Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Erna schreef:Dit laatste herken ik ook heel goed. Ik ben natuurlijk niet alleen de fokker van de dwergjes maar ook een eigenaar en binnen 'onze wereld' gaan er stemmen op om een fonds op te richten voor research naar de afwijking. Heel goed natuurlijk maar mijn eerste eis is dat ik volledige controle houd over mijn honden op welk gebied dan ook. Als dat niet gegarandeerd kan worden doe ik nergens aan mee.Dat lijkt me een heel normale eis.
pike schreef:Dat lijkt me een heel normale eis.Hoe groot het is weet niemand. Er popt nog steeds nieuwe informatie op waardoor het aantal van bekende 'dwergen' nog steeds stijgt. Niet explosief maar waarschijnlijk kennen we nog lang niet alles, niet alleen omdat er dingen verzwegen worden hoor maar ook omdat het waarschijnlijk is dat niet alle dwergen zijn herkend als dwerg.
Ik weet niet wat de omvang van het probleem is binnen de populatie van het ras, maar ik denk dat je voor goed onderzoek aan 2 honden niet genoeg hebt? Ik geloof dat je hier eens geschreven hebt dat het probleem niet bekend was, of dat fokkers zulke pups mogelijk doodzwijgen (letterlijk). Dan wordt fatsoenlijk onderzoek lastig.
pike schreef:Als er bewust met foute ouderdieren gefokt wordt ligt de zaak heel anders natuurlijk. Die gevallen zijn er ook, maar in het algemeen is het dan ook zo denk ik dat je bij die fokkers echt geen gehoor krijgt voor je verhaal. Laat staan een aanbod voor schadevergoeding.Maar als er bewust met foute ouderdieren wordt gefokt, dan is de consument toch ook nalatig om daar te kopen? Je hebt als consument toch ook een stukje onderzoeksplicht.
Erna schreef:Ik heb dit inmiddels ook aan de hand gehad en kan daar dan ook wel iets over zeggen. Ik vind namelijk wel dat iedere fokker die bewust fokt met ouderdieren met problemen waarbij het voor de hand ligt dat de nakomelingen een grote kans hebben dezelfde problemen te krijgen zeker mag opdraaien voor de kosten. Maar tussen willens en wetens en iets niet weten ligt een enorm verschil en daar ligt ook tegelijkertijd een groot grijs gebied. Met een vraagstuk wat niet makkelijk te beantwoorden is.Hier ben ik het 200% mee een! Fokkers die willens en wetens doorfokken met ouderdieren die niet in orde zijn: die mogen zeker te weten keihard opdraaien! En dit kun je als pupkoper trouwens gewoon niet altijd weten. Sterker nog, hoe lullig of het ook klinkt, de fokkerij is niet alleen maar leuk lief en aardig. Er wordt heel veel onder het tapijt geschoffeld (qua problemen), er wordt ook gelogen en bedrogen. Dus er zijn zelfs gevallen bekend waarbij de fokker niet eens kon weten dat er iets niet goed zit aan de kant van de reu omdat dit door de reu-eigenaar verzwegen en weggemoffeld is. En soms kom je daar achter wanneer je je huiswerk aan het maken bent (door bijv. te praten met mensen die de reu eerder hebben gebruikt, eigenaren van nakomelingen, etc) en soms zit het zo geraffineerd in mekaar dat je er niet achterkomt of pas als het te laat is. Nee, de fokkerij is niet alleen maar eerlijk en leuk en mooi. Helaas. En dan is er dus ook nog zoiets als "het echt niet kunnen weten" omdat het gewoon zulke dikke vette pech is of we niet eens weten hoe dingen vererven.
In ons geval ging het om de inmiddels welbekende dwergjes. Had ik dat van te voren kunnen weten? Nee, met alles wat ik inmiddels aan informatie heb vergaard had ik op geen enkele manier kunnen vermoeden dat er dwergjes bij mij geboren zouden kunnen worden. Ik denk dat Lizzy dit zeker met mij eens is, want ik heb haar volledig betrokken in mijn onderzoeken en ze is volledig op de hoogte. (2 weten meer dan 1). Ik had dus ook tegen de eigenaar van de dwerg kunnen zeggen: Sorry!! Ik heb dit niet geweten, geen enkele vermoeden en ook ik sta versteld en dat betekent dat je helaas pech hebt! Doei met de kosten. Eigenlijk ben ik er voor 99% van overtuigd dat er geen enkele rechtbank is die mij zou hebben veroordeeld tot het betalen van de kosten. Soms zijn zaken het risico van het vak. En daarmee zou de kous af zijn.Ja, ik ben het hier voor de volle 200% mee eens. Had je dit kunnen weten: nee. Had je dit kunnen vermoeden: nee. Gewoon niet. Kunnen we het met de kennis van nu 100% voorkomen? Nou, ik ben van mening van niet.
