Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
Extreme schreef: Ik ben geen fokker, maar ik keer de vraag om, ja ik zou als ik bij een fokker een hondje heb mogen halen het heel fijn vinden als ze me advies zou geven als ik haar vertel dat ik mijn pup deze combi enting laat geven, en ik dus hoor dat ik beter het op een andere manier kan laten doen. De vakantie is gepland, de pup moet nu eenmaal die enting hebben, daar valt niet aan te ontkomen, maar een advies hoe het beter is voor de pup zou ik zeker waarderen.

Vraagje aan de fokkers, toen ik mijn hond bij haar fokker haalde, kreeg ik een boekje mee met allerlei info, geven jullie die ook mee, maar vertellen jullie daar ook jullie adviezen in m.b.t. enten/ ontwormen, en dan zoals bovenstaand een combi enting ontraad je om die en die reden?
Ik denk dat als je dat al op die manier hebt laten weten, je er van uit mag gaan dat de pupeigenaar dus op de hoogte is van jouw advies/mening, dat je dan tijdens het gesprek kan refereren aan je advies boekje.
Ja.
Ik denk niet dat er 1 is die het gelezen heeft.
Door MargaS
Na het eerste contact over de aanschaf van een pup van ons, stuur ik het uitgebreide puppenboekje toe met de vraag dit goed te lezen.
Als 'men" zich hierin kan vinden en het verdere contact voelt ook goed komen ze op de puplijst.
Door Lizzy
MargaS schreef: Na het eerste contact over de aanschaf van een pup van ons, stuur ik het uitgebreide puppenboekje toe met de vraag dit goed te lezen.
Als 'men" zich hierin kan vinden en het verdere contact voelt ook goed komen ze op de puplijst.
Da's wel een goeie.
Ik moet zeggen, ik heb de inhoud van het boekje met alle mensen die ik nog niet kende grondig besproken. En ik zie toch dat er een aantal flink ja hebben zitten knikken en thuis gedaan hebben wat de dierenarts zegt.... De man/vrouw met de witte jas aan is in NL heiliger dan we denken, denk ik.
Door Jantina
Ik heb een hele infomap mee gegeven. Ook over het vaccineren. Op de ophaaldag neem ik de map door met de nieuwe baasjes en ze 'moeten' er wel in lezen en bladeren want daar staat ook het voedingsschema in, ontwormschema etc. Dus ik denk dat ze het wel gelezen hebben (misschien te goedgelovig...). Voor dit stel was het de eerste hond en zij hebben, op eigen verzoek, de map een week eerder mee gekregen zodat ze zich vast in konden lezen in mijn 'visie' en daarna hebben we zaken besproken en ze hebben veel gevraagd dus dat zit echt wel goed. Tsja ik heb niets geschreven over de combi cocktail/rabies, ik heb er niet zo bij stil gestaan dat het überhaupt werd gedaan, wel de combi met kennelhoest omdat ik weet dat er hondenscholen zijn die dat eisen voor de puppy cursus. Maar omdat ik wist dat er niemand direct met de pup op vakantie ging, heb ik dat niet vermeld. Ik vind het echt van de zotte van zo'n DA, mensen gaan in september op vakantie, dan verzoek je ze toch in augustus te komen?
Ook weer een leermomentje voor mij om het hoofdstuk te herschrijven en dus ook dieper op de rabiës in te gaan.
Door Jantina
Lizzy schreef: Da's wel een goeie.
Ik moet zeggen, ik heb de inhoud van het boekje met alle mensen die ik nog niet kende grondig besproken. En ik zie toch dat er een aantal flink ja hebben zitten knikken en thuis gedaan hebben wat de dierenarts zegt.... De man/vrouw met de witte jas aan is in NL heiliger dan we denken, denk ik.
Dat is gewoon een feit ja.
Door Martine-Tom
Ja.

Maar het is ook lastig ook, toen ik eenmaal anders begon te denken dan mijn toenmalige da ben ik gaan zoeken naar een nieuwe, omdat ik niet weer in de valkuil wilde stappen heb ik een aantal klinieken gebeld met een aantal vragen over hun beleid mbt voedsel, ontwormen, ab, prednison, (toen nog van belang) insuline. Je wil echt niet weten hoe sommige praktijken daarop gereageerd hebben, het lijkt ook wel een soort van not-done om vooraf te kijken of de da hetzelfde idee heeft als je zelf heeft.
Anders zou dat nog een tip zijn, zeker voor eerste keer eigenaren, ga gewoon een keer kennismaken met een da...maar hier stonden ze daar in elk geval niet voor open....
Door Angelique
Extreme schreef: Ik ben geen fokker, maar ik keer de vraag om, ja ik zou als ik bij een fokker een hondje heb mogen halen het heel fijn vinden als ze me advies zou geven als ik haar vertel dat ik mijn pup deze combi enting laat geven, en ik dus hoor dat ik beter het op een andere manier kan laten doen. De vakantie is gepland, de pup moet nu eenmaal die enting hebben, daar valt niet aan te ontkomen, maar een advies hoe het beter is voor de pup zou ik zeker waarderen.

