Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Suzanne
Too schreef: ma 06 jul 2020, 16:20 Heb jij die ervaring of vermoed je dat het zo gaat bij huisartsen want ik hoor en ervaar het écht heel anders.
Als er wat is of je maakt je zorgen dan mag je gewoon bellen en volgt er een fysiek of telefonisch consult en voor herhaalrecepten is er het 'antwoordapparaat '... net als vorig jaar.
Binnenlopen was ook toen niet altijd even handig , assistenten waren hartstikke druk, deden een handeling, hadden teamoverleg en meer van dat soort dingen die ze naast het (telefonisch) te woord staan van patienten moeten doen

Over het algemeen is mijn leven al een tijd weer redelijk normaal : ik werk , sport al tijden weer, reis met de trein, ga naar het terras, ga naar de bieb, de winkels, bezoek bij 2 mensen ook binnenshuis met waar mogelijk gepaste afstand, ga naar een buitenluchtborrel, was handen te pas en te onpas maar onsmet geen winkelmandjes
De grens trek ik nu nog bij het binnensporten maar dat is vnl. omdat 1 van de groepszalen best klein is én er voorlopig nog genoeg leuke lessen buiten gegeven worden.
Eigenlijk mis ik vooral het ongedwongen fysiek mogen zijn , ik heb al die maanden geen knuffel, geen aai, geen arm om me heen gehad of uitgedeeld en dat vind ik echt heel lastig en vervelend

Bij mijn eigen huisartensenpraktijk is het nog steeds niet de bedoeling dat je langs komt, tenzij er iets is wat echt gezien moet worden en wat niet telefonisch afkan. Staat ook zo op de website. Rondje uit nieuwsgierigheid bij andere praktijken gedaan en daar staan soortgelijke dingen. Bel ons als u wat heeft maar wij beperken onze afspraken tot het uiterste minimum en u mag echt alleen komen als het niet anders kan.
Ik heb niet alle praktijken in NL gecontroleerd ;-) maar hoor het om me heen veelvuldig dat het daar ook zo werkt. "Gewoon een afsrpaak maken voor dingen die je eind vorig jaar nog wel deed" zit er gewoon niet in. Ze doen het niet, je mag niet komen. Tenzij dwingend nodig natuurlijk. Ik snap wel dat er veel minder doorverwijzingen e.d. zijn.. als je al niet bij de h.a. binnenkomt.. dan komt die dooverwijzing er ook niet ;-(

Mijn man kon wel terecht na een ongelukkige en pijnlijke valpartij met letsel maar dat was dan ook na intern overleg bij de h.a. voor zover ik het begrepen heb.

Het ene signaal "mijdt aub geen zorg" staat wta mij betreft dus haaks op de praktijk "kom vooral niet als je niet al bijna in elkaar gestort bent".

Suzanne
Door Fenixjuh
Ik denk dat als je naar de praktijk belt, en een arts nodig hebt, je echt wel een afspraak kan maken.
De regels zijn nog steeds nodig, er zijn nog steeds mensen die geen luchtwegklachten hebben, NU een afspraak nodig hebben voor iets niet-spoedeisends en aan de telefoon continu hun neus ophalen. Dat vind ik respectloos naar mij toe en dan maak ik inderdaad geen afspraak. Als iemand een afspraak wil maken, geen klachten heeft maar alleen wat verkouden na vakantie in België, mag je eind van de week terug bellen na een negatieve covidtest.
Maar verder komen er al lang weer nutteloze dingen op het spreekuur (praten over scheiding, last van maagzuur na ongezond eten, dat soort dingen).

Ik doe wel weer dingen die ik een maand geleden niet deed. Onze verjaardagen (we zijn kort op elkaar jarig) hebben we opgesplitst ivm de ruimte, volgend weekend nog schoonfamilie van 1 kant en 's avonds vrienden, ook niet veel personen in 1 keer. Uit eten zijn we ook geweest, alleen op het terras. Boodschappen doen we nog steeds om de beurt, dat vind ik wel jammer dat we niet samen iets in de winkel kunnen bedenken.
Qua vakantie moeten we nog even denken wat we gaan doen. Ik had gezegd iets op 4 uur rijden, maar nu besloten in Nederland te blijven.

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

Door Suzanne
Fenixjuh schreef: ma 06 jul 2020, 18:45 Ik denk dat als je naar de praktijk belt, en een arts nodig hebt, je echt wel een afspraak kan maken.
De regels zijn nog steeds nodig, er zijn nog steeds mensen die geen luchtwegklachten hebben, NU een afspraak nodig hebben voor iets niet-spoedeisends en aan de telefoon continu hun neus ophalen. Dat vind ik respectloos naar mij toe en dan maak ik inderdaad geen afspraak. Als iemand een afspraak wil maken, geen klachten heeft maar alleen wat verkouden na vakantie in België, mag je eind van de week terug bellen na een negatieve covidtest.
Maar verder komen er al lang weer nutteloze dingen op het spreekuur (praten over scheiding, last van maagzuur na ongezond eten, dat soort dingen).

