Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door 0001
#3389704
Even een paar beginnersvragen want ik ben druk bezig met een menu maken! Ik als n00b kan jullie hulp goed gebruiken :biggrin2: :biggrin2:

Ik ga (voor nu) KVV voeren als hoofdmaaltijd (daar zit ze al op maar ik ga van een eliminatiedieet naar een compleet dieet) en wil 1 van de 4 maaltijden die ze op een dag krijgt met vers en vooral iets te knagen aanvullen. Ze moet nog echt leren kauwen, daar heeft ze blijkbaar moeite mee. Ze is al druk onderweg met een zak kuikentjes dus ik heb er goede hoop in!
Belangrijk te melden is dat ze op het moment ook moet afvallen dus we zitten nu op 150gr kvv konijn per dag met een streefgewicht van 5,2 tot 5,5 kilo, waar ze niet meer dan 100gr per week mag afvallen.

Vragen:
  • Wat is een goede beginnersvis? Opties zijn: Sprot, Haring, Spiering, Sardines
  • Hoe zwaar/groot zijn die vissen gemiddeld?
  • Klopt het dat ik max 10% = 105 gram vis in een week mag voeren?
  • Is een kippennek of een kippenvleugel beter om te leren knagen?
  • Hoeveel kippenhartjes mag ik er door de week heen bij geven? (vooral voor de lekker)
  • Ik heb gelezen dat je beter niet meer dan 2 kuikentjes in de week kan geven vanwege de biotine, het onvolledig voer is, en het dikmakers zijn. Toch zie ik ook mensen die er elke dag 3 als ontbijt geven, wat is wijsheid om te doen? Ze zijn lekker goedkoop en ze lust ze graag dus als ik meer zou mogen geven zou dat leuk zijn.
  • Zelfde voor kippennekken, er wordt aangeraden niet meer dan 1 per week te geven vanwege schildklierhormoon maar ik zie dat in sommige menu’s er toch wel meer gegeven wordt. Wat is wijsheid?
  • Is er een eventueel probleemwat kan ontstaan als je 4-5 diersoorten allemaal gevleugeld zijn? Bijvoorbeeld kip, kalkoen, duif, fazant, en kwartel?
  • Hoe kan ik zien of een KVV mix goed is? Ik begrijp nog niet goed hoe je aan zien of iets te veel vet en/calcium heeft bijvoorbeeld. Moet je dat echt allemaal gaan uitrekenen per aanbod in de shop?

Beginplan om te halen:
  • Kvv Konijn (Kb Raw)
  • Kvv Paard (Kb Raw)
  • Kvv Duif (Kb Raw)
  • Kvv Kip (Darfburger als variatie merk)
  • Heel prooi vis (2x per week - welke en hoeveel gram?)
  • Heel prooi kuiken (2x per week 1. Ca. 40gr pst)
  • Kippenhart
  • En dan whenever of waar die in het menu passen: Losse delen kip om te leren knagen (kippennek/kippenvleugel, kippendij)
Hopelijk gaat dit allemaal goed met haar en kan ik naar de muizen, kipvleugels, en kwartel toewerken!

Zo ziet mijn voorlopige menu er dus uit
Ik heb wat ruimte over gelaten bij de knaag maaltijden om evt. Een tekort of teveel te kunnen compenseren, als jullie dat aanraden. Graag hoor ik van jullie op of aanmerkingen! Ook tips voor de knaag maaltijden zijn zeer welkom!

Afbeelding

Samenstelling van de KVV die ik op oog heb
Graag hoor ik het als hier nog mee geschoven moet worden, of dingen zijn waar ik op moet letten. Ik heb zelf echt de grootste moeite met begrijpen hoe en wat met de verhoudingen dus advies is zeer welkom.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door 0001 op wo 20 nov 2019, 08:29, 4 keer totaal gewijzigd.
#3389707
Allereerst, de afbeeldingen zijn niet zichtbaar. Iets met privacy. ;)

Verder, al deze vissen kan je voeren. Sprotjes zijn klein (lusten ze normaal ook graag) , bij de rest hangt het er vanaf welke je koopt.

Het beste voer je idd niet te veel nek. Om te beginnen kan het evt wel, vandaar dat je meer zal zien in sommige menu's. Maar op lange termijn is dat niet aan te raden. Beste voer je zoveel mogelijk verschillende onderdelen. Vleugels hebben wel harde stukjes, als je daarmee wil beginnen, mep ze dan goed plat. Maar ik zou eerder nek of karkas aanraden.

