pearlsofpassion schreef: ↑wo 15 dec 2021, 04:21 Maar dit is ook te simplistisch gesteld hé.
De selectiedruk is niet hetzelfde bij doormaken als bij vaccinatie hé. Vaccinatie ging veel sneller dus de druk is al hoger. Om maar iets te noemen. Zoals je zelf al aangaf is het een heel ingewikkeld systeem tussen gastheer en virus met ontzettend veel factoren, en beweren dat vaccinatie daar geen invloed in zou hebben zou wel redelijk belachelijk zijn.
Het is ook niet omdat iets ergens ontstaat dat het niet elders heel succesvol kan worden als daar een gunstiger klimaat is. Het hoeft daarom niet hier te onstaan.
Het is ook niet omdat er eens een schadelijker variant ontstaat en het goed doet in een regio waar weinig tot niet gevaccineerd is, dat vaccinatie geen invloed zou kunnen hebben op het verloop van de pandemie van die variant. Het bewijst het ook niet, uiteraard, maar het ontkracht het ook niet.
En omicron is nu misschien net die mildere variant die we graag willen en idd ontstaan waar er weinig tot niet gevaccineerd werd en is daar alleszinds relatief onschadelijk. Toch vele malen minder schadelijk dan de eerdere varianten.
Het is nog af te wachten hoe het in Denemarken evolueert, maar stel dat die variant in het westen zich schadelijker manifesteert (of zelfs evolueert) is dat wel bezwaarlijk een argument tegen de theorie in dit artikel te noemen.
Wie is hier nou simplistisch? ik schreef dat ik het niet eens was met de simplistche redenering van de man in het filmpje want dat het gecompliceerder ligt en geef een paar voorbeelden waar ik denk dat hij stukken mist.
Je gaat nog steeds helemaal voorbij aan mijn argumenten over immune escape en waarom dat bij vaccinatie en doormaken misschien wel eens voor een groot deel gelijk zou kunnen zijn. Waarom bepaal de snelheid waarmee mensen immuun worden de evolutie van het virus? Dat argument snap ik dan weer niet.
Wat betreft de data van Denemarken: dat gaat niet om evolutie van de variant maar om introductie van de variant in een bevolking met een andere samenstelling dan in Zuid Afrika. Oftewel, virulentie wordt niet alleen bepaald door het virus maar ook door de samenstelling van de groep waarin het gaat circuleren.
Dat het complex is heb ik al meerdere keren gezegd evenals dat we niet precies kunnen voorspellen wat de vaccinaties erop gaan doen. Ik zeg nergens dat het geen effect zal hebben, ik zeg alleen dat ik de doemscenario's te simplistisch vindt.
En ik blijf van mening dat vertragen van het aantal besmettingen een goede maatregel is om het aantal ernstige besmettingen te verminderen en dat vaccinatie een van de effectieve maatregelen daarbij is. De andere is infectiepreventie maatregelen, zoals verminderen van contacten, gebruik van mondkapjes etc.
Wat mij betreft is dit nu even het einde van de discussie. Ik heb er geen puf meer voor. Want als ik gelijk gaan krijgen, gaat we het heel heel zwaar krijgen in de zorg in Noorwegen.