Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Chouka schreef: di 07 jul 2020, 12:02 Bij het binnen en buiten gaan kruis je mensen. Bij het gaan betalen sta je vlak naar iemand. Dus dat is echt wel zinvol.
Verder heb ik een plastiek zakje om mijn mondmasker in te steken en handgel. Ik ontsmet mijn handen als ik het masker af zet. En dat doe ik NA dat de bestelling is opgenomen en ik mijn drinken en bestek heb gekregen. Als ze mijn eten brengen zet ik het weer op en daarna ontsmet ik mijn handen weer. Je mag er zeker van zijn dat ik mijn gezicht niet aanraak als ik een masker op heb.
OH ja, dat is bij het restaurantbezoek dat wij gedaan hebben niet van toepassing.
Geen mensen aan de deur die kruisen, betalen gebeurt gewoon aan tafel met de kaart en de bediening draagt een mondmasker (op de juiste manier!). Tijdens je dichtbij bent zeg je even niets, dat vermindert de kans op overdacht ook al aanzienlijk. Eerst zetten ze een stap achteruit voor er wat gezegd wordt.

We gingen wel chic eten. Voor Meneer zijn verjaardag. Dan heb je zowiezo al weinig tafeltjes en is het dus rustig tafelen. Gewoon in een brasserie zou ik nu nog niet durven.
Door Siberienne
Wat dus precies bevestigd waarom ik niet zo in mondkapjes geloof. Heb al moeite genoeg moeten doen in het verleden om het zorgpersoneel goed te laten gebruiken...

@Chouka: medische mondkapjes hebben filterende stof druppels tot een bepaalde grootte tegenhoudt. De mondkapjes in de winkel of van stof doen dat lang niet zo goed. Die zijn er vooral om grote druppels uit de mond van degene die het kapje draagt tegen te houden. Als mondkapjes verzadigd raken met vocht werkt dat filter ook niet meer, in ziekenhuizen worden ze daarom liever niet meer dan 4 uur gebruikt.
Wat jij doet met in een zakje stoppen is echt niet hygiënisch. Wat pluk ook al uitlegt. Ter bescherming van jezelf heeft het zo weinig zin.
Tegelijk: als je even iemand passeert op minder dan een meter en diegene hoest niet, dan is de kans dat je zo Corona oploopt klein.

Voor wat betreft de huisartsen; blijkbaar verschilt het wel van praktijk tot praktijk maar ik denk dat alle huisartsen er wel heel alert op zijn dat mensen met luchtwegklachten zo min mogelijk op de praktijk komen, en ze weten de hygiëne regels voor zichzelf. Ik denk dat een bezoek aan de huisarts best veilig kan en bij lichamelijk onderzoek kun je altijd vragen of ze een kapje op willen doen. Huisartsen testen laagdrempelig, ook bij hun medewerkers en ik heb nog geen een uitbraak gelinked aan een huisartsen praktijk langs zien komen. Verpleeghuizen, slachthuizen, restaurants, koren etc maar niks door een praktijk. Het risico zal niet nul zijn maar met de lage besmetting straat die er nu is, zou ik eerder nu gaan dan over een paar maanden ;)
Door Hylos
Wij moeten op het werk mondkapjes dragen in gekoelde ruimtes. Dus o.a. in
de productie.
Ik help regelmatig mee inpakken als ze het druk hebben.. nou ik zal je zeggen, dat is echt geen doen hoor. Sowieso zijn die synthetische goedkope dingen zeiknat binnen een kwartier. Ik heb er 1 van stof, neemt iig vocht op. Maar ook die is snel nat, echt heel smerig is dat. Daarnaast krijg je gewoon niet genoeg lucht als je zoals wij staan in te pakken. Dat is zwaar en snel werk. Ik moet dan zo nu en dan echt even normaal kunnen ademen hoor, zonder klamme vochtige zware lucht. Dus ja, dan even op je kin dan maar. :-\

