Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Het is officieel: ik heb de kriebels!!!

We hebben een startplan voor dit voorjaar. Heel beperkt, we gaan een paar dingen aanpassen en er moeten vooral hekjes komen. De rest blijft eerst zoals het is. Eerst maar eens proberen.
Dus ik heb ook een start gemaakt met wat ik aan gewassen wil en heb zaden besteld. Spaaaaaannend!!!!

Ik heb daarbij ook aan de cavia’s gedacht. Want thuis vorderen de dingen ook langzaam, maar gestaag de goede kant op.

Vanmorgen heb ik onze wintervoorraad eierschalen van de gekookte eitjes uitgestrooid (veeeeeel te weinig) en wat geschoffeld. Fysiek moet ik even heel voorzichtig zijn ivm de spieren en hoofdpijn. Maar toch wat gedaan. En vooral gefantaseerd en nagedacht. Zin!!!
IMG_4125.jpeg
IMG_4125.jpeg (7.55 MiB) 840 keer bekeken
Ik moet ook eens gaan denken aan zaden bestellen.

Ik heb de afgelopen week een bed dat helemaal overwoekerd is door brandnetel en boterbloemen zo goed mogelijk vrij gemaakt. Geen goed oog in want ik kan niet bij de wortels, zeker die die van tussen de betonplaat van de erfgrens komen.

De boterbloemen zijn hier in de omgeving heel de boel aan het overnemen. Ik denk doordat de boel nu al anderhalf jaar onder water staat.

Ik had ook ineens een egel vast. In winterslaap denk ik dus die maar mooi weer toegedekt.
Hier ligt er nog een halve meter sneeuw ;D maar ik begin te denken aan voorzaaien binnen. Ik wil op tijd zijn voor de tomaten maar ook niet te vroeg. Uiteraard heb ik vorig jaar niet opgeschreven wanneer ik gezaaid heb…
Nu nog niet. :biggrin2:
Ik ben ook ieder jaar te laat hoor. Maar tenzij je een kas hebt moeten ze niet voor half mei klaar zijn om buiten te gaan. Bij ons kunnen ze de laatste jaren soms al begin mei maar dat is bij jou wss een te groot risico.

Enkel voor kasteelt kan je nu al voorzaaien.
pearlsofpassion schreef: ma 10 feb 2025, 08:50 Nu nog niet. :biggrin2:
Ik ben ook ieder jaar te laat hoor. Maar tenzij je een kas hebt moeten ze niet voor half mei klaar zijn om buiten te gaan. Bij ons kunnen ze de laatste jaren soms al begin mei maar dat is bij jou wss een te groot risico.

Echt? Ik heb de afgelopen twee jaar gewoon in april alles gezaaid en geplant. Sommige dingen ook vroeger, maar tomaat en paprika niet.
pearlsofpassion schreef: ma 10 feb 2025, 08:50 Nu nog niet. :biggrin2:

Ik heb tomaten in pot die op het balkon gaan of tegen het huis op een beschutte plek. Hier gaat het in mei vaak van winter ineens naar zomer en het seizoen is heel kort. Vorig jaar ben ik in maart gaan zaaien zodat ik echt volwassen bloeiende planten in mei buiten kon zetten en toen was het nog krap eea rijp te krijgen. Paprika hebben ik nu met succes 1 plant kunnen laten overwinteren binnen. Ik wil wel graag een kas maar heb die nog niet dus nu is het vaak in mei planten effe binnen zetten met wat koudere nachten. ‘Iedereen’ is hier al volop aan het voorzaaien of zelfs buiten aan het winterzaaien, dus ik voel eigenlijk dat ik laat ben :biggrin2:
Ow ja, dan kan het nu zo ongeveer wel.
Als ze toch in grote pot gaan, en je binnen een licht plekje hebt kunnen ze toch iets langer binnen als dat nodig zou zijn.
Tis maar als je ze in volle grond wil zetten wil je niet té vroeg zijn omdat ze anders te lang in een te kleine pot staan en net zwakker worden.

Begin maart probeer ik het idd ook te doen.
Ik vergeet ook gewoon dat het alweer half februari is.
Het weer is nog erg winters...
Ik heb me deze wintermaanden gestort op de theorie van het bodem voedsel web die me zo enthousiast heeft gemaakt dat ik een microscoop heb gekocht en me dit jaar ga proberen te bekwamen in het onderzoeken van mijn eigen bodem, mijn compost (zelfgemaakt en dat wat mijn compost wormen produceren) en de compost extract en thee die ik wil gaan maken. Het gaat me voornamelijk om het aan-/terugbrengen van de juiste mix van goede micro-organismen in de bodem. Dat moet dan uiteindelijk weer ten goede komen aan alle groente en fruit in mijn moestuin.

Het is vooral bedoeld als leuke hobby en eerlijk gezegd ben ik na vijf jaar pensioen weer toe aan iets uitdagends. Ik geloof dat ik eindelijk mentaal ook voldoende ben uitgerust. ;)
Ik wou nog iets vragen aan de mensen met een moestuin in wat wildere omgevingen.
Hoe gaan jullie om met muizen?