Op zich is het geen groot probleem als je 5 vogels voert, maar het is natuurlijk altijd leuker als daar 1 of 2 grazers of minstens konijn bij zit.
Maar katten eten van nature vooral kleine prooien en vogels, dus dat is geen probleem.
Qua kuikens, je mag ze elke dag eentje geven, maar meer dan dat zou ik niet doen. En zelf vind ik dat te veel omdat het dan een te groot deel van het menu uitmaakt. Het is idd niet geheel compleet en zoals bij alles wil ik het in verhouding tot de rest van het menu voeren.
Kippenhartjes is hetzelfde verhaal. Vaak zit er al veel hart in kattenkvv. Als je geen specifieke kattenkvv voert (wat ik eigenlijk wel aanraadt want kattenkvv houdt meer in dan wat extra hart tov hondenkvv), kan je iets van hart toevoegen, maar ik zou daar niet mee overdrijven. 50gr per week, max zou ik zeggen.
Door 0001
#3389708
Heel erg bedankt voor de duidelijke antwoorden, daar kan ik mee aan de slag :)

Ik heb het voor elkaar gekregen! Blijkbaar was het een direct link in plaats van een afbeelding, ze zouden nu dus te zien moeten zijn.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3389711
Ik voer ook de KB mixen. Ik zit echter op 120 en 130 gram per dag. Bono 6,5kg krijgt 130gr en Yuna 5,4kg krijgt 120gr. Volgens de richtlijnen zou ik hier iets te laag mee zitten maar ze bleven maar aankomen :) Tevens is de 125gr gemiddeld makkelijk met de 500gr en 1kg worsten te verdelen (gewoon door 2 of 4, voor 2 katten).

Ik geef in drie maaltijden (voor werk, na werk en voor slapen gaan).

Daarnaast krijgen ze soms (meestal als of bij de laatste maaltijd) een eendagskuiken (zijn ze werkelijk gek op), sprotjes, een sardien of kippennek. Vroeger had ik ook spiering maar die dingen zijn zo klein dat ze een keer niet bevroren aankwamen. Met de sardien en sprot had ik daar geen last van.

Sprot is 7-10gr (meer als snackje)
Sardien is 70-90gr (die dingen zijn best groot joh)
Eendagskuiken is 35-45gr (meestal 35-40gr de laatste tijd)
Kippennek is heel verschillend 35-65gr

Kippennek is natuurlijk het beste om te knagen want dat is een behoorlijk bot (kraakbeen). Goed voor de tanden. Maar de sardien en eendagskuiken zijn ook lekker knaagwerk. Yuna had in het begin wat last om de kippennek (en nu nog steeds bij de hele grote) weg te krijgen. Die kun je dan in het begin ook een beetje malsslaan.

Ik pak meestal alle mixen. Kip, kalkoen, paard (maar is duur), eend, konijn, fazant, wilde duif en haas. Let op, pak niet de lam want daar zit wat pens in (lust Bono wel maar Yuna niet).

Je ziet dat ik de vis en zalm niet pak omdat Yuna die niet lust. Daarvoor in de plaats krijgen ze hier de sprotjes (als snack) en een sardien in de week.

Ik werk eigenlijk niet met een menu. Om de zoveel tijd pak ik een paar worsten uit de grote diepvries op de zaak en die snij ik thuis in 250gr stukken en gaan in mijn kleine diepvries. Elke keer pak ik verschillende worsten tot mijn voorraad op is. Ik heb als merkafwisseling ook de BARFmenu cattery of Alaska diersoorten. Want af en toe een ander merk ertussendoor is voor KVV wel geadviseerd. Maar op zich ben ik reuze tevreden over de KB mixen.

En als laatste heb ik een nieuw drogertje en kan ik dus zelf wat snacks drogen. Hart, levertjes, sprotjes of gewoon spiervlees.

Specificatie van de KVV heb ik ooit hier verzameld.
In het tweede tabblad staan de specificaties.



(Link https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... p=drivesdk)
Door 0001
#3389722
Wow Rik01, wat een ontzettend mooie spreadsheet! ;D Ik kan daar echt heel blij van worden. Ik heb hem direct even overgenomen in mijn eigen bestandje als referentie en mijn menu ingevoerd. Nou zeggen veel van die nummertjes me jammer genoeg nog niet zoveel maar ik heb al een hoop geleerd na aanleiding van je sheet. Geven de blauwe cijfers in jouw sheet berekeningen aan, of waarden reeksen die je acceptabel vind? En welke reeksen vind jij acceptabel?
Afbeelding
Mocht iemand met ervaren oog daar nu dus tekorten in zien of op/aanmerkingen hebben dan hoor ik het graag!

Vind het ook heel erg leuk om jouw ervaring en methode te lezen, daar leer ik ook weer van. Mijn Maine Coon kwam ook als een malle toen we over waren op KVV op de aanbevolen hoeveelheid. Grappig dat dit blijkbaar vaker voorkomt! Dat met die worsten snijden per keer deed ik eerst per stuk, maar volgende keer ga ik mooi voor 7 weken snijden zodat ik niets meer hoef te doen. Heerlijk lijkt me dat, ik kijk er wel naar uit! Jij hebt het al goed bekeken ;D

Geef jij de sprot en kippennek als extraatje bovenop de vaste portie, of geef je dan wat minder KVV?