Leuk bedacht allemaal en zoals zitten in de bus of trein is het helemaal prima zo'n ding op te doen. Verder zijn het ondingen en vraag ik me werkelijl af of het wat toevoegd. Het kan toch voor jezelf ook niet gezond zijn uren je eigen bacterie zooi weer in te ademen? ;D
Ik vraag het mij ook af. Voor een ander te beschermen als je praat of verkouden bent, dat kan ik volgen. Het is tenslotte een barrière die je druppels tegenhoudt.
Maar als het virus op 1 of andere manier op de buitenzijde van je masker terechtkomt, blijft het daar net goed zitten, in een stof die vocht opneemt. En zo kom je net sneller in contact bij het afzetten of aanraken van je masker.
Bovendien ga je met zo'n masker keihard door je mond ademen en veel dieper ademen. Ik heb altijd het gevoel dat dat net gevaarlijker is dan je mond goed dichthouden en door je neus ademen. In je neus zit nog een filter die gemaakt is om dit soort dingen tegen te houden terwijl je mond een ideaal welkom biedt aan zo'n kiem.
Door Siberienne
Hylos schreef: wo 08 jul 2020, 10:36 Wij moeten op het werk mondkapjes dragen in gekoelde ruimtes. Dus o.a. in
de productie.
Ik help regelmatig mee inpakken als ze het druk hebben.. nou ik zal je zeggen, dat is echt geen doen hoor. Sowieso zijn die synthetische goedkope dingen zeiknat binnen een kwartier. Ik heb er 1 van stof, neemt iig vocht op. Maar ook die is snel nat, echt heel smerig is dat. Daarnaast krijg je gewoon niet genoeg lucht als je zoals wij staan in te pakken. Dat is zwaar en snel werk. Ik moet dan zo nu en dan echt even normaal kunnen ademen hoor, zonder klamme vochtige zware lucht. Dus ja, dan even op je kin dan maar. :-\

Leuk bedacht allemaal en zoals zitten in de bus of trein is het helemaal prima zo'n ding op te doen. Verder zijn het ondingen en vraag ik me werkelijl af of het wat toevoegd. Het kan toch voor jezelf ook niet gezond zijn uren je eigen bacterie zooi weer in te ademen? ;D
Julie zouden echte maskers nodig hebben en wisselen als nat. Dit heeft echt geen zin. Chirurgisch zou volstaan. Of gaan werken met een faceshield: dat is minder benauwd en houdt meer tegen dan een nat masker

Eigen zooi inademen kan niet geen kwaad op zich.
Door Chouka
pluk schreef: di 07 jul 2020, 12:27 De bacteriën en virussen aan de buitenkant van het masker komen dus op deze manier in het plastic zakje. Vervolgens komen ze aan de binnenkant van je masker en krijg je ze alsnog binnen.
Maskers in de zorg zijn niet voor niks disposable.

In de zorg gebruiken ze medische mondmaskers én weten ze hoe deze correct te gebruiken.
Ik heb veel jaren in het ziekenhuis gewerkt en weet dat dus ook. En ook waarvoor handontsmetting dient en wanneer gebruiken.
Door Chouka
Siberienne schreef: di 07 jul 2020, 21:11 Wat dus precies bevestigd waarom ik niet zo in mondkapjes geloof. Heb al moeite genoeg moeten doen in het verleden om het zorgpersoneel goed te laten gebruiken...

@Chouka: medische mondkapjes hebben filterende stof druppels tot een bepaalde grootte tegenhoudt. De mondkapjes in de winkel of van stof doen dat lang niet zo goed. Die zijn er vooral om grote druppels uit de mond van degene die het kapje draagt tegen te houden. Als mondkapjes verzadigd raken met vocht werkt dat filter ook niet meer, in ziekenhuizen worden ze daarom liever niet meer dan 4 uur gebruikt.
Wat jij doet met in een zakje stoppen is echt niet hygiënisch. Wat pluk ook al uitlegt. Ter bescherming van jezelf heeft het zo weinig zin.
Tegelijk: als je even iemand passeert op minder dan een meter en diegene hoest niet, dan is de kans dat je zo Corona oploopt klein.

Voor wat betreft de huisartsen; blijkbaar verschilt het wel van praktijk tot praktijk maar ik denk dat alle huisartsen er wel heel alert op zijn dat mensen met luchtwegklachten zo min mogelijk op de praktijk komen, en ze weten de hygiëne regels voor zichzelf. Ik denk dat een bezoek aan de huisarts best veilig kan en bij lichamelijk onderzoek kun je altijd vragen of ze een kapje op willen doen. Huisartsen testen laagdrempelig, ook bij hun medewerkers en ik heb nog geen een uitbraak gelinked aan een huisartsen praktijk langs zien komen. Verpleeghuizen, slachthuizen, restaurants, koren etc maar niks door een praktijk. Het risico zal niet nul zijn maar met de lage besmetting straat die er nu is, zou ik eerder nu gaan dan over een paar maanden ;)
De doelgroep waarmee ik werk horen bij de risicopersonen en mag ik absoluut niet besmetten. Daarom neem ik overal voorzorgen.
Ik gebruik chirurgische mondmaskers. Overal heb ik een doos. Ook in de auto.
Kan jij me uitleggen wat er niet hygiënisch is als je elke keer een nieuw zakje gebruikt.

