg gras.
Door pike
Herten vreten inderdaad schors van bomen, maar ook dan zie je sporen op het hout:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wildschade
Bij deze stammen ziet het hout, daar waar de bast weg is, mooi glad. Wel zitten er gaatjes in (kevers?) maar die kunnen ook van latere datum zijn natuurlijk.  Wilde zwijnen schuren ook aan bomen. Dan zie je er vaak haren of modder aan kleven. Misschien kan je sporen op de grond zien?
Door eelke
En the winner is....!
Elvira schreef: spechten kunnen ook behoorlijk goed dode bomen slopen.
Dood hout is leven, dat is een bekende motto van het Brabants Landschap. Het zijn dennen die al een poosje dood staan. De natuur doet zijn afbraak. Vocht maar ook veel insecten kruipen hier in. Deze zijn weer op hun beurt voedsel voor veel vogels. Voor al spechten zijn goed gedreven in het timmeren – zoeken naar deze insecten. Zo doende dat het hout er om heen helemaal weg getikt wordt. De wind zal waarschijnlijk wel een keer deze stammen doen vellen.

Leuk om te weten :)
Door koekje
Oww, spechten. Klinkt eigenlijk wel heel logisch, terwijl ik ook niet verder dan dit soort gevallen kwam:
Afbeelding

Ik kon als klein kind Ed en Willem B niet verstaan, ze spraken te Rotterdams  :biggrin2:
Door eelke
koekje schreef: Oww, spechten. Klinkt eigenlijk wel heel logisch, terwijl ik ook niet verder dan dit soort gevallen kwam:
Afbeelding

Ik kon als klein kind Ed en Willem B niet verstaan, ze spraken te Rotterdams  :biggrin2:

Boooohoooooohooooozeeeeee beeeeeeeeeeeeeeverrrs  ;D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door