Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Spruitjes oogst je best in de winter, dus najaar groeien.
Ik denk dat het nog net kan, als je nu gaat voorzaaien. Want ze moeten ook best wel wat groeien voordat ze oogst geven en eens het echt koud wordt gaat groeien veel trager.
Ook palmkool kan je in de winter oogsten maar groeit dan wel nog nauwelijks. Dus de groei moet vooraf.

Erwten lijkt mij nu echt geen goed idee. Ik heb altijd geleerd dat die oogst het best in het vroeger voorjaar ligt. Omdat hij anders ten onder gaat aan luis. Oost indische kers ernaast kan wel helpen.
Maar normaal kan je die dus wel in het najaar zaaien en laten overwinteren. Oktober, november, en dan heeft ie een voorsprong op planten die je in februari zaait of uitplant. Dan zijn ze sterker tegen luis en vraat en heb je sneller en langer oogst.
Hetzelfde kan je doen met bloemkool. Die gaat dan klein de winter in en begint begin maart oid, afhankelijk van het weer, weer te groeien en heb je dan heel vroeg oogst van. Enige risico is dat hij dan ook snel doorschiet, zeker als het weer in het voorjaar een beetje op en af gaat.

Winterpostelein, winterspinazie en venkel maar idd ook kervel of andijvie kan je perfect nog in het najaar zaaien. Andijvie en venkel verdragen wel niet veel vorst noch sneeuw, dus voorheen oogsten. Net als sla ed. Veldsla kan wel goed tegen vorst.
Warmoes of snijbiet kan je nu nog zetten maar best zet je die gewoon in het voorjaar want daar kan je een jaar lang of zelfs langer van oogsten. Kan gewoon prima overwinteren.
Met snijselder kan je ook een heel seizoen verder en met boerenkool doe ik dat ook. Selder wel vaak nog vorstgevoelig.

Winterwortel kan nu nog net maar daar heb je dan wss kleintjes van. Hetzelfde met peterseliewortel. Het loof sterft dan trouwens af bij vorst en je krijgt de wortel natuurlijk pas na de vorst uit de grond. Als je hem dan nog vind...
Meestal komt dat er bij mij op neer dat die grotendeels door de muizen opgegeven worden. :P :biggrin2:
Winterprei kan je nu nog poten.

Maar er kan dus idd nog veel. :D
Beetje klein beginnen is wel een goed idee. Wat leuk dat je een beter bewerkbaar stukje kan overnemen.

Ik weet niet of je van plan bent aan gewasrotatie te doen want dan hoort rucola bij de kolen. Net als rapen, raapstelen, radijs. Allemaal gevoelig voor knolvoet en dus 4 jaar tussenlaten. Dus als je groentengroepen gaat splitsen houdt je die kruisbloemigen die knolvoet krijgen best strikt bij elkaar.
Het is tegenwoordig wel steeds meer in om je daar gewoon niets van aan te trekken en alles door elkaar te zetten. Als je genoeg variatie hebt en minder dan een kwart koolachtigen zou dat ook goed moeten gaan. ;) :cool:
frodo quin schreef: vr 02 aug 2024, 21:42 Ik heb er afgelopen week ook gezaaid.heb ik vorig jaar ook gedaan met de laatste van voor de struik er mee ophield. Ik dacht dat het nog wel redelijk was.

Hier lijkt het wel een Turks stoombad momenteel. Dus ja vocht en hoe flink de slakken gaan zijn...

Wel echt rot voor jouw boom. I see het geen optie hem in een soort verhoogd bed te zetten? Iets als een vierkant van een halve meter hoog, gewoon waar hij nu staat ofzo, maar dan heeft hij toch een halve meter extra aan diepte.
Probleem is dat dan de entplaats onder de grond komt en dat schijnt ook niet te mogen. Dus dan moeten we hem uitgraven en dat vind ik ook wel weer tricky. Maar voorlopig staat ‘ie weer met zijn fiere oranje spanbanden en het zijn vroege appels, dus oogsten duur niet meer zo lang.
Siberienne schreef: za 03 aug 2024, 14:04 Probleem is dat dan de entplaats onder de grond komt en dat schijnt ook niet te mogen. Dus dan moeten we hem uitgraven en dat vind ik ook wel weer tricky. Maar voorlopig staat ‘ie weer met zijn fiere oranje spanbanden en het zijn vroege appels, dus oogsten duur niet meer zo lang.
Neen ik bedoel het omgekeerd. Boom er uit en dan in het verhoogde bed. Bed langs onder niet dicht maken zodat hij wel in de volle grond kan verder wortelen.

Op de manier dat jij zegt, ja dat begreep ik ook. Wel geen idee waarom.
Mijn tomatenplanten hangen vol groene tomaten, hoop dat het snel zonnig wordt. En ik heb nog 1 courgetteplant staan, die de regen heeft overleefd; mijn oogst tot nu toe is 1 courgette….
Sla, wortels en bietjes komen op en heb voor het eerst broccoli gezaaid in bak.
Ben benieuwd hoe dat gaat.
De appels zijn geoogst en tot moes verwerkt, want helemaal rijp waren ze nog niet.

Het deel van mijn tomatenplanten in pot heeft het vrij goed gedaan, maar laatst toch ook de groene maar geoogst en het narijpen binnen gaat redelijk.
Die in het bed in de volle grond zijn volledig plat geregend in een storm toen wij niet thuis waren, en zijn gaan rotten.

