Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
Voor zowel Moderna als voor Pfizer geldt dat de enting herhaald moet worden. Pfizer na 3 weken, Moderna na 4 weken (bron: RijksRoverheid. Pfizer moet bij -80 graden bewaard worden, Moderna bij -20. Voor een goede vrieskist is -20 haalbaar. -80 is voor geen enkele niet-medische vrieskist/kast haalbaar. Daar moet dus iets op verzonnen worden.

Natuurlijk moet een vaccin voor gebruik voorzien worden van een drager, dus het zal niet met -80 ingespoten worden. Die -80 is dus tot het moment van gebruik (of in elk geval tot een bepaald moment vóór gebruik). Mengen met een entstof op -80 lijkt me ook niet echt haalbaar.

Ik ben heel benieuwd hoe dit in Nederland gaat uitpakken. De ervaring leert dat onze overheid nogal van het korte termijn denken is. En ik weet niet of dat in deze situatie nu de meest juiste instelling is.
Het is onhandig dat het niet per stuk verpakt is zoals influenza vaccins, die zijn gewoon klaar. Dit Pfizer vaccin moet je mengen met een steriele vloeistof en dat moet wel netjes gebeuren anders krijg je besmette vloeistof.

En als je diepgevroren spullen krijgt die per 1000 verpakt zitten is verdelen over 3 instanties ook lastig. Hier moet je echt een goede logistieke operatie voor opzetten zodat je het zo optimaal mogelijk kan gebruiken. En wat Ronald zegt; ik vind de voortekenen niet echt hoopgevend.

Overigens kun je dit soort dingen ook nog wel droogijs gebruiken om het tijdens transport koud genoeg te houden. Maar ook dat moet je regelen hoeveel je nodig hebt.
Tsja, wij hebben Hugo de Jonge waar ik geen vertrouwen in heb. Zo riep hij aan het begin van corona geen aanbod van commerciële labs te hebben gehad voor uitbreiding van testcapaciteit maar vervolgens blijkt dat toch wel het geval zoals de labs al aangaven. Omdat hij met de testcapaciteit er al zo'n puinhoop van heeft gemaakt inclusief flinke draaikonterij heb ik ook geen vertrouwen er in dat hij het met de organisatie van vaccinaties het wel goed gaat doen ::) noem mij een pessimist maar denk dat hij begin januari gaat roepen dat de operatie is onderschat....
dinky89 schreef: zo 06 dec 2020, 14:42 Tsja, wij hebben Hugo de Jonge waar ik geen vertrouwen in heb. Zo riep hij aan het begin van corona geen aanbod van commerciële labs te hebben gehad voor uitbreiding van testcapaciteit maar vervolgens blijkt dat toch wel het geval zoals de labs al aangaven. Omdat hij met de testcapaciteit er al zo'n puinhoop van heeft gemaakt inclusief flinke draaikonterij heb ik ook geen vertrouwen er in dat hij het met de organisatie van vaccinaties het wel goed gaat doen ::) noem mij een pessimist maar denk dat hij begin januari gaat roepen dat de operatie is onderschat....
Hugo de Jonge of zijn ministerie heeft over de uitvoering van testen of de vaccinaties eigenlijk weinig tot niets te vertellen. In Nederland is heel veel taak van het RIVM of de GGD (die ook weer uit meerdere regio's bestaat en worden aangestuurd door de burgemeesters). Wat de Jonge doet is roepen wat is toegezegd door anderen of roepen wat hij vind dat ze moeten doen (waarmee hij ze voor het blok zet), maar macht of directe invloed tav de uitvoering heeft hij niet of nauwelijks.
Ik denk wel dat De Jonge natuurlijke autoriteit mist, een meer ervaren minister was in dit geval misschien handiger geweest.
Hoe werkt dat eigenlijk, als je ziek wordt van een vaccin? Dat hoor je best vaak toch, dus volgens mij gewoon een gebruikelijk iets. Een paar dagen niet zo lekker, kindjes soms ook wel koorts enzo.

Dat zijn dan toch wel 'klachten'. Als je ziek wordt van een vaccin, kun je dan ook besmettelijk zijn?

Ik vind het toch wel een ding allemaal, want als zorgpersoneel zal ik niet achteraan staan bij het uitdelen, dus dan moet ik wel gaan bedenken wat ik wil... :-\
eelke schreef: wo 09 dec 2020, 09:50 Hoe werkt dat eigenlijk, als je ziek wordt van een vaccin? Dat hoor je best vaak toch, dus volgens mij gewoon een gebruikelijk iets. Een paar dagen niet zo lekker, kindjes soms ook wel koorts enzo.

