Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Kaio
Mandarijn schreef: do 05 mar 2020, 15:10 82 corona patiënten nu in Nederland hoor ik op het nieuws. Meer dan 3000 in Noord-Italië.
Ja weet je volgens mij vergeten ze wel erbij te vertellen hoeveel van die patienten alweer genezen is. Hier in ons haardje zitten we al tegen de 300 besmettingen maar daar zijn toch al een groot deel weer van genezen he.
Dan krijg je net weer een ander gevoel bij de cijfers. Want als het goed is zijn de genezen patienten ook niet meer besmettelijk.
Door kiara
tt-tjes schreef: do 05 mar 2020, 14:37 Nu dus wel koorts ;D ik drink me suf aan thee met honing. Het enorme snotteren is nu wel af aan het nemen. Hoesten wordt ook iets minder. Ik heb dus gewoon griep.
Ach toch wel nu
Ja dat is het ook de gewone griep heerst
Door pike
Siberienne schreef: do 05 mar 2020, 14:57 Boven de 40C (of was het nou 42) denatureren eiwitten en daarmee ook de spikes van eiwit waarmee virussen zich aan cellen hechten. Dus is het ‘dood’ (eigenlijk leven virussen niet eens echt)
En dat geldt ook voor je shirtjes :biggrin2:
Door pike
Lizzy schreef: do 05 mar 2020, 07:48
7. Drinking warm water is effective for all viruses. Try not to drink liquids with ice.
8. Wash your hands frequently as the virus can only live on your hands for 5-10 minutes, but - a lot can happen during that time - you can rub your eyes, pick your nose unwittingly and so on.
9. You should also gargle as prevention. A simple solution of salt in warm water will suffice.
10. Can't emphasize enough - drink plenty of water!
Dat schijnt ook niet te kloppen

https://www.nu.nl/nucheckt/6035018/nuch ... orona.html
Door Lizzy
Voorzitter, paniek moeten we voorkomen. En ik snap dat de minister, het RIVM en de overige betrokken instanties hiermee bezig zijn. Dat is goed maar er is een balans tussen het voorkomen van paniek aan de ene kant, en grootschalige preventiemaatregelen aan de andere kant. Helaas heb ik de afgelopen week van dichtbij gezien dat de balans van de minister en het RIVM door is geslagen naar het voorkomen van paniek. En dat kan schadelijke gevolgen hebben.

Een goede bekende van mij zit momenteel in thuisquarantaine met het coronavirus. Aan de hand van haar casus heb ik kritiek op de protocollen van het RIVM, zeker in de fase vorige week. Mijn kennis heeft namelijk vrienden met het Corona virus vorige week nog gewoon ontmoet. Zij werden niet, zoals een artikel in de lokale krant schrijft, door de GGD geadviseerd om sinds hun terugkomst uit Noord-Italië thuis te blijven. Integendeel.

Hier hun verhaal. De man werd vorige week na thuiskomst uit Noord-Italië ziek en belde de huisarts, maar hij werd niet getest. Hij was namelijk niet in het Italiaanse quarantaine-gebied geweest. Hij heeft tot 5 keer aan toe gebeld, met huisarts, GGD en zelfs het RIVM. Hij heeft aangeboden zelf voor de test te betalen, maar ook dat kon niet. Hij had koorts en hoestte in het bijzijn van zijn partner, die nog de hele week over straat ging en heeft gewerkt. De GGD en het RIVM hebben hen niet geadviseerd thuis te blijven.

Pas toen het protocol op zondag werd aangepast om mensen uit heel Noord-Italië te testen, mochten zij worden getest. Zij hebben hier opnieuw zélf voor moeten bellen. De uitkomst: allebei Corona. Een week lang hebben zij nog mensen aan kunnen steken. Zo ook mijn kennis. Graag een reactie van de minister hierop. Waarom is het protocol niet eerder aangepast? En waarom werden mensen die in Noord-Italië waren geweest en zich ziek voelden niet geadviseerd thuis te blijven?

En voorzitter, alsof deze gang van zaken nog niet onverantwoord genoeg is, kreeg het stel bij de uitslag van de GGD nog een advies: zeg dit tegen niemand. Meld je op je werk ‘gewoon ziek’. Ook tegen mensen die ze hadden gezien en die al symptomen hadden, moesten ze het nog ‘even stil houden’. Ik vraag aan de minister: wat is de reden voor dit advies van de GGD? Voor wie denkt dat dit een solitaire casus is: In het Eindhovens Dagblad lezen we dat ook een patiënt uit Helmond zelf aan moest dringen om getest te mogen worden. De uitslag? Positief.

Bij degene die ik ken werd gisteren het advies gegeven dat ze het feit dat ze corona heeft aan niemand hoeft te vertellen, het mag, maar het hoeft niet. Zij hoeft haar contacten die ze heeft gezien in de afgelopen week niet te informeren en deze mensen hoeven ook niet thuis te blijven. Dit in tegenstelling tot in Duitsland, waar het protocol is dat juist wel mensen thuis moeten blijven die in aanraking zijn geweest met iemand met Corona. Is de minister het met de PvdD eens dat het protocol in Duitsland verder gaat om besmettingen te voorkomen?

Mijn fractie vraagt zich dan ook af of dit kabinet daadwerkelijk inzet op preventie van verspreiding van de ziekte, of dat de gezondheidsdiensten vooral bezig zijn met het voorkomen van paniek. Vindt de minister het verantwoord om mensen niet te testen, of niet de hele waarheid te verspreiden – slechts om onrust te voorkomen? En zorgt het gebrek aan informatie niet juist voor onrust?