Heel erg bedankt voor de antwoorden en advies, en natuurlijk veel plezier met je nieuwe drogertje, dat is altijd leuk spul!
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3389733
0001 schreef: wo 20 nov 2019, 08:27 Nou zeggen veel van die nummertjes me jammer genoeg nog niet zoveel maar ik heb al een hoop geleerd na aanleiding van je sheet. Geven de blauwe cijfers in jouw sheet berekeningen aan, of waarden reeksen die je acceptabel vind? En welke reeksen vind jij acceptabel?
Waar ik het lijstje voor heb gemaakt is inderdaad die berekening van blauwe cijfers. Ik wilde weten of het totaal op 100% uitkwam (wat het soms niet doet maar wel in de buurt) en wat de verhouding van Calcium/Fosfor is. Want dat is op zich een belangrijk getal. Verhouding Calcium:Fosfor zou ongeveer 2:1 moeten zijn. Als je dat kolommetje bekijkt dan zie je gelijk waarom je diersoorten af moet wisselen :D
https://www.voerwijzer.com/calcium-in-k ... in-zitten/

Verder was ik een beetje aan het spelen met de kolom kcal.
(eiwit x 4) + (koolhydraten x 4) + (vet x 9) = kcal (en in deze KVV zitten geen koolhydraten ;) )
Mij werd n.l. een keer gezegd dat zelfs 120/130gr teveel is voor mijn Bono (6,5kg) en Yuna (5,4kg). Maar volgens de richtlijn 30-40gr/kg zit ik hiermee zelfs al onder die grens. Nu is Yuna een heel klein beetje aan de mollige kant maar Bono is altijd groot geweest en ziet er niet te dik uit. Ik geef Yuna nu dan ook iets minder dan Bono.

Maar ze krijgen de snacks (eendagskuiken, sardien, kippennek, sprotjes) er dus extra bij. 2 of 3 keer per week. Minder KVV geef ik dan niet omdat die 2x125 (250) precies makkelijk uit 500gr en 1kg kunnen en dit dus zeker niet teveel is volgens de richtlijn. En dit is dus precies goed voor één dag. Wanneer je 150gr KVV geeft dan zou je natuurlijk wel even moeten kijken hoe het gewichtsverloop is i.c.m. snacks erbij.

Ik zag dat jij ook nog kolommetjes met Vlees/Bot/Orgaan/Extra hebt. Die zal ik ook een keer toevoegen want die geven ook een handig overzicht. Voor KB staan ze ook in deze pdf. Maar waar is dat kolommetje Vet (die van 4% bij konijn) voor?

