Kim_S schreef: ↑wo 29 dec 2021, 22:45
Manlief en ik mogen volgende week voor de booster. Hij Moderna en ik Pfizer. Helemaal prima.
Nou ben ik toch wel nieuwsgierig geworden naar dat aspireren eigenlijk. Een rondje google vertelt me vooral dat het niet nodig is wanneer in de bovenarm gevaccineerd wordt, omdat daar geen grote bloedvaten lopen (is dat zo?), en dat je (mocht dat toch wel het geval zijn) ook zonder aspireren wel kunt zien wanneer je een bloedvat geraakt hebt.
Wat ik dus eigenlijk wil weten, hoe groot is eigenlijk de kans dat er toch in een bloedvat in de bovenarm geprikt wordt, en hoe erg is dat dan? Toch gewoon een kwestie van naald er weer uit, nieuwe naald, en opnieuw prikken dan? Of zie ik het te simpel en nemen we beter het zekere voor het onzekere en vragen we er toch maar om?
Je ziet het niet altijd als er meteen ingespoten wordt. Dan is er druk naar binnen en wordt er dus geen bloed opgezogen. Kan natuurlijk, als je een slagader zou raken zou je't vast wel zien, maar blijkbaar niet altijd.
De kans op bepaalde hartaandoeningen zou groter worden na vaccinatie met een mRNA vaccin. Dat komt van een 8 jaar durende studie die uitgevoerd werd nog voor er sprake was van corona. Maar je zou dus (zeker als jonge man) een duidelijk verhoogd risico hebben om binnen de 5 jaar na dat vaccin een hartkwaal te ontwikkelen, in het ergste geval met blijvende schade en/of ziekenhuisopname. Lichte tot ernstige hartaanvallen. Er zou nog niemand aan overleden zijn.
Nu er massaal gevaccineerd wordt ziet men ook vrij veel melding van dit soort bijwerkingen kort na vaccinatie en dit wordt in verband gebracht met het raken van een bloedvat. Het vaccin moet nl intramusculair ingespoten worden en niet in een bloedvat. Zou er toch vaccin in een groter bloedvat ingespoten worden zou het zo bij het hart terechtkomen ipv opgenomen te worden in de spieren en daar dan ontsteking van de hartspier en verstopping van aders veroorzaken. Of zo heb ik het toch begrepen. Van dat laatste ben ik niet geheel zeker, ik ben compleet niet thuis in hartaandoeningen.
Maar men ziet deze kwalen dus tot 3 keer meer opduiken in landen waar er niet geaspireerd wordt itt landen waar dat wel standaard gebeurt (Denemarken vb).
Aspireren zou ook iets zijn dat zowat bij de eerste les inspuiten bij de verpleegsteropleiding aan bod komt, maar daarna weer vergeten wordt. Het zou echter algemeen aanvaard wel nuttig zijn. En vooral, het kost maar een momentje meer moeite.