Alleen zitten we zo niet in elkaar en ben in van mening dat de koper geen enkele blaam treft. Zij hebben sowieso niets op voorhand kunnen weten. Het is dan toch ook niet fair om ze met hoge kosten te laten zitten? Dus eigenlijk hetzelfde gevoel als de fokker van jouw hond heeft. En ook mijn koper heeft tegengesputterd met dezelfde argumenten als genoemd. We hebben uiteindelijk een overeenkomst bereikt waarbij we ons allemaal goed voelen. Ik betaal de kosten die samenhangen met de afwijking die de hond heeft (en geloof me, die zijn hoog), ik mag ze betalen wanneer het mij uitkomt, de aanschafprijs van de hond wordt niet terugbetaald (ben ik het niet helemaal mee eens maar ala) en zij mogen wanneer ze willen hun volgende hond gratis bij mij komen halen. Ik zou mezelf niet meer in de spiegel aan kunnen kijken als ik het niet op deze manier had gedaan.Ik geef je groot gelijk dat je het zo hebt gedaan. Maar had je dit kunnen doen als je er vier had gehad, waarvan drie niet verzekerd? Ik denk dat je dan nu zwaar in de problemen had gezeten. En het kan toch niet de bedoeling zijn dat fokkers financieel aan de grond komen te zitten om iets dat er fout gaat met de pups waarvan je van te voren absoluut niet kan weten dat dit mis kan gaan?
Of ik het de volgende keer weer zou doen? Daar kan ik ook eerlijk antwoord op geven, ik weet het niet. Zoals al verder in dit topic wordt gezegd, als je 4 van zulke schatjes in je nest hebt zitten dan loop je leeg. In het ergste geval kun je persoonlijk failliet raken en je huis gaan verkopen. Deze kosten zijn niet te dragen als fokker zijnde.Precies. Nou, dat kan toch niet de bedoeling zijn Erna? Zo kunnen we toch niet om gaan met fokkers?
Het 'grappige' is (het is niet grappig)..ik heb na dit nest nog 2 nesten gehad. Een van 6 pups en 1 van 11 pups. De eigenaren van de pups van het nest van 6 hebben ons dwergje heel bewust meegemaakt. Haar gezien met de pootjes in het verband, de revalidatie meegemaakt en ik heb iedereen op het hart gedrukt om hun pups te verzekeren. Omdat kosten nu eenmaal uit de hand kunnen lopen en een fokker niet voor alles aansprakelijk is. Alle eigenaren hebben hun pups verzekerd. Bij het nest van 11 heb ik uiteraard ook alles verteld, uitgelegd, laten zien maar zij hebben ons dwergje niet meegemaakt zoals bij het nest van 6....van deze groep zijn er maar een paar verzekerd. Mensen beseffen kennelijk pas iets als ze het gezien hebben.En je kunt mensen nu eenmaal niet dwingen om zich te verzekeren. Dus zijn wij fokkers gewoon vogelvrij verklaard. En ik zeg nu voor de derde keer "ben benieuwd waar mensen over 10 jaar hun rashond gaan kopen".
Kaela schreef:Maar als er bewust met foute ouderdieren wordt gefokt, dan is de consument toch ook nalatig om daar te kopen? Je hebt als consument toch ook een stukje onderzoeksplicht.Nou, ik vind als je een Berner Sennen koopt en vervolgens de fokker op probeert te knopen omdat ie op zijn vijfde dood neervalt aan kanker: ben je wel een beetje gek bezig. Je hoeft nou niet bepaald een raketgeleerde te zijn om te weten dat deze honden niet langer gezond in elkaar steken. En ik vraag me eerlijk gezegd ook wel af waarom fokkers deze honden nog steeds fokken. Maar ja goed, als ik dan op de RV pagina kijk van de Berner Sennenhond staat er zomaar drie keer niks over de gezondheidsproblemen van het ras. Ik denk dan "wie is er hier nou gek?".