@ alle personen met kritiek: soms moet je niet oordelen op basis van enkele zinnen. En zeker niet op basis van veronderstellingen.
Door Laika
Chouka schreef: do 09 jul 2020, 22:03 De doelgroep waarmee ik werk horen bij de risicopersonen en mag ik absoluut niet besmetten. Daarom neem ik overal voorzorgen.
Ik gebruik chirurgische mondmaskers. Overal heb ik een doos. Ook in de auto.
Kan jij me uitleggen wat er niet hygiënisch is als je elke keer een nieuw zakje gebruikt.

@ alle personen met kritiek: soms moet je niet oordelen op basis van enkele zinnen. En zeker niet op basis van veronderstellingen.
Het siert je dat je op deze manier rekening houdt met de kwetsbaarheid van anderen.
Als iedereen vanaf het begin mondkapjes had gedragen had dat waarschijnlijk een hoop slachtoffers gescheeld.
Door Lizzy
Laika schreef: vr 10 jul 2020, 07:10 Het siert je dat je op deze manier rekening houdt met de kwetsbaarheid van anderen.
Als iedereen vanaf het begin mondkapjes had gedragen had dat waarschijnlijk een hoop slachtoffers gescheeld.
Exact wat ik dacht.
Ik dus niet...

Tenzij iedereen ze ook juist zou gebruiken en dat juist gebruiken is in het dagelijks leven gewoon niet praktisch haalbaar. Laat staan het iedereen aanleren.

Als iedereen zou leren wat afstand houden wil zeggen, hoeveel anderhalve meter is, dan waren er volgens mij nog veel meer uitgespaard.
En mondkapjes blijken voor de meeste mensen een vrijgeleide om die afstand te laten vallen. En net dat maakt volgens mij extra slachtoffers. Schijnveiligheid. Door onjuist gebruik en te denken dat je dan niet kan gebeuren. Wat dus echt niet waar is.

Los van het feit dat, zoals Hylos al aangaf, mondkapjes niet altijd haalbaar zijn.
Tijdens sporten of zwaar werk ook vb, niet te doen.. Dan heb je je adem nodig.
Ik met mijn bril ik stap persoonlijk ook een dikke mist in als ik zo'n ding opzet, wat ik ook probeer. Heb al hoog laag, bril boven, onder enz alles geprobeert, niets werkt. Ik zie mensen die er geen last van hebben, geen idee hoe die dat doen. Type bril of zo?
Soms is het gewoon een nevel, maar soms ook dat ik op de tast moet bewegen of een minuut stoppen met ademen (wat niet gaat want ik ben al benauwd). Dan wil je dat masker herschikken wat dus niet mag en eerlijk gezegd toch niet helpt.
Wat niet wil zeggen dat ik ze niet wil dragen. Maar ik zie er wel grondig tegenop ze een hele dag te dragen. Dat zie ik niet zitten.
Maar ik was dus al voorheen tegenstander, om andere redenen dan persoonlijk ongemak.
Door dinky89
Laika schreef: vr 10 jul 2020, 07:10 Het siert je dat je op deze manier rekening houdt met de kwetsbaarheid van anderen.
In het begin van de pandemie was er juist een tekort aan mondkapjes waardoor verzorgend personeel waaronder ook thuiszorg en verpleegzorg grote risico's moesten nemen (afstand houden is bij verzorging immers niet mogelijk).
Een tweede punt is, hoeveel mensen gebruiken een mondkapje op de juiste wijze? Ik denk dat mondkapjes bij de gemiddelde burger zorgen voor schijnveiligheid door foutief gebruik en daardoor mogelijk juist een besmettingsmiddel kunnen worden. Ik ben zelf dan ook niet zo'n voorstander van een mondkapjesplicht.
Door Lizzy
pearlsofpassion schreef: vr 10 jul 2020, 08:03 Ik dus niet...

Tenzij iedereen ze ook juist zou gebruiken en dat juist gebruiken is in het dagelijks leven gewoon niet praktisch haalbaar. Laat staan het iedereen aanleren.

Als iedereen zou leren wat afstand houden wil zeggen, hoeveel anderhalve meter is, dan waren er volgens mij nog veel meer uitgespaard.
En mondkapjes blijken voor de meeste mensen een vrijgeleide om die afstand te laten vallen. En net dat maakt volgens mij extra slachtoffers. Schijnveiligheid. Door onjuist gebruik en te denken dat je dan niet kan gebeuren. Wat dus echt niet waar is.

