Moderators: koekje, pearlsofpassion
Martine-Tom schreef: *meld zich*Die test is een tijd terug gedaan, maar daar kwam dus niks uit. Ook zijn er toen andere testen gedaan (geen idee meer voor wat allemaal), maar alles bleek normaal.
Het lastige is dat pancreatitis lastig is vast te stellen, je zou de FpLI test kunnen doen maar ook die heeft een betrekkelijk hoog vals-negatief percentage. Het enige wat katten met Pancreatitis (of eigenlijk EPI als je over tekort aan enzymen spreekt) gemeen hebben lijkt de vreethonger en vermageren te zijn.
Beiden komen door het slechte verwerken van voedingsstoffen. De ontlasting is vaak stopverf maar ook evenvaak niet. Meestal wijkt de ontlasting idd wel af en is ie "onregelmatig", je kan ook stukjes eten terug vinden omdat het slecht verteerd.
Dat pancreas laxeert, geen idee maar het lijkt me wel logisch klinken voor gezonde katten, ik weet in elk geval wel dat het geen kwaad kan om enzymen of pancreas toe te voegen. En nee gezonde dieren hebben het niet nodig, pancreas is heel bitter dus als ze de kans hebben slaan ze die over![]()
Als ik het zo lees zou ik het gewoon eens een gooi geven, zet hem eens een paar dagen op pancreas (of die rollen van carnibest) om te zien wat het doet. Eet ie verder wel goed?
Moet zeggen dat ik het zo niet gelijk als pancreatitis/epi vind klinken, maar dat zegt ook niet altijd evenveel dus als je je zorgen maakt, haal gewoon eens die rollen van carnibest en kijk hoe hij het daarop doet (of verse pancreas toevoegen, of de enzymen als je die nog hebt) Heeft ie in het verleden wel eens iets aan zijn galgangen gehad, of aan zijn lever?
Oh en mijn volledige naam is Marchien Maatje Martine van Ouwerkerk...graag wit en melk, ik zie ze graag tegemoet![]()
Martine-Tom schreef: Vroeg me trouwens nog even af, wat voor merk is Ruis?Ruis is een lilac cornish rex (oud engels type) met een zgn. molsvacht
Martine-Tom schreef: Nee dan vind ik het niet epi/pancreatitis klinkenNee hè
Enige wat me zo te binnen schoot was Cushing (Vanwege de kale plekken) en iets met de nieren vanwege de harde ontlasting, maar dat laatste hadden ze uit de bloedtesten wel moeten halen.
Geen idee...en zijn spiervleespercentage omhoog schroeven zou dat helpen?
Aha, ik zag op fb een foto voorbijkomen dat ie op zijn kop hing en toen leek ie wat oosters over zich te hebben, en oosterlingen staan erom bekend om vaker dan gemiddeld epi/pancreatitis te hebben![]()
Martine-Tom schreef: Cushing is wsl ook wat vergezocht, schoot me te binnen omdat mijn diabeet (en epi, en cushing en....) dat dus als symptoom hadja, diabetes ook, misschien die pancreastest nog een keer... alhoewel. Nou ja, ik ga morgen de DA eens bellen voor een afspraak.
Nog een keertje nierwaardes testen...het kan in elk geval geen kwaad, zeker niet als ie meer drinkt...neem dan ook de fructo even mee...als je dan toch bezig bent![]()
Ruisje schreef: ja, diabetes ook, misschien die pancreastest nog een keer... alhoewel. Nou ja, ik ga morgen de DA eens bellen voor een afspraak.Ik had 2 pancreas klanten hiervoor, ging met nummer 1 voor de FpLI test, die gaat tot max 50, Joris had 49 de da wist niet eens dat het zo hoog kon. Kom ik met Youp...48 "zo hoog heb ik nog nooit gezien" ja hoor...
Gaat weer leuk worden als er nu wel wat uitkomt waar hij een voer voor heeft
Maar jeetje, jij bent echt ervaringsdeskundige met je kat!![]()
Ruisje schreef: Dit is wel heel erg off topic geraakt, moet het bericht niet verplaatst, geschoond of iets anders worden?Dan moet ik weer aan het werk!
koekje schreef: Dan moet ik weer aan het werk!Om ook daarop terug te komen... Als Ruis regelmatiger poept zonder problemen ga ik het eens proberen met hem en de konijnenkoppen mix. Tot die tijd moet ie het doen met een beetje dons, af en toe een kuiken door z'n menu.
Nee, het is nog in de lijn van je originele vraagstelling. Wat ook scheelt, is dat het je eigen topic is hè.