Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Nemen jullie 'm?

Ja
37
69%
Nee
10
19%
Misschien
6
11%
Anders, licht toe graag
1
2%
Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: wo 15 dec 2021, 04:21 Maar dit is ook te simplistisch gesteld hé.
De selectiedruk is niet hetzelfde bij doormaken als bij vaccinatie hé. Vaccinatie ging veel sneller dus de druk is al hoger. Om maar iets te noemen. Zoals je zelf al aangaf is het een heel ingewikkeld systeem tussen gastheer en virus met ontzettend veel factoren, en beweren dat vaccinatie daar geen invloed in zou hebben zou wel redelijk belachelijk zijn.

Het is ook niet omdat iets ergens ontstaat dat het niet elders heel succesvol kan worden als daar een gunstiger klimaat is. Het hoeft daarom niet hier te onstaan.
Het is ook niet omdat er eens een schadelijker variant ontstaat en het goed doet in een regio waar weinig tot niet gevaccineerd is, dat vaccinatie geen invloed zou kunnen hebben op het verloop van de pandemie van die variant. Het bewijst het ook niet, uiteraard, maar het ontkracht het ook niet.

En omicron is nu misschien net die mildere variant die we graag willen en idd ontstaan waar er weinig tot niet gevaccineerd werd en is daar alleszinds relatief onschadelijk. Toch vele malen minder schadelijk dan de eerdere varianten.
Het is nog af te wachten hoe het in Denemarken evolueert, maar stel dat die variant in het westen zich schadelijker manifesteert (of zelfs evolueert) is dat wel bezwaarlijk een argument tegen de theorie in dit artikel te noemen.

Wie is hier nou simplistisch? ik schreef dat ik het niet eens was met de simplistche redenering van de man in het filmpje want dat het gecompliceerder ligt en geef een paar voorbeelden waar ik denk dat hij stukken mist.

Je gaat nog steeds helemaal voorbij aan mijn argumenten over immune escape en waarom dat bij vaccinatie en doormaken misschien wel eens voor een groot deel gelijk zou kunnen zijn. Waarom bepaal de snelheid waarmee mensen immuun worden de evolutie van het virus? Dat argument snap ik dan weer niet.

Wat betreft de data van Denemarken: dat gaat niet om evolutie van de variant maar om introductie van de variant in een bevolking met een andere samenstelling dan in Zuid Afrika. Oftewel, virulentie wordt niet alleen bepaald door het virus maar ook door de samenstelling van de groep waarin het gaat circuleren.

Dat het complex is heb ik al meerdere keren gezegd evenals dat we niet precies kunnen voorspellen wat de vaccinaties erop gaan doen. Ik zeg nergens dat het geen effect zal hebben, ik zeg alleen dat ik de doemscenario's te simplistisch vindt.

En ik blijf van mening dat vertragen van het aantal besmettingen een goede maatregel is om het aantal ernstige besmettingen te verminderen en dat vaccinatie een van de effectieve maatregelen daarbij is. De andere is infectiepreventie maatregelen, zoals verminderen van contacten, gebruik van mondkapjes etc.

Wat mij betreft is dit nu even het einde van de discussie. Ik heb er geen puf meer voor. Want als ik gelijk gaan krijgen, gaat we het heel heel zwaar krijgen in de zorg in Noorwegen.
Ik geef het ook op. Je doet precies of ik vanalles zeg dat ik niet zeg en reageert niet op wat ik wel zeg. Ik geloof geen doemscenario zoals ik net uitgelegd heb.
En wat is dat stukje ivm Denemarken, heb ik ooit iets gezegd dat dat tegenspreekt? Je doet net of ik dat niet weet.

Ik ga helemaal nergens aan voorbij. Ik lees zelfs heel grondig al je posts. Ik heb op bepaald stukje ivm de immune escape gezegd dat ik je kan volgen. Maar daarom hoef ik het nog niet met je eens te zijn, niet met alle gevolgen die je eraan koppelt. Vb met je veronderstelling dat het bij vaccinatie en doormaken hetzelfde zou werken. Ivm immune escape dan plots wel, maar duur van bescherming dan weer niet, zoals het je goed uitkomt.

Ik zou het liefst agree to disagree, maar dan zou het wel leuk zijn als je niet op elke letter die ik typ gaat tegenspreken en me daarbij nog wat dingen in de mond leggen.
Door eelke
Angelique schreef: wo 15 dec 2021, 09:49 Dat vaccin is zeker niet klachtenvrij. Maar als je er ergens iets over zegt, dat je bv van zowel prik 1 als 2 strontziek bent geweest krijg je werkelijk waar de dikke dooddoener….je moet maar zo denken, corona was erger geweest. ::) Die cijfers bij Lareb zijn slechts topje van de ijsberg. En Hugo de Qrankzinnige zei het al eens tijdens een debat….de bijwerkingen nemen toe naarmate je meer vaccins neemt.
Dus ik hoop dat je snel weer fris en fruitig bent. :-*
Ja, nou, kom ik toch zelf met die dooddoener; corona was denk ik wel erger geweest dan die bijwerkingen ja :biggrin2: vanmorgen een paracetamol en koffie en ik voel me nu echt prima, als normaal. Corona zal wel langer duren dan een uur of 4 echte ellende.