Wanneer ik de worsten uit de diepvries van de zaak haal en mee naar huis neem liggen ze even een uurtje (of 2) uit de diepvries. Dan zijn ze met een goed diepvriesmes ook makkelijker te snijden. En bij mij hoeft de 500gr maar 1 keer door en de 1kg 4x. Ik stop dan voor ongeveer 1/1,5 week in mijn eigen kleine diepvries. Dan haal ik, als ik thuiskom, een stuk eruit en dat ligt ook weer even een 2 uurtjes buiten de ijskast. Dan gaat het de ijskast in en is het de volgende ochtend ontdooit om te geven. Als ik het direct om 18:00 uit de diepvries in de ijskast stop, dan is het de volgende ochtend nog gedeeltelijk bevroren. Zo moet je een beetje een routine aanleren maar als je die eenmaal hebt dan is het weinig moeite.
Door 0001
#3389761
Waar ik het lijstje voor heb gemaakt is inderdaad die berekening van blauwe cijfers. Ik wilde weten of het totaal op 100% uitkwam (wat het soms niet doet maar wel in de buurt) en wat de verhouding van Calcium/Fosfor is. Want dat is op zich een belangrijk getal. Verhouding Calcium:Fosfor zou ongeveer 2:1 moeten zijn. Als je dat kolommetje bekijkt dan zie je gelijk waarom je diersoorten af moet wisselen :D
Top, dat vermoedde ik al. Wist alleen niet zeker of de blauwe tekst er op duidde dat je ook conditional formatting had toegepast. Ik heb dat verhaal over calcium:fosfor vandaag nog wat beter doorgelezen en aan de ene kant is het duidelijk maar aan de andere kant loop ik een beetje stuk op de rekensom die ik van het totaal dieet (dus niet een smaak apart) moet uitzoeken. Daarnaast weet ik ook niet zeker hoe ik nou kan zien of ze genoeg kcal (dus genoeg KVV?) binnenkrijgt qua cijfers. Ik weet wat ze qua dagportie mag volgens de richtlijn, maar aangezien alle worsten andere hoeveelheden kcal hebben… Ik ben er niet zo snel mee, cijfers en ik zijn echt een drama dus al deze informatie bevatten en toepassen is behoorlijk wat headcrunchen voor mij :D
Vanavond ga ik eens een beetje klooien met de data en hopelijk kom ik een eindje met het maken van een sheet waar ik een soort calculator van kan maken. Het zou echt ideaal zijn als ik mijn keuzes KVV+porties kan invullen en dan direct kan zien of ze genoeg KVV binnenkrijgt, genoeg vis krijgt, er teveel/tekort aan iets in zit, of dat ik best nog een beetje hart/nier (en hoeveel dan) kan bijvoeren bijvoorbeeld!
Verder was ik een beetje aan het spelen met de kolom kcal.
(eiwit x 4) + (koolhydraten x 4) + (vet x 9) = kcal (en in deze KVV zitten geen koolhydraten ;) )
Mij werd n.l. een keer gezegd dat zelfs 120/130 gr teveel is voor mijn Bono (6,5 kg) en Yuna (5,4 kg). Maar volgens de richtlijn 30-40 gr/kg zit ik hiermee zelfs al onder die grens. Nu is Yuna een heel klein beetje aan de mollige kant maar Bono is altijd groot geweest en ziet er niet te dik uit. Ik geef Yuna nu dan ook iets minder dan Bono.
Ja ik zag dat je 2 kolommen hebt die gelabeld staan als "kcal/100 g", maar ze hebben wel andere cijfers. Wat laat het resultaat daar precies zien?
Maar waar is dat kolommetje Vet (die van 4% bij konijn) voor?
Die heb ik erbij gezet omdat het in de ingrediëntenlijst stond maar niet bij het 100% totaal opgeteld wordt, dus is blijkbaar onderdeel van de andere categorieën (vlees, bot, orgaan, anders) Maar misschien kan ik die ook wel weghalen, hij stond er bij voor het geval dat cijfer nog relevant zou worden. Mijn bedoeling was inderdaad om er uiteindelijk een calculator van te maken zodat ik kan uitrekenen hoeveel %vlees/bot/orgaan ik in een week of maand voer, en of het orgaan geheel genoeg nier/lever/hart bevat. Ik moet als controlecijfers nog de juiste verhoudingen vinden maar al die informatie staat verspreid.

Het houd me wel zoet zo'n kat ;D
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3389798
0001 schreef: wo 20 nov 2019, 17:23 Wist alleen niet zeker of de blauwe tekst er op duidde dat je ook conditional formatting had toegepast.
Nee, dat zijn gewoon formules (en met blauwe tekst was dat wat duidelijker).
0001 schreef: wo 20 nov 2019, 17:23 ... maar aan de andere kant loop ik een beetje stuk op de rekensom die ik van het totaal dieet (dus niet een smaak apart) moet uitzoeken. Daarnaast weet ik ook niet zeker hoe ik nou kan zien of ze genoeg kcal (dus genoeg KVV?) binnenkrijgt qua cijfers.
Sowieso moet je van gemiddelden uitgaan. Een weekje meer van het een dan het ander is niet erg als dat daarna weer andersom is. Dit geldt ook voor de kcal (hoewel je die natuurlijk binnen de week wel op een gemiddelde wilt hebben). Vandaar dat ikzelf niet echt een menu aanhou maar gewoon al die diersoorten willekeurig afwissel. Als je dan naar de cijfers kijkt dan kom je wel op een gemiddelde. Na 3 maanden zijn ze door de hele voorraad heen (met voldoende afwisseling incl. wat BARFmenu worsten).

Een calculatortje wilde ik ook ooit nog eens maken. Gewicht opgeven en kcal als uitkomst.

Maar zo heel precies hoeft dat ook weer niet hoor. Van vis wordt 5% tot 10% van het menu geadviseerd. Dus dat is 1 of 2 maaltijden in de week. Dat kan ik goed doen met zo'n sardien van 90 gram (soms niet gefilt en soms wel) en de sprotjes :) Als je vis-KVV geeft dan zou je die dus niet hoeven te geven. Taurine is inderdaad ook iets om in de gaten te houden maar is niet altijd helemaal duidelijk. Taurine zit niet alleen in hart maar ook gewoon in vlees en orgaan. Bij Alaska heeft Kiezebrink dit gemeten en daar zit genoeg in (met afwisseling) maar ik ben nog niet zo'n dergelijke analyse voor KB Raw tegen gekomen.
0001 schreef: wo 20 nov 2019, 17:23 Ja ik zag dat je 2 kolommen hebt die gelabeld staan als "kcal/100 g", maar ze hebben wel andere cijfers. Wat laat het resultaat daar precies zien?
Dat klopt. De eerste (zwarte tekst) was wat opgegeven werd door de leverancier. De tweede (blauwe tekst) is de eigen formule van 4*eiwit+9*vet. Ook even ter extra controle dat wat zij opgaven goed was. En dat was niet exact maar komt wel redelijk overeen.