Ik had in mijn vorige moestuin al een paar muisjes en soms paar ratten en toen moest ik ongeveer de helft van mijn wortels, pastinaken ed afstaan. Dat vond ik nog prima. Soms wat ergerlijk, maar goed, leefbaar.

Maar hier, hier zitten de muizen overal. :o
Graaf je een put met gladde wand, ligt er de volgende dag een verdronken muis in ( tis ook wel nat...). In het tuinhuis zitten ook weeral muizen terwijl ik al het voedsel in afgesloten bakken heb en die ook zonder uitzondering steeds afsluit.
Ze zitten in de spouwen, onder het dak enz. Maar vooral... laat je ergens 2 weken een stuk hout of karton op de grond liggen, dan staat er daarna geen spriet gras meer onder omdat de muizen eronder alles omgegraven hebben.
Op zich wel handig als je aan een moestuin wil beginnen. :P Is je grond meteen klaar. Alleen, ik moestuinier wel met mulch, bedekte bodem. Ik zou het ook niet anders willen. Dus ik ben bang dat ik helemaal niets over ga houden... :-X

Hoe doen jullie dat dan? Hebben jullie daar geen last van?
Ik heb hier ook muizen en soms denk ik ook een rat te zien.

Maar op de wildcamera die ik heb opgehangen zie ik katten die van andere dorpsbewoners zijn, marters en ander lopend en vliegend wild die ze vangen, dus ik heb het idee dat de populatie hier toch redelijk onder controle is.

Wat jij beschrijft klinkt meer als een plaag. Dan zou ik toch echt op meerdere plaatsen vallen plaatsen om ze te vangen en af te voeren.
MillyMol schreef: do 20 feb 2025, 11:00 Ik heb hier ook muizen en soms denk ik ook een rat te zien.

Maar op de wildcamera die ik heb opgehangen zie ik katten die van andere dorpsbewoners zijn, marters en ander lopend en vliegend wild die ze vangen, dus ik heb het idee dat de populatie hier toch redelijk onder controle is.

Wat jij beschrijft klinkt meer als een plaag. Dan zou ik toch echt op meerdere plaatsen vallen plaatsen om ze te vangen en af te voeren.
Dat denk ik ook. Wij wonen ook buitenaf en hebben muizen in de spouw en schuren en ratten onder de vlonder. Maar zulke problemen als jij omschrijft hebben we niet. Ook bij ons zijn er katten van de buren, marters, vossen en veel buizerds die er vast mee redden.. blijkbaar al met al redelijk in evenwicht.

Dat wordt (extra) katten aannemen dus. :P
pearlsofpassion schreef: do 20 feb 2025, 08:05 Ik wou nog iets vragen aan de mensen met een moestuin in wat wildere omgevingen.
Hoe gaan jullie om met muizen?

Ik had in mijn vorige moestuin al een paar muisjes en soms paar ratten en toen moest ik ongeveer de helft van mijn wortels, pastinaken ed afstaan. Dat vond ik nog prima. Soms wat ergerlijk, maar goed, leefbaar.

Maar hier, hier zitten de muizen overal. :o
Graaf je een put met gladde wand, ligt er de volgende dag een verdronken muis in ( tis ook wel nat...). In het tuinhuis zitten ook weeral muizen terwijl ik al het voedsel in afgesloten bakken heb en die ook zonder uitzondering steeds afsluit.
Ze zitten in de spouwen, onder het dak enz. Maar vooral... laat je ergens 2 weken een stuk hout of karton op de grond liggen, dan staat er daarna geen spriet gras meer onder omdat de muizen eronder alles omgegraven hebben.
Op zich wel handig als je aan een moestuin wil beginnen. :P Is je grond meteen klaar. Alleen, ik moestuinier wel met mulch, bedekte bodem. Ik zou het ook niet anders willen. Dus ik ben bang dat ik helemaal niets over ga houden... :-X

Hoe doen jullie dat dan? Hebben jullie daar geen last van?
Ik heb wel eens iets voorbij zien schieten wag waarschijnlijk een muis was. De kat van de buren heeft toen 1 van de bedden gesloopt om het beestje te proberen pakken. Waarschijnlijk heeft hij toen hij weer muisjes teroriseerde mijn hond aangevallen die tussen kwam want die is op een bepaald moment omgeslagen rond katten en hem specifiek.

Ik heb ook een paar keer een wortel met graag schade gehad, maar eigenlijk zo goed als niets. Ratten lopen hier wel rond. Die zie ik met regelmaat, maar die lijken de moestuin met rust te laten. Ik zou verwachten dat die meer voir de bessen gaan maar daar lijken ze ook af te blijven. Waarschijnlijk omdat ze hier zo overvoerd worden door iedereen die etensafval buiten gooit.

Als je zoveel muizen hebt heb je waarschijnlijk niet veel ratten. Bizar dat het er zoveel zijn. Enig idee waaraan het zou kunnen liggen? Als je dat kan achterhalen zou je daar iets mee kunnen doen om op termijn minder muisjes te hebben.