Vraagje aan de fokkers, toen ik mijn hond bij haar fokker haalde, kreeg ik een boekje mee met allerlei info, geven jullie die ook mee, maar vertellen jullie daar ook jullie adviezen in m.b.t. enten/ ontwormen, en dan zoals bovenstaand een combi enting ontraad je om die en die reden?
Ik denk dat als je dat al op die manier hebt laten weten, je er van uit mag gaan dat de pupeigenaar dus op de hoogte is van jouw advies/mening, dat je dan tijdens het gesprek kan refereren aan je advies boekje.
Ze krijgen bij mij allemaal een boekje mee, maar uit verschillende gesprekken heb ik op kunnen maken dat dat boekje hooguit doorgebladerd is, maar nooit goed gelezen.

Het "spannendse" wat ik op het gebied van vaccins heb meegemaakt is een pup die hier met 10 weken opgehaald werd. Met 9 weken had ze hier de coctail gehad en 5 dagen later was ze nog ontwormd. Dat was op vrijdag. zondags werd ze opgehaald. Dinsdag hadden die mensen een kennismakingsafspraak bij de dierenarts. Die keek in het paspoort en zei, ik zie dat de pup niet ontwormd is, dus hup, pil erin. De mensen hadden niks gezegd, terwijl ik ze verteld had dat ze vrijdag ontwormd was (waardoor het kon gebeuren dat de ontlasting niet helemaal consistent was, dus geen paniek) Afijn, die pup was dus 10 week en 3 dagen en was op 9 week en 2 dagen door mijn da gevaccineerd. Zegt die da, je bent er nu toch en je zit nu al zo dicht op die 12,5 week, zal ik die prik maar meteen geven. Tuurlijk, lekker makkelijk, ben er nu toch.
Gevolg, pup aan de race, werd op advies van de da meteen op de brok en de ab gezet, want die race en flauwigheid kon natuurlijk alleen maar van dat (vieze) verse voer komen. Hondje heeft altijd kwakkeldarmen gehouden en 1x raden wiens schuld dat was, tenslotte had ik 'm geen goede brok gegeven.
Dit pupje was tot 10 weken en 3 dagen een florerende pup en dan verziekt zo'n da, die blijkbaar geen flets benul heeft waarom er 3 weken tussen die coctail zit ff lekker je hele pup met der stomme gevaccineer 1,5 week na vorige vaccin en meteen daags die abkuur erachteraan. Sowieso had ze die wormpil niet samen met dat vaccin moeten geven, dus dat verwijt ik ook de pupkoper, want die wist heel goed dat ze net ontwormd was.

Dus je kan je wellicht voorstellen hoe blij ik was als mensen nog wel eerst bij mij checkten hoe iets zat voordat een da er iets in mocht jassen.