Ik doe wel weer dingen die ik een maand geleden niet deed. Onze verjaardagen (we zijn kort op elkaar jarig) hebben we opgesplitst ivm de ruimte, volgend weekend nog schoonfamilie van 1 kant en 's avonds vrienden, ook niet veel personen in 1 keer. Uit eten zijn we ook geweest, alleen op het terras. Boodschappen doen we nog steeds om de beurt, dat vind ik wel jammer dat we niet samen iets in de winkel kunnen bedenken.
Qua vakantie moeten we nog even denken wat we gaan doen. Ik had gezegd iets op 4 uur rijden, maar nu besloten in Nederland te blijven.

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
Ja, dat kan, maar dan moet het echt, echt echt nodig zijn. Voor nutteloze dingen of dingen die probleemloos kunnen worden uitgesteld ben je nog niet welkom (bij mijn ha). Dingen die niet kunnen worden uitgesteld maar die telefonisch afgedaan kunnen worden gaan telefonisch. Er is echt nog een ontmoedigingsbeleid.

Suzanne
Door src_esther
Suzanne schreef: ma 06 jul 2020, 19:13 Ja, dat kan, maar dan moet het echt, echt echt nodig zijn. Voor nutteloze dingen of dingen die probleemloos kunnen worden uitgesteld ben je nog niet welkom (bij mijn ha). Dingen die niet kunnen worden uitgesteld maar die telefonisch afgedaan kunnen worden gaan telefonisch. Er is echt nog een ontmoedigingsbeleid.

Suzanne
Die ervaring hebben we hier niet. Ligt misschien aan de regio.

ML kan pas in september :o terecht op de oogpoli. Da's wel een beetje raar. Verder moeten er ook wat andere zaken geregeld worden - o.a. bloedonderzoek - en dat laat ook op zich wachten...
Door Kaela
Suzanne schreef: ma 06 jul 2020, 19:13 Ja, dat kan, maar dan moet het echt, echt echt nodig zijn. Voor nutteloze dingen of dingen die probleemloos kunnen worden uitgesteld ben je nog niet welkom (bij mijn ha). Dingen die niet kunnen worden uitgesteld maar die telefonisch afgedaan kunnen worden gaan telefonisch. Er is echt nog een ontmoedigingsbeleid.

Suzanne
Ik belde vorige week op met “ik heb wel wat veel buikkramp en het wil niet over gaan” en ik kon binnen drie uur langskomen. Terwijl ik er geen spoed gevoel bij had, en dat dus ook niet erg benadrukte ofzo.