De gewassen waar jij van verwacht dat ze echt schade aan gaan toebrengen zou je in bakken met fijnmazige stevige gaas kunnen zetten zodat ze er niet bij kunnen.
Hylos schreef: do 20 feb 2025, 11:23 Dat denk ik ook. Wij wonen ook buitenaf en hebben muizen in de spouw en schuren en ratten onder de vlonder. Maar zulke problemen als jij omschrijft hebben we niet. Ook bij ons zijn er katten van de buren, marters, vossen en veel buizerds die er vast mee redden.. blijkbaar al met al redelijk in evenwicht.

Dat wordt (extra) katten aannemen dus. :P
Nou ja, dit klinkt toch redelijk gelijkaardig?
Ik heb niet het gevoel dat je van een plaag kan spreken. Wel van de natuur... En ik heb graag veel wildlife.
Het is niet dat ik ze constant zie. Minder dan in Herzele zelfs, want daar zag je ze in de winter echt wel naar eten komen zoeken. Dat is hier niet. Ze wonen hier gewoon en dat merk je wel.
Als je zoiets op de grond legt is dat gewoon warmer om onder te nestelen. Tuinhuis en de spouw is ook gewoon omdat ze dat een goede woonplaats vinden omdat het er warmer is.

We wonen nu tussen de velden.
Mais vooral, denk ik. En verschillende boerderijen in de buurt. Dus er zullen er ongetwijfeld meer zijn dan gemiddeld.
En ik heb zelf natuurlijk mijn kleinvee en bijhorend strooisel en hooi ed.
Ik wil eigenlijk het liefst met ze samenleven. Heb geen zin om ze te gaan bestrijden want ik heb toch niet het idee dat ik dat kan gaan winnen. En daarvoor ben ik ook niet naar de natuur verhuisd he.
Er zitten ook andere katten, waaronder 1 die er vangt bij de buren, er zit ook minstens 1 vos, zeer mooie buizerd ( is al op meter of 10 afstand op 2m hoogte overgevlogen :D ) en een uil hebben we ook al gespot.
Afvoeren doe ik zowiezo niet. Dat is helemaal niet zo diervriendelijk als men beweert want het zijn familiedieren en territoriaal, en wat als ze net een nestje hebben? Ofwel vinden ze de weg terug ofwel moeten ze elders met soortgenoten vechten om wss toch gedood te worden, want alleen maak je niet veel kans.
Als ik dan toch zelf iets moet doen zullen het klapvallen zijn en als voer voor m'n katten dienen. Hebben ze tenminste nog hun plaats in de natuurlijke gang van zaken.

Nu hoe dan ook is dat voorbarig. Ik weet niet of er een probleem is in de moestuin. We zullen het moeten zien...
Op zich begrijp ik dat jullie er niet al te veel problemen mee hebben. Dat vind ik al fijn.
pearlsofpassion schreef: do 20 feb 2025, 13:07 Nou ja, dit klinkt toch redelijk gelijkaardig?
Het is niet dat ik ze constant zie. Ze wonen hier gewoon en dat merk je wel.
Als je zoiets op de grond legt is dat gewoon warmer om onder te nestelen. Tuinhuis en de spouw is ook gewoon omdat ze dat een goede nestelplaats vinden.

We wonen nu tussen de velden.
Mais vooral, denk ik. En verschillende boerderijen in de buurt. Dus er zullen er ongetwijfeld meer zijn dan gemiddeld.
En ik heb zelf natuurlijk mijn kleinvee en bijhorend strooisel en hooi ed.
Ik wil eigenlijk het liefst met ze samenleven. Heb geen zin om ze te gaan bestrijden want ik heb toch niet het idee dat ik dat kan gaan winnen. En daarvoor ben ik ook niet naar de natuur verhuisd he.
Er zitten ook andere katten, waaronder 1 die er vangt bij de buren, er zit ook minstens 1 vos, zeer mooie buizerd ( is al op meter of 10 afstand op 2m hoogte overgevlogen :D ) en een uil hebben we ook al gespot.
Afvoeren doe ik zowiezo niet. Dat is helemaal niet zo diervriendelijk als men beweert want het zijn familiedieren en territoriaal, en wat als ze net een nestje hebben?
Als ik dan toch zelf iets moet doen zullen het klapvallen zijn en als voer voor m'n katten dienen. Hebben ze tenminste nog hun plaats in de natuurlijke gang van zaken.

Nu hoe dan ook is dat voorbarig. Ik weet niet of er een probleem is in de moestuin. We zullen het moeten zien...
Zo denken wij er ook over :)
Hier ook buitengebied met bijbehorende beestjes. Wij bestrijden / vangen helemaal niets (tenzij het binnen zou komen) en proberen hooguit te voorkomen dat ze op plekken komen waar we ze liever niet willen. Door gaas o.i.d. en het heel secuur opbergen van zaken die ze zouden willen eten, zoals bijv. kippenvoer.
Leven en laten leven en jezelf inpassen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door