Wat mij wel opviel was dat jou menu alleen maar bestond uit 3 KB mixen en de burger. Waarom was dit? Waar haal je het vandaan? Als dat animalfoodexpress is en alles wordt gegeten, dan zou ik adviseren om ook eens Kalkoen, Eend, Fazant en Haas te proberen (geen Lam wegens de pens waarvan ik vind dat ie niet onder de katten KVV zou mogen staan). Ik heb hier zoiets van, alles wat ze maar lusten wissel ik lekker af.
Door 0001
#3389807
Wat mij wel opviel was dat jou menu alleen maar bestond uit 3 KB mixen en de burger. Waarom was dit? Waar haal je het vandaan? Als dat animalfoodexpress is en alles wordt gegeten, dan zou ik adviseren om ook eens Kalkoen, Eend, Fazant en Haas te proberen (geen Lam wegens de pens waarvan ik vind dat ie niet onder de katten KVV zou mogen staan). Ik heb hier zoiets van, alles wat ze maar lusten wissel ik lekker af.
Die kip burgers heb ik er bij gedaan omdat werd aangeraden om ook een ander merk in het menu te gooien, en ik was zelf benieuwd of het mij zou bevallen om met gepreportioneerde chunks te werken, een probeerseltje zou je kunnen zeggen. Ik heb daar voor kip gekozen omdat ik dan makkelijk wat kippendij of kippenvleugel bij kan halen en geven als ze die smaak wel lust, lijkt me een goede basissmaak om in het arsenaal te hebben.
De reden waarom ik voor konijn en paard heb gekozen van KB is omdat ze daar al eerder een eliminatiedieet op heeft gevolgt, dus ik weet zeker dat ze die zonder problemen eet. De duif is dus een test om te kijken of ze die lust. Samen met de kuikens, visjes, en kippenharten zijn dat de dingen waar ik op ga trainen met haar de komende weken (ze moet echt kauwkracht en variateit opbouwen). Mijn plan is om (als het nu goed gaat) meerdere kleine verpakkingen van KB te bestellen om haar te laten proeven wat ze lekker vind en van daar af verder te gaan. Eventueel wat andere merken er bij om af te kunnen wisselen omdat dat word aangeraden. Uiteindelijk is mijn doel om een deel (Ik hoop op de helft) van haar dieet op heel prooi/barf te doen als ze daar goed op reageert.

Ik had trouwens nog wel wat extra vragen bedacht, vooral over het orgaan gedeelte want ik kan me voorstellen dat de verhoudingen daar iets nouwer lezen.
- Sommige resources zegen dat je hart, long, en maag als spiervees moet voeren en niet bij de organen moet rekenen. Is dat zo? en zo ja/nee, waarom?
- De ratio's die barfplaats aanbeveelt is:15-20% orgaan. Nou kan ik nergens vinden wat nou de minimum en maximum hoeveelheid hart/nier/lever/ aangeraden word, kan iemand mij deze vertellen? Ik zou graag uit kunnen rekenen hoeveel ik veilig bij kan voeren.
- Kippenvoetjes, kan ik die voeren aan de kat? En zo ja, als wat telt dat dan? Bot?
- Hoe zit het met de licht/donker vlees ratio? Maakt dat nog wat uit?


Hier de calculatie die ik tot nu toe heb kunnen maken van mijn geplande dieet. De kuikentjes reken ik niet mee, die komen er bovenop.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3389810
0001 schreef: do 21 nov 2019, 14:28 Die kip burgers heb ik er bij gedaan omdat werd aangeraden om ook een ander merk in het menu te gooien, en ik was zelf benieuwd of het mij zou bevallen om met gepreportioneerde chunks te werken, een probeerseltje zou je kunnen zeggen.
De barfburgers zeker heel handig ja. Gewoon direct 50 gram dus dan hoef je niets te snijden. Maar de kip barfburger is niet compleet (hoewel er wel kip compleet bestaat maar niet bij animalfoodexpress te koop is). Nu wissel je verder wel af met de andere KB Raw dus dat zal dan wel goed komen.