Wat betreft de discussie Siberienne/Pop; misschien goed om hem inderdaad even te laten rusten. Ik heb niet de kennis die jullie hebben, maar als ik hem zo lees is het vooral een gesprek over Wat Als, en is er op dit moment nog zo veel onduidelijk dat het zonde is van jullie energie om er zo veel moeite in te steken. Volgens mij kan het nog compleet alle kanten op gaan :-\ en is er, als die info er straks echt is, wel weer een goed en duidelijker gesprek over te voeren?
Door Angelique
eelke schreef: wo 15 dec 2021, 12:10 Ja, nou, kom ik toch zelf met die dooddoener; corona was denk ik wel erger geweest dan die bijwerkingen ja :biggrin2: vanmorgen een paracetamol en koffie en ik voel me nu echt prima, als normaal. Corona zal wel langer duren dan een uur of 4 echte ellende.

Voor het gros is het nog altijd niet meer dan een snotneus. Maar fijn dat je je inmiddels weer beter voelt!

Wat betreft de discussie Siberienne/Pop; misschien goed om hem inderdaad even te laten rusten. Ik heb niet de kennis die jullie hebben, maar als ik hem zo lees is het vooral een gesprek over Wat Als, en is er op dit moment nog zo veel onduidelijk dat het zonde is van jullie energie om er zo veel moeite in te steken. Volgens mij kan het nog compleet alle kanten op gaan :-\ en is er, als die info er straks echt is, wel weer een goed en duidelijker gesprek over te voeren?
Door eelke
@Angelique, is ook zo, maar het gros van de mensen heeft ook weinig last van die prik, als ik zo om mij heen kijk, dus die kun je dan tegen elkaar wegstrepen dacht ik.

Maar goed, hij zit er in, dus de volgende keer kijk ik wel weer opnieuw.
Door hannabelgje
pearlsofpassion schreef:Ja, ook lekker logisch allemaal. Afbeelding

Hier zijn de hobby's van de kinderen ook gestopt hoor. Niet vanwege een avondklok, (ze zijn trouwens zaterdagvoormiddag normaal) gewoon wegens corona. Misschien dat buitensporten wel nog kunnen, dat weet ik niet.

Vincent (5 jaar) zijn juf trekt gelukkig zoveel mogelijk naar buiten met de kinderen, maar vanaf 6 jaar moeten ze toch stil op hun bankje blijven zitten...
Hier in België mag je nog gewoon sporten, binnen en buiten. Is niks dicht. Kinderen mogen op school ook gewoon buiten spelen in de pauze en zitten niet stil op een bankje.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

hannabelgje schreef: wo 15 dec 2021, 15:12 Hier in België mag je nog gewoon sporten, binnen en buiten. Is niks dicht. Kinderen mogen op school ook gewoon buiten spelen in de pauze en zitten niet stil op een bankje.

Je hebt gelijk, in de speeltijd wel hoor. Maar dat is maar anderhalf uur op een dag he.. De rest zitten ze stil.
En ja, bij ons zijn ze wel dicht. Voor de kinderen toch. Wegens corona. Ik weet ook niet juist hoe dat zit.
Door hannabelgje
pearlsofpassion schreef:
Je hebt gelijk, in de speeltijd wel hoor. Maar dat is maar anderhalf uur op een dag he.. De rest zitten ze stil.
En ja, bij ons zijn ze wel dicht. Voor de kinderen toch. Wegens corona. Ik weet ook niet juist hoe dat zit.
Dat is dan echt heel raar. Misschien een beslissing van de gemeente? Hier sporten de kinders gewoon. En op school was het hier al heel de dag braaf zitten. Waar mijn neefje van 7 enorm veel moeite mee heeft. Die zou eigenlijk beter naar een vrije basisschool gaan.

Afbeelding
Ja hoor daar is ook in nl de verplichting >:( :'(

Het vaccinatiebewijs, waarmee mensen een groen vinkje kunnen krijgen in de CoronaCheck-app, krijgt mogelijk ook binnen Nederland een geldigheidsdatum. Dat schrijft demissionair coronaminister Hugo de Jonge in een brief aan de Tweede Kamer. Het vaccinatiebewijs blijft mogelijk negen maanden geldig zonder boosterprik.

De Europese Commissie wil zo’n geldigheidsduur voor het internationale coronabewijs invoeren. Dat betekent dat mensen die volledig zijn gevaccineerd na negen maanden geen groen vinkje voor reizen naar het buitenland meer kunnen krijgen als ze hun boosterprik nog niet hebben gehad. Het kabinet steunt het voorstel van de Commissie.

Het vaccinatiebewijs kan op dit moment voor binnenlands gebruik nog niet verlopen zonder boosterprik. ‘De bescherming tegen transmissie neemt echter af, naarmate de volledige vaccinatie langer geleden is afgerond’, zo schrijft De Jonge. Dat wil zeggen dat hoe langer het geleden is dat iemand volledig is gevaccineerd, hoe minder goed de vaccinatie beschermt tegen het oplopen van het virus.