Maar gut, jassen, petten, titels en functies maken nou eenmaal meer indruk dan liefhebber/fokker. Mijn eigen moeder heb ik al 1000 x gezegd dat ze die veestal van haar niet ieder jaar lek hoeft te laten prikken met volledige coctails. Zelfs niet als ze naar een pension gaan. Spreekt ze onlangs iemand in het bos, die was instructeur bij een hondenschool en die vertelde haar dat ze maar om die 3 jaar die grote prik hoefde te halen. woooooo, nooit geweten joh, wist jij dat. *I rest my case*
Door MargaS
Ja, dat ervaar ik ook wel hoor. Zo hebben ze een pup, toen al een jaar, onder narcose laten onderzoeken of hij een verstopt traanbuisje had. Had hij niet, Dit had de DA simpel kunnen controleren met de fluorescentietest. Dan denk ik ook, oh had nou van tevoren even contact opgenomen!
Door Angelique
MargaS schreef: Na het eerste contact over de aanschaf van een pup van ons, stuur ik het uitgebreide puppenboekje toe met de vraag dit goed te lezen.
Maar dit garandeert dus niks. Als er pups aankomen heb ik op mijn site al staan wanneer men beter door kan lopen naar een fokker die andere ideeën heeft en die dan wellicht beter op die van de a.s. koper aansluiten. Diegene die dan alsnog komen weten dus al hoe hier de vlag waait. Dat wordt ze tijdens bezoek ook nog heel duidelijke gemaakt. De mw uit het vaccinverhaal van hierboven was helemaal overtuigd, had een vriezer gekocht die daags voor komst volgestort was door een barfleverancier en toch was 1 da-bezoekje en diareetje voldoende om de vriezer acuut de deur uit te doen.
En zo ook bij anderen. Men staart je netjes gezegd naar de oogjes, zijn het helemaal met je eens, totdat pup thuis is en dan is het "auf wienerschnitzel". ( en goed beschouwd mag dat, het is immers hun pup)
Maar goed, klinkt wellicht erg negatief allemaal, maar ik wil ook niet onvermeld laten dat er ook mensen zijn die wel dezelfde weg zijn ingeslagen en die wel vers zijn blijven voeren en kritisch zijn gebleven/geworden naar wat je door de buitenwereld wordt ingefluisterd als zijnde "goed".
Selectie en kopers informeren blijft dus zeker nuttig. Een 100% tevredenheidsscore is nou eenmaal onhaalbaar.
Door Jantina
Ik ben ook positief verbaasd dat ze, inmiddels een paar weken verder, nog steeds op vers staan hoor! Twee gezinnen voerden hun vorige hond met volle overtuiging brok dus ik vind dat wel erg leuk. Even afwachten hoe lang het duurt, ze moeten nu allemaal zo ongeveer voor de 12 wkn enting dus wie weet wat de man in witte jas gaat adviseren... Ik ga binnenkort (als die stambomen nou eens komen) ook bij allemaal even langs en dan hoor ik het wel.
Tot nu toe ben ik tevreden over hoe het mijn hondjes vergaat en ben ik blij met alle Whatsapp berichtjes en foto's. Maar ja, het is ook nog erg pril allemaal, I know.
Door Lizzy
Jantina schreef: Ik ben ook positief verbaasd dat ze, inmiddels een paar weken verder, nog steeds op vers staan hoor! Twee gezinnen voerden hun vorige hond met volle overtuiging brok dus ik vind dat wel erg leuk. Even afwachten hoe lang het duurt, ze moeten nu allemaal zo ongeveer voor de 12 wkn enting dus wie weet wat de man in witte jas gaat adviseren... Ik ga binnenkort (als die stambomen nou eens komen) ook bij allemaal even langs en dan hoor ik het wel.
Tot nu toe ben ik tevreden over hoe het mijn hondjes vergaat en ben ik blij met alle Whatsapp berichtjes en foto's. Maar ja, het is ook nog erg pril allemaal, I know.
Een paar weken later stonden al mijn pups ook nog op vers. En nu dik een jaar later staat er 1 op brok, 1 parttime op KVV/brok, 1 op KVV en de rest BARFt. En er zitten pareltjes van pupkopers tussen hoor, dus zo negatief is het godzijdank ook allemaal weer niet.
Door dinky89
Enige dat je echt kan doen is documentatie toesturen die jou visie ondersteunt waardoor ze zelf wellicht ook wat sterker in de schoenen staan tegenover de DA ;-)
Door vagebond
Wij geven met elk nest iets extra mee. Laatste x was dat het boekje van Tannetje, gaf het ze van te voren mee zodat ze het boekje konden doorlezen.
Alles uitgelegd over de entingen, want pups waren niet voor Weil geent. Nog gezegd dat ze met Weil enten echt moesten wachten tot pup wat ouder was. Dus da moest enkel dhp enten, gezegd, opgeschreven, op het hart gedrukt enz.
Wat denk je, ze begonnen allemaal te zeuren over het entingsboekje, want da had gezegd dat er geen hout van klopte blablabla. Alle pups zijn gewoon met de volle cocktail geent. Dus in totaal 1x voor Weil, maar dat gaf voldoende bescherming volgens al die da'sen, dat waren er 6 in totaal.
1 pup kwam bij iemand, wiens buurman brokvertegenwoordiger was, grmpf, dus aan de brok. Gelukkig kwam dit hondje met 7 maanden terug, en is geplaatst bij iemand die wel versvoert. Ik weet nog niet hoe ik het dit keer ga aanpakken, maar ben behoorlijk gefrustreerd geraakt door de laatste keer.
Het is echt moeilijk om mensen zelf te laten nadenken, en bewust laten worden van waar ze nu mee bezig zijn.
Door lightning
Misschien een stomme vraag, maar wat is het doel om puppen 3 keer te enten? Vind dat veel, of ben ik de enige die al kriebels krijgt door alleen al te denken aan entingen en die rommel :-[.
Door vagebond
Nou, hier lijkt het wel of ik de enige ben, ga toch weer bellen wat er precies in de 1ste enting zit, laatste keer zat er ook nog parainfluenza in. Ik zal wel voor zeikerd aangemerkt worden. Ik kan nog 1 da kliniek hier bellen, mss dat die open staat voor mijn ideeen. Maar ze werken hier allemaal samen, dus ik heb weinig hoop.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door