Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Kaio
Siberienne schreef: ma 23 mar 2020, 21:00 Ik denk dat niemand met zekerheid kan zeggen wat de betrouwbaarheid is van een test zonder symptomen. Als 'ie positief is weet je het: en moet iemand in isolatie en uitzieken. En als ie negatief is houd je iemand in isolatie tot de incubatietijd voorbij is en als iemand dan niet ziek is geworden is het ook klaar. Tsja. Als iemand wel ziek wordt dam was die dus toch besmet. Ik snap niet helemaal wat je daarmee op schiet.

Op het moment dat je nog niet veel gevallen hebt, kun je inderdaad doen wat jullie voorstellen: testen, en als positief de contacten in isolatie. Op dit moment doen we dat in Brabant niet meer omdat we de fase voorbij zijn dat dat zin heeft. Of dat ook voor de rest van Nederland geldt weet ik niet.
Ik ga even een voorbeeld bedenken: persoon X in je bedrijf wordt ziek en dus stop je de 10 medewerkers die contact met hem hadden in 2 weken in quarantaine. Dan wordt persoon Y ook ziek op dag 5 die zat in de ring rond X, dus moeten de 10 personen rond Y ook in quarantaine. 14 dagen vanaf hun laatste contact met Y.
Dat heeft zin op het moment dat het niet mogelijk is dat de collega's van X het ook op een andere manier oplopen. Stel dat collega Y he helemaal niet van X heeft gekregen, maar een dag voor de start van de quarantaine van zijn buurman die niet echt ziek is. En die buurman kent ook weer iemand anders van dat bedrijf. Die persoon Z wordt ook ziek. Maar die werkte niet echt nauw samen met X en Y maar zat wel met hen in het bedrijfsrestaurant. Ga je dan ook iedereen in het bedrijfsrestaurant in isolatie zetten?

Wat ik hiermee probeer uit te leggen is dat beginnen met een isolatie beleid met quarantaines wel kan, maar dat het lastig is vol te houden. Zeker als er vanuit buiten ook vanalles binnen komt.
Ik zeg niet dat het niet kan en dat het per definitie geen zin heeft, maar dat je wel kritisch moet kijken of het te doen is. En als het een heel kritisch bedrijf is en je wil wel gaan cohorten of isoleren van medewerkers, dan moet je dus wel gaan testen. Maar daar hebben we dan een GGD voor om daarin te adviseren.
Dank je voor de uitleg . :)
Het is gewoon een heel lastige situatie en ook voor degene die moeten beslissen hoe het te doen allemaal. Niemand weet zeker wat beter is of niet.
Dus goed, hopelijk gaat het nu met alle maatregelen weer langzaam aan beter overal :duimen:
Door Kaio
Cathelijn schreef: ma 23 mar 2020, 20:18 Net een kaartje geschreven voor de weduwe. Pff, je wil zo graag meer kunnen doen.

Ik merk dat ik het nu gewoon ff moeilijk heb, moe, verdrietig, beetje angstig. Eigenlijk heb ik een knuffel nodig maar ja, ik woon alleen en de maatregelen zijn dus uitgebreid tot 1 juni. Ik zie er tegenop.
Vanavond maar vroeg naar bed en hopelijk gaat het morgen weer wat beter.
:bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug:
Door Kaio
sam28 schreef: ma 23 mar 2020, 20:23 :bigarmhug: Virtueel dan.. :bigarmhug:

En herkenbaar hoor, een knuffel nodig hebben en alleen wonen en de maatregelen. :-\
:bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug:

Ik kan het me erg voorstellen. Ook al woon ik niet alleen , ben ik vaak alleen ( nu niet dan), ben iemand die niet zo makkelijk is met overal contacten, en daar doe ik dan moeite voor en nu is dat ook zowat allemaal weg. Al een tijdje en het gaat nog een tijdje duren. Dat vind ik ook al eng. Wat het voor jullie moet zijn terwijl jullie alleen wonen is natuurlijk nog veel heftiger, jullie kunnen niet even persoonlijk ventileren, want deze situatie legt toch veel stress op je dagelijks leven :-* en dat is persoonlijk nou toch net ff fijner.