Dit geldt nog eens extra voor de mogelijk besmettelijkere omikronvariant, aldus de minister. Daarom werkt hij aan een geldigheidsduur voor de vaccinatiebewijzen voor binnenlands gebruik. Een coronatoegangsbewijs voor binnenlands gebruik kan verkregen worden op basis van vaccinatie, een negatieve testuitslag of een bewijs van herstel als iemand onlangs met het virus besmet is geweest.

De Jonge wil de regels voor de geldigheid van het vaccinatiebewijs in het binnenland zo veel mogelijk gelijk laten lopen met die in Europa. Een woordvoerster laat weten dat zo’n geldigheidsduur voor binnenlands gebruik ook niet eerder in zal gaan dan die voor de Europese reispas. In het voorstel van de Europese Commissie wordt gesproken van het ingaan van de nieuwe regels per februari.
Door dinky89
Pfff net op NPO werd een expert gevraagd of een booster na 3 maanden (het nieuwe "beleid" ) net zo effectief was als na 6 maanden. Het antwoord was dat de verwachtte immuunrespons na 6 maanden beter is dan na 3 maanden. Ik stel mijn prik dus minimaal uit tot na 6 maanden.

Hopelijk wordt die coronapas snel afgeschaft nu is geconcludeerd dat deze bij omikron niet meer effectief is omdat deze variant ook onder gevaccineerde mensen rond gaat. Maar dat zal vast ijdele hoop zijn ::)
hannabelgje schreef: wo 15 dec 2021, 18:21 Dat is dan echt heel raar. Misschien een beslissing van de gemeente? Hier sporten de kinders gewoon. En op school was het hier al heel de dag braaf zitten. Waar mijn neefje van 7 enorm veel moeite mee heeft. Die zou eigenlijk beter naar een vrije basisschool gaan.

Afbeelding
Ik geloofde je echt wel hoor. :biggrin2: Ik had er ook niet van gehoord op journaal oid. Ik denk ook niet dat het van de gemeente is. Ik weet het alleen van de hobby's die onze jongens per toeval doen.
Gymnastiek is denk ik vanuit de federatie oid. Dat is al een ruime maand. Dat is natuurlijk binnen en met nauw contact. Ik vermoed dat buitensporten wel gewoon doorgaan.
En muziekschool is solidair met de scholen. Een weekje extra voor en na de normale kerstvakantie. De vraag is of het verlengd gaat worden.

Ja, ik heb echt een hekel aan dat zittend gedoe op school. En maar berichten sturen dat kinderen te weinig bewegen maar verder er niets aan veranderen. Er zijn in elke klas kinderen die er echt last mee hebben, maar zelfs als ze dat niet hebben is het niet gezond en ook niet nodig. Ik denk ook niet dat er 1 kind is dat liever aan een bank theorie leert dan onderzoekend.
Ik heb gekeken voor ervaringsonderwijs, maar dat is niet te betalen en niet mogelijk als je ook nog een job hebt. Ze vragen echt een enorm engagement van de ouders, ook in tijd. Dat vond ik echt heel jammer. :(
Door pike
Ik vraag me na het lezen van onderstaande nu echt af hoe het zit met die booster als je zoals ik gevaccineerd bent met AstraZeneca:

"Van Dissel: AstraZeneca lijkt niet te beschermen tegen omicron
Mensen die twee keer gevaccineerd zijn met AstraZeneca lijken niet beschermd te zijn tegen ziek worden door de omicronvariant van het coronavirus. Dat zei Jaap van Dissel woensdag in de technische briefing in de Tweede Kamer."

Wat doet dan die booster, die enkele vaccinatie Pfizer, of een enkele halve dosis Moderna? Ben je dan wel ineens beschermd tegen omicron? Dat kan dan toch niet of begrijp ik er weer eens niks van?
Door eelke
pike schreef: wo 15 dec 2021, 21:00 Ik vraag me na het lezen van onderstaande nu echt af hoe het zit met die booster als je zoals ik gevaccineerd bent met AstraZeneca:

"Van Dissel: AstraZeneca lijkt niet te beschermen tegen omicron
Mensen die twee keer gevaccineerd zijn met AstraZeneca lijken niet beschermd te zijn tegen ziek worden door de omicronvariant van het coronavirus. Dat zei Jaap van Dissel woensdag in de technische briefing in de Tweede Kamer."

Wat doet dan die booster, die enkele vaccinatie Pfizer, of een enkele halve dosis Moderna? Ben je dan wel ineens beschermd tegen omicron? Dat kan dan toch niet of begrijp ik er weer eens niks van?
Weten ze nog niet, want nog niet zo vaak gedaan dat ze met zekerheid iets over de cijfers kunnen zeggen. Dus het kan best dat 2x AZ en 1x pfizer, ook niks doet. Maar dat weten ze nog niet. Dus zeggen ze alleen wat ze wel weten.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door