Extreme schreef:
Ik ben geen fokker, maar ik keer de vraag om, ja ik zou als ik bij een fokker een hondje heb mogen halen het heel fijn vinden als ze me advies zou geven als ik haar vertel dat ik mijn pup deze combi enting laat geven, en ik dus hoor dat ik beter het op een andere manier kan laten doen. De vakantie is gepland, de pup moet nu eenmaal die enting hebben, daar valt niet aan te ontkomen, maar een advies hoe het beter is voor de pup zou ik zeker waarderen.
Vraagje aan de fokkers, toen ik mijn hond bij haar fokker haalde, kreeg ik een boekje mee met allerlei info, geven jullie die ook mee, maar vertellen jullie daar ook jullie adviezen in m.b.t. enten/ ontwormen, en dan zoals bovenstaand een combi enting ontraad je om die en die reden?
Ik denk dat als je dat al op die manier hebt laten weten, je er van uit mag gaan dat de pupeigenaar dus op de hoogte is van jouw advies/mening, dat je dan tijdens het gesprek kan refereren aan je advies boekje.
Ze krijgen bij mij allemaal een boekje mee, maar uit verschillende gesprekken heb ik op kunnen maken dat dat boekje hooguit doorgebladerd is, maar nooit goed gelezen.
Het "spannendse" wat ik op het gebied van vaccins heb meegemaakt is een pup die hier met 10 weken opgehaald werd. Met 9 weken had ze hier de coctail gehad en 5 dagen later was ze nog ontwormd. Dat was op vrijdag. zondags werd ze opgehaald. Dinsdag hadden die mensen een kennismakingsafspraak bij de dierenarts. Die keek in het paspoort en zei, ik zie dat de pup niet ontwormd is, dus hup, pil erin. De mensen hadden niks gezegd, terwijl ik ze verteld had dat ze vrijdag ontwormd was (waardoor het kon gebeuren dat de ontlasting niet helemaal consistent was, dus geen paniek) Afijn, die pup was dus 10 week en 3 dagen en was op 9 week en 2 dagen door mijn da gevaccineerd. Zegt die da, je bent er nu toch en je zit nu al zo dicht op die 12,5 week, zal ik die prik maar meteen geven. Tuurlijk, lekker makkelijk, ben er nu toch.
Gevolg, pup aan de race, werd op advies van de da meteen op de brok en de ab gezet, want die race en flauwigheid kon natuurlijk alleen maar van dat (vieze) verse voer komen. Hondje heeft altijd kwakkeldarmen gehouden en 1x raden wiens schuld dat was, tenslotte had ik 'm geen goede brok gegeven.
Dit pupje was tot 10 weken en 3 dagen een florerende pup en dan verziekt zo'n da, die blijkbaar geen flets benul heeft waarom er 3 weken tussen die coctail zit ff lekker je hele pup met der stomme gevaccineer 1,5 week na vorige vaccin en meteen daags die abkuur erachteraan. Sowieso had ze die wormpil niet samen met dat vaccin moeten geven, dus dat verwijt ik ook de pupkoper, want die wist heel goed dat ze net ontwormd was.
Dus je kan je wellicht voorstellen hoe blij ik was als mensen nog wel eerst bij mij checkten hoe iets zat voordat een da er iets in mocht jassen.
Maar gut, jassen, petten, titels en functies maken nou eenmaal meer indruk dan liefhebber/fokker. Mijn eigen moeder heb ik al 1000 x gezegd dat ze die veestal van haar niet ieder jaar lek hoeft te laten prikken met volledige coctails. Zelfs niet als ze naar een pension gaan. Spreekt ze onlangs iemand in het bos, die was instructeur bij een hondenschool en die vertelde haar dat ze maar om die 3 jaar die grote prik hoefde te halen. woooooo, nooit geweten joh, wist jij dat. *I rest my case*