Een aantal varianten van de barfburger zijn wel compleet. Maar een van de 3 barfburger varianten luste Yuna niet zo erg (maar dat is echt een kieskeurige). Maar het kan ook zijn dat ze toen door haar wat meer kieskeurige fase ging. Omdat ik toch af wilde wisselen met al die andere diersoorten heb ik het daar maar bij gehouden (en wissel ik af met de BARFmenu cattery of Alaska).
0001 schreef: do 21 nov 2019, 14:28 De reden waarom ik voor konijn en paard heb gekozen van KB is omdat ze daar al eerder een eliminatiedieet op heeft gevolgt, dus ik weet zeker dat ze die zonder problemen eet.
Ah, ja, als ze een eliminatiedieet heeft gevolgd voor allergie of overgevoeligheid is het wel verstandig om het heel voorzichtig te doen. Dan ben ik blij dat ze hier alles eten (behalve de vis KVV en lam, en Alaska Rund/Kip die Yuna er ooit uitgegooid heeft).
0001 schreef: do 21 nov 2019, 14:28 Samen met de kuikens, visjes, en kippenharten zijn dat de dingen waar ik op ga trainen met haar de komende weken (ze moet echt kauwkracht en variateit opbouwen).
Als het kauwwerk nog een beetje nieuw is kun je beginnen met kleinere stukjes. De sardine kun je bijvoorbeeld fileren. Dan is het toch een 'stuk' waarop gekauwt moet worden. De sprotjes zouden wel heel op moeten gaan. En kippenhartjes kunnen ook in stukjes (hoewel die volgens mij al klein zijn). De kippennekjes kun je, zoals ik eerder zei, wat 'fijn' slaan.
0001 schreef: do 21 nov 2019, 14:28 Uiteindelijk is mijn doel om een deel (Ik hoop op de helft) van haar dieet op heel prooi/barf te doen als zijn daar goed op reageert.
Ja, groter gedeelte prooi/barf is natuurlijk helemaal prachtig. Maar dan wordt het inderdaad wat moeilijker om een menu samen te stellen. Ik geef maar 40/50gr per keer. En veel echte barf stukken zijn groter. Ik heb de sprong naar echt barfen ook (nog) niet gemaakt. Ik hou het voorlopig bij de extra's voor het kauwwerk.
- Sommige resources zegen dat je hart, long, en maag als spiervees moet voeren en niet bij de organen moet rekenen. Is dat zo? en zo ja/nee, waarom?
"Soms wordt hart als spiervlees gerekend, maar omdat de samenstelling van voedingsstoffen echt anders is, kun je het beter als orgaan rekenen." (bron)
Om welke resources gaat het? Volgens mij noemen ze het ook "Orgaanvlees".
- De ratio's die barfplaats aanbeveelt is:15-20% orgaan. Nou kan ik nergens vinden wat nou de minimum en maximum hoeveelheid hart/nier/lever/ aangeraden word, kan iemand mij deze vertellen? Ik zou graag uit kunnen rekenen hoeveel ik veilig bij kan voeren.
Volgens het starttopic: "Orgaan bij voorkeur zoals het in een prooi voorkomt (in aflopende grootte: lever, maag, hart, nier), maar gelijke delen mag natuurlijk ook. Veel katten vinden hart bijzonder smakelijk, het is niet erg om daar soms wat meer van te geven."
- Kippenvoetjes, kan ik die voeren aan de kat? En zo ja, als wat telt dat dan? Bot?
Zelf vind ik kippenpoten niet echt iets voor de kat. Ze kunnen het wel eten maar hoe het telt en hoe ze erop reageren weet ik niet. Iemand hier die rauwe kippenpootjes aan de kat geeft??
- Hoe zit het met de licht/donker vlees ratio? Maakt dat nog wat uit?
Ik weet alleen dat in donker vlees van gevogelte veel meer taurine zit. Hoe het zit met eventueel ratio (wegens inhoud) weet ik ook niet.
Hier de calculatie die ik tot nu toe heb kunnen maken van mijn geplande dieet. De kuikentjes reken ik niet mee, die komen er bovenop.
Ik ben (nog) niet echt een expert maar dat lijkt mij wel te kloppen. Hier staat bot natuurlijk voor echt bot (en niet vleesbot). Dus vandaar dat die wat lager ligt en het spiervlees wat hoger.

https://www.voerwijzer.com/zelf-samenst ... or-de-kat/
Het menu voor katten. Een goed menu voor katten bestaat uit:
30-40% vleesbot
15-20% organen, waarbij in ieder geval 3-5% lever, 2% nier en 5% hart
40-55% spiervlees
2 rauwe eieren of eendagskuikens per week
eventueel aangevuld met prooidieren

Het menu bevat in ieder geval:
vier verschillende diersoorten
5%-10% vette vis, visolie of krillolie
Klopt ook volgens het starttopic.
Kijk ook eens naar de rekenhulp op https://www.barfplaats.nl/rekenhulp/ als je echt gaat barfen.
Door 0001
#3389811
Ja vreemd genoeg heb ik dus het idee dat mijn kat die mixen minder lekker vind dan de 100% een diersoort KVV's. Ik heb eerder al eens een rol bij een dierenwinkel vandaan geprobeerd (Daar was ik zelf ook niet heel tevreden over) en die vond ze dus echt 10 keer niets, daar zat dus echt van alles in. Als ze haar repetoir aan smaken die ze lust heeft uitgebreid zal ik zeker de BARFmenu cattery eens proberen, dat klinkt toch als een mooie toevoeging. Bijkomstig fijn puntje aan de kipburgers is wel dat het laag is in orgaan en aangezien de konijn daarin wat hoog zit is dat wel een mooie afvlakker.