Verder heb ik een vraag; er staat nog prei en wortel in de volle grond, maar de eerste nachtvorst heeft zich gemeld, en het wordt de komende tijd overdag niet meer dan een graad op 10 en ‘s nachts rond nul. Toch maar alles oogsten dan nu? Groeien zal het wrschl niet veel meer?

Het was al met al een jaar met meer oogst dan vorig jaar, veel geleerd maar oh wat wil ik graag een kas, want zonder lukt er toch veel ‘net niet’ omdat het gewoon net niet warm genoeg is. En omdat we te veel slakken hebben 😬 ze vraten zelfs de aardappelen op.
zurca schreef: zo 29 sep 2024, 10:00 Die groene tomaten, die leg je dan binnen op een zonnig plekje?
Ja, samen met een appel. En het is de warmte plek in huis. Het zijn kleine tomaatjes, ik heb het ooit met grote geprobeerd en dat vond ik geen succes.

Ik heb ook overwogen groene tomaten salsa te maken, maar nog niet aan toegekomen.
Siberienne schreef: zo 29 sep 2024, 09:10 De appels zijn geoogst en tot moes verwerkt, want helemaal rijp waren ze nog niet.

Het deel van mijn tomatenplanten in pot heeft het vrij goed gedaan, maar laatst toch ook de groene maar geoogst en het narijpen binnen gaat redelijk.
Die in het bed in de volle grond zijn volledig plat geregend in een storm toen wij niet thuis waren, en zijn gaan rotten.

Verder heb ik een vraag; er staat nog prei en wortel in de volle grond, maar de eerste nachtvorst heeft zich gemeld, en het wordt de komende tijd overdag niet meer dan een graad op 10 en ‘s nachts rond nul. Toch maar alles oogsten dan nu? Groeien zal het wrschl niet veel meer?

Het was al met al een jaar met meer oogst dan vorig jaar, veel geleerd maar oh wat wil ik graag een kas, want zonder lukt er toch veel ‘net niet’ omdat het gewoon net niet warm genoeg is. En omdat we te veel slakken hebben 😬 ze vraten zelfs de aardappelen op.
Ow zie je, ik wist dat ik iets was vergeten te zaaien, prei ::)

Wortelen zijn bij mij afgelopen jaar de hele winter blijven staan en heb ik tot in het voorjaar van kunnen eten. Ook de periode dat er dag en nacht vorst was gaf geen probleem. Ze groeiden ook verder. Wel traag natuurlijk. Prei gingen wij ook bij mijn grootouders uit de bevroren grond halen. Zolang de grond niet te hard bevroren is kan dat, indien wel moet je wachten met oogsten tot je er met een schop in kan.

Beiden kunnen dus vorst hebben, maar hoeveel juist? Bij jullie wordt het wel erg koud in de winter. Ik denk dat ik gaandeweg zou oogsten voor gebruik en als de grond te hard gaat worden de rest. Je kan er natuurlijk enkele laten staan om uit te proberen of ze heel de winter door kunnen.

Ik wil ook een kas. Paprika's zijn maar net begonnen en tomaten zijn een giga flop geweest. Planten kapot van de regen >:(
frodo quin schreef: zo 29 sep 2024, 16:00 Ow zie je, ik wist dat ik iets was vergeten te zaaien, prei ::)

Wortelen zijn bij mij afgelopen jaar de hele winter blijven staan en heb ik tot in het voorjaar van kunnen eten. Ook de periode dat er dag en nacht vorst was gaf geen probleem. Ze groeiden ook verder. Wel traag natuurlijk. Prei gingen wij ook bij mijn grootouders uit de bevroren grond halen. Zolang de grond niet te hard bevroren is kan dat, indien wel moet je wachten met oogsten tot je er met een schop in kan.

Beiden kunnen dus vorst hebben, maar hoeveel juist? Bij jullie wordt het wel erg koud in de winter. Ik denk dat ik gaandeweg zou oogsten voor gebruik en als de grond te hard gaat worden de rest. Je kan er natuurlijk enkele laten staan om uit te proberen of ze heel de winter door kunnen.

Ik wil ook een kas. Paprika's zijn maar net begonnen en tomaten zijn een giga flop geweest. Planten kapot van de regen >:(
Dan ga ik het gewoon de komende weken stukje bij beetje doen, is anders wat veel voor ons 2-persoons huishouden. Mijn 4 paprika planten zijn naar binnen verhuisd, op de 1. Verdieping is het niet zo warm. Ik heb daar ook chili planten over gehouden. Alleen kwam daar dit jaar geen een chilipeper aan, maar ik denk dat dat te maken heeft met een snoei actie van Shad….
Siberienne schreef: zo 29 sep 2024, 17:06 Dan ga ik het gewoon de komende weken stukje bij beetje doen, is anders wat veel voor ons 2-persoons huishouden. Mijn 4 paprika planten zijn naar binnen verhuisd, op de 1. Verdieping is het niet zo warm. Ik heb daar ook chili planten over gehouden. Alleen kwam daar dit jaar geen een chilipeper aan, maar ik denk dat dat te maken heeft met een snoei actie van Shad….
Ah ja, ik heb weinig rijpe frambozen door een zwarte puber hier... ::) :biggrin2:
Heeft er iemand zoete aardappel? Indien ja, wanneer doen jullie die uit? Vorig jaar was ik te vroeg, nu ben ik aan het twijfelen of ik ze nog moet laten staan of als het later deze week effectief een paar dagen soort van droog is ze moet opgraven.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door