Siberienne schreef: ↑ma 23 mar 2020, 21:00 Ik denk dat niemand met zekerheid kan zeggen wat de betrouwbaarheid is van een test zonder symptomen. Als 'ie positief is weet je het: en moet iemand in isolatie en uitzieken. En als ie negatief is houd je iemand in isolatie tot de incubatietijd voorbij is en als iemand dan niet ziek is geworden is het ook klaar. Tsja. Als iemand wel ziek wordt dam was die dus toch besmet. Ik snap niet helemaal wat je daarmee op schiet.Dank je voor de uitleg .
Op het moment dat je nog niet veel gevallen hebt, kun je inderdaad doen wat jullie voorstellen: testen, en als positief de contacten in isolatie. Op dit moment doen we dat in Brabant niet meer omdat we de fase voorbij zijn dat dat zin heeft. Of dat ook voor de rest van Nederland geldt weet ik niet.
Ik ga even een voorbeeld bedenken: persoon X in je bedrijf wordt ziek en dus stop je de 10 medewerkers die contact met hem hadden in 2 weken in quarantaine. Dan wordt persoon Y ook ziek op dag 5 die zat in de ring rond X, dus moeten de 10 personen rond Y ook in quarantaine. 14 dagen vanaf hun laatste contact met Y.
Dat heeft zin op het moment dat het niet mogelijk is dat de collega's van X het ook op een andere manier oplopen. Stel dat collega Y he helemaal niet van X heeft gekregen, maar een dag voor de start van de quarantaine van zijn buurman die niet echt ziek is. En die buurman kent ook weer iemand anders van dat bedrijf. Die persoon Z wordt ook ziek. Maar die werkte niet echt nauw samen met X en Y maar zat wel met hen in het bedrijfsrestaurant. Ga je dan ook iedereen in het bedrijfsrestaurant in isolatie zetten?
Wat ik hiermee probeer uit te leggen is dat beginnen met een isolatie beleid met quarantaines wel kan, maar dat het lastig is vol te houden. Zeker als er vanuit buiten ook vanalles binnen komt.
Ik zeg niet dat het niet kan en dat het per definitie geen zin heeft, maar dat je wel kritisch moet kijken of het te doen is. En als het een heel kritisch bedrijf is en je wil wel gaan cohorten of isoleren van medewerkers, dan moet je dus wel gaan testen. Maar daar hebben we dan een GGD voor om daarin te adviseren.

Het is gewoon een heel lastige situatie en ook voor degene die moeten beslissen hoe het te doen allemaal. Niemand weet zeker wat beter is of niet.
Dus goed, hopelijk gaat het nu met alle maatregelen weer langzaam aan beter overal