Weten welke aandoeningen in jou gekozen ras voorkomen en navraag doen hoe het beleid van de fokker is. Dat er bar weinig naar testresultaten wordt gevraagd weet ik wel, maar algemeen informeren is ook al een stap. Als ik een franse bull wil en ik lees de site van Chantal, dan weet ik dat ik bij een totaal andere fokker terecht ben gekomen dan wanneer er alleen geneuzel over kleuren staat ofzo.
Hope schreef:Ik ken al wel fokkers die in het koopcontract dingen opnemen. Waarbij ze dus bijvoorbeeld aangeven dat ze ten hoogste het bedrag uitkeren wat valt of zou vallen onder eigen risico of niet vergoed word of zou worden door de verzekering. Dus koop je daar een hond, is hij niet verzekerd en gebeurd er wat betaald die fokker je niet het volle pond.Wij hebben natuurlijk ook dit soort zaken in ons koopcontract staan, b.v. dat wij vergoeden tot ten hoogste de aanschafprijs. Maar we weten ook allemaal dat dit niet altijd stand houd en daar zit gelijk de cru. Je kunt nu eenmaal geen verplichting tot verzekeren stellen (we hebben dit uitgezocht) dus hoe je het ook wend of keert, je kunt gewoon aansprakelijk gesteld worden.
Klinkt eventjes lullig maar na uitleg begrijp je waarom en laat je de hond verzekeren of doe je dat niet en weet je wat de consequentie is. Verplichten kan je het dus niet maar jezelf als fokker indekken dus wel. Hoe triest het ook is dat het nodig is.
Kaela schreef:Maar als er bewust met foute ouderdieren wordt gefokt, dan is de consument toch ook nalatig om daar te kopen? Je hebt als consument toch ook een stukje onderzoeksplicht.
Weten welke aandoeningen in jou gekozen ras voorkomen en navraag doen hoe het beleid van de fokker is. Dat er bar weinig naar testresultaten wordt gevraagd weet ik wel, maar algemeen informeren is ook al een stap. Als ik een franse bull wil en ik lees de site van Chantal, dan weet ik dat ik bij een totaal andere fokker terecht ben gekomen dan wanneer er alleen geneuzel over kleuren staat ofzo.
Angelique schreef:Le uk voorbeeld uit de oude doos.Ik moet je bekennen dat ik me dit hele "voorval" niet kan herinneren
Jaren geleden hadden een lid met een bullmasti of bordeauxdogteef, een van de 2. Goed, die had een continuing story over die hond lopen in de gezondheidshoek. Een story van gewrichtsproblemen ooeraties enz. Balen, want ze had die hond als fokteef en ze showde er ook mee en ze deed het goed enz. Op een goed moment verteld ze dat ze nog 1CAC nodig had voor het kampioenschap en dat ze die hond op de 3 dubbele dosis pijstiller had gezet zodat die op dat laatste showtje goed liep. Met succes, cac werd gewonnen en hond was nederlands kampioen. Als je het niet erg vind, heb ik niet gefeliciteerd. Ze zou haar niet lang daarna laten gaan, want dit was geen leven voor die hond. Oke, toen werd het stil in dat topic.
Half jaar later, topic in de bar. Wij hebben puos bla bla. In 1ste geen mens die wat in de gaten had, totdat ze ergens wat zei en er bij mij een bel ging rinkelen. Oude topic opgezocht en ja hoor, het was dezelfde teef. Dus Lique heeft de barpret verstoord en er wat van gezegd. Nou hadden veel mensen ook meteen zoiets van..nah, dat kun je toch niet doen, maar een groot deel vond mij dus gewoon een zeikerd die een ander zijn plezier zat te vernaggelen. En dat de moeder van net 3 niet eens fatsoenlijk kon lopen zonder vette pijnstillers was ineens niet meer belangrijk. Goed, dat terzijde, moraal van het verhaal was dus dat als deze mw niet hier advies over die hond had gevraagd het blijkbaar toch moeilijk geweest zou zijn om te achterhalen hoe slecht die hond echt liep, aangezien ze op shows het toch leuk deed. Het waren ook gewoon stamboompuppies, en volgens de info die ze toen gaf voldeed de hond aan de eisen van de rv. En zo makkelijk wordt er dus net zo goed willens en wetens met zieke honden gefokt. En vind ik het niet echt vervelend als dit soort mensen gerechtelijk gezien eens goed op hun plaat gaan.