Dat zijn dan toch wel 'klachten'. Als je ziek wordt van een vaccin, kun je dan ook besmettelijk zijn?

Ik vind het toch wel een ding allemaal, want als zorgpersoneel zal ik niet achteraan staan bij het uitdelen, dus dan moet ik wel gaan bedenken wat ik wil... :-\
Het ziek worden van een vaccin is eigenlijk de bedoeling van een vaccin :biggrin2: althans je zwengelt de afweer aan en de symptomen die je beschrijft komen daar vandaan. Eigenlijk is ziek worden van een virus of bacterie meer een gevolg van de stoffen die ons eigen lichaam aanmaakt als afweer reactie dan van de microbe zelf. Bv interferon, dat maak je aan en dat geeft koorts en een grieperig gevoel. Mensen die interferon krijgen als behandeling voelen zich constant grieperig.

Dat wil niet zeggen dat je besmettelijk bent; dat kan alleen bij vaccins met levend verzwakte virussen in een enkel geval gebeuren. (Bv incidenten met polio vaccins in het verleden waar het levend verzwakte vaccin werd gebruikt. In NL gebruiken we dat trouwens niet)

De Corona vaccins die nu op de markt komen bevatten geen levend verzwakte virus dus kun je ook niet besmettelijk zijn voor je omgeving.
Siberienne schreef: wo 09 dec 2020, 10:17 Het ziek worden van een vaccin is eigenlijk de bedoeling van een vaccin :biggrin2: althans je zwengelt de afweer aan en de symptomen die je beschrijft komen daar vandaan. Eigenlijk is ziek worden van een virus of bacterie meer een gevolg van de stoffen die ons eigen lichaam aanmaakt als afweer reactie dan van de microbe zelf. Bv interferon, dat maak je aan en dat geeft koorts en een grieperig gevoel. Mensen die interferon krijgen als behandeling voelen zich constant grieperig.

Dat wil niet zeggen dat je besmettelijk bent; dat kan alleen bij vaccins met levend verzwakte virussen in een enkel geval gebeuren. (Bv incidenten met polio vaccins in het verleden waar het levend verzwakte vaccin werd gebruikt. In NL gebruiken we dat trouwens niet)

De Corona vaccins die nu op de markt komen bevatten geen levend verzwakte virus dus kun je ook niet besmettelijk zijn voor je omgeving.
Ah, ik vermoedde wel zo iets, maar wilde het wel zeker weten.
Ik lees trouwens wel dat je na een vaccin nog wel besmet kunt worden, en besmettelijk kunt zijn, maar door het vaccin dan niet, of minder ziek bent. Die vind ik wel eng. De volgorde van vaccineren is dan wel extra belangrijk, want mijn ambulante cliënten vallen denk ik niet onder de risicogroep, dus als ik dan eerder word gevaccineerd dan hen, dan heb ik juist extra kans op hen te besmetten?
Siberienne schreef: wo 09 dec 2020, 10:17 Het ziek worden van een vaccin is eigenlijk de bedoeling van een vaccin :biggrin2: althans je zwengelt de afweer aan en de symptomen die je beschrijft komen daar vandaan. Eigenlijk is ziek worden van een virus of bacterie meer een gevolg van de stoffen die ons eigen lichaam aanmaakt als afweer reactie dan van de microbe zelf. Bv interferon, dat maak je aan en dat geeft koorts en een grieperig gevoel. Mensen die interferon krijgen als behandeling voelen zich constant grieperig.

Nu is een virus per definitie nooit levend ::) maar los van dat, ben je daar zeker van? Weten ze eigenlijk zeker welke cellen het virus allemaal infecteert en dat het RNA dat aanwezig is in het vaccin niet in cellen kan geraken waar het kan vermeerderen? Weet men dat wel echt echt zeker?
Of zijn er cruciale stukjes RNA uit het genoom van het virus geknipt? Kan dat op zo'n korte tijd?

Ik hoorde van iemand die ik echt vertrouw dat ze weet waarover ze het heeft, dat er RNA in de vaccins zit.
Ze wil er om die reden zelf geen.
Het zijn mRNA vaccins (de eerste 2 in ieder geval). Ik weet niet exact welk deel van het virus ze gebruiken, maar ik neem aan dat het dus maar een deel is en dat er dus geen volledig virus meer gemaakt kan worden na injectie. Dan kun je net zo goed levend virus nemen.

Het RNA voor de vaccins wordt in labs geproduceerd, en wordt niet uit virus geïsoleerd. Dus er zit alleen in wat ze willen qua RNA.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door