Nu gaan ze dus voor een Corgi. Is dat dan OK? Geen idee eerlijk gezegd...
Ik reageer nu als bioloog en ( would-be-geneticus) en niet als rashondenkenner, maar volgens mij gaat dit probleem nooit weg zolang stambomen gesloten blijven.
De fokpopulaties zijn op deze manier gewoon te klein. Hondenrassen zijn al te lang strikt gesloten en dus is de genetische diversiteit binnen een ras al veel te klein geworden. En dat wordt bij elke generatie erger. Zeker omdat bepaalde reuen veeeeel te vaak gebruikt worden.
Outcross is leuk. Maar zelfs dat zijn eigenlijk maar druppels op een hete plaat. Het hele idee van een gesloten ras loet eruit. Dat is basis populatiegenetica. Dat kan gewoon niet blijven werken.
Dat je honden groepeert volgens uiterlijk en karakter, fine. Maar het aantonen dat ze ook dezelfde afkomst hebben en niet per toeval dezelfde kenmerken, dat doet het dood.
En dat wil wel zeggen dat men minder kritisch moet worden op elk klein kenmerkje. Dan moet je iets meer variatie binnen een ras tolereren ipv allemaal identieke klonen te willen genereren.
Want dat is natuurlijk vragen om problemen, dat weet iedereen die een beetje genetica kent.
Het alternatief is om honden genetisch te gaan modificeren en de slechte genen er letterlijk uit te gaan knippen.

Lijkt me ook niet echt een aanvaardbare optie.
Lizzy, je hebt helemaal gelijk ivm kopvlekken en het feit dat die ene outcross na al die jaren nog steeds niet erkent wordt, terwijl de voordelen zo groot zijn voor de hond. Onbegrijpelijk. En wraakroepend voor mensen die wel echt om hun hond geven.
Mensen die dat niet kunnen goedkeuren geven toch meer om de prijzen, rasstandaard ed dan om de honden zelf?
Dat moet er dus uit...
Maar volgens mij is dat zelfs niet voldoende. Want houdt je de rangen voor de rest weer gesloten, dan is het maar een kwestie van tijd voor er weer een vreselijke aandoening optreed die al snel overal blijkt te zitten.