Wij worden trouwens nu vaker aangesproken tijdens de wandeling met de honden, door wandelaars... Men heeft echt wel behoefte aan contact merk ik
Door sam28
pearlsofpassion schreef:Mag je echt niet naar de therapeut? Ook niet als je afstand houdt ed?
Geestelijke gezondheid is minstens even belangrijk als fysieke, dus is dat toch gewoon iets dat je kan eisen als het virtueel niet gaat?
Nederland is niet in lockdown officieel, maar ik vraag me af wat het verschil is met wel... :-\
Nee helaas. Ik hoor om me heen dat veel mensen alleen nog maar mogen (beeld)bellen. Ook al wel gehoord dat het in klinieken ook vreselijk is, alle therapieën afgeblazen en soms naar huis ook. Ik heb het dan nog niet zo slecht.
Siberienne schreef:Rust nog even een beetje uit, geef jezelf de tijd om beetje in balans te komen na de heftige momenten van de afgelopen maanden en dan zul je zien dat er een moment komt dat je het verschil kunt maken. Dit gaat nog maanden duren, juist over een poosje zul je zien dat er mensen nodig zijn, als de huidige mensen moe worden. Goed om te weten dat er her en der nog reserve spelers zijn ;)
Een mooie manier om er naar te kijken. Ik denk inderdaad dat het ook nog maanden gaat duren. Maar geduld was nooit mijn sterke kant. ;)
Kaela schreef:Kunnen ze bij therapie niet iets verzinnen zoals bij de kassa’s? Met een plaat plexigas? Dan nog ruim afstand. Desnoods elke andere afspraak ipv elke afspraak, zodat het beter vol te houden is?

Tja, geen idee. Elke andere afspraak of verplicht 15 minuten tussen 2 afspraken zou in ieder geval een uitkomst zijn voor mensen die het echt nodig hebben. Maar goed, mijn therapeut zit aan een gang met nog 7 therapeuten ofzo. Das bijna niet te doen, patiënten elkaar niet laten tegenkomen.
Door Siberienne
Lichtpuntje ; levering gehad en we draaien zelf weer als lab
Patiënten stroom stijgt wel nog maar niet zo snel als gevreesd.

En ik heb de vreemdste verjaardag ooit. Ik was het zelf zelfs vergeten. Gelukkig had de secretaresse voor lekkers gezorgd en heb ik naar de collega’s gezwaaid.

Mijn moeder begint het iom zwaar te krijgen alleen thuis. Mijn broer gaat haar leren Skypen. Ik zou graag even langs gaan maar we weten allebei dat het niet verstandig is dus appen en bellen we. Ze is bijna 80, voor haar leeftijd super fit maar ze is erg verstandig. Mijn broer doet de boodschappen, zelf maakt ze wel af en toe een ommetje. Alleen. Haar wereldje wordt zo wel heel klein...
Siberienne schreef:
En ik heb de vreemdste verjaardag ooit. Ik was het zelf zelfs vergeten. Gelukkig had de secretaresse voor lekkers gezorgd en heb ik naar de collega’s gezwaaid.
Ondanks de rare situatie:
Van harte gefeliciteerd :daisy: :birthday: :-*
Door Cathelijn
Van harte gefeliciteerd Siberienne :-*

Hoe een uitvaart in corona tijd gaat: alleen het gezin weet waar en wanneer, verder niemand.
Dat is wat ik hoorde tenminste.

Ik ben nog ' blij' dat ik nog naar mijn werk kan en we een steentje kunnen bijdragen.
Door Chouka
Siberienne schreef: di 24 mar 2020, 12:21 Lichtpuntje ; levering gehad en we draaien zelf weer als lab
Patiënten stroom stijgt wel nog maar niet zo snel als gevreesd.

Mijn moeder begint het iom zwaar te krijgen alleen thuis. Mijn broer gaat haar leren Skypen. Ik zou graag even langs gaan maar we weten allebei dat het niet verstandig is dus appen en bellen we. Ze is bijna 80, voor haar leeftijd super fit maar ze is erg verstandig. Mijn broer doet de boodschappen, zelf maakt ze wel af en toe een ommetje. Alleen. Haar wereldje wordt zo wel heel klein...
Gelukkige verjaardag Siberienne. (op zijn Belgisch)
Ik hoop dat je vandaag nog veel meer lichtpuntjes mag zien.
En dankjewel voor je inzet voor de volksgezondheid in het algemeen en hier. Dankjewel om ons veel wijzer te maken.
Door sam28
Anne in Zweden schreef: di 24 mar 2020, 13:00 Gefeliciteerd, huskyvrouw! :D Zo te lezen heb je op z'n koningins verjaardag gevierd: voor de taart wordt gezorgd en zelf mag je wuiven naar het volk in de verte. ;D Zo fijn mogelijke dag nog! :-*
;D ;D ;D Idd!!

Van harte gefeliciteerd!! :daisy: :daisy: :birthday:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door