Bovendien vraag ik de minister of deze beperkte aanpak te maken heeft met het tekort aan zorgpersoneel, onder andere bij de GGD. Het virus verspreid zich namelijk sneller dan de procedures van de GGD bij kunnen houden. Graag een reactie. Voorzitter, ik ben teleurgesteld in wat de minister preventie noemt. De minister lijkt juist achter de feiten aan te lopen. De kans op een grote uitbraak in Nederland wordt hiermee vergroot.

Tot slot, voorzitter, wil ik benadrukken dat dit coronavirus een opvolger is in een lange rij zoönosen: ziektes die van dieren op mensen overgaan. SARS, MERS, de Mexicaanse griep, Q-koorts, Ebola: allemaal kwamen ze van wilde dieren of vee en ze maakten vele menselijke slachtoffers. Ik vraag iedereen in deze Kamer te reflecteren of de intensieve fok en de internationale, slecht gereguleerde handel in dieren, dit gezondheidsrisico waard is.

De vee-industrie en de handel in wilde dieren zijn een tikkende tijdbom en het is wachten op de volgende uitbraak. Het is hoog tijd dat we oorzaak en gevolg in het beleid aan elkaar gaan koppelen. In het vorige debat gaf deze minister aan met zijn collega van LNV hierover in gesprek te gaan. Is dit al gelukt?

Dank u wel.

Bron: https://www.partijvoordedieren.nl/bijdr ... w_q5eKz55U
Door Siberienne
Applausje voor hoe hygiënisch er in dit ziekenhuis gewerkt is

‘Niemand besmet in Beatrixziekenhuis
In het Beatrixziekenhuis in Gorinchem zijn geen patiënten, medewerkers of bezoekers besmet door de corona-patiënt die een week op de intensive care lag van het ziekenhuis, zonder dat bekend was dat zij het virus had. Dat zei Robert Chabot, voorzitter van de medische staf van het ziekenhuis zojuist in Nieuws en Co op NPO Radio 1. "Alle medewerkers die in direct contact zijn geweest met de patiënt zijn allemaal negatief getest." Het ziekenhuis is vandaag weer opengegaan.’

Ik vind de PvD erg gemakkelijk als ik van de andere kant hoor hoeveel kunst en vliegwerk er nu al nodig is om voldoende test materialen te hebben (zelfs voor de kweek materialen dreigen al leveringsproblemen)
Lijkt me een strak plan om ook iedere snotteraar die buiten de risico gebieden is geweest te gaan testen. Een epidemie gaat voort een case definities veranderen, dat is nou eenmaal zo. Dit vind ik echt achteraf een koe in de kont kijken.

En ja, bijna al onze virussen komen van dieren af. Dat zijn we zelf namelijk ook. Mazelen komt ook van dieren. Alleen dat maakte de overstap al iets langer geleden voor de bio industrie. Ik denk dat het contact met buiten levende niet intensief gehouden dieren juist een groter probleem is dan de bio industrie vanuit infectie preventie oogpunt (waarbij ik om andere redenen de bio industrie echt problematisch vind, maar ga nou geen oneigenlijke argumenten gebruiken, dan schiet je echt jezelf in de voet). De markten met de mix van levende lokale dieren en veel mensen die daarmee in contact komen zijn een grote risico dan de voorverpakte plofkip in de AH. Maar da’s mijn mening ;)
Door Angelique
Ja tis toch wat :-X Goed verhaal en wat doen ze ermee....helemaal niks. We laten alles over aan de experts. Makkelijk toch.
Eén van de 2 betere bijdragen van vandaag. maar hé, Pvdd en PVV, daar luistert toch niemand naar.

1 februari...Maakt u zich geen zorgen, Nederland is goed voorbereid.

5 maart....nou, laten we eens gaan kijken wat de voorraden zijn van de medische dingetjes.

Ook leuk..cu-muts.

"Ik voel mij goed geïnformeerd."

Vervolgens stelde ze 13 vragen ::)

En daar kwam gelukkig nog net op tijd weer een briefje voor Bruin.....keek even geschokt en noemde toen de huidige aantallen.
Waarom keek die eigenlijk geschokt als dit helemaal volgens de planning van het rivm gaat ::)

Tot zover het coronadebat....hoop gel*l, geen wol te vinden verder.
Door hannabelgje
Dan moet je neutrale zeep hebben voor je tattoo em dan zijn de zeepschappen zowat leeg in de drogist. Duurde ff voor het kwartje viel
Wat zijn mensen toch raar.
Op het werk werden er pakjes zakdoeken uitgedeeld.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Door pike
Siberienne schreef: do 05 mar 2020, 19:49
En ja, bijna al onze virussen komen van dieren af. Dat zijn we zelf namelijk ook. Mazelen komt ook van dieren. Alleen dat maakte de overstap al iets langer geleden voor de bio industrie. Ik denk dat het contact met buiten levende niet intensief gehouden dieren juist een groter probleem is dan de bio industrie vanuit infectie preventie oogpunt (waarbij ik om andere redenen de bio industrie echt problematisch vind, maar ga nou geen oneigenlijke argumenten gebruiken, dan schiet je echt jezelf in de voet). De markten met de mix van levende lokale dieren en veel mensen die daarmee in contact komen zijn een grote risico dan de voorverpakte plofkip in de AH. Maar da’s mijn mening ;)
Mee eens ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door