Hylos schreef: ↑do 20 feb 2025, 11:23
Dat denk ik ook. Wij wonen ook buitenaf en hebben muizen in de spouw en schuren en ratten onder de vlonder. Maar zulke problemen als jij omschrijft hebben we niet. Ook bij ons zijn er katten van de buren, marters, vossen en veel buizerds die er vast mee redden.. blijkbaar al met al redelijk in evenwicht.
Dat wordt (extra) katten aannemen dus.
Nou ja, dit klinkt toch redelijk gelijkaardig?
Ik heb niet het gevoel dat je van een plaag kan spreken. Wel van de natuur... En ik heb graag veel wildlife.
Het is niet dat ik ze constant zie. Minder dan in Herzele zelfs, want daar zag je ze in de winter echt wel naar eten komen zoeken. Dat is hier niet. Ze wonen hier gewoon en dat merk je wel.
Als je zoiets op de grond legt is dat gewoon warmer om onder te nestelen. Tuinhuis en de spouw is ook gewoon omdat ze dat een goede woonplaats vinden omdat het er warmer is.
We wonen nu tussen de velden.
Mais vooral, denk ik. En verschillende boerderijen in de buurt. Dus er zullen er ongetwijfeld meer zijn dan gemiddeld.
En ik heb zelf natuurlijk mijn kleinvee en bijhorend strooisel en hooi ed.
Ik wil eigenlijk het liefst met ze samenleven. Heb geen zin om ze te gaan bestrijden want ik heb toch niet het idee dat ik dat kan gaan winnen. En daarvoor ben ik ook niet naar de natuur verhuisd he.
Er zitten ook andere katten, waaronder 1 die er vangt bij de buren, er zit ook minstens 1 vos, zeer mooie buizerd ( is al op meter of 10 afstand op 2m hoogte overgevlogen

) en een uil hebben we ook al gespot.
Afvoeren doe ik zowiezo niet. Dat is helemaal niet zo diervriendelijk als men beweert want het zijn familiedieren en territoriaal, en wat als ze net een nestje hebben? Ofwel vinden ze de weg terug ofwel moeten ze elders met soortgenoten vechten om wss toch gedood te worden, want alleen maak je niet veel kans.
Als ik dan toch zelf iets moet doen zullen het klapvallen zijn en als voer voor m'n katten dienen. Hebben ze tenminste nog hun plaats in de natuurlijke gang van zaken.
Nu hoe dan ook is dat voorbarig. Ik weet niet of er een probleem is in de moestuin. We zullen het moeten zien...
Op zich begrijp ik dat jullie er niet al te veel problemen mee hebben. Dat vind ik al fijn.