Dit menu zit nu op 20.27% van de 15-20% aangeraadde orgaan.
Hiervan moet zijn minstens:
3-5% lever (3.81%)
2% nier (1.03%)
5% hart (7.69%)
Overig die ik heb is 1.81% long
Conclusie is dus het orgaan% oke is, maar ik iets licht op de niertjes zit. Daar zou ze nog een procent van bij mogen hebben. Dit betekent dus ook dat mijn plan om kippenhartjes bij te voeren af te raden is, helaas.

En als ik er vanuit ga dat vleesbot ongeveer 50-50 bot en spiervlees is kan ik er vanuitgaan (als mijn calculatie correct is) dat de aangeraade hoeveelheid vlees 45-80% is en bot 15-25% is, dus dan lijk ik daar ook oke te zitten.

In het nederlands zijn Barfplaats en Voedingswijzer de enige uitgebreide sources die ik kon vinden over rauw voeren, en bij bijde is de meeste informatie toch meer toegespitst op honden. Ik ben dus in het engels gaan zoeken of ik nog aanvullende informatie kon vinden maar nou blijkt dat ze in Amerika toch andere ideeen hebben over de verhoudingen en het indelen van het orgaanvlees. Ik ben het met je eens dat de voedingswaarden voor hart en spiervlees niet hetzelfde zijn, daarom leek het me ook zo vreemd. Anders zou dat betekenen dat je (theoretisch) je vleesaandeel 50% hart zou kunnen zijn, dat lijkt me toch niet echt aan te raden.
Ik zie daar ook vreemde dingen zoals een heel populair recept om zelf KVV te maken waarin een blikje sardientjes met tomatensaus word gebruikt, en ik blijf tegen mensen aanlopen die zeggen dat je niet per se met diersoorten hoeft af te wisselen en rauw varken mag geven. Vreemde adviezen dus!

Bedankt voor de antwoorden en tips! Ik ben al heel wat verder!
#3389812
Ik vind 3% lever voor een kat misschien wat weinig. In een muis zit 5% lever, dus dat lijkt een mooi richtgetal.
Ondanks dat dat voor een kat vaak aangeraden wordt, overdrijf je naar mijn mening ook beter niet met hart. 5% is ook daar mooi. Iets meer mag, maar geen 10%.

Als je maag en hart onder spier gaat rekenen moet je nog steeds zien dat je daarin niet overdrijft en is het percentage van je orgaan dan kleiner. Noem het hoe je wilt, zorg gewoon dat de hoeveelheden kloppen. ;)
Maar dan nog wordt in elk land andere ideeën op nagehouden over percentages. Ik heb vertrouwen in deze percentages die wij op BP hanteren, omdat die het prooidiermodel nastreven met wat aanpassingen, maar het staat je natuurlijk vrij een andere strekking te volgen.

Inzake wat er moet en wat niet, is het natuurlijk ook afhankelijk van hoe hoog je de lat legt. Je hoeft niet af te wisselen, zoals je zelf ook kan beslissen elke dag hetzelfde te eten, maar een beetje gezond verstand zegt toch al gauw dat dat niet verstandig en gezond is. Om een variatie aan voedingsstoffen binnen te krijgen, moet je ook variëren in wat je eet.

Varken houdt bepaalde risico's in. Je kan zelf bepalen of je die zwaar genoeg vind doorwegen om het niet te voeren of niet.
Nu is varken ook niet zo'n gezond vlees, en gaat je kat of hond aan Aujeszki dood, dus is voor mij het risico te groot tov de voordelen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3389830
Zo, je hebt er al een hele studie van gemaakt 0001! En met tabellen enzo, wat ingewikkeld ;D
Wordt alles goed gegeten?

Ik ben menumatig eigenlijk nooit kvv met barf gaan combineren, omdat je gewoon niet altijd precies genoeg weet wat er in kvv zit. De laatste jaren voer ik ook wel kvv erbij, wegens druk huishouden. Maar ik voer maar een klein deel daarvan per week, of juist een hele week kvv (en dan weer een week barf, bijvoorbeeld).