Bij onze praktijk staat ook een dergelijke tekst op de site. Maar er zaten gewoon meerdere assistenten en artsen te werken en er zaten ook steeds wel mensen op hun afspraken te wachten. Ik vond het al met al dus heel prima, want je zult nu toch een balans moeten vinden. En die leek mij prima gevonden. Lag zeker niet teveel naar alleen maar extreem noodzakelijke zorg.
Door doranto
Mijn ervaring is dat het hier bij de huisarts ook weer redelijk normaal gaat. Ik kon in ieder geval gewoon een afspraak maken omdat ik last had van mijn hand. (Zeker niet levensbedreigend dus). En om medicijn af te halen (onze huisarts is apotheekhoudend) kon ik gewoon binnenlopen, toen ik toevallig in de buurt was.
Door Ina
Hier zijn we ook 'gewoon' welkom.....het duurt even want deze week zit ze vol, maar indien gewenst had ik ook eerder bij een collega van haar terecht gekund.
Als de situatie blijft zoals hij nu is wacht ik dus geduldig tot volgende week maandag om bij mijn eigen HA terecht te kunnen
Door Chouka
pearlsofpassion schreef: ma 06 jul 2020, 11:40 Maar wat voor nut heeft dat?
Je gaat daar toch eten en drinken? Dat kan niet met masker dus moet je het steeds op en af doen?
Dat is toch veel riskanter om met het virus in contact te komen (vooropgesteld dat het daar aanwezig is) dan gewoon geen masker dragen? Zeker tijdens het eten, waarbij je toch vlot met je handen aan je gezicht komt...
Bij het binnen en buiten gaan kruis je mensen. Bij het gaan betalen sta je vlak naar iemand. Dus dat is echt wel zinvol.
Verder heb ik een plastiek zakje om mijn mondmasker in te steken en handgel. Ik ontsmet mijn handen als ik het masker af zet. En dat doe ik NA dat de bestelling is opgenomen en ik mijn drinken en bestek heb gekregen. Als ze mijn eten brengen zet ik het weer op en daarna ontsmet ik mijn handen weer. Je mag er zeker van zijn dat ik mijn gezicht niet aanraak als ik een masker op heb.
Door Chouka
Doranto schreef: ma 06 jul 2020, 14:23 Wat pearlsofpassion ook zegt. Bovendien bescherm je jezelf niet met een mondmasker, maar alleen anderen.
Dat is wat ze in de coronarichtlijnen zeggen.
Voor corona hadden in het ziekenhuis alleen de verpleegkundigen een masker op. Niet de patiënten met een besmetting.
Je beschermt dus wel degelijk jezelf en alle personen die je daarna tegen komt.
Door Too
Chouka schreef: di 07 jul 2020, 12:02 Bij het binnen en buiten gaan kruis je mensen. Bij het gaan betalen sta je vlak naar iemand. Dus dat is echt wel zinvol.
Verder heb ik een plastiek zakje om mijn mondmasker in te steken en handgel. Ik ontsmet mijn handen als ik het masker af zet. En dat doe ik NA dat de bestelling is opgenomen en ik mijn drinken en bestek heb gekregen. Als ze mijn eten brengen zet ik het weer op en daarna ontsmet ik mijn handen weer. Je mag er zeker van zijn dat ik mijn gezicht niet aanraak als ik een masker op heb.
Jeetje kan je dan niet lekker ontspannen thuis eten of een fijn restaurant laten bezorgen?
Door pluk
Chouka schreef: di 07 jul 2020, 12:02 Bij het binnen en buiten gaan kruis je mensen. Bij het gaan betalen sta je vlak naar iemand. Dus dat is echt wel zinvol.
De bacteriën en virussen aan de buitenkant van het masker komen dus op deze manier in het plastic zakje. Vervolgens komen ze aan de binnenkant van je masker en krijg je ze alsnog binnen.
Maskers in de zorg zijn niet voor niks disposable.
Chouka schreef: Dat is wat ze in de coronarichtlijnen zeggen.
Voor corona hadden in het ziekenhuis alleen de verpleegkundigen een masker op. Niet de patiënten met een besmetting.
Je beschermt dus wel degelijk jezelf en alle personen die je daarna tegen komt.
In de zorg gebruiken ze medische mondmaskers én weten ze hoe deze correct te gebruiken.
Door Kaio
Eventjes rondlopen in een Duits winkelcentrum. :biggrin2: Doet wonderen voor je beeldvorming of mondmaskers zinvol zijn :biggrin2:

Ik had het wel eens allemaal willen filmen, maar ja dat mag niet, maar geloof me , je zou er een zak popcorn en drankje bij kunnen pakken :P

En in de auto hangt ie aan de spiegel ipv denneboompje, vossestaart of dobbelsteentjes :biggrin2:

(niet dat ik hem goed gebruik, ik zit om de 5 seconden aan dat ding :-[ , dus ik vermijd het gebruik ervan dan maar... )
Door Kaio
Hier kon ik een maand geleden zo naar de DA op afspraak, zelfde dag dat ik belde (moest uiteindelijk wel een uur wachten met mondkapje :P ).
Nou had ik niks direct groots maar wel iets waarvoor ik direct langs wilde (hele huid op arm bleek ontstoken, wil je echt wel dat daar iets mee gebeurd ;) )
Door dinky89
Kaio schreef:Eventjes rondlopen in een Duits winkelcentrum. :biggrin2: Doet wonderen voor je beeldvorming of mondmaskers zinvol zijn :biggrin2:

Ik had het wel eens allemaal willen filmen, maar ja dat mag niet, maar geloof me , je zou er een zak popcorn en drankje bij kunnen pakken :P

En in de auto hangt ie aan de spiegel ipv denneboompje, vossestaart of dobbelsteentjes :biggrin2:

(niet dat ik hem goed gebruik, ik zit om de 5 seconden aan dat ding :-[ , dus ik vermijd het gebruik ervan dan maar... )
Hier in Nederland was laatst ook zo'n nieuwszender die een item had over het gebruik van mondkapjes in het OV en dat het vaak fout gaat. Meest schrikbarende vond ik degene die mondkapje op had maar hem af deed toen diegene moest niezen :-X Nog los van de mondkapjes die op de kin hangen of die alleen de mond bedekken en de neus vrij houden door verkeerd gebruik.
Door Kim_S
Nou hier in Duitsland kun je in winkels je ogen uitkijken qua (verplichte!) mondkapjes...

Hier in de Lidl hebben de medewerkers hem inmiddels allemaal standaard op de kin hangen, of alleen over de mond en niet over de neus. Toppunt was toch wel de dame die tijdens het vakkenvullen haar mondkapje afdeed om haar neus te snuiten, en daarna het kapje maar op de kin liet hangen en gewoon doorging met vakken vullen, zonder handen te wassen :-X

De klanten hebben dan meestal wel iets voor hun gezicht, maar hoe veel er niet al hoestend en proestend door de winkel lopen... :-\

Ik loop regelmatig een ander gangpad in, in ieder geval ::)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door