Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door lauraV
na wat gelezen te hebben over de voordelen van kimchi ... en voor extra mogelijkheden in mijn levensstijl ( diabetes ) ben ik hierna zeer nieuwsgierig geworden ...
mijn idee was om t zelf te maken /fermenteren ...
dus dacht ik ... vraag BP eens of er hier iemand ervaring mee heeft ....
ik sta open voor ervaringen , recepten en de don`t en do`s ...
ik ben benieuw :)

ps , zou mn altijd lieftallige fur baby ook kimchi mogen eten ?
Door Lizzy
Ik ben lui en koop rauwe kimchi (die bij de AH bijv. is verhit geweest, daar heb je weinig aan) kant en klaar bij de bio winkel. Heeeeeeeeeeerlijk! Dit is mijn lievelings:

Afbeelding

Maar ik wil het ooit zelf gaan doen. En eerst deze workshop gaan volgen:

https://www.verrotlekker.nl/

Ik maak ook zelf kefir. En ik wil een Jun scoby gaan kopen, broertje van kombucha. Gefermenteerde thee zeg maar. Even sparen nog.

Bij mij eten de honden ook kefir en kimchi. Deze geef ik aan de honden:

Afbeelding

Daar zit ook rode biet (en witte kool uiteraard) en gember in. Een klein plukje bij hun eten.
Door doranto
Ik koop het ook kant en klaar bij hofweb :)
Ik geef het niet aan de honden. Geen idee of ze het überhaupt zouden lusten, maar er zit best wel wat zout in. Ze krijgen hier wel dagelijks gefermenteerde melk (zelf gemaakte kefir van rauwe bio-melk)
Laatst gewijzigd door doranto op zo 04 mei 2025, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door -Annemarie-
Lekker, Kimchi! De meeste online recepten zijn oké, het ontloopt elkaar allemaal niet zoveel. Het boek van Christian Weij (Verrot lekker) is een goede.
Ik vind het wel fijn om de groenten in niet al te grote stukken te snijden/raspen. Sommige Koreaanse recepten smeren de hele koolbladeren in en rollen het dan op, dat is niet handig eten. Toevallig hadden ze vorige week rettich bij de Lidl. Kun je dat niet krijgen dan is radijs ook leuk.
En ik doe vaak minder knoflook, dat kan erg overheersend zijn. Zeker als je tussen de middag bij je bammetje een klein kommetje kimchi eet. ;D
De laatste batch heb ik gestart met wat vocht van de vorige potten, dan gaat alles nog sneller. Dat heeft drie dagen in een zuurkoolpot in de keuken gestaan, daarna een paar dagen op een koelere plek. Nu alles in potjes verdeeld en in de koelkast. Daar blijft het echt wel maanden goed. Niet vergeten af en toe open te draaien om te ontluchten, want het fermentatie proces gaat gewoon door.

Succes ermee, en doe je een fotootje? :)
Door lauraV
net nog eens een nieuwe bach gemaakt ... resultaat 3 augurkenpotten vol ...
de vorige was een beetje te pittig dus minder peperflakes ingedaan ...

1 chinese kool (8 uur laten staan in 2%zout (gewicht kool) en rond 1,5 liter water)
2 wortels
6 lente uitjes

5 eetlepels peper flakes
duimlengte gember
6 teentjes knoflook
3 eetlepels vissaus
1 eetlepel sojasaus
1eetlepel suiker
2 eetlepels rijstmeel ( even wat rijst in de blender , mok water bij en 1 minuut ongeveer in
de magnetron ... de rijst moet de dikte van yoghurt hebben ,
het bind de kruiden met de groentes)

- kool naar gewenste grootte snijden ,daarna in kom met water en
zout voor een aantal uur .. (ik ben een nachtdier , dus s avonds in t pekel en s morgens de
kool afgespoeld )
- wortel en lente uitjes in reepjes gesneden en bij de kool doen
- alles in het rijtje van de peper flakes in een blender...
- inhoud blender over de kool en goed husselen
- alles in potten , het "zoute water van de kool" toevoegen zodat alles onder t vocht staat ..
(wat niet onder vocht staat kan gaan schimmelen ... )
- zet de potten weg in een donkere plek ( bij mij in t keukenkastje )
- laat dit 3 a 4 dagen staan en laat ze iedere dag "boeren" door even de deksel te openen ...
- na een paar dagen proef je een beetje en bepaal je of t lekker genoeg is en zet t daarna
in de koelkast ...
het blijft een paar maanden goed zolang er een laagje vocht op staat ...

maar dat haalt t hier niet :)

en als je de juiste smaak te pakken hebt is het ook nog leuk om wat
eigen gemaakte kimchi kado te geven aan iemand ...

het recept is naar eigen smaak aangepast , dus niet iedereen zal het lusten ...
en voor mensen die de kruiden te lastig vinden kunnen kant en klare
kimchi kruiden aanschaffen ...

succes met het maken :)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door