0001 schreef: wo 20 nov 2019, 08:27 Dat met die worsten snijden per keer deed ik eerst per stuk, maar volgende keer ga ik mooi voor 7 weken snijden zodat ik niets meer hoef te doen.
Ik pik dit er even uit. Ik snij juist voor zo'n kort mogelijke periode, dus 1 worst per keer. Ik heb er ervaring mee dat een aangesneden worst na 3 of 4 weken niet meer goed was. Deze worst had nog een goede houdbaarheidsdatum en was miniem ontdooid om te portioneren en daarna weer terug in de vriezer.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3389833
koekje schreef: vr 22 nov 2019, 10:40 Ik pik dit er even uit. Ik snij juist voor zo'n kort mogelijke periode, dus 1 worst per keer. Ik heb er ervaring mee dat een aangesneden worst na 3 of 4 weken niet meer goed was. Deze worst had nog een goede houdbaarheidsdatum en was miniem ontdooid om te portioneren en daarna weer terug in de vriezer.
Ik snij 3 worsten van 500gr 1x door (of 2 worsten 500gr en 1 van 1kg) en heb dan dus 6-8 porties (van 250gr) in de diepvries. Ik doe dat wel weer in diepvrieszakjes. 1 of hooguit 2 weken in de diepvries geeft in mijn ervaring geen problemen. Veel langer zou ik het eigenlijk ook niet willen doen (en mijn diepvries thuis is ook niet groot genoeg). (goed dat je dat nog even aantipt)
Door 0001
#3389871
Ik vind 3% lever voor een kat misschien wat weinig. In een muis zit 5% lever, dus dat lijkt een mooi richtgetal.
Ondanks dat dat voor een kat vaak aangeraden wordt, overdrijf je naar mijn mening ook beter niet met hart. 5% is ook daar mooi. Iets meer mag, maar geen 10%.
Dank voor de aanpassingen in percentages, ik vind het fijn dat een ervaren persoon daar even op meekijkt! Ik ben zeker van mening dat verhoudingen gebaseerd op prooidier goede verhoudingen zijn om aan te houden. Lijkt me het natuurlijkst. Zijn de verhoudingen van BP gebaseerd op het gemiddelde prooidier of in het specifiek muis? Weet iemand dat?
Zo, je hebt er al een hele studie van gemaakt 0001! En met tabellen enzo, wat ingewikkeld ;D
Wordt alles goed gegeten?
Haha, ja dat vind ik best leuk om te doen. Als het gaat om voedingswaarden dan draait het allemaal om cijfertjes, toevallig hadden de KVV rollen van KB Raw er de analyse en percentages van ieder ingrediënt bij staan, dan kan je dat ineens doen. Natuurlijk is er wat schommel marge maar je kan toch ineens zien of je ergens een groot tekort hebt of gemiddeld goed zit. Helaas hebben niet alle KVV merken goede analyses, en nog minder zie je vermeld staan hoeveel % per individueel orgaan gebruikt wordt. Ik hoop dat dat meer gaat komen nu dat rauw voeren toch steeds populairder wordt.

Het paard en konijn eet ze goed! De kuikens begint ze steeds meer waardering voor te krijgen, en gisteren heeft ze een paar spierinkjes opgesnoept. Dat ging nog wat lastig want ze is niet bepaald een viseter, maar ik heb haar ervan kunnen overtuigen dat het eetbaar is door er wat liquid snack overheen te smeren.
De duif en kipburger weet ik nog niet of ze die gaat eten, dat zullen we na aankomend weekend gaan zien!
Ik ben menu matig eigenlijk nooit kvv met barf gaan combineren, omdat je gewoon niet altijd precies genoeg weet wat er in kvv zit. De laatste jaren voer ik ook wel kvv erbij, wegens druk huishouden. Maar ik voer maar een klein deel daarvan per week, of juist een hele week kvv (en dan weer een week barf, bijvoorbeeld).
Ik ben menu matig eigenlijk nooit kvv met barf gaan combineren, omdat je gewoon niet altijd precies genoeg weet wat er in kvv zit. De laatste jaren voer ik ook wel kvv erbij, wegens druk huishouden. Maar ik voer maar een klein deel daarvan per week, of juist een hele week kvv (en dan weer een week barf, bijvoorbeeld).
Dat begrijp ik heel goed, ik heb ook een wat minder gerust gevoel bij de KVV rollen waar niet precies op staat wat er nou in zit. Overgaan naar barf (of op zijn minst voor de helft) is voor mij ook een beetje de droom. Voer je ze ook heel prooi of alleen onderdelen, en welke zijn populair?

Ik denk er over om de stappen van het knagen/heel prooi leren ongeveer zo te doen: Kuiken>Spiering>Sprot>Muis>Kwartel>Sardine/makreel>kip>Duif>konijn>zalmlijf/kop
Zijn er nog aan te raden heel prooien/karkas die ik over het hoofd zie? En is deze volgorde goed?
Ik pik dit er even uit. Ik snij juist voor zo'n kort mogelijke periode, dus 1 worst per keer. Ik heb er ervaring mee dat een gesneden worst na 3 of 4 weken niet meer goed was. Deze worst had nog een goede houdbaarheidsdatum en was miniem ontdooid om te portioneren en daarna weer terug in de vriezer.
Bedankt voor de tip, ik zal er om denken. Dan houd ik periodes van 2 aan :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door