Los van het feit dat, zoals Hylos al aangaf, mondkapjes niet altijd haalbaar zijn.
Tijdens sporten of zwaar werk ook vb, niet te doen.. Dan heb je je adem nodig.
Ik met mijn bril ik stap persoonlijk ook een dikke mist in als ik zo'n ding opzet, wat ik ook probeer. Heb al hoog laag, bril boven, onder enz alles geprobeert, niets werkt. Ik zie mensen die er geen last van hebben, geen idee hoe die dat doen. Type bril of zo?
Soms is het gewoon een nevel, maar soms ook dat ik op de tast moet bewegen of een minuut stoppen met ademen (wat niet gaat want ik ben al benauwd). Dan wil je dat masker herschikken wat dus niet mag en eerlijk gezegd toch niet helpt.
Wat niet wil zeggen dat ik ze niet wil dragen. Maar ik zie er wel grondig tegenop ze een hele dag te dragen. Dat zie ik niet zitten.
Maar ik was dus al voorheen tegenstander, om andere redenen dan persoonlijk ongemak.
Als je mensen kunt leren hoe ze de belastingpapieren in moet vullen, kun je ze ook wel leren een mondkapje om te doen hoor.
Door Kaio
Gebaseerd op wat?
Ik weet dat niet hoor, in China droegen ze ook mondkapjes standaard al....

En wat ik nu zie is niet dat het in NL slechter gaat dan in DE , wellicht integendeel...

Lizzy schreef:
Als je mensen kunt leren hoe ze de belastingpapieren in moet vullen, kun je ze ook wel leren een mondkapje om te doen hoor.
Mwoah is toch wel iets heel anders hoor. ( niet eens appels met peren vergelijken)
Kom een keertje naar Duitsland :biggrin2:
Nou zonder gein, eigenlijk zou je zoiets dus maar 1 malig moeten dragen , wat voor een vuilnisbelt aan mondkapjes levert dat weer op? Milieu technisch is dat ook een serieus groot probleem.

Bij mij gaan die dingen steeds voor mijn ogen, denk dat het ook met de de grootte en vorm van de neus te maken heeft, hoe zoets zit. Ik heb heel veel verschillende varianten, maar geen een die dat niet doet. Dus ik zit er de hele tijd aan te trekken, wellicht als je stilzit dat het goed gaat, maar bewegend boodschappen doen is een uitdaging.
Daarnaast knelt het echt mijn neus af (Ja ik heb een grotere neus dan anderen tis zo) , ik kan niet goed ademen erin. Goed het zorgt wel ervoor dat je maar zo kort mogelijk in de winkel bent, daarvoor helpt het serieus wel! En er geen uitgebreide kletspartijen gehouden worden. Tis dan echt *get your shit and get out* Op die fiets draagt het bij boodschappen doen in ieder geval wel bij .
Door Kaela
dinky89 schreef: vr 10 jul 2020, 08:10 In het begin van de pandemie was er juist een tekort aan mondkapjes waardoor verzorgend personeel waaronder ook thuiszorg en verpleegzorg grote risico's moesten nemen (afstand houden is bij verzorging immers niet mogelijk).
Een tweede punt is, hoeveel mensen gebruiken een mondkapje op de juiste wijze? Ik denk dat mondkapjes bij de gemiddelde burger zorgen voor schijnveiligheid door foutief gebruik en daardoor mogelijk juist een besmettingsmiddel kunnen worden. Ik ben zelf dan ook niet zo'n voorstander van een mondkapjesplicht.
Maar in de zorg dragen ze nu geen mondkapjes hoor. Ik heb vier dagen in het ziekenhuis gelegen. Niemand hield 1,5 meter afstand en op de huisarts bij het eerste onderzoek en de chirurg na droeg niemand mondkapjes. Ik had vier a vijf verschillende verpleegkundige per dag, de koffiejuffrouw, de vuile vaat ophaler, de schoonmakers. Echt niemand had een mondkapje of hield afstand. De koffiejuffrouw boog gewoon over mijn meneer heen om mijn eten en drinken op mijn tafeltje te zetten enz.

Dus het is niet alsof nu de voorraad op peil is, het zorgpersoneel opeens hele dagen met mondkapjes loopt ofzo. Of dat bezoek ze op moet (die moesten bij de ingang twee vragen beantwoorden over koorts en verkoudsheidskachten, meer niet).
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door