Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door *Dorothea*
**Jolanda** schreef: Ik vind het wel een leuk topic!

Dat mensen tot inzicht komen van hun energieverbruik vind ik zo leuk! Het is zo herkenbaar!
Ik heb soortgelijks een dik jaar geleden gehad. Het schrikken van het verbruik van diverse apparaten, het bewuster om willen gaan met energie, lampjes gaan vervangen enz.
was niet serieus bedoelt, ik had er een knipoog bij moeten zetten.
Door Mowgli
Busco en Kay schreef:
Dit is voor gas en electra gelijk en zou regel moeten zijn.
In mijn opleiding kreeg ik op m'n donder als ik geen deksels gebruikte of het gas laag zette etc...
Jawel, hier een kok die elke dag thuis kookt....
Ik ken genoeg mensen die deze regels aan hun laars lappen en zo veel energie verspillen.

Mijn ex was kok en hij kookte altijd zonder deksels en op hoog vuur. Energie-zuinig (en "schoon") koken heb ik hem destijds moeten bijbrengen.
Door BusKay
Mowgli schreef: Ik ken genoeg mensen die deze regels aan hun laars lappen en zo veel energie verspillen.
Mijn ex was kok en hij kookte altijd zonder deksels en op hoog vuur. Energie-zuinig (en "schoon") koken heb ik hem destijds moeten bijbrengen.
Hij heeft z'n examens wel gehaald??
Weet dat in de horeca het niet zo nauw genomen word. Heb de instelling en horeca gehad en in de eerste hameren ze daar wel op.
Wil niet zeggen dat ik een steriele kok ben maar wat ik achterlaat is zeker geen slagveld. Gewoon niet fijn als je in je eigen rommel staat te werken.
Verder is er van eten weggooien praktisch geen sprake. Kwestie van goed omgaan met ingrediënten en goede restverwerking. Men zei altijd: "Als je van niets iets kunt maken".
Het zijn niet alle koks die lange messen dragen
En als je voor kok afgekeurd bent kun je nog altijd kelner worden.
Door Mowgli
Busco en Kay schreef: Hij heeft z'n examens wel gehaald??
Nee, hij had pech met een slechte leerplek in zijn één-na laatste jaar en voor zijn laatste jaar kon hij zelfs helemaal geen opleidingsbedrijf vinden omdat hij 2 of 3 jaar ouder was dan de gemiddelde leerling-kok en dus te duur.
Door **Jolanda**
*Dorothea* schreef: was niet serieus bedoelt, ik had er een knipoog bij moeten zetten.
Oh maar ik had het ook niet serieus opgepakt hoor ;)
Vond het juist een leuke post omdat je dus bewuster word van je energieverbruik (door na te denken hoeveel je koffiemachientje verbruikt)
Door *Marga*
Ik dacht vanmorgen even tellen hoeveel spotjes ik in de badkamer heb , oke 4 maar ik kan ze ook aandoen bij de wastafel en die heeft er 2  dus die maar voortaan aandoen alle kleine beetjes helpen.

Dus Dorothea zo gek is het niet hahaha
Door **Jolanda**
Ik kon het niet laten haha.
Net even de netwerkbeheerder opgebeld voor de standen van de afgelopen jaren, zodat ik kan kijken of ik daadwerkelijk omlaag ben gegaan met mijn energieverbruik en hoeveel dat dat is.

Standen van 11-2010
1) 28047
2) 22453
gas) 34916

11-2011
1) 32129
2) 25650
gas) 36101

11-2012
1) 36301
2) 28480
gas) 37168

11-2013
1) 39549
2) 30892
gas) 38171

Dat betekend een verbruik van
2010 - 2011
1) 4082
2) 3197          (1 + 2 = 7279Kwh)
gas) 1185m³

2011-2012
1) 4172
2) 2830          (1 + 2 = 7002Kwh)
gas) 1067m³

2012-2013
1) 3248
2) 2412            (1 + 2 = 5660Kwh )
gas) 1003m³

Yes! Eindelijk een duidelijk beeld, ook en vooral voor mezelf!
Vanaf december 2012 ben ik écht bewuster van mijn stroomverbruik, heb ik in december 2012 en januari 2013 oude energieslurpers vervangen voor energiezuinige en ik heb de droger veel minder gebruikt. Het resultaat is zichtbaar! Een verschil van dik 1300Kwh! (keer 22cent is €289, dus een besparing van 23 euro per maand!)
En het verschil tussen 2010 en 2013 is zelfs 1619Kwh! Goed voor 356 euro!
Nu heb ik een redelijk beeld van hoeveel ik bespaar door de droger veel minder te gebruiken en energiezuinige apparaten te hebben ipv energieslurpers. (oke, er moet nog een paar dingen vervangen worden of gewoon het huis uit)

Nu ben ik meganieuwsgierig waarop mijn voorschot gebaseerd is. Essent kan mij helaas (nog) geen antwoord geven.
Om te kijken of ik goed zit met mijn voorschot kan ik de verbruiksmanager van Essent gebruiken. Mijn ervaring met dat ding is niet goed. Al 2x hele rare adviezen gehad.
Toch voor de 'gein' eens geprobeerd. Mijn voorschot moet aangepast worden naar....schrik niet....€514!
Ik zou €334 moeten gaan bij betalen.
Dit wetende maak ik me wel een beetje zorgen over de afrekening: gaat die wel kloppen!? Toen ik overstapte van Nuon naar Essent zou ik goedkoper uit zijn per maand, maar nu lijkt het er op dat ik gewoon net zo veel kwijt ben en met een lager verbruik....grrr. Als blijkt dat dit echt zo is, dan stap ik echt over naar een andere leverancier hoor!
Als ik doe alsof ik me wil aanmelden als nieuwe klant, een verbruik doorgeef van 6000Kwh en 1100m³ gas, komt het bedrag wel overeen met mijn huidige voorschot.
Als dat maar goed gaat!
Laatst gewijzigd door **Jolanda** op ma 27 jan 2014, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Kelere, wat zijn die droogmolens duur :-X

Een rekkie wil ik niet meer, ik wil echt een droogmolen voor in de tuin maar sjeesus, wat een geld joh :-X
Door Martine-Tom
Lizzy schreef: Kelere, wat zijn die droogmolens duur :-X

Een rekkie wil ik niet meer, ik wil echt een droogmolen voor in de tuin maar sjeesus, wat een geld joh :-X
k heb een hele goedkope van de Blokker, doet het ook prima, draadjes waren bagger dus voor ene paar euro draden met staal in de kern gekocht en opnieuw bedraad. Gaat prima  :)
Door eelke

Kun jij in je schuur geen draden spannen om je was te drogen? Ik kan me herinneren dat je zo'n mooie schuur hebt...
Door *Marga*

Tja ik had ooit eens een goedkope en ik woon in een hoekhuis , beetje storm en mijn droogmolen kon naar grof vuil, dus koop een echte goeie kan je veel beter doen, die van mij heb ik alweer meer dan 20 jaar zeker..

En je kan ook waslijnen spannen ook voordeliger.

Ik heb wel waslijnen op zolder tussen 2 kamers , daar hang ik altijd mijn lakens op....
Door Nadia

Even wachten tot ze in de aanbieding komen! Ik wil er ook graag 1.
Maar dan wel dat de draden in de armen gaan.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door